NMBS - HLE 16

Deze locomotieven waren geschikt om te worden ingezet onder 4 verschillende stroomsystemen. Hierdoor kon de NMBS ook treinen inzetten naar Duitsland.  Bijna tot aan het einde van hun actieve loopbaan werden de locomotieven voornamelijk ingezet op de verbinding Oostende - Keulen. Ze werden eveneens ingezet op de verbindingen Brussel p Parijs en Luik - Parijs.

De locs 160.001 / 004 waren uitgerust met gelijkrichters van Siemens, de locs 160.021 / 024 met gelijkrichters van ACEC

type / reeks 160 / HLE16
aantal gebouwd 8
locnummers 160.001 - 004 + 160.021 - 024 / 1601 - 1608
bouwjaar 1966
uit dienst 2010
fabrikant BN / ACEC
motor(en) 4 motoren, één op elke as
asindeling Bo'Bo'
Vmax 160 km/h
vermogen 2.780 Kw (3.560 PK continu - 3.780 PK uurvermogen)
Trekkracht196 kN
dienstgewicht 82,6 t
aslast  
lengte (LOB) 16.650
Stroomsystemen1,5 kV= (NS) 3kV= (NMBS, FS) 15kV~2/3Hz (DB/SBB) 25kV~ (SNCF)
BeveiligingssystemenMemor, Indusi (D)
RemmenKE-GPR (D) (ep)

In 1974 werden een aantal locomotieven inzet voor de vakantietrein "Freccia Del Sole", een vakantietrein naar het Italiaanse Ancona. De locomotieven van de reeks 16 brachten deze trein tot in het Zwitserse Spiez. De locomotieven 1601 en 1602 werden hiervoor uitgerust met een 4de stroomafnemer met een smaller sleepstuk voor het rijden onder de Zwitserse bovenleiding. Op de zijflank werd het logo van Railtour aangebracht. Later werd ook de reeks 18 hiervoor ingezet maar dan beperkte de rit zich tot Basel. Wanneer de dienst werd opgeheven werd ook de 4de panto terug verwijderd.

De locs werden vooral ingezet op de verbinding Oostende-Keulen. Occasioneel voor treinen naar Parijs en Luxemburg. De internationale dienst naar Duitsland werd beperkt wanneer vanaf 2002 deze reeks niet meer in Duitsland mag rijden omdat de beveiligingsinstallatie (Indusi) is verouderd. Vanaf dan worden de locomotieven tot 2009 ingezet voor binnenlandse diensten. Toch werden ze nog gebruyikt voor het slepen van internationale treinen : Donauwaltzer (tot einde 2003), Treski (2006) en Jan Kiepura (2004 - 2008). In 2010 worden de locs definitief geschrapt. Locomotief 1607 werd na een ongeval op 24/02/1994 zo zwaar beschadigd dat de locomotief niet meer werd hersteld.

De locomotieven werden geleverd in blauw. In de loop van de jaren 70 werden ze omgeschilderd in geel/blauwe kleuren. Daarna kregen ze de blauwe kleur met gele strepen conform het overige electrische tractiemateriaal van de NMBS. Deze reeks wordt gekenmerkt door enkele bijzondere kleurstellingen.
1601 - Grijs met gele fronten - Marklin
1602 - Marklin / Memling
1603 - "Goud"
1608 - Goud - Märklin

Een kenmerkende treinsamenstelling op de verbinding Oostende-Keulen is deze loc met I6/I10 rijtuigen in oranje C1 livrei. In tijdperk V zijn deze locomotieven ook combineerbaar met I11 rijtuigen. In de binnenlandse dienst werden voornamelijk M4 en M6 rijtuigen getrokken.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional