NMBS - HLD 53

Technisch zijn deze locs gelijk aan de locomotieven van de reeks 52. Zij beschikten niet over een installatie voor treinverwarming zodat zij enkel in de goederendienst konden ingeschakeld worden. In tegenstelling te de locomotieven van de reeks 52 waren ze uitgerust met een elektrische weerstandsrem.

Reeds van bij de levering zijn er verschillende wisselingen gebeurd bij de fabricage waardoor de locomotieven terecht kwamen in een andere reeks.

Het werkgebied van deze locomotieven situeerde zich voornamelijk in de Ardennen, maar in de goederendienst sleepten zij treinen vanuit de Antwerpse haven naar Luxemburg.

type / reeks 203 / HLD53
aantal gebouwd 18
locnummers  
bouwjaar 1955
uit dienst  
fabrikant AFB (Ateliers Franco Belge)
motor(en) Dieselmotor : GM 16-567C
Tractiemotoren : GM
asindeling Co'Co'
Vmax 120 km/h
vermogen 1.405/1.720 PK
dienstgewicht 108 t
aslast  
lengte (LOB) 18.850

Uiterlijk waren er heel wat kleine en grote verschillen binnen de reeks en in vergelijking met de reeksen 52 en 54. Deze locomotieven hebben diverse schilderingen gekend.

Vanaf 1979 werden de cabines van deze locs vervangen door zwevende cabines. Die moesten de beter de trillingen opvangen en de geluidslast in de cabine naar beneden brengen. 5306 was de eerste loc die werd uitgerust met met een zwevende cabine.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional