Een Klapstuk

Zoals het plan van de modelbaan was getekend liep die voor de trap naar de zolder. Om de toegang te vrijwaren moest dat stuk van de baan uitneembaar of beweegbaar zijn. Op die plaats passeren de beide dubbelsporige hoofdlijnen op een verschillend niveau en de enkelsporige zijlijn De sporen verlopen op die plaats in een bocht wat voor een bijkomende moeilijkheid zorgde. Na veel schetsen en tekenen en het afwegen van voor- en nadelen heb ik besloten op een wegklapbaar gedeelte te maken.

[tekening]

Omdat een beweegbaar gedeelte heel wat steviger moet zijn dan het 'statische' gedeelte van de modelbaan werden hier andere materialen gebruikt. De 'bak' bestaat uit triplex van 18 mm dik.Te versteviging van het geheel werd aan de onderzijde een 'vloer' aangebracht eveneens gemaakt van 18 mm dik triplex. De verbindingen werden gemaakt uit latten van 44 x 22 mm.

Het klapstuk - de aansluiting (43K) Het klapstuk - Overzicht (51K)
Het klapstuk - Volledig beeld (56K)  

In gesloten toestand wordt de bak door middel van 2 bouten vastgemaakt aan het vaste gedeelte van de baan. Deze bouten passen juist in de gaten zodat de positionering van de bak altijd perfect is. Om een perfecte aansluiting tussen de verschillende sporen te krijgen zijn deze gelegd als de bak aan het vaste gedeelte van de baan was bevestigd. Op het uiteinde van de baan, en van de bak-einden zijn de kunststof bielsen verwijderd. Op deze plaats zijn stukjes Pertinax aangebracht die dezelfde dikte hebben als de bielsen. De pertinax plaatjes zijn met vijzen aan de onderbouw van de modelbaan bevestigd. De uiteinden van de rails zijn gesoldeerd aan de Pertinax plaatjes. Pas daarna worden de rails doorgezaagd. Om te vermijden dat treinen in een afgrond zouden storten wanneer het klapstuk open staat zijn alle sporen op de vaste gedeelten van de baan onderbroken (stopsectie van minstens 60 cm.). Deze stopsectie is bij een gesloten situatie overbrugd zodat de treinen de stopsectie voorbijrijden. Door middel van een diode kan de trein wel achteruit wegrijden.

De rijspanning wordt door middel van een stekker gebruikt bij de parallelle verbinding tussen computers en printers doorgeschakeld.

[schema]

Tot zover de theorie. In werkelijkheid is de bak nooit volledig afgeraakt en is zelfs de volledige modelbaan afgebroken. De reden waarom kan u lezen op de volgende pagina.

Ga verder met: Fase 4
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional