Deze locomotiefreeks werd gebouwd vanaf 1980 en was bedoeld om de locomotieven van de reeksen HLE22, HLE23 en HLE25 op te volgen. Van deze reeks werden de later reeksen HLE11, HLE12 en HLE21 afgeleid. Bij deze reeksen werd het vermogen verminderd tot 3.130 kW. De vorm van de locomotief is afgeleid van de HLE20 die in 1976 werd gebouwd. De locomotieven worden ingezet in de reizigersdienst en goederendienst.
type / reeks | / HLE27 |
aantal gebouwd | 60 |
locnummers | 2701-2760 |
bouwjaar | 1980-1984 |
uit dienst | |
fabrikant | BN |
motor(en) | 4 |
asindeling | Bo'Bo' |
V.max | 160 km/h |
fabrikant | ACEC |
vermogen | 4.380 kW |
Trekkracht | 234 kN |
dienstgewicht | 85 ton |
aslast | 21 ton |
lengte (LOB) | 28.650 |
Stroomsystemen | 3kV= |
Beveiligingssystemen | Memor, TBL1+ |
Remsysteem | O-GPR (ep) |
Vanaf 2006 worden de locomotieven uitgerust met een MUX-kabelverbinding. Die is nodig voor het rijden van trek-duwcombinaties met I11 en M6 rijtuigen. Wanneer de stuurstandrijtuigen van de M4 en M5 rijtuigen ook met een MUX-aansluiting zullen zijn uitgerust kunnen deze ook gecombineerd worden met de locomotieven van deze reeks. Nu kunnen alleen de locomotieven van de reeks HLE21 trek-duw combinaties rijden met deze rijtuigen.
Een aantal locomotieven werden aan één zijde ook uitgerust met een GF koppeling. Dat is een automatische koppeling waarmee ook een aantal M6 stuurstandrijtuigen zijn uitgerust
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier