Deze locomotieven zijn bijna identiek aan de locs van de Franse reeks CC40.100. Ze werden ook in Frankrijk gebouwd door Alsthom. De oorpronkelijke wenste de NMBS 6 assige meerspanningslocomotieven aan te schaffen die waren uitgerust met thyristortechniek. Met de toenmalige stand van de zaken bleek de thyristortechniek niet combineerbaar met de mogelijkheid om onder verschillende spanningen te rijden. Daarom werden 2 types locomitieven besteld: de HLE18 als meerspanningsloc en de HLE20 uitgerust met thyristortechniek.
De locs werden ingezet samen met deze van de reeksen HLE15 en HLE16 en de Franse zusterlocs van de reeks CC40.100 op de verbindingen Brussel - Parijs en samen met de HLE16 op de verbinding Oostende - Keulen. De loc werd ook ingezet voor de Camino Azul. In eerste instantie bleef de locomotief aan de kop van de trein tot in Lyon. Later werd de verbinding beperkt tot Thionville. Op het traject naar Lyon werd de 1,5 Kv uitrusting gebruikt. Omdat de locs nooit op verbindingen naar Nederland werden ingezet was dit de enige keer dat deze uitrusting werd gebruikt.
type / reeks | / HLE18 |
aantal gebouwd | 6 |
locnummers | 1801 - 1806 |
bouwjaar / in dienst | 1973 - 1974 |
uit dienst | 1996 - 1999 |
fabrikant | Alsthom (F) / BN |
motor(en) | TDQ662C1 |
asindeling | C'C' |
V.max | 180 km/h |
fabrikant | Alsthom |
vermogen | 4.320 Kw (5.870 PK Continu - 6.050 PK uurvermogen) |
Trekkracht | 196 kN |
dienstgewicht | 113 ton |
aslast | |
lengte (LOB) | 22.080 mm |
Diam.drijfwielen | 1.100 mm |
Stroomsystemen | 25 kV 50 Hz (SNCF), 15 kV 16 2/3 Hz (DB), 3kV (NMBS), 1,5 kV (NS) |
Beveiligingssystemen | Memor, Indusi I60 |
Remsysteem | Oerlikon FV4, elektopneumatische rem |
De kast is uitgevoerd in roestvrij staal (BUDD). De fronten waren oorspronkelijk blauw, alsook de ventilatieroosters en een lijn op de zijkant. Later werden de lijn en de frontvlakken geel geschilderd, meer conform de nieuwe kleurstelling van de NMBS. De blauwe kleur over de ventilatieroosters werd doorgetrokken over de zijdeuren en het front van de locomotief. De 1802 heeft een tijd rondgereden met een bijna volledig in het geel geschilderde frontzijde. Ook de zijflanken waren tussen de ventilatieroosters en de blauwe lijn geel geschilderd
Met uitzondering van loc 1805, die sinds 2000 in het bezit is van het TSP zijn alle andere locomotieven gesloopt in 2008 - 2009. De veiligheidssystemen werden volgens een overeenkomst met Infrabel uit de 1805 verwijderd waardoor deze niet meer kan worden ingezet.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier