In de loop der jaren heb ik - niettegenstaande mijn modelbaan naar Duits voorbeeld wordt gebouwd - toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan om ook een aantal Belgische locs te kopen. Vooral de laatste jaren is het aanbod van de grote fabrikanten fel uitgebreid.
Wanneer ik nu de keuze zou moeten maken zou ik ongetwijfeld een baan bouwen naar Belgisch voorbeeld, maar in mijn verzameling zijn de Duitse locomotieven en wagons nog altijd in de meerderheid en is het
thema van de modelbaan Duits.
Maar een aantal Belgische locs reden tot een stuk in Duitsland, zodat een deel van deze modellen, gekoppeld met de juiste wagons een waarheidsgetrouw beeld zouden opleveren.
Na het overlijden van mijn vader heb ik heel wat Belgische modellen, voornamelijk stomers, verworven uit zijn verzameling. Als een eerbetoon aan hem wil ik deze verzameling volledig houden en verder uitbreiden. De Belgische modellen koop ik dan ook in mindere mate om te rijden, dan wel om te verzamelen. Om paal en perk te stellen aan de omvang van de verzameling probeer ik mij te beperken tot tijdperk IV. De stoomlocomotieven en enkele andere locs vormen hierop een uitzondering. Tevens zitten er reeds een aantal locs tussen die alleen maar in tijdperk V bestaan.
Om het rollend materieel in tijdperken te kunnen indelen moet je afgaan op een aantal uiterlijke kenmerken. Het gemakkelijkste is het onderscheid tussen tijdperk III en IV.
In tijdperk III was het rollende materieel genummerd met 3 cijfers voor en 3 cijfers na een punt. In dat tijdperk werd er gesproken over een type. De cijfers voor het punt gaven het type aan. De cijfers na het punt het volgnummer. De stoomlocomotieven waren ingedeeld in de types 1 tot 99, elektrische locomotieven in types 100 tot 199 en dieselmaterieel in types 200 tot 299.
In tijdperk IV wordt het UIC nummer ingevoerd voor al het rollend materieel. Op de locomotieven wordt slechts een deel van dat nummer aangebracht en wordt het nummer gereduceerd tot 4 cijfers. Er wordt niet meer gesproken over types maar over reeksen. De twee eerste cijfers van het locnummer duiden de reeks aan. De twee laatste cijfers zijn het volgnummer. Wanneer er meer dan 100 locomotieven in één reeks zitten loopt de nummering door in de volgende reeks. Bij de NMBS was dat zo bij de reeks 62/63 die bestond uit 133 locomotieven. Treinstellen hebben een nummer dat slechts uit 3 cijfers bestaat, maar dat komt omdat het eerste cijfer (een 0) niet wordt geschreven. Stoomlocs zijn niet meer in dienst en worden dan ook niet hernummerd.
De overgang naar tijdperk V is veel moeilijker te onderscheiden. Sowieso zijn er een aantal locomotiefreeksen niet meer in dienst. Er moet vooral worden voortgegaan op enkele uiterlijke kenmerken zoals de aanwezigheid van Magellan-stickers, de aanwezigheid van antennes of kabelaansluitingen, ... - in zoverre dat deze door de fabrikanten van modellen ook correct op het model zijn weergegeven.
Tijdperk VI laat zich onderscheiden wanneer op de zijkanten van het rollend materiaal het volledige UIC nummer is aangebracht.
Van de modellen in mijn verzameling heb ik ook een technische fiche samengesteld. De gegevens zijn verzameld in boeken en op diverse websites.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de modellen in mijn verzameling. Het overzicht is ingedeeld per locomotiefsoort.
Type 1 Olaerts - TGO-001, niet gemotoriseerd model locnummer : 1.002 extra foto's |
|
Type 1 Trix - 25480l locnummer : 1.030 |
|
Type 7 (enkele uitlaat) Jocadis - 02126 locnummer : 7.015 |
|
Type 10 Olaerts locnummer : 10.018 |
|
Op de clubavond van M.T.D. op dinsdag 30 december 2008 brachten verschillende leden hun model mee van de stoomlok van het type 12 dat onlangs door Treinshop Olaerts op de markt is gebracht. Aanwezig waren de 12.003, 12.004 en 12.006. Spijtig genoeg waren niet alle leden aanwezig zodat er nog enkele nummers ontbraken. Een mooie gelegenheid om een fotoreportage te maken. |
Type 12 Olaerts / Philotrain locnummer : 12.004 Van deze sneltreinloc werden slechts 6 exemplaren gebouwd. |
Type 16 '1945' Jocadis - 02006 locnummer : 16.043 |
|
Type 25 'Schaarbeek' Roco - 43291 locnummer : 2514 (tijdperk II) |
|
Type 25 Fleischmann 4174A locnummer : 25.018 |
|
Type 25 Roco - 43268 locnummer : 25.021 |
|
Type 26 Liliput - 52.90 locnummer : 26.050 |
|
Type 29 Treinshop Olaerts - TGO-29-002 Locnummer : 29.173 Depot : Hasselt |
|
Type 36 Jocadis - 02024 locnummer : 36.060 |
|
Type 51 Jocadis locnummer : 51.040 |
|
Type 53 Treinshop Olaerts locnummer : 53.124 depot: Antwerpen-Dam (FDNM) |
|
Type 57 Jocadis - 01024 locnummer : 57.054 |
|
Type 64 Fleischmann - 4161 locnummer : 64.119 |
|
Type 64 Fleischmann - 4161 locnummer : 64.149 |
|
Type 64 Liliput - 104 91 locnummer : 64.168 |
|
Type 66 Jocadis locnummer : 66.038 |
|
Type 69 Jocadis - 2152 locnummer : 69.012 |
|
Type 81 Dacker locnummer : 81.340 |
|
Type 81 Piko - 1612667 locnummer : 81.340 |
|
Type 90 Roco - 43228 locnummer : 9089 (tijdperk II) |
|
Type 90 Roco - 43225 locnummer : 90.017 |
|
Type 93 Liliput - 91 90 locnummer : 93.065 |
|
Type 96 Roco - 43273 locnummer : 93.025 |
|
Type 97 Piko 50659 locnummer : 97.035 |
|
Type 99 Jocadis - 02019 locnummer : 99.016 |
Reeks 11 (Benelux) [Fiche] Lima - 208021 locnummer : 1186 Lima heeft ooit een model van de reeks 11 uitgebracht. Dit model kwam er op initiatief van Jocadis. |
|
Reeks 11 (Benelux) L.S.Models - 12083 locnummer : 1188 Stelplaats : Brussel Model werd uitgebracht in 2009. |
|
Reeks 12 [Fiche] Lima - 208023L locnummer : 1206 Lima heeft ooit een model van de reeks 12 op de markt gebracht. Dit model kwam er op initiatief van Jocadis |
|
Reeks 12 L.S.Models - 12087 locnummer : 1212 Stelplaats "Brussel-Zuid" Het model werd uitgebracht in 2009 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 13 [Fiche] L.S.Models - 12002 locnummer : 1357 (tijdperk V) Stelplaats "Merelbeke" Het model werd uitgebracht in 2008. Het eerste model had het nummer 1330. Nadien zijn nog verschillende varianten op de markt gebracht. |
Reeks 15 [Fiche] L.S.Models - 12022 locnummer : 1505 stelplaats "Brussel-Zuid" De eerste versie van dit model werden reeds heel lang geleden, vermoedelijk midden de '70er jaren, op de markt gebracht door Lima. Pas in 2006 komt treinshop Olaerts als eerste met een nieuwe versie, die in 2009 wordt gevolgd door een model van LS-Models. Over de productie van dit model is heel wat strijd gevoerd tussen de beide fabrikanten. |
|
Reeks 16 'Freccia Del Sole' [Fiche] Vitrains - 2162 locnummer : 1602 Van deze locomotiefreeks werden 8 exemplaren gebouwd. Ze waren geschikt voor het rijden onder 4 stroomsystemen, met name : 3kV= (NMBS), 1.5kV= (NS), 15kV(DB), 25kV(SNCF) en werden dan ook ingezet op de verbindingen met Frankrijk en Duitsland. 2 locomotieven werden uitgerust met een 4de stroomafnemer en geschikt gemaakt om tot in Zwitserland treinen te slepen zonder dat er onderweg van locomotief moest worden gewisseld. Deze internationale treinen reden onder de naam "Freccia Del Sole". |
|
Reeks 16 Vitrains - 2169 locnummer : 1603 4 pantografen Geel-blauwe kleurstelling |
|
Reeks 16 Märklin / Hamo - 3152 locnummer : 1605 Het model van deze locomotief dateert al van vele jaren geleden en beantwoordt niet meer aan de huidige normen van de techniek en mogelijkheden die er zijn bij de fabricage van modellen. Destijds was het echter de enige mogelijke aankoop wanneer je deze loc op de modelbaan wilde laten rondrijden. |
|
Reeks 18 [fiche] Lima 208121L locnummer : 1802 Lange tijd waren de modellen van Lima en Jouef de enige die je van deze loc kon kopen. Het model van Lima was iets beter qua motorisatie. Op initiatief van Jocadis werden gesuperde modellen op de markt gebracht. Zo ook deze versie in een experimentele schildering. De NMBS heeft 6 van deze locomotieven in dienst gehad. Ze waren afgeleid van de Franse locomotief van de Reeks 40.100, die treinen sleepten in België. |
|
Reeks 18 L.S.Models - 12040 locnummer : 1804 Het model van LS heeft lang op zich laten wachten. Ondertussen zijn er verschillende varianten op de markt gebracht. Het model dat ik heb gekocht behoort tot de eerste versies zoals ze bij de NMBS hebben dienst gedaan. |
|
Reeks 18.2 - Siemens [Fiche] L.S. Models Locnummer : 1852 - depot Oostende |
|
Reeks 18.2 - Siemens [Fiche] L.S. Models - 12252 Locnummer : 1908 - depot Kinkempois Met reclame werving NMBS |
|
Reeks 20 [fiche] Roco - 43670 locnummer : 2001 uitgebracht in ?. Het nummer 2001 staat niet in de lijst van door Roco geproduceerde modellen (bron : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_HLE_20). Volgens de website http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HLE#Série 20 werd deze loc uitgebracht als een éénmalige serie op initatief van HBBY-VERBORGH Roco heeft van dit model verschillende versies uitgebracht. De eerste modellen werden geproduceerd in 1996. Volgende locnummers zijn uitgebracht. 2019 - groen 2020 - groen 2023 - groen 2018 - blauw met gele strepen 2024 - geel met blauwe strepen 2025 - geel met blauwe strepen 2002 - groen 2005 - blauw met gele strepen 2006 - blauw met gele strepen 2016 - blauw met gele strepen / slabbetje 2018 - blauw met gele strepen 2010 - groen |
|
Reeks 20 Roco - 62462 locnummer : 2002 uitgebracht in 2006, geschikt voor inbouw van een 8-polige decoder |
|
Reeks 20 Roco - 43670 (*) locnummer : 2016 Uitgebracht in ? Het catalogusnummer verwijst naar het eerste uitgebrachte model. Omschildering door Jocadis ? (*) kap gewisseld met lok 2024 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 20 Roco - 62460 (*) locnummer : 2024 uitgebracht in 2005, geschikt voor de inbouw van een 8-polige decoder. Locomotief 2024 en 2025 werden niet geleverd in de klassieke groene kleur, maar in de nieuwe kleurstelling : geel met blauw. De locs hebben in deze livrei gereden totdat zij - net zoals de andere locs uit deze reeks werden geschilderd in blauw met gele streep. (*) Kap gewisseld met lok 2016 --> gedigitaliseerd |
Reeks 21 [Fiche] Lima - 208023L locnummer : 2114 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 21 L.S.Models - 12075 locnummer : 2135 |
Reeks 22 [Fiche] Van Biervliet - VB3301.6 locnummer : 2237 Groene schildering |
|
Reeks 23 Van Biervliet - MSM actie 2016 locnummer : 2302 Blauw-geel Gewijzigde positie luchtroosters/patrijspoorten |
|
Reeks 23 [Fiche] Van Biervliet - VB-3006 locnummer : 2304 Groene schildering Kabels voor multitractie |
|
Reeks 23 Van Biervliet VB-3003 Locnummer : 2363 Geel-blauwe schildering Geen kabels voor multitractie |
|
Reeks 23 Lima - 208185L locnummer : 2371 Lima is de eerste fabrikant geweest die een model van deze locomotief uitbracht. De oorspronkelijke versie was deze van het type 125 / reeks 25. Met enkele aanpassingen aan de mal zijn dan locs van de reeks 23 op de markt gebracht. Beter gedetailleerde modellen zijn dan uitgebracht door Märklin. Het aantal uitvoeringen in gelijkstroom (Trix) is zeer beperkt. Van Biervliet heeft nu ook locomotieven van deze reeks op de markt gebracht. Ik heb een spciale voorliefde voor deze locs, samen met de locs van de reeks 22, 25 en 26 omdat mijn vader als treinbestuurder er altijd mee heeft gereden. |
|
Reeks 23 Lima - 208182 locnummer : 2374 |
|
Reeks 25 [Fiche] Van Biervliet - VB3203.6 locnummer : 2510 |
|
Reeks 25.5 [Fiche] Van Biervliet - VB3101 locnummer : 2552 |
|
Reeks 25.5 Trix - 22357 locnummer : 2558 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 26 [Fiche] Mehano - 55474 locnummer : 2614 |
Reeks 26 Mehano - 55450 locnummer : 2618 |
|
Reeks 27 [Fiche] L.S.Models - 12064 locnummer : 2748 |
|
Reeks 27 Lima - 208023L locnummer : 2752 |
|
Reeks 28 [Fiche] Piko - 96555 tijdperk : 4 locnummer : 2801 Constructeur: Baume & Marpent |
|
Reeks 28 II [Fiche] Piko - 59958 tijdperk : 5 locnummer : 2802 Constructeur: Bombardier TRAXX F140 MS2 Deze loc wordt ingezet voor het slepen van de Beneluxtreinen tussen Brussel en Amsterdam. Bij elke stam zijn aan de kop en staart TRAXX locomotieven gekoppeld zodat op de eindstations de locomotief niet moet omrijden om opnieuw kop te maken. Er worden locomotieven gebruikt van de NMBS (in de kleuren van de leasingmaatschappij Angel Trains) en de NS (in de blauw-gele kleur van de NS). Alle mogelijke combinaties zijn mogelijk : 2 locomotieven van NMBS, 2 locomotieven van NS of 1 locomotief van NMBS en 1 locomotief van NS. |
|
|
Reeks 28 II [Fiche] Piko - 59950 tijdperk : 5 locnummer : 2813 Constructeur: Bombardier TRAXX F140 MS2 |
Reeks 28 II Piko - 97757 tijdperk : 5 locnummer : 2843 E-drivers Constructeur: Bombardier TRAXX F140 MS2 |
|
2022-26-05 MTD Rijdag / 20220305_152636.jpg |
BR 186 Roco - 73214 tijdperk : 5-6 locnummer : 186 293-7 LINEAS Constructeur: Bombardier TRAXX F140 MS2 |
Type 101/Reeks 29 [Fiche] Roco - 43543 locnummer : 101.004 (tijdperk III) |
|
Type 101/Reeks 29 Roco - 43579 locnummer : 101.012 (tijdperk III) |
|
Reeks 29 Roco - 43509 locnummer : 2904 |
|
Reeks 29 Roco - 43509 locnummer : 2911 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 29 Roco - 43509 locnummer : 2912 |
[meer foto's...] |
Reeks 51 [Fiche] Mehano - 5217 Locnummer : 5102
Aantal gebouwd | 93 Fabrikant | Cockerill-Ougrée - Seraing Bouwjaar | 1961-1963 Asindeling | Co'Co' Gewicht | 117 ton (5101-5153), 113,2 ton (5154-5193) Lengte (LOB) | 20,160 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 6 Fabrikant motoren | Cockerill-Baldwin 1580 kW - 8 cilinders op lijn - 4-takt Vermogen | 1295 kW Treinverwarming | Stoom |
[meer foto's...] |
Reeks 51 Mehano - 2125 Locnummer : 5106 |
[meer foto's...] |
Type 202/Reeks 52 [Fiche] Fleischmann - 4270 Locnummer : 202.016 |
Reeks 52 Märklin - 3067 Locnummer : 5206
Aantal gebouwd | 20 (5201-5220) Fabrikant | Anglo-Franco-Belge - La Croyères Bouwjaar | 1955 Asindeling | Co'Co' Gewicht | 108 ton Lengte (LOB) | 18,850 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 6 Fabrikant motoren | GM 567c 1397 kW, 16 cilinders in V, 2-takt Vermogen | 1035 kW Elektrische rem | rheostatisch Treinverwarming | StoomHeel wat locomotieven van de reeksen 52-53-54 zijn tijdens hun loopbaan verbouwd en kregen dan een nummer in de reeks waarin ze dan thuishoorden. |
|
[meer foto's...] |
Reeks 52 - Vlottende cabine Roco - 63966 Locnummer : .5217 |
[meer foto's...] |
Reeks 53 [Fiche] Roco - 63962.1 Locnummer : .5307
Aantal gebouwd | 20 (5301-5320) Fabrikant | Anglo-Franco-Belge - La Croyères Bouwjaar | 1955 Asindeling | Co'Co' Gewicht | 108 ton Lengte (LOB) | 18,850 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 6 Fabrikant motoren | GM 567c 1397 kW, 16 cilinders in V, 2-takt Vermogen | 1035 kW Elektrische rem | rheostatisch Treinverwarming | --Deze locomotieven waren technisch volledig gelijk aan de reeks 52 maar bezaten geen stoomverwarming voor reizigerstreinen en konden bijgevolg alleen maar worden ingezet voor het slepan van goederentreinen. Tenzij in de trein een verwarmingswagon meereed. |
[meer foto's...] |
Reeks 53 Roco - 62733 Locnummer : 5315 |
Type 204/Reeks 54 [Fiche] Märklin - 3133 Locnummer : 204.004 |
|
Reeks 54 Märklin - 3133 Locnummer : 5408
Aantal gebouwd | 8 (5401-5408) Fabrikant | Anglo-Franco-Belge - La Croyères Bouwjaar | 1955 (5405-5408) | 1957 (5401-5404) Asindeling | Co'Co' Gewicht | 108 ton Lengte (LOB) | 18,850 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 140 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 6 Fabrikant motoren | GM 567c 1397 kW, 16 cilinders in V, 2-takt Vermogen | 1145 kW Elektrische rem | Treinverwarming | stoomDoor een wijziging van de overbrenging konden deze locomotieven een maximum snelheid halen van 140 km/h. Hierdoor konden ze worden ingezet op snelle verbindingen (TEE). (model verkocht) |
|
[meer foto's...] |
Reeks 54 Roco - 63474 Locnummer : 5408 |
[meer foto's...] |
Type 205/Reeks 55 [Fiche] Trix - 22750 Locnummer : 205.007 |
Reeks 55 Märklin - 1367 Locnummer : 5504
Aantal gebouwd | 42 (5501-5542) Fabrikant | BN - Nivelles Bouwjaar | 1961-62 Asindeling | Co'Co' Gewicht | 110 ton Lengte (LOB) | 19,550 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 6 Fabrikant motoren | GM 567c 1435 kW, 16 cilinders in V, 2-takt Vermogen | 1173 kW Elektrische rem | rheostatisch Treinverwarming | stoom | elctrisch: 5505, 5510, 5515, 5523, 5529, 5540, 5542 |
|
Reeks 55 B-Models - 20112 Locnummer : 5510 |
|
Reeks 55 B-Models - VB5520 Locnummer : 5520 Dit is een dummy model dat Van Biervliet / B-Models heeft uitgebracht naar aanleiding van het 20 jarig bestaan van de firma. |
|
Reeks 55 B-Models (speciale uitgave voor de abonees van Modelspoormagazine) Locnummer : 5523 |
|
Reeks 55 B-Models - 20114 Locnummer : 5525 |
|
Reeks 57 [Fiche] Classix Locnummer : 5704 Schildering : Groene cabine Deze locomotieven zijn door Classix in beperkte oplage uitgebracht op basis van het model van MEHANO, dat failliet is gegaan. Classix is een initiatief van importeur Train Technology. Een gespecialiseerde firma heeft de MEHANO locs omgespoten en voorzien van de correcte beschrifting. In het totaal zijn er in H0 300 modellen op de markt gebracht. 60 per nummer. In eerste instantie was er aangekondigd dat er slechts 250 modellen zouden worden uitgebracht, maar wegens het grote succes is Classix er in geslaagd om bijkomend 50 modellen meer uit te brengen. Ondertussen is het model ook uitgebracht door Marklin/Trix en Van Biervliet |
|
Type 201/Reeks 59 [Fiche] Roco - 43452 Locnummer : 201.034 Schildering : Groen met ster |
|
Reeks 59 Roco - 43452 Locnummer : 5916
Aantal gebouwd | 55 (501-5955) Fabrikant | Cockerill Ougrée, Baume & Marpent, Ateliers Metallurgiques Nivelles Bouwjaar | 1955 Asindeling | B'B' Gewicht | 87,2 ton Lengte (LOB) | 16,180 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,118 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 4 Fabrikant motoren | Baldwin 1287 kW, 8 cilinders in lijn, 4-takt Vermogen | 1052 kW Elektrische rem | Treinverwarming | stoomDeze locomotieven waren technisch volledig gelijk aan de reeks 52 maar bezaten geen stoomverwarming voor reizigerstreinen en konden bijgevolg alleen maar worden ingezet voor het slepan van goederentreinen. Tenzij in de trein een verwarmingswagon meereed. |
|
Reeks 59 Roco - 43452 Locnummer : 5924 |
|
Reeks 59 Roco - 43452 Locnummer : 5945 |
|
Reeks 60 - proto Roco - 62890 Locnummer : 6001
Aantal gebouwd | 6 (6001-6006) Fabrikant | Cockerill Ougrée Bouwjaar | 1961 Asindeling | Bo'Bo' Gewicht | 84 ton Lengte (LOB) | 17,350 m Breedte | Hoogte | Wieldiameter | 1,010 m Vmax | 120 km/h Aandrijving / overbrenging electrisch Aantal tractiemotoren 4 Fabrikant motoren | Cockerill Baldwin 1030 kW, 8 cilinders in lijn, 4-takt | 6006 kreeg een 6 cilinder motor | 6005 kreeg in 183 een nieuwe motor gebouwd door ABC, 1075 kW, 6 cilinders in lijn Vermogen | 1035 kW Elektrische rem | rheostatisch Treinverwarming | --Tegelijk werd bij de Ateliers Belges Réunies een proefbestelling geplaatst van 6 locomotieven met diesel-hydraulische aandrijving (type 211/reeks 64). Uiteindelijk koos de NMBS voor de aanschaf van diesel-elektrische locs (6007-6091, de laatste 15 gebouwde locs (6101-6115) werden uitgerust met een electronische vermogensregeling |
|
Reeks 60 - proto [Fiche] Roco - 62895 Locnummer : 6002 |
|
Reeks 60 - proto Roco - 62893 Locnummer : 6005 |
|
Reeks 60 - proto Roco - 62891 Locnummer : 6006 Digitaal |
|
Reeks 60/61 [Fiche] Klein Modellbahn - 0601 Locnummer : 6038 depot St-Ghislain |
|
Reeks 60/61 Klein Modellbahn - 0602 Locnummer : 6079 depot Merelbeke |
|
Reeks 60/61 Van Biervliet - VB1006 Locnummer : 6101 |
|
Type 212/Reeks 62/63 [Fiche] Roco - 43593 Locnummer : 212.144 |
|
[meer foto's...] |
Reeks 62/63 Roco - 62773 Locnummer : 6215 |
[meer foto's...] |
Reeks 62/63 Roco - 62772 Locnummer : 6218 |
Reeks 62/63 Roco - 43544 Locnummer : 6246 |
|
Reeks 62/63 Van Biervliet VB-9117.3 (Budgetline) Locnummer : 6285 - Infrabel |
|
Reeks 62/63 Roco - 62777 Locnummer : 6289 |
|
Reeks 62/63 Roco - 43545 Locnummer : 6300 |
|
Reeks 62/63 Roco - 43590 Locnummer : 6317 |
Reeks 73 [Fiche] Piko - 96440 Locnummer : 7384 |
|
Reeks 74 [Fiche] Piko - 96450 Locnummer : 7410 "MIKADO" |
|
Reeks 75 [Fiche] Van Biervliet - 9402.02 (Budget Line) Locnummer : 7503 "OLGA" |
|
[meer foto's...] |
Reeks 77/78 [Fiche] Mehano - T285 - 7847 Locnummer : 7764
De Belgische locs van de reeks 77/78 zijn een verdere ontwikkeling van het type G1205 gebouwd voor diverse spoorwegmaatschappijen door MaK (Machinenau Kiel).
Typeaanduiding | G1205 | NMBS Aantal gebouwd | 12 | 17 | 2 | 170 Fabrikant | MAK (Machinenbau Kiel) Bouwjaar | 1991-1997 | 1999-2005 Asindeling | B'B' Gewicht | 88 ton | 90 ton Lengte (LOB) | 12,880 m | 12,800 m | 12,800 m | 15,590 m Breedte | 3,080 m | 3,100 m | 3,100 m | 3,052 m Hoogte | 4,415 m | 4,220 m | 4,220 m | 4,220 m Wieldiameter | 1,000 m Vmax | 60 km/h | 80 km/h | 100 km/h | 60/100 km/h Aandrijving / overbrenging Hydraulisch (Voith) Aantal tractiemotoren 1 Fabrikant motoren | Caterpillar 32512DI-TA | MTU 12V396TC14 | MTU 12V396TC14 | ABC Vermogen | 1120 kW | 1180 kW | 1180 Kw | 1150 kW |
Reeks 77/78 Mehano - T285 - 4896 Locnummer : 7833 Digitaal - sound Gelimiteerde reeks van 116 stuks |
|
Reeks 80 [Fiche] Roco - 63375 Locnummer : 8061 "BRAVO" |
|
Reeks 80 Roco - 43625 Locnummer : 8062 |
|
Reeks 82 Piko - 96442 Locnummer : 8217 |
|
Reeks 91 [Fiche] Van Biervliet - VB5001 Locnummer : 9101 |
|
Reeks 91 Jocadis - 11001 Locnummer : 9143 |
[meer foto's...] |
MW 41 [Fiche] Mehano - 5302 Nummer treinstel : 4132 - koersbord "Hasselt" |
MW 43 [Fiche] Jocadis AR43 Nummer treinstel : 4319 |
|
MW 46 [Fiche] Piko - 52783-2 Nummer treinstel : 4619 |
|
AM08 Desiro [Fiche] Van Biervliet Nummer treinstel : 08179 Indeling : 3 delig Kleurstelling : New look Tijdperk : V-VI |
|
AM54 [Fiche] Van Biervliet 7001.01 Nummer treinstel : 051 Indeling : 2 delig Kleurstelling : Groen. |
|
AM56 "BUDD" [Fiche] Van Biervliet 7102.02 Nummer treinstel : 145 Indeling : 2 delig Kleurstelling : zilverkleurig |
|
AM66 [Fiche] Jocadis 35100 Nummer treinstel : 610 Kleurstelling : Bordeaux. |
|
AM66 Jocadis 35200 Nummer treinstel : 641 Kleurstelling : Groen met fijne gele banden, zwart dak. |
|
AM80/83 "Break" [Fiche] Treinshop Olaerts A1513 Nummer treinstel : 416 Indeling : 2 delig Bo'Bo'+2'2' Kleurstelling : Bordeaux |
|
AM86 "Duikbril" [Fiche] Van Biervliet Nummer treinstel 943 Indeling : 2 delig Kleurstelling : Bordeaux |
|
Mat'57 - Benelux Hondekop [Fiche] Piko 57572 Nummer treinstel : 220 902 |
Draisine [Fiche] |
|
[meer foto's...] |
Class 66 [Fiche] Mehano 1616 locnummer : Railion RN266.453 (tijdperk V) |
DE6400 [Fiche] Rocky-Rail RR65191 locnummer : 6519 Deze locomotieven zijn gebouwd door MaK in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen. Het model is afgeleid van het type DE1002 maar is langer. Er werden 120 locomotieven gebouwd (6401 - 6520). Een aantal locomtieven is uitgerust met de veiligheissystemen om in België te kunnen rijden. |
|
BR186 Lineas [Fiche] Roco 73214 locnummer : 186 293-7 Deze TRAXX locomotief rijdt in de kleuren van de Belgische goederenvervoerder LINEAS (Voorheen B-Logistics). |
|
BR186 NS-Hi-speed Piko 59962-6 loc nummer 186 033-4 Deze TRAXX locomotief rijdt in de kleuren van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en wordt ingezet voor het trekken van de Beneluxtreinen. Deze treinen rijden in combinaties van 7 NS rijtuigen van het type ICRm. Aan de beide uiteinden is een locomotief gekoppeld. Dat zijn TRAXX locomotieven van NS-Hispeed, in NS kleuren zoals dit model of TRAXX Locomotieven van de NMBS in de kleuren van Angel Trains (Groen/grijs). |
|
BR186 Railpool Roco 7500011 loc nummer 186 295-2 |
|
BR186 DB-AG |
Er zijn nog heel wat modellen die nog niet op de markt zijn gebracht. Tenminste niet door de zogenaamde grootseriefabrikanten zoals Fleischmann, Roco, LS.Models, ... LS Models heeft ooit aangekondigd dat zij zowat elke Belgische locomotief zullen uitbrengen. De vraag is wanneer. LS heeft niet bepaald de goede reputatie wanneer het er op aan komt om modellen uit te leveren in de voorziene periode.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier