Het plan

Het tekenen van sporenplannen verloopt in verschillende fases. Eerst probeer je zoveel mogelijk documentatie te verzamelen. Ik haalde die voornamelijk uit de tijdschriften waarop ik geabonneerd ben. Daarna ben ik aan de slag gegaan met potlood, gom en papier en worden de eerste schetsen getekend. Langzaam wordt het sporenplan gevormd dat in overeenstemming is met het vooraf bepaalde concept.

Uiteindelijk heb ik het met de hand getekende sporenplan verwerkt met een computerprogramma (Winrail) om de juiste verhoudingen te bekomen. Met de hand durf je al eens bochten en vooral wisselstraten iets gunstiger tekenen t.o.v. de beschikbare ruimte.

In de periode die verlopen is tussen de start van deze website en vandaag (september 2010) is er al heel wat veranderd.

De oorspronkelijke plannen zijn getekend voor een baan op zolder waar ik over een behoorlijke ruimte beschikte. Dat railplan situeerde zich rond een middelgroot station met 5 perronsporen langs een hoofdlijn. Aan het station sluit een locomotiefdepot aan. Aan de ene kant verdwijnen de sporen in een schaduwstation dat via een spiraal wordt bereikt. Het station ligt op het hoogste niveau, het schaduwstation op het laagste niveau. Dat is niet erg, want op deze manier wordt heel wat rijlengte en rijtijd gecreëerd. Het schaduwstation telt 8 opstelsporen en vormt een lus. De treinen die het hoofdstation verlaten, komen dus aan dezelfde kant weer terug in het station aan.

Aan de andere kant is het spoor veel meer zichtbaar en zijn een aantal 'paradetrajecten' voorzien. Van de geëlektrificeerde hoofdlijn splitst een 2de lijn af. Deze lijn is bedoeld voor te worden bereden met stoom en diesellocs. De beide lijnen monden uit een schaduwstation. Voor de geëlektrificeerde lijn bestaat het schaduwstation uit 5 opstelsporen. De lijn die niet van bovenleiding wordt voorzien heeft een schaduwstation bestaande uit 2x 3 sporen (3 in elke rijrichting). Beide schaduwstations vormen een lus. Bij de niet-geëlektrificeerde lijn is de lus gedeeltelijk zichtbaar uitgevoerd en bevat de stationsmodule 'Haschenbach' (zie ook "de start"). Omdat het station niet steeds in dezelfde richting zou worden doorreden kunnen de treinen in het schaduwstation kruisen. Vanuit het station Haschenbach takt ook een enkelsporige zijlijn af. Deze vormt een verkorte verbinding met het hoofdstation en is eveneens niet geëlektrificeerd.

Veel verder dan een plan is deze modelbaan niet geraakt. Alleen het station "Haschenbach", het bijhorende locdepot en een kleine woonwijk werden gebouwd. De schaduwstations die de uiteindenden van de hoofdlijnen vormden lagen ook op hun plaats.

Omdat ik geen geschikte oplossing vond om de doorgang aan de trap te overbruggen bleef de bouw aan de baan steken. Uiteindelijk is het daarbij gebleven en is de gehele baan afgebroken.

Ga verder met: Het klapstuk
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional