NMBS - HLE 12

Deze locomotief reeks zijn een afgeleide van de reeksen HLE21 en HLE27. Zij werden voornamelijk ingezet voor het slepen van treinen van en naar Frankrijk. In oorsprong ook passagierstreinen (met M4 rijtuigen), maar daaraan kwam een einde bij het in gebruiknemen van de stellen EMU96. Daarna werden ze nog uitsluiten ingezet in de goederendienst. Reizigerstreinen naar Frankrijk werden uitzonderlijk verzorgd in vervanging van locomotieven van de reeksen HLE15 en HLE18 / SNCF 40.100

type / reeks -- / HLE12
aantal gebouwd 12
locnummers 1201 - 1212
bouwjaar 1986-1987
uit dienst 2012
fabrikant BN
motor(en) 4 motoren, één op elke as
asindeling Bo'Bo'
Vmax 160 km/h
vermogen 3.130 Kw
Trekkracht234 kN
dienstgewicht 85 t
aslast  
lengte (LOB) 18.650
Stroomsystemen3kV= 25kV~ (SNCF)
BeveiligingssystemenMemor, KVB
RemmenO-GPR (ep)

Na de buitendienststelling in 2012 zijn ze verkocht aan een operator in Tsjechie.

Een aantal locs van de series 21 en 27 waren toegewezen voor trekken van goederentreinen in de Eurailcargo pool. Deze verzorgde internationale diensten naar een aantal bestemmingen. De locs droegen het opschrift "Eurailcargo" en hadden namen gekregen: Belalpia (Antwerpen-Verona), Belvetic, Interdelta (Antwerpen-Lyon & Lyon-Kenkempois), Nektra (Antwerpen-Bologna), Scaldo (Antwerpen - Graz & Linz-Schaarbeek), Carad Antwerpen-Pilzen)

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional