Deze zijn een afgeleide van de reeks HLE21. Zij zijn speciaal gebouwd voor de Benelux-trek-duwtreinen (verbinding Brussel-Amsterdam) waarbij de tractie werd vorzorgd door NMBS locomotieven en de rijtuigstammen volledig uit NS-rijtuigen bestonden. Deze treinen werden ingezet vanaf 1986 als aflossing van het blauw-gele Benelux-materiaal: de hondekoppen en de trek-duw treinstellen bestaande uit een HLE25.5, 2 I4 rijtuigen (NMBS), 3 2de klasse rijtuigen plan W (NS) en een stuurstandrijtuig.
type / reeks | -- / HLE11 |
aantal gebouwd | 12 |
locnummers | 1181 - 1192 |
bouwjaar | 1985-1986 |
uit dienst | december 2012 |
fabrikant | BN |
motor(en) | 4 motoren, één op elke as |
asindeling | Bo'Bo' |
Vmax | 140 km/h |
vermogen | 3.130 Kw |
Trekkracht | 234 kN |
dienstgewicht | 85 ton |
aslast | 21 ton |
lengte (LOB) | 18.650 |
Stroomsystemen | 3kV= 1,5kV= (NS) |
Veiligheidsystemen | Memor (B), ATB EG (NL), TBL1+ |
Remmen | O-GPR (ep) |
De locomotieven werd afgeleverd in een bordeaux-gele livrei, conform de
rijtuigen. Bij loc 1185 was de gele kleur iets lichter dan bij de andere
locomotieven. Wanneer de loc na een brand in 2005 opnieuw werd geschilderd werd
dezelfde gele kleur gebruikt als bij de andere locomotieven. De rijtuigen hadden
eveneens het bordeaux-gele livrei. Vanaf 2007 werden de rijtuigen geschilderd in
de kleuren van Hispeed (HSA High Speed Alliance - een samenwerking tussen de NS
en KLM) . De kleuren waren wit en verschillende tinten roze tot rood. De
combinatie was aanleiding om de rijtuigen de naam "zuurstokken" te geven. Het
was de bedoeling dat ze zouden worden ingezet op de nieuwe HSL lijn. In feite
was het niet hetzelfde rollend materieel, maar wagons die een grondige revisie
hadden ondergaan en waarvan de aanduiding dan ook was gewijzigd van ICR naar
ICRm. De stammen werden niet meer getrokken door de locomotieven van de reeks
HLE11 maar door TRAXX locomotieven (E186). Ter gelegenheid van de Olymische
spelen van 2012 in Londen werd een rijtuigstam voorzien van stickers met
"reclame" voor de spelen.
All locomotieven waren gestationeerd in de stelplaats Schaarbeek-depot. Zij deden - volgens een overeenkomst met de NS - uitsluitend dienst op de verbinding Brussel-Amsterdam. Nochtans zou een van de locomotieven (1187) een rit met een speciale trein hebben gemaakt naar Arlon, naar verluid omdat het op dat ogenblik de enige locomotief was in het depot die kon worden ingezet zonder andere locomotieven te verplaatsen.
Het einde van deze locomtieven kwam er door de vele technische mankementen die zich de laatste jaren voordeden. In 2007 en 2008 brak er brand uit in 2 locomotieven. Doodsteek was echter de opening van de ondergrondse verbinding in het station Antwerpen-Centraal. De locomotieven waren niet sterk genoeg om de helling richting Berchem op te rijden. Vanaf 2010 werden ze dan ook niet meer ingezet op deze verbinding maar werden ze gebruikt voor het slepen van IC en P treinen van Schaarbeek naar Moeskroen (lijn 94). Ze zouden ook zijn ingezet voor goederentreinen naar Nederland. In 2012 werden ze definitief buiten dienst gesteld.
Na hun buitendiensstelling werden ze overgebracht naar Stockem. De Tsjechische operator XTR-System Development , die de buiten dienst gestelde locomotieven van de reeks HLE12 had overgenomen zou ook de locomotieven van de reeks 11 overnemen, maar uiteindelijk is die overeenkomst nooit uitgevoerd en zijn de locs verschroot. Van de stuurstandrijtuig werd het rijtuig 28-70101 bewaard in het spoorwegmuseum te Utrecht.
De opvolging van deze locs op de IC verbinding Brussel Amsterdam werd verzorgd door locomotieven van de reeks 28 (TRAXX) tot de komst van de Fyra hogesnelheidstrein.
Informatie over de beneluxtreinen kan je terugvinden op de website "Lijn12"
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier