Deze diesellocs zijn Amerikaans van oorsprong en werden in licentie gebouwd door AFB voor België en Luxemburg en door NOHAB voor Hongarije, Denemarken en Noorwegen. De locs van de reeksen 52, 53 en 54 zijn eigenlijk aan elkaar gelijk. In principe verschillende de reeksen 53 en 54 op volgende punten van reeks 52
reeks 53
- geen treinverwarming (zodat zij alleen maar voor goederenverkeer konden gebruikt worden)
- uitgerust met elektrische weerstandsrem.
reeks 54
- een andere overbrenging zodat zijn geschikt waren voor een snelheid van 140 km/h en konden ingezet worden voor het internationale treinverkeer
Reeds van bij de levering zijn er verschillende wisselingen gebeurd bij de fabricage waardoor de locomotieven terecht kwamen in een andere reeks.
Het werkgebied van deze locomotieven situeerde zich voornamelijk in de Ardennen, maar in de goederendienst sleepten zij treinen vanuit de Antwerpse haven naar Luxemburg.
type / reeks | 202 / HLD52 |
aantal gebouwd | 22 |
locnummers | |
bouwjaar | 1955 |
uit dienst | |
fabrikant | AFB (Ateliers Franco Belge) |
motor(en) | Dieselmotor : GM 16-567C Transmissie : elektrisch Tractiemotoren : GM |
asindeling | Co'Co' |
Vmax | 120 km/h |
vermogen | 1.405/1.720 PK |
dienstgewicht | 108 t |
aslast | |
lengte (LOB) | 18.850 |
Uiterlijk waren er heel wat kleine en grote verschillen binnen de reeks en in vergelijking met de reeksen 53 en 54. Deze locomotieven hebben diverse schilderingen gekend.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier