Weatheren - Zelflossers

Zelflossers zijn wagons die gebruikt worden voor het vervoer van stortgoederen waarbij de lading langs onderen wordt gelost door middel van de zwaartekracht. Er zijn verschillende types van deze wagons en de soorten lading zijn ook heel divers.

Wanneer we de indeling een beetje vereenvoudigen dan zijn er zelflossers die van boven open zijn en anderen waarvan het dak kan worden gesloten. In het eerste geval worden goederen vervoerd die niet tegen weersinvloeden moeten worden beschermd zoals erts, kolen, zand of stenen (grind). In het andere geval moet de lading wel worden afgeschermd van de weersinvloeden zoals granen.

Het eerste type dat ik heb behandeld zijn open 2-assige stortwagens van het type Fcs (UIC-Aanduiding). Bij de NMBS waren deze wagen ingedeeld bij het type

In eerste instantie heb ik de losse onderdeeltjes die bij de wagon zijn geleverd gemonteerd. Vervolgens heb ik een aantal details een kleurtje gegeven : dat zijn de haak (geel) en de platen en hendels van het remsysteem : wit en rood. Ook de decals met de symbolen voor het remysteem en de waarschuwing voor electrocutie wanneer iemand op de wagon kruipt wanneer die onder de bovenleiding staat werden aangebracht. Ik heb die wagons al een tijdje on mijn bezit en spijtig genoeg zijn de onderdelen van 1 wagon verloren gegaan.

Een ander aspect van een meer realistisch uitziende wagon is de belading. Roco levert deze wagons met een imitatiebelading waardoor de lading van elke wagon er identiek uitziet. Dat kan beter door de lading te vervangen door echte kolen. Maar waar kan je die vandaag nog vinden ?Gelukkig stoken onze buren nog met kolen en ik mocht uit de voorraad wat kolen en gruis nemen. De grote stukken werden met een hamer kapotgeklopt. De brokjes werden dan gezeefd zodat fijne korreltjes overbleven.

De imitatiebelading werd verwijderd en de holle ruimte daaronder werd opgevuld met blokjes Styrodur (piepschuim) afkomstig van de verpakking van een huishoudtoestel dat we recent hadden gekocht. De blokjes zijn niet vastgekleefd: ze klemmen voldoende en bovendien zullen ze wel vast komen te zitten met de lijm waarmee de kolen zullen worden vastgelijmd.

Wanneer ik dan de fijne kolen in de wagon kieperde verdween een heleboel in alle spleten en gaten die er nog waren. Dat was niet de bedoeling ! Op die manier zou ik veel meer kolen nodig hebben en zou ook het gewicht van de wagon te hoog kunnen worden. Ik heb de spleten toegestopt door boven op de Styrodur blokjes een stukje papier te kleven dat goed in houtlijm was gedrenkt. Met een tandenstoker kon het natte papier goed in alle hoeken en kanten worden gedrukt. Wanneer alles was opgedroogd werd het papier zwart geschilderd. Dan werd de kolenlaag aangebracht en vastgelijmd met verdunde houtlijm (verhouding 1 deel lijm / 1 deel water).

Nieuw uit de doos

Enkele details hebben een kleurtje gekregen
Met blokjes styrodur wordt de ruimte opgevuld
Alles wordt afgedekt met een stukje keukenrol, gedrenkt in verdunde houtlijm

 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML