Dagboek 2016

januari

Januari is traditioneel een drukke maand met vooral nieuwjaarsrecepties. Dus blijft er weinig tijd over voor de hobby. Toch heb ik aan de modelbaan verder gewerkt maar niet alle zaken die ik heb gedaan zijn "zichtbaar".

De tekening voor het besturingspaneel van het schaduwstation op niveau -2 is klaar. Ik heb het oorspronkelijke ontwerp moeten herwerken omdat de lijnen die de sporen voorstellen te dicht bij elkaar lagen zodat de drukknoppen en schakelaars onvoldoende plaats zouden hebben. Nu moet ik nog naar de printshop om het te laten afdrukken op forex plaat. Ik had eerst een hele zoektocht gestart om een winkel te vinden die forex plaat verkocht, echter zonder resultaat. En dan valt plots mijn oog op de vitrine van een fotozaak annex prinsthop recht over mijn deur: "afdrukken mogelijk op papier, vinyl, ... en forex" !

Ontwerp besturingspaneel

Voor de eigenlijke besturing heb ik een aantal schakelingen nodig: de in en out shift registers om enerzijds alle drukknoppen te kunnen inlezen en anderzijds om de 60 wisselspoelen te kunnen aansturen. Voor het aansturen heb ik per wisselspoel een schakeling nodig die het signaal van de Arduino versterkt. Ik heb geprobeerd om hiervoor printboards te tekenen, maar voorlopig zonder resultaat. Van het programma heb ik al iets geschreven in pseudo-code. Dat moet ik nu nog omzetten in echte programmeertaal, maar dat is geen probleem. En dan wordt het spannend: testen !!!

Wat wel zichtbaar is: de materialen voor de klimspiraal om van het schaduwstation op niveau -1 naar het zichtbare deel te geraken liggen klaar. Die moeten nu nog alleen maar "gemonteerd" worden.

Klimspiraal schaduwstation Niveau -1

De verzameling met rollend materiaal is deze maand aangegroeid met enkele rijtuigen van de FS die voorkomen in internationale treinen die in België en in Duitsland hebben gereden. Er zijn ook nog een aantal zaken in bestelling.

Einde januari startte de speelgoedbeurs in Nürnberg. Wanneer alles wat is aangekondigd ook dit jaar wordt uitgebracht dan zal mijn budget vele malen ontoereikend zijn: B-Models kondigt de AM54 aan in groene versie en de latere Post-versie. Piko brengt het model van de HLR74 en kondigt ook de HLE28 (oude versie) aan. Van Biervliet brengt een aantal varianten van de HLE23/25 en kondigt ook het model van de HLD65/HLR75 aan. Bovendien staan in de catalogus nog een enkele sets met erts- en graanwagens die een mooie aanvulling zouden beteken voor het samenstellen van bloktreinen. Het model dat nu reeds enkele jaren op initiatief van modelspoormagazine voor haar abonnees en lezers wordt uitgebracht zal dit jaar een versie zijn van de HLE23 van Van Biervliet: de HLE2302 met gewijzigde zijroosters en ramen: de zogenaamde duikbootversie. Dat kan ik toch ook niet laten passeren.

Het Duits materiaal is nog erger: Liliput zal het treinstel BR614 uitbrengen. Dat model is jaren geleden uitgebracht door Fleischmann. Het was niet op schaal, maar desondanks heb ik  dikwijls op het punt gestaan om het model van Fleischmann te kopen. Nu komt er dus een model uit dat wel op schaal zal zijn. Brawa brengt een aantal diesellocs (V211, V212, V290, V291) en de vorig jaar aangekondigde E175 zou dit jaar worden uitgeleverd. Piko brengt een aantal varianten uit van de E141 en de V221 en dan zijn er nog talloze reizigersrijtuigen en goederenwagons. Tot slot zou Südexpress de reeds lang aangekondigde HGK DE39 versie van de Vossloh 4000 loc uitbrengen. Deze lok heeft maar enkele weken proefgereden bij de HGK maar heeft in die periode het logo gedragen en een loknummer van de HGK gekregen. Bovendien vind ik het een mooie machine en waarom zou ik dan een andere versie kopen dan de HGK. En dat is dan nog maar een selectie op basis van voorlopige berichten uit Nürnberg.

top

februari

Eindelijk is het paneel voor het besturingspaneel klaar. Nu kan ik beginnen met het monteren van de schakelaars en de leds. Het is wel wat groot uitgevallen. Er moeten nog minstens 2 zulke panelen bijkomen: een voor het schaduwstation niveau -1 en een voor het zichtbare deel van de modelbaan. De afmetingen van dit paneel zijn 40 x 60 cm. Wanneer ik de 3 naast elkaar monteer dan heb ik 1.80 m nodig. Omdat de bedrading van de wissels in het schaduwstation naar het besturingspanneel toch nog moet worden gelegd kan ik nog kiezen waar ik het zal monteren. Ik moet er alleen rekening mee houden dat het een plaats is waar ik zelf comfortabel kan staan of zitten en een goed uitzicht heb op de baan. Tweede voorwaarde is dat het niet in de weg staat voor eventuele ingrepen op de baan (ontsporingen, haperende wissels, ...).

Wanneer het paneel klaar is volgt nog een spannend hoofdstuk : het aansturen van de wisselstraten met de Arduino.

Aan de baan zelf is niet gewerkt. De weinige vrije tijd gaat naar de modelbouwclub. We hebben ons geëngageerd om met de digitale baan deel te nemen aan de tentoonstelling van Modelspoormagazine in oktober dit jaar en dus is het alle hens aan dek om de baan klaar te krijgen. Ik ben bezig geweest met het maken van enkele mallen waarmee jersey's en relaiskasten kunnen worden gemaakt en heb verder gewerkt aan het project "villa".

De verzameling met rollend materiaal is deze maand flink aangegroeid. Eigenlijk is het hele jaarbudget bijna opgebruikt maar een van de Duitse winkelsites die ik regelmatig bezoek gaf serieuze korting op een aantal modellen die op mijn verlanglijstje stonden. En omdat de verzendkosten relatief voordeliger worden naarmate je meer besteld heb ik me een beetje laten gaan...

Ik heb voor de eerste keer ook modellen gekocht van Exact-train en REE-Models. Bij REE models heb ik me eigenlijk vergist. Ik wilde de wagens van het type DEV A0 kopen, maar uiteindelijk zijn het wagons van het type UIC, dezelfde modellen die ik ook onlangs van Roco heb gekocht. Aan de andere kant kan ik nu een mooie lange trein van 10 rijtuigen samenstellen zoals die ook in België reden. Ik herinner mij een rit die ik met mijn vader in de stuurpost heb meegemaakt waar we een Bedevaarderstrein naar Lourdes die we van Roosendaal naar Quevy brachten. Die trein was samengesteld met dit type rijtuigen.

De fabrieksprijs van modellen van Exact-train is hoog maar door de korting werd de prijs plots aanvaardbaar voor een goederenwagen. En dan zijn er nog de gasketelwagens met het opschrift  "Ganda Gas" van LS-Models. De naam Ganda heeft een speciale betekenis want een van de bedrijven in de groep waarvoor ik werk noemt "Ganda Molens" en bovendien is het een mooie aanvulling op de sleep gasketelwagens die nu uit 20 wagens kan bestaan.

Verder werd de verzameling Duitse locomotieven uitgebreid met modellen van de E193 van Piko, de V213 van Brawa, de V219 van Liliput en een Schienenbus met aanhanger VT795 van de eerste generatie uitgebracht door Fleischmann.


REE Models - SNCF UIC-Y Betongrijs

ROCO - SNCF UIC-Y Zilvergrijs

Exact-train - DB Autotransport Leas542 (Offs55)

LS-Models - NMBS Gasketelwagens "GandaGas"

PIKO - DB E193

Fleischmann - DB VT795

BRAWA - DB V213

Liliput - DB V219
top

maart

De meeste tijd gaat naar werken aan de digitale baan van de modelbouwclub: 2 avonden per week. In de weekends gaat er ook nog een beetje tijd naar de projecten die ik op mij heb genomen. Maar de tijd gaat snel. De deadline : met de digitale baan aanwezig zijn op de tentoonstelling van modelspoormagazine in oktober van dit jaar komt dichter en dichter.

Het werk aan “de villa” gaat ook stilletjes verder. Voorlopig is het allemaal voorbereidend werk. Ik probeer de geveldelen in een tekenprogramma te krijgen. Het is de bedoeling dat ik de tekening kan afdrukken, op plasticcard kleven en mooi op de lijntjes kan snijden. Ik hoop dat ik op die manier nauwkeuriger kan werken.

Ik heb ook enkele gietvormen van Jersey-blokken gemaakt en de stukken afgegoten. Zo'n scenery elementen zullen op de clubbaan en op mijn eigen baan van pas komen.

Voor de eigen modelbaan heb ik op het synoptisch bord de knoppen en schakelaars gemonteerd. Bij het monteren heb ik dan vastgesteld dat ik de verkeerde schakelaars heb besteld. Ipv een simpele aan/uit zijn het schakelaars met een middenstand aan/uit/aan. Op zich kan dat geen kwaad maar ik ben toch van plan om er andere te bestellen. Ik moet nu nog de LED’s voor de terugmelding van de wisselstanden en de stopsecties plaatsen.

De verzameling modellen is niet uitgebreid. Ik heb wel mijn bestelling naar Van Biervliet / B-models gestuurd. Hopelijk worden de aangekondigde modellen gespreid uitgeleverd anders zal mijn budget zwaar in de rode cijfers gaan.

Een bezoek aan Ontraxs 2016 stond ook op de agenda. Op vrijdag 11 maart heb ik, samen met enkele leden van de club, deze tentoonstelling bezocht. Jaar na jaar slagen de organisatoren er in om juweeltjes van modelbanen bij elkaar te brengen. De foto’s die ik dit jaar heb genomen kan je hier bekijken.

top

april

April is weer voorbij. De tijd gaat snel... dat heb ik in mijn vorig dagboek ook geschreven. De meeste hobbytijd gaat nog altijd naar werken aan de digitale baan van de modelbouwclub.

De verzameling modellen is uitgebreid. Een beetje onverwacht: bij de bestelling van een aantal decoders viel mijn oog op het model van de Duitse stoomlok BR 043/044 die met een korting van bijna 40% werd aangeboden. Ik heb niet lang getwijfeld om die dan maar mee in de bestelling op te nemen. En de door Piko aangekondigde rangeerdiesel 7410 is deze maand ook uitgeleverd.

 

De decoders is een ander verhaal. Ik ben meer en meer geneigd om een deel van mijn verzameling weg te doen: met name alles wat buiten het tijdperk 4 valt. Maar voor een aantal modellen zullen uitzonderingen worden gemaakt: de stoomlocomotieven (NMBS / DB - tijdperk 2 en 3), het materiaal van HGK en NMBS om op de clubbaan te kunnen rijden (tijdperk 5-6), maar ook een (beperkt) aantal andere modellen uit tijdperk 3. Die modellen wil ik bijhouden omdat ik er misschien ooit een modulair baantje voor wil bouwen.

Voorwaarde is dat ze (gemakkelijk) kunnen worden gedigitaliseerd. De meeste van de modelletjes die ik uit dat tijdperk wil bijhouden beschikken over een 8-polige decoderaansluiting (NEM652). Ik ging dus op zoek naar decoders en kwam uit bij de Lenz "Standard+ V2" decoder die merkelijk goedkoper was dan een vergelijkbare decoder van een ander merk, zeker wanneer ik ze per 10 stuks zou kopen. Zo gezegd zo gedaan. Na een weekje werden de decoders geleverd en ging ik onmiddellijk aan de slag om ze in te bouwen. In eerste instantie in een modelletje van Brekina: de "Esslinger" triebwagen VT104. Nadat de decoder was gemonteerd werd onmiddellijk proefgereden. Rijden deed het model wel maar de lichten, front- en sluitlichten en de binnenverlichting, werkten niet. Wanneer ik het model op de analoge baan liet rijden werkten de front en sluitlichten wel maar deed de binnenverlichting het nog steeds niet. Wanneer ik de decoder er terug uit haalde werkte alles normaal. OK, misschien een probleem met het model of met de decoder. Dus nam ik een 2de decoder en een ander model, maar met hetzelfde resultaat. Dan maar beginnen zoeken op het internet. Op het DSO-forum kreeg ik reacties op mijn posting. Enkele Duitse modelspoorders hadden dezelfde ervaringen gehad. Een ervan had kontakt opgenomen met Lenz. De firma gaf toe dat er in de eerste productiereeks van de decoder een fout zat en heeft voor die man de decoders omgeruild. Ik heb dan contact opgenomen met de winkel waar ik de decoders heb gekocht. Om niet het risico te lopen dat de decoders zouden worden omgewisseld met decoders die nog altijd uit de eerste reeks stammen heb ik de decoders omgewisseld met modellen van ESU. Door het prijsverschil heb ik nu maar 7 decoders in de plaats van 10.

Deze maand werd een bezoek gebracht aan MOBEXPO. Een beurs/tentoonstelling die nu voor de 2de keer werd georganiseerd door de Modelspoorclub "Het Spoor" uit Sint-Niklaas. Het was de moeite waard om een bezoek te brengen. Er waren redelijk wat modelbanen tentoongesteld waarvan een aantal in primeur. Ter gelegenheid van deze editie was een wedstrijd georganiseerd voor clubs: bouw een diorama op een strijkplank. De winnaar werd MSC De Kempen. Spijtig voor mij want het onderwerp dat zij uitbeelden had ik ook in gedachte voor mijn deelname aan de fragment-wedstrijd van MTD: een functionerende waterkraan. De foto's die ik heb genomen kan je hierbekijken.

De treinenclub organiseerde op zaterdag 16 april een uitstap naar Trainworld, het nieuwe spoorwegmuseum in Schaarbeek. Het museum werd op 24 september 2015 geopend. Een deel werd ingericht in de lokettenhal van het station van Schaarbeek en in een nieuw gebouwde hal. Als spoorwegliefhebber moet je het museum zeker een keer bezoeken. Persoonlijk vind ik het zeer spijtig dat de meeste hallen zeer donker zijn. Anderzijds schept dat een bepaalde sfeer. Je maakt een tijdreis doorheen de geschiedenis van het Belgische spoor. Naarmate je dichter bij het heden komt zijn de hallen ook beter verlicht. Het is geen museum waar de absolute nadruk wordt gelegd op het rollend materieel. Voor spoorfanaten zoals wij is dat natuurlijk een beetje jammer. Van het grote aantal locomotief- en wagonreeksen die de spoorwegen ooit bezaten wordt in het museum een bijna te verwaarlozen aantal getoond. Toch werd een goed evenwicht gevonden om de toch aanzienlijke collectie van allerhande spoorweg gerelateerde zaken aan het publiek te tonen.

Deze maand vond ook Intermodellbau in Dortmund plaats. Dit jaar ben ik er niet naartoe geweest. Om koopjes te doen moet je tegenwoordig niet meer naar beurzen gaan: de verkopers kennen de prijzen, ook van 2de hands materiaal. Dat wordt soms even duur en in uitzonderlijke gevallen zelfs duurder verkocht dat nieuw materiaal. De banen die er werden tentoongesteld heb ik als eens op een andere tentoonstelling gezien of zullen nog wel op toekomstige tentoonstellen worden getoond.

top

mei

Begin deze maand werden de decoders geleverd die ik had besteld. Oorspronkelijk had ik Lenz decoders besteld, maar die functioneerden niet zoals het hoorde: de verlichting van de modellen werkte niet wanneer ik ze inplugde en daarom heb ik ze geruild voor ESU decoders. Deze laatste zijn wel duurder waardoor ik voor ongeveer hetzelfde bedrag slechts 7 decoders had in de plaats van 10.

In de modelletjes van Brekina kon ik de decoders snel inbouwen: kap afnemen, dummy-stekker verwijderen, decoder inpluggen - eventjes testen of alles werkt. Dan de draden een beetje fatsoeneren, met andere woorden : vastplakken met een stukje isolatietape en tot slot de kap terugplaatsen. De decoder moest dan nog het adres van de loc krijgen. Programmeren met de locmouse van Roco vind ik niet zo handig. Maar de centrale kan worden aangestuurd met Trainprogrammer (Railroad & Co - Freiwald Software). Ik heb de laatste versie gedownload van het internet. Dat is een proefversie die na 30 dagen verloopt. We zien wel wat we daarmee doen als het zover is. Trainprogrammer is een eenvoudige tool (omwille van de demo-versie met beperkingen in de functionaliteit) maar waarmee ik gemakkelijk de modellen een digitaal adres kon geven en indien nodig ook andere CV waarden gemakkelijk kan instellen.

Brekina VT104 "Esslinger Triebwagen
Brekina VT104 - Esslinger Trebwagen
Brekina VT05 MAN Schienenbus
Brekina - VT05 MAN
Brekina Schi-Stra-Bus
Brekina - SHI-STRA-BUS

Na de Brekina modellen was het de beurt aan het NMBS dieseltreinstel DMU41 van Mehano. Ik zou bij dit model ook binnenverlichting willen inbouwen. De werkwijze is terug te vinden in het nr 93 van Modelspoormagazine. Het openen van het model liep niet zo vlot als in het artikel staat beschreven. Wanneer ik de kap dan eindelijk van het chassis kreeg bleek dat de steun van het achterste draaistel van de motorwagen was afgebroken. Hoe dat is kunnen gebeuren is een raadsel.

De steun was niet alleen los gekomen van de rest van het chassis maar ook nog eens overlangs doorgebroken. Enfin, met secondenlijm was dat relatief snel hersteld. Maar doordat het draaistel was losgekomen was ook de cardanas tussen de motor en het draaistel losgeraakt en dat op een correcte manier terug in elkaar zetten was geen sinecure. Wanneer ik dacht dat het in orde was heb ik de decoder ingeplugd en kan ik proefrijden. Maar het stel bewoog geen millimeter. Het produceerde alleen maar een ratelend geluid. Blijkbaar zaten de cardanassen toch niet op hun plaats.

Wanneer ik de cardanassen op hun plaats wilde zetten bleek dat de gelijmde delen aan het chassis terug waren losgekomen. Dan maar geprobeerd met gewone plasticlijm... dat bleek beter te houden. Uiteindelijk kon ik de cardanassen plaatsen en testen of alles werkte zoals het hoorde. En dat was gelukkig zo. De gelijmde verbinding is niet supersterk en het chassis buigt op die plaats een beetje door. Ik hoop dat eens het treinstel terug volledig in elkaar staat de druk, die nu volledig op de draaistellen rust een beetje zal verminderen aangezin het onderstel met vijzen aan de kap wordt bevestigd.

Dan maar verder doen met wat we oorspronkelijk waren begonnen: het inbouwen van een decoder en binnenverlichting. De decoder inpluggen vormt geen enkel probleem. Het aansluiten van de binnenverlichting daarentegen gaat niet zoals ik het verwachtte. Wanneer ik de draden aansluit op het printje op de plaatsen die staan aangegeven in het artikel in Modelspoormagazine dan blijft de verlichting weliswaar branden, onafhankelijk van de rijrichting. Maar ik kan ze niet uitschakelen. De verlichting gaat branden van zodra ik het model op de sporen zet. Ik had liever gehad dat ze mee aan- en uitging met de andere verlichting (gestuurd via F0). Dat moet mogelijk zijn want op die printplaat staan leds die dienen voor de koersbordverlichting en die branden ook onafhankelijk van de rijrichting en worden aan- en uitgeschakeld met F0. Het printje is echter zodanig klein (en mijn ogen zijn niet meer zo goed) dat ik niet zie waar die koersbordverlichting is aangesloten zodat ik de interieurverlichting daar parallel op zou kunnen aansluiten.

Op de modelbouwclub zijn we gestart met het zelf maken van bomen. Op het internet kan je veel informatie vinden over de werkwijze die je kan gebruiken. En er zijn verschillende mogelijkheden. Eentje steekt er wel bovenuit: de bomen gemaakt door Jos alias "Grove Den" op het forum van Modelspoormagazine (en andere fora) zijn meesterwerken. Wanneer die op een diorama zijn geplaatst en er foto's van worden genomen kan je amper het onderscheid maken tussen model en werkelijkheid.

De methode die Jos hanteert is goed gedocumenteerd en bovendien heb ik vorig jaar een workshop van hem gevolgd. Zien doen is toch nog anders dan een methode lezen en uitproberen. De eerste bomen zullen waarschijnlijk nergens op lijken. Ook hier geldt dat oefening kunst zal baren. Enkele leden van de club zijn er stevig ingevlogen en er is al een heel bos bomen bij elkaar gedraaid. Omdat ik deze maand verschillende avonden niet naar de club kon gaan heb ik wat achterstand bij het verder afwerken van "mijn" bomen. Ik heb ze dan maar mee naar huis genomen om ze verder af te werken.

De verzameling modellen is niet uitgebreid. De informatie bij de modellen van de NMBS wel. Bij de meeste modellen staat een link naar een [fiche]. Deze fiche bevat de technische gegevens van het voorbeeld en een aantal wetenswaardigheden over de reeks, onder andere de kleuren waarin het voorbeeld heeft rondgereden. Al de informatie die ik heb verzameld heb ik teruggevonden op het internet en in een aantal boeken die ik bezit. Een overzicht van deze bronnen staat op deze pagina.

top

juni

Juni is voorbijgevlogen. Het lijkt ook alsof ik niets aan de hobby heb gedaan.

Aan de modelbaan thuis is er niet verder gewerkt. Dat zal nog wel een tijdje zo blijven. Alle aandacht gaat nog steeds naar de clubbaan die klaar moet zijn tegen Modelspoorexpo 2016 in Leuven.

Op het werk is het druk, zodat er 's avonds niet heel veel fut overblijft om nog aan iets te beginnen en het EK voetbal zit er ook wel voor iets tussen. De avonden dat er matchen werden uitgezonden bleef ik toch regelmatig voor het scherm plakken.

Enfin, de boog kan niet altijd even hard gespannen staan. Prioriteit blijft de clubbaan. De vorderingen aan deze baan kan je volgen op het forum van modelspoormagazine en op de facebookpagina van de modelbouwclub.

De verzameling modellen is deze maand niet aangegroeid.

top

juli

Juli is een redelijk productieve maand geweest. Aan de baan thuis is niet verder gewerkt maar voor de digitale baan van de modelbouwclub, waarmee we in oktober deelnemen aan de tentoonstelling Modelspoorexpo 2016, is heel wat gebeurd.

Op de clubavonden heb ik me geamuseerd met de weg en het fietspad opnieuw in de goede kleuren te zetten. Thuis ben in bezig geweest met het maken van verkeersborden, naamborden en allerhande borden die langs een (Belgische) spoorlijn staan. De werkzaamheden aan 2 gebouwen die op de baan moeten komen vorderen ook. Andere clubleden zijn bezig met het fabriceren van de bovenleiding.

De verzameling modellen is deze maand aangegroeid. Ik heb nog enkele decoders gekocht om er een aantal locomotieven mee uit te rusten zodat het park rollend materieel dat op de clubbaan kan worden ingezet alweer een beetje groter is geworden. Samen met de bestelling van de decoders heb ik een setje Duitse ertswagens aangeschaft.

Märklin Ertswagen Fad167
Märklin
ROCO Ertswagen Fad167
Roco

Deze wagens zijn  van Märklin en maakten deel uit van een set met 2 locomotieven. De internetwinkel waar ik de decoders bestelde bood de set aan zonder de locomotieven en was ook bereid de wagons uit te rusten met assen voor 2-rail gelijkstroom. De wagons zijn van het type OOtz50. Vanaf 1964 werd de typeaanduiding gewijzigd in Fad167 en in 1980 werd ze nogmaals gewijzigd in Fal167. De wagons werden ingezet in zogenaamde "Parks": bloktreinen van 2.000 ton. Een "Park" bestond uit 25 wagons. Soms werden 2 "Parks" gekoppeld zodat er treinen van 4.000 ton ontstonden. Ik had al enkele setjes van Roco waarmee ik een trein van 16 wagons kon samenstellen. Met deze uitbreiding van 10 wagons kan ik 1 "Park" samenstellen. In model heeft zo'n "Park" de respectabele lengte van iets meer dan 330 cm.

In principe zijn er wel verschillen in de inzetbaarheid van de wagons  van Roco en Märklin. De wagons van Roco hebben geen buffers en zijn (in het echt) uitgerust met een automatische koppeling (AK). De wagons van Märklin hebben wel buffers en hebben in principe dus een gewone schroefkoppeling. Op de zijkant van de Märklin wagens is een witte stip aangebracht wat aanduid dat deze wagens een versterkte koppeling hebben (wat nodig was voor het rijden in treinen van 4.000 ton. De Roco wagons hebben deze witte stip niet. Strikt genomen zijn de beide types niet combineerbaar. Ik heb op het internet (voorlopig) nog geen voorbeelden gevonden van treinen waarin deze combinatie wel voorkwam.

Het vrachtwagenpark is ook uitgebreid met een trekker MAN TGX met silowagen van de firma H.ESSERS. De camion past niet in mijn tijdperk, maar zal zijn plaatsje krijgen op de clubbaan.

MAN TGX Silowagen H.Essers
top

augustus

Deze maand zijn we met het gezin op vakantie geweest, bijna 2 weken geen modelbouw !

De rest van de maand werd ijverig verder gewerkt aan de projecten voor de digitale modelbaan van de club. De deadline komt akelig dichtbij. Op de rijdag begin deze maand heb ik foto's genomen om de baan voor te stellen op de website van modelspoormagazine.

Een van de decoders die ik vorige maand heb gekocht is ingebouwd in een model van de HLE20 van Roco, meer bepaald loc nummer 2016 die is geschilderd in het blauw met gele bies.  Deze loc heeft vooraan een slabbetje (= geel trapezium op het front) waar het locnummer in staat. De loc heeft zo gereden tussen 1981 en 1989. Daarna werd het front blauw geschilderd zoals bij de andere locomotieven. Volgens de MOROP-Normen begint periode 5 pas in 1990, maar daar trekken we ons weinig van aan.

ROCO HLE2016 ROCO HLE2024R

Dit model van Roco werd uitgebracht in 1992. Het digitale tijdperk was nog niet aangebroken en was het zeker nog niet gebruikelijk dat de loc was uitgerust met een interface. De aanpassingen die nodig zijn om de locomotief te digitaliseren zijn niet moeilijk. Je moet enkele draden anders verbinden en op de printplaat enkele banen doorsnijden. Ik heb al eens een LIMA locomotief omgebouwd. Hoe een en ander in zijn werk gaat kan u hier lezen.

Ik heb verschillende modellen van deze loc en één daarvan is wel uitgerust met een interface voor een 8-polige stekker (NEM652). Ik zou enkel de kappen moeten wisselen. Dat leek me eenvoudiger dan het aanpassen van de printplaat en de bedrading. Maar dat was een beetje te kort door de bocht gedacht. Roco heeft in de loop van de jaren kleine wijzigingen aangebracht. Onder andere werd de kop en sluitverlichting gewijzigd van lampen naar LED's en uiteraard werd de lichtgeleiding mee aangepast. Je kan die lichtgeleiding, samen met de stuurpost, met een beetje geduld en wringen losmaken uit de kap en wisselen naar de andere kap. Zo gezegd, zo gedaan. Voor de imitatie van de sluitlichten moeten de lensjes wel rood worden gekleurd. In de kap van het recentere model is binnenin centraal een uitstekende rand. Die moest ook worden weggeslepen en dan paste de kap van het oude model op het nieuwe chassis en omgekeerd.

Ik moet nu nog decoders inbouwen in de locomotieven van LS-Models: HLE11 (Benelux), HLE12, HLE13, HLE18.2, HLE21 en HLE27. Een deel daarvan heeft in principe een aangepaste decoder nodig. De aanpassingen staan in een bestandje dat je kan downloaden van de ESU-website. Je moet wel beschikken over een locporgrammer om de file in de decoder in te lezen. Een van de clubleden heeft dat programma en heeft beloofd me hierbij te helpen. In de stuurstandrijtuigen van de Benelux, het M6 rijtuig en het I11 rijtuig moet ik nog functiedecoders inbouwen. Als dat allemaal in orde komt heb ik een mooi aantal locomotieven en wagonsset die ook digitaal zijn uitgerust en kunnen worden ingezet op de clubbaan.

LSM HLE1188 LSM HLE1212
LSM HLE2135 LSM HLE2748
LSM HLE1357 LSM HLE1852

De verzameling modellen is deze maand niet uitgebreid.

top

september

Opnieuw wordt alle beschikbare tijd deze maand gebruikt voor het afwerken van de projecten voor de digitale modelbaan van de club. Nog 1 maand te gaan. Ik spreek af om niet meer naar de clubavonden te gaan maar om thuis te blijven en daar in alle rust verder te kunnen werken.

Waar kruipt dan zoveel tijd in en waarom ?

Enkele maanden geleden, als het niet al meer dan een jaar is, kwam iemand van de club met foto's van een villa die op een immosite op het internet te koop stond. De villa heeft een gelijkvloers, een eerste verdieping en een dakverdieping. Aan een zijde is een acht-hoekig torentje aangebouwd. Aan de andere zijde is een veranda aangebouwd eveneens in de vorm van een achthoek. Het gebouw is opgetrokken in baksteen en afgewerkt met veel zandsteenpartijen. Het meest opvallende is dat alle gevels van het gelijkvloers anders zijn dan deze van de eerste verdieping. Een mooi gebouw dat niet zou misstaan op onze clubbaan. Er was toch nog ergens een hoekje dat moest worden opgevuld...

Wanneer de vraag kwam wie de uitdaging wilde aangaan om deze villa na te bouwen heb ik me kandidaat gesteld. Niet dat ik van mezelf vind dat ik een goede modelbouwer ben waarvoor zoiets bouwen een "makkie" is. Maar ik vond het een uitdaging waarbij ik voor mezelf de lat eens wat hoger kon leggen. Dat de lat heel hoog zou liggen had ik toen nog niet door. Hoe een en ander is verlopen kan je lezen op de pagina van "De Villa".

Een ander project was het verder afwerken van een industriëel gebouw. Een van de leden had een skelet gemaakt uit architectenkarton, maar meer dan dat was het niet. Dat skelet moest nog een (gevel-)bekleding krijgen. Er moesten nog ramen en deuren worden gemaakt en alle andere details die nodig zijn om het gebouw er geloofwaardig te laten uitzien. De afwerking van dit gebouw kan je lezen op de pagina van "B.Assain Import-Export".

En dan had ik me ook nog geëngageerd om een aantal andere scenery elementen te maken zoals verkeersborden en allerlei attributen die je langs een weg en in een station en langs een spoordijk kan aantreffen. Een deel van deze zaken kan je gemakkelijk terugvinden op het internet. De meer spoor-gerelateerde objecten ben ik gaan fotograferen op het station van Ekeren en langs lijn 12.

De verzameling modellen is deze maand niet uitgebreid.

top

oktober

Eindelijk is het zover: deze maand heeft de 2jaarlijkse tentoonstelling "De Grote Modelspoorexpo" plaats op 15 en 16 oktober in de Brabanthallen te Leuven. We nemen er met de club aan deel met onze modulaire digitale baan "Vaerwegh dok". De voorbije maanden zijn intensief gewerkt aan het klaarstomen van deze baan. Het lijkt altijd dat er nog een zee van tijd is, maar de deadline nadert veel sneller dan verwacht.

Zelf had me geëngageerd voor 2 deelprojecten voor deze baan: de bouw van "De Villa" en het afwerken van een industrieel gebouw "B.Assain Import-Export" en nog enkele andere zaken zoals verkeersborden en allerlei attributen die je langs een weg en in een station en langs een spoordijk kan aantreffen.

Op de clubavond van donderdag 13 oktober werd de baan transportklaar gemaakt. Vrijdag 14 oktober zijn we met 2 camionettes en een ploeg van 7 man naar Leuven getrokken op de baan op te zetten. Dat is al bij al zeer vlot verlopen. In zo'n 3 uur tijd was de baan volledig opgesteld en rijvaardig. Enkele testen verliepen zonder grote problemen. Nog net voor de opening van de tentoonstelling werden nog wat Preiser figuurtjes op de baan gezet om het geheel toch een beetje levendiger te maken. De tentoonstelling zelf mag een succes worden genoemd. Er was veel belangstelling voor de baan. Dat komt natuurlijk voor een deel omdat op het forum van Modelspoormagazine een draadje loopt waar de vorderingen aan de baan beetje bij beetje werden gepresenteerd en nu konden al de forumleden wat tot dan alleen maar op foto was te zien in werkelijkheid aanschouwen.

De hele organisatie van de expo was voortreffelijk. Een dikke proficiat aan de organisatoren en de vele medewerkers die zich belangenloos hebben ingezet. Er waren meerdere prachtige banen te bewonderen en er was ook een mooie mix van tentoongestelde banen en handelaars. Er waren 13 deelnemers aan de minibaantjes wedstrijd. De uitslag was, wat mij betreft, correct. Ik heb zelf een rondgang kunnen maken op de expo en heb van de meeste banen foto's gemaakt. Die kan je bekijken via deze link.

Een week na modelspoorexpo organiseerde de club haar eigen jaarlijkse tentoonstelling in Hangar 27 te Edegem. Uiteraard was onze modelbaan na Leuven niet uitgepakt. Ook nu was de baan in een paar uur opgesteld. Met de ervaring die we in Leuven hadden opgedaan hebben we tijdens de 2-daagse tentoonstelling een vlot en gevarieerd treinverloop kunnen tonen. Het aantal bezoekers aan de tentoonstelling lag dit jaar lager dan de vorige jaren, maar dat heeft hoogst waarschijnlijk voor een deel te maken met het feit dat we 1 week na Modelspoorexpo tentoonstelden en "Vaerwegh Dok" daar reeds te zien was geweest.

"Vaerwegh Dok" heeft zijn primeur gehad. Is deze baan nu klaar ? Helemaal niet. Er zijn nog talloze zaken die verder moeten worden afgewerkt en/of geoptimaliseerd. We willen met deze baan nog aan andere tentoonstellingen deelnemen. Hoogst waarschijnlijk zal dat ergens in het najaar van 2017 zijn: een nieuwe deadline...

Het laatste weekend van de maand oktober is helemaal gebruikt om de hobbykamer op te ruimen. Er zal nog wel behoorlijk wat tijd in de verdere afwerking van "Vaerwegh dok" moeten worden gestoken maar zal ik opnieuw aan mijn eigen baan kunnen verder werken.

De verzameling modellen is deze maand wel aangegroeid. Op de beurs in Leuven hield Van Biervliet een actie waarbij je zeer voordelig ertswagons type Fals kon kopen. Wanneer je 4 wagons kocht dan kreeg je er eentje gratis bovenop. Er waren 8 verschillende modellen. Strikt genomen passen ze niet in mijn verzameling omdat ze opschriften dragen uit tijdperk 5 : B-XPS of B-Xpedys is een vervoerder, zusterfiliaal van de NMBS-Logistics, die in 2011 werd opgericht. Maar wie leest nu die opschriften wanneer de trein op de modelbaan voorbij rijdt. Ik heb ze alle 8 gekocht en er dus 2 gratis bij gekregen. Omgerekend heb ik dan net geen 12,00 € per wagon betaald !

De verzameling HGK modellen is ook uitgebreid met de Euro4000 loc van VOSSLOH die in 2011 gedurende een periode van enkele weken heeft proef gereden bij de HGK. Tijdens deze periode werd het logo van Europorte (de eigenaar van de loc) afgeplakt en kreeg de lok een klein HGK logo en een eigen HGK nummer : DE39. Na de testen werd de loc teruggegeven aan Europorte en is er geen vervolg gekomen in de vorm van een bestelling of huur van deze locomotieven. De levering van het model heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Gelukkig stond de invoerder in Leuven met een stand naast onze baan en heb ik samen met de winkelier een beetje druk kunnen zetten om het model te leveren.

top

november

Eindelijk is de druk van de ketel. De clubbaan Vaerwegh dok is op de 8e editie van de Grote Modelspoorexpo aan het publiek voorgesteld. Om de baan voor deze tentoonstelling klaar te krijgen is bijna alle vrije tijd die er was besteed aan het werken aan de baan en deelprojecten zoals de villa en het industrieel gebouw "B.Assain Import - Export". Aan deze projecten moet ik nog verder werken. Want bij de eerstvolgende deelname aan een tentoonstelling moeten de beide gebouwen af zijn.

Eerst moest de hobbykamer nog worden opgeruimd. Voor het opbergen van de profielen heb ik enkele kastjes gemaakt. En nu is er ook opnieuw tijd om aan de eigen baan te werken. In het begin van de maand heb ik eventjes op een rij gezet wat er nog moet worden gedaan. Dat is uiteraard geen complete lijst maar zaken die ook stap voor stap moeten worden uigevoerd.

Voor de clubbaan "Vaerwegh dok":

Voor de eigen baan:

Voor het bedieningspaneel heb ik nieuwe schakelaars moeten bestellen. De schakelaars die ik had hebben een neutrale middenstand en dat wil ik niet: het moeten gewone aan/uit schakelaars zijn. Ik heb er nieuwe besteld.

In het schaduwstation op -2 heb ik verder gewerkt aan de electrische aansluitingen: de voeding naar de rails die wordt verbonden met een ringleiding. Die aansluitingen moeten allemaal klaar zijn voor ik aan niveau -1 kan beginnen. Zoniet wordt het moeilijk werken omwille van de bereikbaarheid. Tijdens het werken aan de baan ben je natuurlijk bezig met de volgende stap. Dat is het aansluiten van de verschillende stopsecties. Mijn baan wordt analoog bestuurd: dat wil zeggen dat alle stopsecties ook manueel worden bediend, tenzij ik enige vorm van automatisering zou inbouwen. Dat zou een goed idee zijn, alleen al om de hoeveelheid draad die anders moet worden gelegd te beperken. Wanneer ik alle draden van de stopsecties naar het besturingspaneel moet leiden dan zijn dat, alleen maar voor het schaduwstation op -1 en de 2 stopsecties aan de toegang van het station, 22 draden.

Plots werd de vraag waar ik het besturingspaneel besturingspaneel zou plaatsen belangrijk. Wanneer ik het paneel zou zetten op de plaats die ik nu in gedachten heb dan heeft dat als gevolg dat een groot deel draden een lengte zouden hebben van 10 meter ! Dat vertegenwoordigt niet alleen veel draad (en geld), maar op zo'n afstand kan er wel wat verlies optreden tenzij de draden dik genoeg zijn. Hoe dan ook zou een meer centrale plaats van het besturingspaneel om verschillende redenen beter zijn. Nadeel van die centrale plaats is dat de panelen voor de schaduwstations komen te hangen wat dan weer nadelig is voor de bereikbaarheid ervan en bovendien is er daar minder plaats voor het wegwerken van eventuele elektronische schakelingen.

Om de hoeken van muren van gebouwen op 45° af te schuinen heb ik een hulpmiddeltje gebouwd. Met een plankje en enkele aluminium profielen is een mini-werkbankje gemaakt waar de af te schuinen stukken precies onder een hoek van 45° kunnen worden geplaatst. Door ze mooi over en weer te bewegen over het stukje schuurpapier ontstaat een perfecte hoek. Foto's van dit hulpmiddel kan je bijkijken bij projecten. Een goede naam heb ik niet voor dat toestelletje : ik heb het dan maar de '45° hoekmaker' genoemd.

De verzameling Belgische modellen is uitgebreid met de NMBS lok 7833 van Mehano. Een forum-lid verkocht een aantal van deze modellen voor een zeer aantrekkelijke prijs. Goed dat is er snel bij was, want de locs waren in een minumum van tijd verkocht. Deze loc is uitgerust met een sound module.

top

december

In 2016 werd bijna het hele jaar gewerkt aan de digitale baan van de club. Die moest klaar geraken voor de tentoonstelling "De Grote Modelspoorexpo 2016" in oktober te Leuven.

Deze maand heb ik opnieuw kunnen werken aan de eigen baan. Een deel van het houtwerk voor het schaduwstation op niveau -1 werd afgewerkt. Het sporenplan werd helemaal opnieuw getekend waardoor de lengte van de opstelsporen meer dan een meter langer werden, wat beter overeenkomt met de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation op niveau -2. Nu kan ik ook de bestelling van de rails en de wissels plaatsen.

Bij het tekenen van het sporenplan kreeg ik het idee om een deel van het niveau -1 uit te voeren als "kijkdoos" (gele zone). Met name een stuk van de keerlus van het schaduwstation. In de kijkdoos zou er plaats zijn voor een stenen brug met bogen die ik zelf heb gemaakt en waarvan ik niet zo direct een andere plaats zie om ze op de modelbaan te gebruiken. Bovendien zal het mij in de gelegenheid stellen om nog eens iets te doen met scenery.

De schakelaars voor het bedieningspaneel die ik opnieuw had besteld zijn pas op het eind van de maand geleverd. Dat is 8 weken nadat ik ze had besteld. Ik vreesde dat ik de bestelling nooit zou zien en ik mijn centen kwijt was, temeer omdat de website van de firma bij wie ik de bestelling had geplaatst van het internet was "verdwenen" en ik geen reactie kreeg op mails die ik stuurde. Maar uiteindelijk is het dan toch in orde gekomen.

De plaats waar het besturingspaneel moet komen ligt nog steeds niet vast. Een centrale opstelling zou beter zijn om alle draden die naar het paneel moeten komen korter zijn, maar anderzijds is daar niet veel ruimte om comfortabel transformatoren en andere schakelingen te plaatsen. Onderstaande tekening toont 3 plaatsen die in aanmerking komen voor de plaatsting van het besturingspaneel.

De verzameling modellen is uitgebreid met het treinstel Baureihe 614 van Liliput, een diesellok uit de famlilie V210 van Roco en een reeks rijtuigen "Gattüng 36/37"van ESU-Pullman. Van Biervliet had op zijn website gemeld dat de uitlevering van de Desiro treinstellen waarschijnlijk plaats zou vinden tussen kerst en nieuwjaar, maar een mailtje is uitgebleven. Dat wordt dan waarschijnlijk iets voor begin volgend jaar.

Het treinstel werd jaren geleden uitgebracht door Fleischmann. Zoals alle modellen die toen op de markt verschenen klopte de schaal niet helemaal, maar anderzijds was het model behoorlijk afgewerkt. Ik heb meermaals op 2de handsbeurzen op het punt gestaan om het het trreinstel aan te schaffen maar in de meeste gevallen was de toestand niet zo "fris" meer en heb ik het laten liggen. Nu heb ik het dan splinternieuw en helemaal op schaal.

De locomotief van Roco behoort tot de familie van diesellocs V210-V218. De V210 was een reeks van 8 locomotieven die met een gasturbine waren uitgerust om het vermogen te verhogen. De uitlaat op het dak gaf de locs een opvallende aanblik. Na 10 jaar traden er technische problemen op en werden de gasturbines verwijderd. De locomotieven werden dan ingedeeld in de reeks V218.9

De personenrijtuigen van ESU behoren tot de zogenaamde "Grüppe 36/37" wat eigenlijk betekent dat ze in de jaren 1936-1937 werden gebouwd. Ze bleven in dienst tot midden de 80'er jaren. Wanneer ik de modellen bestelde was de eerste reeks al uitverkocht. Gelukkig had ESU de productie van een 2de reeks gepland. Weliswaar met andere catalogus- en bedrijfsnummers.

top

ga naar 2015  vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML