Dagboek 2023

januari

Een nieuw jaar waar we vol goede moed aan beginnen. Naast de grote modelbaan heb ik nog tal van andere kleinere projectjes waar ik ooit aan ben begonnen maar die half afgewerkt ergens in een schuif of kast zijn terecht gekomen. Het wordt tijd dat ik die een voor een aanpak en probeer af te werken.

Maar het zijn niet alleen projecten voor mezelf. Er zijn ook een aantal zaken die ik voor de digitale baan van de modelbouwclub wil maken en waar ik ook al lang geleden mee ben begonnen.

Waarom stranden die projecten altijd. In een aantal gevallen heeft het te maken met een gebrek aan het juiste materiaal dat ik dan moet gaan kopen en die aankopen worden uitgesteld en/of vergeten. ik heb nu op mijn GSM een app geïnstalleerd waar ik een lijstje kan bijhouden van wat ik allemaal nog moet kopen.

Soms heeft het ook te maken vastlopen in de werkwijze. Niet goed weten hoe ik iets moet aanpakken of zaken die mislukken en waar ik dan veel te lang over begin na te denken hoe ik het op een andere manier kan oplossen.

In enkele gevallen heeft het ook te maken met dingen die ik wil laten bijeenkomen om ze in een grote batch te kunnen afwerken. Dikwijls gaat het dan over schilderen of spuiten van modellen. Ik wil mijn spuitpistool niet vuilmaken om één klein dingetje in de juiste kleur te zetten. Dan moeten er meerdere zaken klaar staan die dezelfde behandeling of kleur moeten krijgen.

Ik heb een overzicht gemaakt van alle lopende projecten met een korte omschrijving van wat er nog aan moet gebeuren en welke materialen ik daarvoor nodig heb. Ik ga dat overzicht hioer niet publiceren. Het is een Word document van 7 pagina's. Maar ik zal wel verslag uitbrengen van de realisatie van al die projecten.

Traditioneel wordt in januari de Modelspoordagen georganiseerd die doorgaan in de Broodfabriek in Rijswijk (NL). Ook dit jaar hebben we die beurs bezocht. Er waren mooie banen te bekijken, maar ik vond het toch geen top-editie. Misschien komt dat om dat we met onze eigen club tentoonstelling de lat zelf redelijk hoog leggen. Ik heb spijtig genoeg nog steeds geen host service gevonden voor mijn foto's zodat ik de foto's die ik van de modelbanen heb getrokken (nog) niet kan tonen.

top

februari

De tijd dat ik aan de hobby besteed neemt toe. Dat is een positieve evolutie.

Ik heb eindelijk het besturingspaneel van het schaduwstation op niveau -2 op zijn plaats gehangen en ben begonnen met het aansluiten ervan. Dat zal nog wel wat tijd in beslag nemen. Er moeten iets meer dan 100 draden worden aangesloten. Best dat dat een beetje ordelijk gebeurd want anders wordt het een onmogelijke opgave om iets te doen wanneer er een storing zou optreden.

Besturingspaneel niveau -2 Bedrading wisselstraat west

De verlichting van de spuitcabine heb ik al een tijdje geleden vervangen. De lampjes die ik daarin had gemonteerd gaven veel te weinig licht. Die zijn nu vervangen door een LED paneel met de volgende eigenschappen:
- afmetingen 60 x 30 cm
- kleurtemperatuur : 6000 K (= daglicht)
- lichtstroom : 2125 lm
- verbruik : 25W
Het paneel is uitneembaar zodat ik het ook voor andere doeleinden kan gebruiken. De lampjes heb ik gerecupereerd en gemonteerd boven de rijregelaars zodat ik daar toch ook een beetje extra licht heb.

Spuitcabine LED panel Besturingspaneel verlichting

Ik heb heel lang gezocht achter een kortsluiting in het schaduwstation. Ik was op zoek achter een verkeerde aansluiting. Dat kon, want ik had nieuwe PECO wissels geplaatst met een gepolariseerd hartstuk en het zou kunnen dat ik ergens draden had omgewisseld. Maar dat bleek niet het geval te zijn. De oorzaak van de kortsluiting zat bij een sleep oude Fleischmann wagonnetjes die in het schaduwstation stonden opgesteld. Die wagentjes hebben een metalen chassis en zijn voorzien van enkel geïsoleerde assen. De koppelingen zijn van metaal en de stroom wordt via de koppeling van de ene wagon doorgegeven aan de volgende. Wanneer de wagons niet juist staan opgesteld (m.a.w. alle isolaties van de assen op hetzelfde spoor) dan zorgt dat voor een kortsluiting. Wanneer ik alle wagons van het spoor heb gehaald was de kortsluiting weg.

Ik moet nu nog de wisselstraat aan de oostzijde van het schaduwstation verder afwerken en alles aansluiten zodat er opnieuw een beetje kan worden gereden.

Aan het depot voor stoomlocomotieven heb ik niet verder gewerkt. Faller heeft met de nieuwigheden die in 2023 worden uitgebracht een bouwset van de lokloodsen van Freilassing aangekondigd (item nr 120081). Ik vind het mooie loodsen. Per set kunnen 5 locomotieven worden opgesteld. Aan de draaischijf zijn 14 opstelsporen voorzien. Ik zal 1 set moeten aanpassen en heb onmiddellijk een reservatie voor 3 sets geplaatst (onderstaande foto's zijn gekopieerd van de FALLER website)
Faller 120081 Voor Faller 120081 Achter

Vorige maand heb ik in het dagboek geschreven dat ik een groot aantal projecten heb “openstaan”. Daar is nog niet aan verder gewerkt. Ergo: er is een nieuw project bijgekomen. Ik wil op het minibaantje “Das Depot” de wegen vernieuwen en een realistischere uitstraling geven. In december heb ik op een beurs een product gekocht dat de structuur van asfalt zou nabootsen. Maar ik wil dat eerst proberen op een ander stukje. Dus zijn we een diorama beginnen bouwen waar we zo’n asfaltweg op kunnen aanbrengen en kijken of het wel zo gemakkelijk te verwerken is zoals in filmpjes op Youtube wordt beweerd en of het ook wel een realistisch weergave geeft. Ik probeer een stukje te bouwen geïnspireerd op een plaats in het vormingsstation van Antwerpen-Noord. Het diorama kan dienen voor het fotograferen van mijn modellen.

Het voorbeeld
Het voorbeeld
Diorama ruwbouw
Diorama ruwbouw

De speelgoedbeurs van Nürnberg is voorbij. Vroeger moest je wachten tot de beurs gedaan was en je in tijdschriften kon lezen wat de fabrikanten op de markt willen brengen. Vandaag kondigen de meeste fabrikanten hun nieuwigheden al aan nog voordat de beurs plaats vindt. Zoals hierboven reeds vermeld brengt Faller een lokloods uit die past bij de draaischijf van Fleischmann. De nieuwigheden van rollend materieel waarin ik geïnteresseerd ben vallen best mee. Roco brengt een nieuwe versie uit van de legendarische stoomloc P8 in tijdperk 4 versie (Baureihe 038) en de “Kriegslok” V188, eveneens in tijdperk 4. Van deze diesellocomotief werden slechts 3 exemplaren gebouwd en dienden in WO II om de zware spoorwegkanonnen te verplaatsen. Na de oorlog zijn er 2 locs overgebleven. Een loc heeft tot 1971 dienst gedaan. Roco brengt ook nog een versie uit van de TRAXX locomotief met de zogenaamde regenboog schildering die dienst heeft gedaan voor LINEAS. Dan zijn er nog een aantal reizigersrijtuigen en goederenwagons die een mooie aanvulling vormen bij het materiaal dat ik reeds heb.

top

maart

Deze maand heb ik de wissels en de stopsecties van de wisselstraat “west” van het schaduwstation op niveau -2 aangesloten. Dat wil zeggen dat voor de wissels de bedrading naar een centraal punt is gebracht om vandaar verder te worden verbonden met de sturing van de wisselstraat. De stopsecties zijn wel aangesloten aan het besturingspaneel zodat een manuele bediening mogelijk is. Tegelijk werd de bedrading voorzien om de stopsecties ook automatisch te bedienen.

De wisselstraat “oost” werd opnieuw uitgetekend in Scarm. Mijn gratis versie van het programma werkt niet meer. Je kan de nieuwe versie downloaden en gratis gebruiken. Het aantal elementen dat je in je ontwerp steekt is beperkt, maar voor het uittekenen van de wisselstraat wel voldoende. De sturing van het schaduwstation zal worden uitgevoerd met een Arduino. Ik heb op het internet gezocht achter routines die ik in mijn programma kan gebruiken. Zo heb ik een routine gevonden die het “denderen” van drukknoppen opvangt.

Maart is traditioneel een drukke maand wat betreft de organisatie van beurzen en tentoonstellingen.

Op 5 maart werd een bezoek gebracht aan de modelbouwtentoonstelling “Model Train Luxembourg” in Junglinster (L).

Op 11 maart ben ik naar de beurs van het IPMS geweest en de opendeurdagen bij MOBOV. Het IPMS is een overkoepelende organisatie van zogenaamde “plastic modelbouwers”. Dat is een heel ruim gamma waar het military (meestal op schaal 1/35) en vliegtuigen (meestal op schaal 1/72 en 1/48) het beste zijn vertegenwoordigd. Maar in deze tak van de hobby zijn de technieken en de materialen die worden gebruikt voor het schilderen en verweren van de modellen ook voor bouwers van modelbanen zeer interessant. Wanneer je gebouwen en rollend materieel waarheidsgetrouw wil maken kan je niet anders dan deze ook te schilderen en verweren.

En op 17 maart stond “OntraXs” op het programma. Zoals we gewoon zijn werden ook bij deze editie pareltjes van modelbanen getoond.

De verzameling rollend materiaal werd uitgebreid met enkele wagons: 2 koelwagens “Interfrigo” ingeschreven bij de SNCF en een postrijtuig van de Deutsche Bundespost (DBP). Tegelijk werden ook enkele setjes van Artitec aangeschaft. Eentje voor de verdere detaillering van het minibaantje “Das Depot” en het andere voor een op stapel staand project: de trambaan. Het Belgische rollend materiaal werd aangevuld met een set van Roco met 3 rijtuigen type UIC-X, I6 in “New Look” kleuren. Deze kleurstelling plaatst de rijtuigen in tijdperk 5-6 en zijn ook bedoeld om te worden ingezet in treinsamenstellingen die op de clubbaan rondrijden dan op mijn eigen modelbaan.

De loc HLE 19.2 (Siemens/Vectron) van de NMBS is eindelijk gedigitaliseerd. Ik had een analoge versie van de loc gekocht. De digitale versie was enkel met sound verkrijgbaar en voor elektrische locs vind ik dat een soundversie geen meerwaarde heeft. Maar LS Models heeft de functionaliteit voor het aansturen van de lichten zo geconfigureerd dat er een “speciale” versie van de decoder nodig is en die is uitsluitend bij LS Models verkrijgbaar. Ik had de decoder quasi onmiddellijk na de aankoop van de loc besteld. Dat was einde oktober 2021! Na meer dan een jaar is de decoder nog steeds niet aangekomen bij de winkel waar ik hem had besteld. Ik heb dan maar een “gewone” decoder in de loc geplaatst en effectief: de lichten werken niet zoals het moet. Maar gelukkig heb ik nog een andere loc van hetzelfde type van LS Models die al wel is gedigitaliseerd. Wanneer je daar de decoder van uitleest en die gegevens dan oplaad in de nieuwe decoder functioneert alles zoals het hoort. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht !

top

april

Eind deze maand ben ik met pensioen gegaan en heb deze maand mijn resterende vakantiedagen opgenomen. Nu ik meer tijd heb kan ik ook meer met de hobby bezig zijn. Ik heb eindelijk de puzzel met wissels van de oostelijke wisselstraat van het schaduwstation op niveau -2 kunnen leggen. Het resultaat is dat een aantal opstelsporen wel korter zijn geworden. Maar er kunnen nog altijd treinen met een lengte van bijna 4 meter worden weggezet. Wanneer ik de sporen in 2 secties verdeel dan moet ik rekening houden met de kortste sectie en die is nog altijd 1,90 meter wat neerkomt op reizigerstreinen met 4 rijtuigen.

Nadat de wissels zijn gelegd ben ik begonnen met het aansluiten van het besturingspaneel. Dat zijn héél véél draadjes. Bij het aansluiten van de stopsecties aan de bezetmeldingen kom ik tot de vaststelling dat er iets niet klopt: de bezetmelding gebaseerd op stroomdetectie kan niet werken. Bij een analoog bestuurde baan wordt een stopsectie spanningsloos geschakeld om een locomotief te laten stoppen en zonder spanning loopt er geen stroom en werkt de detectie niet. Bovendien is de schakeling zo opgebouwd dat de spanning doorloopt van de ene sectie naar de andere wanneer één van de stopsectie spanning krijgt en dus de treinen op alle aangesloten stopsectie ook spanning krijgen en beginnen te rijden.

Op zich is het logisch : de schakeling is ontworpen voor een digitaal bestuurde modelbaan waar altijd een constante spanning op de sporen staat en de locomotieven stoppen door het aansturen van de decoder. Ik heb op de club aan een specialist ter zake wat goede raad gevraagd en die stelt voor om een weerstand parallel te schakelen over de schakelaar te plaatsen zodat er bij een open schakelaar een toch nog een kleine stroom vloeit die voldoende is om de loc te detecteren maar onvoldoende om de trein te laten rijden. Hoe groot de weerstand moet zijn zal worden vastgesteld door het uit te proberen. Idealiter kan ik dat uittesten met een regelbare weerstand (potentiometer). Voorlopig wordt ingeschat dat een weerstand van ongeveer 10 K voldoende zou zijn.

De lokloodsen “Freislassing” die Faller begin dit jaar op de speelgoedbeurs van Nürnberg had aangekondigd zijn ondertussen al geleverd. De bouwdozen staan klaar om te worden geassembleerd. (foto's zie dagboek februari)

Ik heb mijn echtgenote toch kunnen overtuigen om de Vectron loc van de BLS met het opschrift “BLS Cargo. The Alpenists in Europe” te mogen kopen. Toeval wil dat zowel Roco als Piko deze loc in model uitbrengen. Dat werd een moeilijke keuze en werden foto’s van het model vergeleken met foto’s van de echte loc. En dan lijkt het dat de Roco loc, die weliswaar enkele Euro’s duurder is, toch iets meer overeenstemt met het grote voorbeeld. Ik heb de analoge versie gekocht en zelf een decoder ingeplugd.


(foto : print-screen van de website van Ferivan)

Tot slot is ook mijn verzameling Belgische autobussen uitgebreid met een model van de Vanhool A120 . Een autobus die in grote getale voor de NMVB heeft gereden en later ook nog onderweg is geweest in de kleuren van de “De Lijn”. De bus is een bouwpakket van Ferivan en moet niet alleen worden gemonteerd mar ook nog worden geschilderd of gespoten in de juiste kleuren. Enfin een projectje meer op de lijst van de TO DO’s.

top

Mei

Ik heb verder gewerkt aan de aansluitingen van de wisselstraat van het schaduwstation op niveau -2. Om alles correct te laten functioneren moest ik de aansluitingen op het besturingspanneel aanpassen. Onderstaand schema toont hoe het eerst was aangesloten en hoe ik het heb aangepast. Het verliep allemaal een beetje moeizaam omdat alle draden aan de schakelaars anders moesten worden aangesloten en met de soldeerbout tussen de andere draden moest worden gemanouvreerd zonder deze te raken. Maar met wat geduld is het gelukt voor de reeks van stopsecties van uitgang west. De 2de reeks voor de andere zijde van het schaduwstation (uitgang oost) moet nog gebeuren.


FOUT

JUIST

Nieuwe aansluiting = rode draden

Ik heb deze maand ook wat vakantie genomen zodat er niet zo heel veel tijd is overgebleven om nog andere werkjes uit te voeren.Tijdens deze vakantie heb ik uiteraard foto's van treinen genomen waar het kon. Onder meer in de stations van Annecy, Besançon en Mulhouse.
In Mulhouse hebben we het spoorwegmuseum "Cité du Train" bezocht. Dat is een groot museum. Er wordt veel aandacht besteed aan de stoomperiode van de Franse spoorwegen (SNCF) en de rijtuigen die door de leiders van de Franse republiek werden gebruikt. Ik vind dat er weinig aandacht wordt besteed aan de moderne Franse spoorwegen. Er staan slechts enkele electrische en diesellocomotieven opgesteld en ook de veelvuldig voorkomende Franse dieseltreinstellen zijn amper terug te vinden. Uiteraard wordt er aandacht besteed aan de hoge snelheidstreinen waar in Frankrijk de eerste in Europa hebben gereden. Maar ook van de voorlopers ervan, de TEE, is weinig materiaal opgesteld.

Er is wel een afdeling modelbouw met een spoorbaan in H0 en eentje in schaal 1 en er staat in vitrinekasten een hele verzameling modellen.
Maar een bezoek aan het museum is zeker aan te raden. Wil u meer informatie dan kan u een kijkje nemen op de website van het museum.

Ik heb nog altijd geen geschikte provider gevonden voor het plaatsen van mijn fotoalbums. Daarom kan ik de foto's die ik in het museum heb getrokken (nog) niet met u delen.

De verzameling modellen is aangegroeid met het prachtige model van de BR288 van de DB. Deze "doppelloc",reeks D311, werd gebouwd tijdens de 2de wereldoorlog en werd gebruikt voor het verplaatsen van de zware spoorwegkanonnen. Van de 4 gebouwd exemplaren hebben er slechts 2 de oorlog overleeft en zijn in dienst gekomen bij de DB onder de nummers V188 001 en V188 002. In 1968 kreden alle locreeksen nieuwe nummers. De lokreeks V188 werd de Baureihe 288. De laatst loc van deze reeks, tevens het voorbeeld voor het model dat Roco heeft uitgebracht, werd in 1973 verschroot.

top

juni

De  bedrading van het besturingspaneel is aangepast. Dus werd het ook tijd om te testen of alles ook werkte zoals voorzien. En ja, het werkt ! Er hebben zich wel een paar probleempjes voorgedaan. Voornamelijk te wijten aan slechte contacten waardoor sommige secties van de sporen geen stroom krijgen. Vooral bij de verbinding met raillassen durft het doorgaan van de spanning wel eens haperen. In principe zou elk stukje spoor moeten worden voorzien van een aansluiting maar dat zou bij mijn baan tot een gigantische hoeveelheid draden en solderingen leiden en daar heb ik niet veel zin in.

Holland OTO, een Nederlandse firma, heeft een bus van de lijn uitgebracht: de VDL Citea. Ik heb die besteld bij Ferivan en mocht ze komen afhalen bij Jan Martens. Een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met Jan, zijn bedrijf en de mooie creaties die Ferivan realiseerd.
Van PIKO is het ontbrekende 1e klasse rijtuig van de ICR-1-A reeks ook uitgeleverd.

   
top

juli

Nu de bedrading van de stopsecties van het schaduwstation op het niveau -2 correct aan het besturingspanneel zijn aangesloten werd het tijd om te testen of de sporen ook correct lagen zodat de treinen niet ontsporen. Maar helaas: op de een of andere manier is er bij het aansluiten van de rijspanning toch iets verkeerd gegaan waardoor ik een kortsluiting heb.
Toch is het vreemd: ik heb al kunnen rijden ! En nu plots zit er een kortsluiting in. Ik vermoed dat het te maken heeft met een bepaalde combinatie van de wisselstanden. Maar begin dat maar eens uit te zoeken met wisselstraten met aan de ene kant 12 wissels en aan de andere kant 18 wissels. Dat zijn heel wat combinatiemogelijkheden. Het is een beetje ontmoedigend, waardoor het werken aan de hobby opnieuw een is stilgevallen.
Ik ga nu eerst proberen om de aansluitingen in een schema te zetten zodat ik aan de hand daarvan michien al onmiddellijk kan zien waar de fout zit. En anders kan ik het schema gebruiken om iets doelgerichter de kortsluiting op te sporen.

Maar het kortsluitprobleem heeft er niet alleen voor gezorgd dat er minder aan de modelbaan is gewerkt. We zijn er deze maand opnieuw op uit getrokken met de camper. Deze keer ging het richting Ruhrgebied. Deze regio is Duitsland lijkt niet onmiddellijk een toeristische trekpleiseter te zijn. Het is een regio die gekend staat voor zware industrie en dichte bebouwing. En dat was ook zo. De verstedelijking is er uiteraard nog steeds maar heel veel industrie is reeds verdwenen. De steenkoolindustrie is volledige verdwenen. Er zijn nog een paar actieve hoogovenbedrijven. Enkele oude stites zijn ingericht als publieke domeinen. Zo is er in Duisburg het "Landschaftspark". Een voormalige hoogovensite waar nog 2 hoogovens staan (nrs 5 en 6). Deze zijn gedeeltelijk ontmanteld, maar het geeft toch wel een impressie van hoe indrukwekkend het moet zijn geweest. De spoorinfrastuctuur is ook grotendeels verdwenen maar de restanten geven ook wel weer hoe uitgebreid ze zijn geweest. Bij de ingang van het park staan ook wat rollend materiaal opgesteld.

Een beetje verder in Oberhausen is er de Gas-O-Meter. In deze reusachtige toren is een tentoonstelling met foto's die weergeven hoe erg het met onze planeet is gesteld door vervuiling en verwoesting door toedoen van de mensheid. De tentoonstelling draagt de naam "Das zerbrechliches Paradies" (Het kwetsbare paradijs). Een echte wakeup call om eindelijk een einde te maken aan de manier waarop we onszelf aan het vermoorden zijn.

In de buurt van Essen is er op het domein van wat ooit de grootste steenkoolmijn van Duitsland moet zijn geweest een tentoostellingspark "Zeche Zollverein" ingericht. Deze site behoort tot het UNESCO wereld erfgoed. Op de site kan je verschillende musea bezoeken. Het voornaamste museum geeft een beeld van wat de site is geweest en de invloed die de industrie heeft gehad op de omgeving en de mens.

Een bezoek aan het spoorwegmuseum in Bochum-Dalhausen mocht zeker niet ontbreken. Maar we hadden pech: het was die dag verschrikkelijk slecht weer en het regende heel de tijd. Dat maakte dat buiten fotograferen een beetje moeiljk ging. In de lokloods staan verschillende stoomlocs en ook enkele kleinere diesellocs. Daarnaast zijn er nog 2 loodsen waar spoorwegmateriaal staat opgesteld.

<
     

Van het Ruhrgebied zijn we naar Hermeskeil gereden. Hermeskeil ligt in de buurt van Trier. Daar zijn 3 musea. Een stoomlocmuseum, een brandweer en een vliegtuigmuseum.

Het stoomlocmuseum is een privéverzameling van duitse stoomlocs aangevuld met enkele diesel- en electrische locomotieven. Het is duidelijk dat de verzamelaar een voorkeur had voor de grote zware stoomlocomotieven. Exemplaren van de baureihen 44, 50 en 52 zijn in redelijk grote aantallen aanwezig. Echter zijn de locs in een erbarmelijke staat. Ze zijn grotendeels gedemonteerd en zijn overwoekerd door planten en mos. De naam Lokfriedhof (loc-kerkhof) zou beter passen. Maar toch straalt het een zekere charme uit. Wie inspiratie zoekt om locs te vervuilen en in een hoekje van zijn modelbaan wat oud en verroest materiaal te zetten moet zeker een kijkje gaan nemen in Hermeskeil.

 

Het brandweermuseum viel een beetje tegen. Er wordt een mooi overzicht gegeven van de taken van de brandweer en hoe dat door de tijden heen is geëvolueerd. Idem voor het materiaal dat de brandweer gebruikt. Maar er staan relatief weinig brandweerwagens. Wanneer je dat vergelijkt met het museum in Weelde (B) dan is er een gigantisch groot verschil.

Het vliegtuigmuseum is ook meer dan het bezoeken waard. Spijtig genoeg regende het die dag ook erg hard zodat buiten fotograferen geen pretje was. Op een zeker ogenblik heeft zelfs mijn camera het opgegeven wegens te nat. De verzameling vliegtuigen die daar staat is indrukwekkend. Alles staat ruim opgesteld zodat foto's nemen geen probleem is. Het materiaal bevindt zich ook een relatief goede staat. In een van de ruime hallen staan motoren van vliegtuigen opgesteld. Er zitten ook een aantal Belgische vliegtuigen in de verzameling. Ik betwijfel evenwel of de concorde die als café dienst doet echt is. De neus van de concorde kon voor het opstijgen en landen naar benden worden geplooid. Maar de breuklijn tussen de romp en dat gedeelte van de neus ontbreekt.

   

De verzameling rollend materieel is aangegroeid met de BR211 van PIKO en de resterende ICRm rijtuigen van de NS-NMBS (uitgebracht door Exact-Train) waarmee de IC Brussel Amsterdam in de huidige samenstelling in model kan worden omgezet.



foto's overgenomen van de website van Exact Train.
top

augustus

Tijdens de maand augustus werd er amper tijd besteed aan de hobby. De oorzaak van de kortsluiting in het schaduwstation heb ik nog altijd niet gevonden.

top

september

De eerste helft van de maand was ik met vakantie. Tijdens de 2de helft werd er wel heel wat tijd besteed aan de hobby. Het minibaantje 'Das Depot" moet helemaal klaar zijn om present te zijn op de tentoonstelling Modelspoor 2023 by MTD en ik wil ook deelnemen aan de fragmentwedstrijd die aan deze tentoonstelling is gekoppeld.

De scenery van het minibaantje moet een serieuze update krijgen. De wegen en de vloeren in de locloodsen hadden een donkergrijze, bijna zwarte kleur. Maar dat oogde niet erg realistisch. Meestal zijn vloeren in locloodsen in beton. Beton heeft eerder een grijs-beige kleur. Dat was dus een van de eerste zaken die moest worden aangepakt. Niet zo eenvoudig om te schilderen zonder de reeds aanwezige scenery mee onder te kladden. Beton als wegdek bestaat meestal uit platen. Tussen de platen is een voeg die opgevuld wordt met een rubber-achtige massa. Wanneer de betonvloer al een zekere ouderdom heeft zijn er scheuren en stukken die verzakken. De wegen en vloeren zijn gemaakt met balsahout. Spijtig genoeg heeft dat niet de juiste structuur om er een realistisch ogende betonvloer mee te maken. Maar het balshout uitbreken en volledig opnieuw beginnen zou te drastisch zijn. Dus moet ik aan de slag met verf. Dat is niet mijn sterkste kant. De juiste kleuren kiezen en eigenlijk de juiste verwering en vervuiling aanbrengen vind ik niet evident.

Het groen heeft ook aan een grondige update nodig. Voor bosjes en struiken had ik bij de bouw van het minibaantje ijslands mos gebruikt. Tegenwoordig wordt voor dat soort van scenery andere materialen gebruikt die de werkelijkheid veel beter benaderen. Ik heb bij lijn laatste bezoek aan Ontraxs wat materiaal gekocht dat ik voor deze update kan gebruikten.

Verder moet er ook meer details worden aangebracht in de loodsen: elektriciteitsleidingen, schakelaars, leidingen allerhande, kasten, rekken, kisten, vaten, gereedschappen... Noem het maar op. Het moet vooral een sfeer scheppen die weergeeft dat de loodsen "in gebruik" zijn.

De bouw van het fragmentje zal in het dagboek van oktober worden behandeld wanneer de tentoonstelling voorbij is. Gelukkig is deze keer de vorm van de grondplaat redelijk simpel zodat er voldoende plaats is om de scene te bouwen. Het onderwerp heb ik eerder toevallig gevonden wanneer ik op het internet door foto's van treinen en tunnelportalen aan het browsen was. Oeps, al een klein beetje van de sluier opgelicht. Maar zoals altijd: ik heb de foto al in maart gevonden maar heb weer tot de laatste moment gewacht om aan het fragmentje te beginnen. Gelukkig moet ik niet meer gaan werken zodat ik veel vrije tijd ter beschikking heb.

De verzameling is aangegroeid met een diesellok van de DB Baureihe 218.1 in de kleuren van City-Bahn. PIKO heeft deze lok uitgebracht voor een belachelijk lage prijs voor de Duitse winkelketen VEDES. Verder zijn een slaaprijtuig van de Russische spoorwegen ( PIKO) en een setje 2-assige wagons voor het vervoer van auto's (ROCO) aan de verzameling toegevoegd.

Een beetje onverwacht heb ik ook een loc uit mijn verzameling Belgische modellen verkocht. Ik kreeg uit Denemarken een vraag over de lok 204.004 van Märklin die bij mijn verzameling het catalogusnummer 3133 heeft. Volgens de mail klopte het catalogusnummer niet met de schildering van de loc. Maar de loc in mijn verzameling is een door Jocadis aangepaste versie. Wanneer ik dat als antwoord stuurde kreeg ik meteen een aanbod om de loc te verkopen. Na enige twijfel heb ik besloten om de loc toch te verkopen en dat is meteen ook de start van de verkoop van de overige tijdperk 3 diesel en elektrische locs van de NMBS die ik in mijn verzameling heb.

top

oktober

Oktober was een drukke maand. Op 14 en 15 oktober organiseerde MTD haar jaarlijkse tentoonstelling. De voorbije jaren werden de clubbanen tentoongesteld, maar we hadden reacties van het publiek gekregen dat altijd hetzelfde te zien was. Daarom werd dit jaar alleen de N-baan op de tentoonstelling gezet en banen van leden: "Den Overslag" van collega Frans Peeters en mijn baantje "Das Depot".

Ik was vorige maand reeds begonnen met het aanbrengen van een aantal verbeteringen aan "Das Depot". De bosjes die waren gemaakt met ijslands mos zijn vervangen door struiken van het Poolse merk MBR. Maar de grootste aanpassing en uitdaging was de kleur van de wegen en vloeren in de loods. Ik heb die nu geschilderd in een lichtere kleur grijs om een betonlook te imiteren. Op het gedeelte voor de loods zijn met podlood lijnen getrokken die de scheiding tussen de "betonplaten" moeten imiteren. Het ziet er al veel beter uit, maar de echte betonlook ontbreekt nog.

Struiken Betonvloer Loods

In de loods werd veel meer detail aangebracht:  langs de wanden werden kasten en ander materiaal geplaatst. Er werden ook buizen en leidingen aangebracht. Maar hier is nog ruimte voor verbetering. Er mag nog een beetje meer "rommel" worden neergezet. Hat materiaal dat ik heb gebruikt komt voornamelijk van Artitec en Walthers.

Vóór de loods werd ook een scène neergezet: een vrachtwagen die goederen komt leveren en een vorklift die het materiaal van de vrachtwagen haalt. Hier ontbreekt de lading zelf nog. Ik ben op zoek naar houten kisten die er een beetje realistisch uitzien. Ik zou die zelf kunnen maken... Een aantal figuren maken de mini-scène compleet. De vrachtwagen werd lichtjes aangepast: de wielen vooraan werden zo geplaatst dat het lijkt of de vrachtwagen een bocht heeft genomen, de achteras is opgetrokken en achteraan werd het zeil "opgerold". De vrachtwagen is van Herpa uit de Exclusiv Serie. Wanneer ik de foto's nam om hier op de website te plaatsen zag ik dat ik de spiegels nog moet monteren. De vorklift werd geweatherd. Ik had al een hele tijd geleden zo'n vorklift geweatherd, maar kon nu het modelletje niet terugvinden. Gelukkig had ik nog zo'n modelletje dat ik opnieuw heb geweatherd.

Scene Vorklift

Nog een grote aanpassing was het afwerken en plaatsen van de loods die een deel van de achtergrond vormt. Het gebouw had ik al enige tijd geleden gemaakt, maar nu is het verder afgewerkt. Er werd een nieuwe toegangspoort geplaatst met een schakelkast om de deur te kunnen bedienen. Er zijn ook afvoerleidingen voor het regenwater gemonteerd.

De muur die de afscheiding van het terrein aangeeft kreeg ook een ander kleurtje, maar ook hier is nog ruimte voor verbetering. Op het terrein zijn palen geplaatst die de muren moeten beschermen tegen aanrijdingen met auto's of vrachtwagens.

Aan het houten loodsje bij het tunnelportaal werd ook wat rommel geplaatst zodat het daar ook een beetje minder kaal uitziet.

Een andere uitdaging was mijn deelname aan de fragmentwedstrijd. De vorm waarop het fragmentje moest worden gebouwd was niet complex. En ik had ook al snel een idee wat ik zou maken. Bij het surfen op het internet had ik een foto gevonden van een stoomtrein die in een wolk van stoom uit en tunnelportaal komt gereden. De uitdaging zat in het realistisch uitbeelden van de stoomwolken. Maar niettegenstaande ik eigenlijk genoeg tijd had om het fragmentje te bouwen ben ik er weer veel te laat aan begonnen. De scène bouwen viel best mee. De stoomwolk is gemaakt van filterwatten voor een dampkap. Maar het aankleden van van het fragmentje met rok en fries viel erg tegen. Meer over de bouw van het fragmentje kan u hier lezen.

Origineel Model Grondplan
bron voorbeeldfoto : https://www.reddit.com/r/trains/comments/125w08s/steam_locomotive_leaving_tunnel/?rdt=33806

Op 8 oktober kreeg ik een mail met goed nieuws: ik had mijn kandidatuur gesteld om met "Das Depot" deel te nemen aan de tentoonstelling RAMMA die doorgaat in Sedan (F) op 15 en 16 juni 2024 . In het mailtje staat dat mijn baantje werd geselecteerd! Dat is een extra motivator om het baantje nog beter te maken. Ik zou heel graag in de loodsen werkende rolpoorten plaatsen. Ik heb al eens een poging ondernomen, maar dat heeft niet tot een goed werkend resultaat geleid. Ondertussen heeft Viessmann een werkende rolpoort uitgebracht, maar die kan ik niet gebruiken. De poort is te breed en niet hoog genoeg. Maar de manier waarop de poort van Viessmann werkt zou ik wel als basis kunnen nemen voor de poorten die ik nodig heb. Met goede moed ben ik aan de slag gegaan, maar de eerste stap viel al tegen: de profielen die ik nodig heb waren de enige die de winkel waar ik ze wilde kopen niet op voorraad had...

Nog goed nieuws: de kortsluiting in mijn vaste modelbaan Haschenbach 3.0 is opgelost! Wat ik al die tijd heel vreemd had gevonden was dat ik een tijdje zonder kortsluiting heb kunnen rijden. Dus moest ik kijken naar de aansluitingen die ik had gemaakt toen de kortsluiting zich is beginnen voor te doen. En dat bleek de aansluiting van de rijspanning naar de carroussel te zijn. Daar had ik 2 draden van plaats gewisseld met het gekende gevolg.

Het is duidelijk dat het modelbouw virus opnieuw actief is. Ik ben ook opnieuw gestart met de bouw van mijn trambaantje. Dat zou ik moeten klaarkrijgen tegen oktober 2024 om deel te nemen aan de minibaantjeswedstrijd die door Modelspoormagazine wordt georganiseerd. De wintermaanden komen er aan en ik moet niet meer werken...

De verzameling modellen is deze maand niet aangegroeid.

top

november

Ik ben deze maand verder gegaan op het elan van de vorige maand. Na de tentoonstelling werd Das Depot thuis terug op zijn vaste plaats gezet. Aan de scenery kunnen nog altijd een aantal zaken worden verbeterd. Maar de grote uitdaging blijft het plaatsen van functionele rolpoorten in de loodsen.

Ik heb ondertussen al een goed idee van hoe ik de poorten ga bouwen. Wanneer ik het nodige materiaal wilde kopen was net dat artikel niet in voorraad maar ondertussen heb ik het nu wel beschikbaar. Ik ga eerst een prototype bouwen. Wanneer dat goed werkt dan kan ik de overige poorten maken en inbouwen. Om een en ander gemakkelijker in de loodsen zelf in te bouwen overweeg ik om nieuwe voorgevels te maken. Nu zitten er allerlei gietsels in de weg die oorspronkelijk bedoeld waren om de deuren van de bouwdoos in op te hangen. En bovendien zijn de openingen niet overal even breed en zitten er spleten tussen de verschillende delen van de gevel. De nieuwe gevel zou ik kunnen maken met mijn laser-graveermachine. Dan heb ik ook weer een reden om het tekenprogramma Inkscape beter onder de knie te krijgen en me verder te verdiepen in de werking van de laser-graveermachine. En er is een deadline: op 14 en 15 juni neem ik met Das Depot deel aan de tentoonstelling Ramma in Sedan (FR).

Om beter met het tekenprogramma te kunnen werken heb ik een aantal filmpjes op Youtube bekeken. Persoonlijk vind ik de reeks van TJ Free en LogosByNick zeer duidelijk. Wanneer je de opgestoken kennis onmiddellijk in de praktijk kan toepassen helpt dat om de vaardigheden aan te scherpen. Een nice-to-have tekeningetje was het uittekenen van de garage van de camper om na te gaan of mijn minibaantjes er zouden inpassen. En gelukkig dat ik de tekeningen heb gemaakt, want het is wel een beetje passen en meten. Zeker voor "Das Depot". Dat baantje bestaat uit een stuk van 1,70 m lang en 60 cm breed en neemt behoorlijk wat plaats in. Naast het baantje moet het schaduwstation en allerhande ander materiaal mee om het baantje volledig op te kunnen stellen. Het nog te bouwen trambaantje heb ik dan ook maar getekend en dat past wel veel beter in de garage.

Camper Schragen Camper Das Depot Camper Trambaantje

Het baantje dat ik wil bouwen om deel te nemen aan de minibaantjes wedstrijd van Modelspoormagazine vordert ook : het houtwerk is zo goed als klaar. Ik kan starten met het leggen van de sporen. Voor het uitzagen van de delen van het minibaantje heb ik ook eerst in Inkscape een zaagplan getekend. Zo kon ik met het schuiven van de verschillende stukken die ik nodig het beschikbare hout optimaal gebruiken. Ik ben begonnen met het bouwen van enkele scenery elementen en het testen van het rollend materiaal. Er zijn nog heel wat zaken die moeten worden gebouwd of afgewerkt. Sommige liggen al enkele jaren stof te verzamelen. Wanneer ik aan dit tempo kan verder werken dan moet de deadline van einde september 2024 een haalbare kaart zijn.

Zaagschema 
Zaaplan - delen schaduwstation
Proefopstelling

Er is nog een deadline bijgekomen: in het weekend van 24 en 25 augustus 2024 wil het spoorwegmuseum in Schaarbeek een tentoonstelling houden met modelbanen. MTD werd geselecteerd om deel te nemen met Vaerwegh dok. Er is nog heel wat scenery die moet worden afgewerkt zoals de villa. Maar een van de grotere uitdagingen wordt de automatisering van de bovenbaan zodat er op een tentoonstelling minder operatoren nodig zijn voor de bediening van de baan. Na veel studiewerk hebben we gekozen om de besturing te laten gebeuren met de modules van Hans De Loof (HDL) in combinatie met het programma iTrains.

De verzameling modellen is deze maand niet aangegroeid. Ik heb wel aan een zeer voordelige prijs een centrale van Lenz, samen met een transformator en een handregelaar kunnen kopen. Het is weliswaar de "oude" centrale LVZ100 en de "oude" handregelaar LH100, maar dat geeft niet. Mijn Roco centrale voldoet ruimschoots voor digitaal rijden, maar ze is met weinig zaken compatibel. Bijvoorbeeld het gratis programma JMRI waarmee je heel gemakkelijk decoders van gelijk welk merk kan programmeren.

top

december

Pech met de laser-graveermachine. Ik was vorige maand gestart met het bekijken van Youtube filmpjes om het tekenprogramma Inkscape beter onder de knie te krijgen. Met Inkscape kan ik tekeningen maken die ik kan uitvoeren op de lasermachine. In één van de filmpjes werd gewerkt met de laatste versie van Inkscape, met name versie 1.3.2. Ik werkte met versie 0.92. Zonder er bij na te denken heb ik de nieuwe versie geïnstalleerd. Na een tijdje filmpjes te hebben bekeken had ik een aantal tekeningen gemaakt die ik bij wijze van test op de machine zou laten uitvoeren. Tot mijn grote verbazing werd de tekening 2x groter gelaserd dan ik de tekening had gemaakt. Omdat ik nergens een instelling terugvond waarmee een verschalingsfactor kon worden ingesteld ben ik er van uitgegaan dat er in de nieuwe versie van Inkscape ergens een fout moet zitten in het maken van het DXF bestand. Maar dat was toch niet helemaal juist. In de zogenaamde grbl parameters kan de steps-factor voor de X en de Y as worden aangepast en wanneer die werd teruggezet naar de helft van de waarde werkte het apparaat terug normaal. Oef!

De machine staat op een plek waar het schaduwstation niveau -1 moet komen. Maar daar staat nog wel meer gerief dat eigenlijk een plaatsje zou moeten krijgen in een kast. Voor de laser-machine ben ik begonnen een kist te maken waarin ik het apparaat kan opbergen, maar ook eventueel kan transporteren (vbv naar de club).

Aan het minibaantje werd ook verder gewerkt. Ik ben gestart met het leggen van de sporen op het “metro-niveau”. Na enige tijd te hebben getwijfeld heb ik besloten om toch de oude Fleischmann sporen die ik van mijn vader heb geërfd te gebruiken. Dat zijn messing rails die het nadeel hebben vrij snel te oxideren. Ik heb alle railschoentjes gesoldeerd zodat de geleiding van de rijspanning van het ene stuk rail naar het andere geen probleem zal opleveren.

Op de club ben ik samen met een collega gestart met het bouwen van de modules voor een nieuw project: het station van Edegem anno 1925. Het wordt geen grote modelbaan : enkel het stationnetje en enkele huizen die in de onmiddellijke omgeving van het station stonden.

De verzameling modellen is deze maand wel flink aangegroeid. Enerzijds was er het NMBS-Colli vrachtwagentje van Brekina op Bedford chassis dat ik al een tijdje in bestelling had en deze maand werd geleverd. Anderzijds waren er een aantal modellen die ik had gereserveerd die ook deze maand werden geleverd en tot slot bracht PIKO een prachtig model uit van de BR 003 stoomlok. Voor mij een beetje onverwacht. Ik had dat niet opgemerkt bij de aankondigingen van de nieuwigheden van 2023. Een filmpje met een bespreking van het model door Sebb87 overtuigde mij onmiddellijk om de lok te kopen. De bestelling werd geplaatst op 29/12, de levering zal waarschijnlijk pas in januari 2024 gebeuren.

Tot slot wens ik alle bezoekers van mijn website een gezond en voorspoedig 2024

top

ga naar 2022 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML