Deze locomotief reeks zijn een afgeleide van de reeksen HLE21 en HLE27. Zij werden voornamelijk ingezet voor het slepen van treinen van en naar Frankrijk. In oorsprong ook passagierstreinen (met M4 rijtuigen), maar daaraan kwam een einde bij het in gebruiknemen van de stellen EMU96. Daarna werden ze nog uitsluiten ingezet in de goederendienst. Reizigerstreinen naar Frankrijk werden uitzonderlijk verzorgd in vervanging van locomotieven van de reeksen HLE15 en HLE18 / SNCF 40.100
type / reeks | -- / HLE12 |
aantal gebouwd | 12 |
locnummers | 1201 - 1212 |
bouwjaar | 1986-1987 |
uit dienst | 2012 |
fabrikant | BN |
motor(en) | 4 motoren, één op elke as |
asindeling | Bo'Bo' |
Vmax | 160 km/h |
vermogen | 3.130 Kw |
Trekkracht | 234 kN |
dienstgewicht | 85 t |
aslast | |
lengte (LOB) | 18.650 |
Stroomsystemen | 3kV= 25kV~ (SNCF) |
Beveiligingssystemen | Memor, KVB |
Remmen | O-GPR (ep) |
Na de buitendienststelling in 2012 zijn ze verkocht aan een operator in Tsjechie.
Een aantal locs van de series 21 en 27 waren toegewezen voor trekken van goederentreinen in de Eurailcargo pool. Deze verzorgde internationale diensten naar een aantal bestemmingen. De locs droegen het opschrift "Eurailcargo" en hadden namen gekregen: Belalpia (Antwerpen-Verona), Belvetic, Interdelta (Antwerpen-Lyon & Lyon-Kenkempois), Nektra (Antwerpen-Bologna), Scaldo (Antwerpen - Graz & Linz-Schaarbeek), Carad Antwerpen-Pilzen)
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier