Ombouw silowagen

Ik werk bij een bloemmolen. Daar wordt tarwe vermalen en de bloem wordt verkocht aan bakkerijen. Voor het transport naar de klant hebben wij een 30-tal vrachtwagens rondrijden. Een deel van deze vrachtwagens zijn geschikt voor het vervoer van de bloem in bulk en kunnen tegelijk een deel bloem in zakken meenemen. Hiervoor is achteraan een compartiment gemaakt waarin deze zakken kunnen worden gestapeld.

Het leek me een mooie uitdaging om zo'n vrachtwagen na te maken in model. Het is geenszins de bedoeling om een exacte kopie te maken van een bestaande vrachtwagen. Trouwens de vrachtwagens die wij hebben zijn allemaal verschillend.

Zulke vrachtwagens worden door gespecialiseerde constructeurs gebouwd op het chassis van een vrachtwagen. In België is een van deze constructeurs OVA te Aardooie. Op hun website kan je foto's bekijken van de vrachtwagens die zij hebben gebouwd. Je zal merken dat er heel veel verschillende types worden gemaakt.

Foto's van het voorbeeld.

IMAG0121 (77K) IMAG0115 (35K) IMAG0116 (38K)
IMAG0117 (43K) IMAG0118 (57K)
IMAG0119 (70K) IMAG0120 (72K)

Als basis heb ik een vrachtwagen van KIBRI genomen. Die is reeds bedoeld voor het vervoer van goederen in bulk. Weliswaar wordt het model verkocht als een vrachtwagen voor het vervoer van veevoeders, maar in de praktijk is er weinig verschil tussen vrachtwagens voor het vervoer van voeders en het vervoer van bloem.

De ombouw is vrij eenvoudig.

Aan het onderstel van de vrachtwagen moet niets worden gewijzigd.

Ook de tank van de vrachtwagen wordt in eerste instantie gemonteerd zoals dat is voorzien in de handleiding. Nadien wordt met een scherp mes of hobbyzaagje een deel van de silo afgezaagd. Ik heb dat net voorbij de laatste steun gedaan.

Vervolgens wordt met plasticcard het compartiment voor de zakken gemaakt. De voor en achterzijde zijn gemaakt uit plaat met een dikte van 0.75 mm, evenals de bodem en een tussenschot dat moet dienen om de buitenwand te maken. De gebogen buitenwand heb ik gesneden uit plaat met een dikte van 0.50 mm omdat dat zich mooi rond laat zetten. De wand is in verschillende stapjes gelijmd zodat die telkens goed kon drogen en het risico dat één en ander terug los zou schieten bij het lijmen van de boog tot een minimum werd beperkt. De afmetingen van de zakkenkoffer zijn eigenlijk vrij te bepalen. Alleen de boog sluit mooi aan bij de ronding van het silodeel.

Foto's van het model.

IMG_2352 (61K) IMG_2354 (47K)
IMG_2355 (62K) IMG_2430 (54K)

De deuren van het zakgoedcompartiment zijn gemaakt door met een dunne kraspen groefjes te maken. De scharnieren zijn gemaakt uit een dun staafje styreen. De dakgoot boven de deuren is gemaakt van een L-profiel uit het assortiment van Evergreen.

Aan de verdere opbouw van de vrachtwagen moeten volgende zaken worden aangepast:

IMG_5045 (60K) IMG_5046 (61K)
IMG_5047 (64K) IMG_5048 (57K)

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML