Fragment - Fileleed

Het fileprobleem.

Ter gelegenheid van de jaarlijkse clubtentoonstelling die op 24 en 25 oktober 2015 doorging en het 40-jarig bestaan van de club had het bestuur een wedstrijd georganiseerd. Op een schijfje van 10 cm doorsnede moest een diorama worden gebouwd met een spoors thema. De totale hoogte van het diorama mocht max. 30 cm bedragen. Dat waren de enige voorwaarden.

Na lang aandringen van de voorzitter had ik me op de valreep op 12 september dan toch ingeschreven om deel te nemen. Aanvankelijk had ik geen idee wat ik zou bouwen. Gesprekken in de club en veel nadenken leidden uiteindelijk naar een idee en een concept. Ik stelde het bouwen steeds uit omdat ik wel een concept had maar geen echt concreet plan. En zolang dat niet rond is begin ik er niet aan. Dat is de reden waarom het werk aan andere projecten soms stilvalt: het idee is er wel, maar hoe dat idee dan moet worden omgezet is een vraagteken. En zolang ik dan geen sluitend antwoord vind begin ik er (liever) niet aan.

Zo ook met dit diorama. Het concept was duidelijk: een grapje uitgebeeld in model met thema "ik werk mee aan de oplossing van het fileprobleem, ik neem de trein naar huis". Maar dan letterlijk opgevat: in de garage van een uit te beelden woning staat een locomotief. Technisch niet al te moeilijk: een straat met spoor, een gevel met een garage en een loc in de garage. Geen bewegende delen of andere technische hoogstandjes.

In september was ik begonnen met de bouw van het straatniveau. Dat wilde ik niet zomaar bouwen met een stukje dat in de handel verkrijgbaar is. Dat materiaal heeft wel gediend als basis, maar werd versneden om onder andere niveauverschillen en meer detail te bekomen: de straat, de goot, de boordsteen van de stoep en het voetpad zelf. De meeste platen die je kan kopen vertonen een te grote regelmaat. Ik heb de platen versneden zodat o.a. de stoeptegels liggen zoals dat in België gebruikelijk is.

In de weg is een spoor aangebracht waar met een 2de railstaaf een groefrail wordt geïmiteerd. Om die 2de railstaaf dicht genoeg bij de eerste te kunnen leggen moest alle imitatie van het kleinijzer worden weggesneden. Daarom werd de oorspronkelijke railstaaf gefixeerd met secondenlijm. De tweede railstaaf is eveneens met secondenlijm gefixeerd.

De loc die in de garage zou komen te staan was relatief snel klaar. Met toch redelijk wat pijn in het hart heb ik de zaag gezet in een Jouef model van een HLE 18. Heel lang geleden had ik dat model al eens gestript met de bedoeling het beter te detailleren, maar dat is er nooit van gekomen. Bovendien waren de rijeigenschappen van het model ronduit slecht. Het model is dan wel niet zo gedetailleerd, maar dat kon met enkele simpele ingrepen worden verbeterd: het aanbrengen van een imitatie koppeling, remslangen en verbindingskabel. De ruitenwissers die op het originele model ontbreken zijn gemaakt uit een klein stukje sprew.
Het grootste probleem was het camoufleren van het open zicht op de eerste wielas. Door die as en de wielen matzwart te schilderen gaf dat al een beter effect.De loc is vastgezet door de wielen vast te lijmen op het spoor en hij wordt recht gehouden met een klein koperen staafje dat in de bodem van de loc en de bodemplaat van het diorama werd bevestigd.

Het ontwerp van de woning heeft langer geduurd. Vertrekken van een bouwdoos was geen optie: geen enkele woning zou een garage hebben die groot genoeg was om een locomotief in te zetten. Dus moest ik zelf iets ontwerpen. Het zou een moderne woning worden met een combinatie van baksteen en beton of zandsteen elementen voor de kaders van ramen en deuren. De ramen en deuren moesten worden gemaakt alsof ze in werkelijkheid uit aluminium waren gemaakt. Het ronde raam boven de deur werd gemaakt uit een stukje dat van een electriciteitsbuis werd gezaagd. Het gat in de muur werd gemaakt met een passer met aan een been een punt en aan het andere een cuttermesje. Een handig stukje gereedschap, dat ook dienstig is geweest voor het uitsnijden van het deksel en het "plafond" waaraan de verlichting is bevestigd. De ramen zelf zijn gesneden uit folie die vroeger werd gebruikt voor het maken van transparanten die op een overhead projector werden geprojecteerd. De folie werd vastgezet met Cristal Clear.

Van het dak werd eerst een mal uit karton gesneden. Dat paste van de eerste keer zodat met de mal een stuk uit een plaat met imitatie dakpannen van Goover Models kon worden gesneden. De dakgoot is een bak gemaakt uit enkele profieltjes styreen. De afvoerpijp is te grof. Die had max. 1 mm diameter mogen hebben, maar dat had ik te laat gemerkt.

Tijdens het ontwerpen en bouwen bleef de vraag of ik verlichting zou inbouwen een hele tijd open. Het geheel zou in een buis met een diameter van 10 cm komen te staan (dat betekende dat ik een beetje van het houten schijfje moest wegschuren) onderaan het voetstuk, dan een opengezaagd deel voor het diorama en bovenaan bleef dan een deel over dat als fries zou dienen. In de fries heb ik 2 ledstripjes geplaatst: eentje met 6 koudwitte leds en eentje met 3 warmwitte leds. Verder werd het grootste raam van de woning ook verlicht, zouden de koplampen van de loc branden en heb ik nog een straatlantaarn op de gevel gemonteerd. Alles wordt gevoed met een gerecupereerde adapter van 12 V gelijkstroom.

Tot slot werd er wat "leven" op het diorama gebracht met enkele figuurtjes van Preiser en een auto. In het BMW model van Brekina werden 2 figuurtjes geplaatst. Deze items werden eveneens met Cristal Clear bevestigd.

Het diorama heeft me enkele aangename uurtjes bouw plezier opgeleverd. Door de korte tijd die ik had om het geheel te bouwen zijn een aantal zaken minder goed afgewerkt dan ik dat graag had gewild. Hoe dan ook heb ik met dit mini-diorama de 2de plaats behaald.

De eerste plaats was voor de "Maarschalk Conneriestraat". Het bouwverhaal van dit mini-diorama kan U lezen op de website van Gerolf. De 3de plaats was voor "Pech" van Frans (Suske) Peeters.   

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML