Deze locomotiefreeks is geen eigendom van de NMBS maar wordt geleased van Angel Trains. Dat is een van de redenen waarom deze locomotieven niet in NMBS kleuren rondrijden, maar wel in de kleuren van de leasemaatschappij. Naast het NMBS nummer staat ook het nummer waarmee de loc bij de leasemaatschappij is ingescheven op de fronten dan de locomotief (E186).
De locs behoren tot de zogenaamde TRAXX familie van de constructeur Bombardier, meer bepaald zijn het locs van het type F140MS2. Ze zijn geschikt voor het trekken van reizigers- en goederentreinen en kunnen in verschillende landen worden ingezet. Omdat het meerspanningslocomotieven zijn was het logisch geweest dat zij een nummer zouden krijgen beginnend met een 1 (zoals alle andere meerspanningslocomotieven). Voor de verschillende netspanningen is de loc uitgerust met 4 pantografen.
In de goederendienst zijn in België deze locomotieven van verschillende operatoren in diverse kleurstellingen actief. Enkele locs die de Belgische railoperator huurde van Railpool reden in de grijze kleur met een blauwe band en hadden ook een nummer dat paste in de Belgische nummerreeks. Maar het is moeilijk om een duidelijk overzicht te maken van welke operatoren, al dan niet Belgische, in het goederenverkeer actief zijn. In 2011 werd LINEAS opgericht die het merendeel van het goederenverkeer in handen heeft. Enkele locs werden geschilderd in de kleurn van LINEAS of kregen een opschrift met de naam van de maatschappij, maar het overgrote deel rijdt rond in de kleuren van de leasingmaatschappij
In de reizigersdienst zijn deze locs ingezet voor het verderzetten van de Benelux verbinding tussen Brussel en Amsterdam nadat de locs van de reeks HLE11 niet langer meer geschikt waren om deze dienst te verzorgen. Oorspronkellijk zou de inzet beperkt blijven. De treindienst zou worden overgenomen op de HSL lijn en de NS en de NMBS hadden bij AnsaldoBreda hogesnelheids-treinstellen in bestelling : de V250 ofwel de "Fyra". Het Fyra verhaal is uitgedraaid op een compleet fiasco. Om de Benelux dienst blijvend te verzekeren zijn allerlei combinaties op het spoor te zien. Combinaties van TRAXX locs in verschillende kleurstellingen met allerlei combinaties van rijtuigen. NS-ICRm rijtuigen in geel-blauwe kleur met stuurstandrijtuig (dat niet als dusdanig wordt gebruikt) of gemengd met rijtuigen in de wit-roze-rode kleurstelling, NMBS I6 en I10 rijtuigen in New-look kleuren. Voor het verzorgen van de dienst is ook een tijdje gebruik gemaakt van rijtuigen die van de Oostenrijkse spooregen werden gehuurd. Opvallend is dat de blauw-gele ICRm rijtuigen naast het NS-vignet ook het B embleem van de NMBS dragen. Sinds 2018 rijden de Benelux treinen wel op de HSL lijn. De treinen bestaan uit vaste stammen van 7 rijtuigen met aan weerszijde een TRAXX locomotief in de blauw-gele kleurstelling van de NS of de grijze kleurstelling met groene koppen van Angel Trains.
type / reeks | / HLE28 - 29 |
aantal in gebruik | 45 |
locnummers | 2801 - 2845 |
in gebruik sinds | 2011 |
uit dienst | -- |
fabrikant | Bombardier |
motor(en) | |
asindeling | Bo'Bo' |
V.max | 160 km/h |
fabrikant | |
vermogen | |
Trekkracht | 300 kN |
dienstgewicht | 86 ton |
aslast | 21,5 ton |
lengte (LOB) | 18.900 mm |
Strroomsystemen | 3 kV (B), 1,5 kV (NL), 25 kV 50 Hz (F + Athus-Meuse en HSL), 15 kV 16 2/3 Hz (D) |
Bij de eerste 3 locomotieven (2801 - 2803) was het nummer op de fronten niet in het midden geplaatst, maar rechts (wanneer men naar de loc kijkt)
Zonder nummer (E186 148) = volledig grijs, opschrift "Captrain" nog licht zichtbaar (Flickr account van "Erwin")
2844 = volledig grijs
2861-62 = Railpool (Grijs met blauwe vlak op de zijkant
2905 - afwijkende schildering geel-oker front en zijkanten. Deze loc rijdt uitsluitend in Duitsland. (Bron Wallorail.be)
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier