Deze zware elektrische locomotief werd ontwikkeld voor het slepen van reizigers en goederentreinen op de heuvelachtige verbindingen met Luxemburg. Omdat er geen prototypes werden besteld, maar de loc onmiddellijk door de industrie aan de spoorwegen werd geleverd, vertoonde deze reeks nogal wat kinderziektes. Ook al omdat deze locs gebruik maakten van de destijds vrij nieuwe thyristor-technologie. In het totaal werden 25 locomotieven gebouwd.
type / reeks | -- / HLE20 |
aantal gebouwd | 25 |
locnummers | 2001 - 2025 |
bouwjaar | 1975 - 1978 |
uit dienst | 31/01/2013 |
fabrikant | BN / ACEC |
motor(en) | 6 motoren, één op elke as |
asindeling | Co'Co' |
Vmax | 160 km/h |
vermogen | 5.750 Kw |
Trekkracht | 314 kN |
dienstgewicht | 110 t |
aslast | 18,34 t |
lengte (LOB) | 19.504 |
vermogen | 5.750 Kw |
Stroomsystemen | 3kV= |
Beveiligingsystemen | Memor, TBL1+ |
Remmen | Automatische rem |
De locomotieven werd afgeleverd in groene kleur met een strip in chroom. De locs 2024 en 2025 werden afgeleverd in een afwijkende schildering: geel met blauw. Deze locs behielden deze schildering tot juni 1991 resp. augustus 1991. In de jaren '80 werden alle locomotieven geschilderd in blauw met gele streep. Bij deze schildering waren er ook enkele varianten: de 2006 en 2016 behoorden tot de eerste locomotieven die de blauwe kleur met gele streep kregen en bij deze schildering was voorzien dat het locnummer op de frontzijde in een geel trapezium werd aangebracht: het zogenaamde "slabbetje". Loc 2006 kreeg deze kleuren bij een revisie na een ongeval in juli 1980. De schildering bleef behouden tot december 1981. Loc 2016 kreeg het slabbetje in augustus 1981 en behield deze schildering tot bij de volgende grote revisie op 6 juni 1989.
Loc 2020 werd buiten dienst gesteld na een zwaar ongeval op 13/05/1992 . Alle andere locomotieven werden op 31 januari 2013 buiten dienst gesteld.
Locs 2001 – 2007 worden nog ingezet voor de reizigersdienst o.a. voor het slepen van treinen naar Luxemburg (verbindingen met Zwitserland Chur en Basel). Deze locs zijn uitgerust met het Luxemburgse beveiligingssysteem Memor2+. De andere locs hebben dat niet en worden ingezet in de goederendienst. (Info dd 29/09/2011 - bron: modelspoormagazine – forum).
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier