NMBS - HLE 18-2

Deze locomotieven zijn pas na 2009 in dienst gekomen en werden ingedeeld met nummerreeks 18. Deze behoorde eerder toe aan de Alshom locomotieven HLE18 die in ... uit dienst gingen. Het ontwerp is gebaseerd op de Taurus-IV-reeks van Siemens. Voor de Belgische spoorwegen werden een aantal aanpassingen doorgevoerd waardoor het uiterlijk afwijkt van de overige lokomotieven die reeds door Siemens werden gebouwd. Uiterlijk lijken ze meer op de Vectron locfamilie, die dan weer afstamt van de Eurosprinter.

Aanvankelijk waren er veel problemen met de indienstelling van deze locs waardoor de eerste locs pas in 2011 effectief in dienst werden genomen, bijna 2 jaar naar de levering.

Een aantal locs zijn ingedeeld in de reeks HLE19. Zij zijn uitgerust met een automatische GF koppeling. De locomotieven zijn eveneens uitgerust met MUX waardoor zij in trek-duw kunnen rijden met de I11 en M6 rijtuigen. Door de inzet in de reizigersdiensten zullen de locomotieven van de reeks HLE13 en HLE27 hoofdzakelijk worden ingeschakeld in de goederendienst en waardoor de locomotieven van de reeksen HLE23 en HLE26 buiten dienst kunnen worden gesteld.

type / reeks / HLE18-2
aantal gebouwd 120
locnummers 1801 - 1896 (schroefkoppeling)
1901 - 1924 (GF koppeling)
bouwjaar/in dienst2009-2012
uit dienst --
fabrikant Siemens
motor(en)  
asindeling Bo'Bo'
V.max 200 km/h
fabrikant  
vermogen 5.000 kW (3 kV / 25 kV) - 2.400 kW (1,5 kV)
Trekkracht300 kN
dienstgewicht 88 ton
aslast  
lengte (LOB)  
Stroomsystemen25 kV 50 Hz (FR + Athus-Meuse en HSL lijnen in B), 3 kV (B), 1.5 kV (NL)
BeveiligingssystemenMemor, Memor 2+, TBL1, TBL1+, TBL 2, KVB, ETCS

De locomotieven zijn geschilderd in de hedendaagse kleuren van de NMBS: een wit-grijze kast, gele partijen op de fronten en een rode bies op de flanken.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional