Deze locomotieven werden aangeschaft voor het verzorgen van het internationale reizigersverkeer tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. De locs deden ook dienst op de verbinding Luik - Parijs. Het waren de eerste meerstroom-systeemlocs die de NMBS aanschafte. De locomotieven waren uitgerust met omvormers zodat zij konden worden ingezet voor de verschillende stroomsystemen in deze landen.
type / reeks | 150 / HLE15 |
aantal gebouwd | 5 |
locnummers | 150.001 - 150.005 / 1501 - 1505 |
bouwjaar | 1962-1963 |
uit dienst | 2000-2001 / 2009 |
fabrikant | BN / ACEC |
motor(en) | 4 motoren, één op elke as |
asindeling | Bo'Bo' |
Vmax | 160 km/h |
vermogen | 2.620 Kw (3.560 PK continu - 3.780 PK uurvermogen |
Trekkracht | 170 kN |
dienstgewicht | 77,7 t |
aslast | |
lengte (LOB) | 17.750 |
Stroomsystemen | 1,5 kV= (NS) 3kV= (NMBS) 25kV~ (SNCF) |
Beveiligingsystemen | Memor |
Remmen | KE-GPR (D) (ep) |
Op de verbinding Amsterdam-Parijs werden door dit locomotieftype ook verschillende TEE diensten gereden (Ile-de-France, Etoile du Nord). Deze treinen bestonden voornamelijk uit inox wagons type PBA waarvan ingeschreven bij de SNCF en de NMBS.
Wegens het ontbreken van het Nederlandse beveiligingssysteem ATB mochten ze vanaf 1988 niet meer in Nederland rijden. Na verloop van tijd werden de locomotieven ook niet meer in Frankrijk toegelaten en werden ze nog ingezet in de binnenlandse dienst. Na 2001 bleven nog 3 locomotieven in dienst tot 2009.
De locomotieven werden geleverd in blauw. In de loop van de jaren 70 werden ze, met uitzondering van loc 1505, omgeschilderd in geel/blauwe kleuren. Daarna kregen ze de baluwe kleur met gele strepen conform het overige electrische tractiemateriaal van de NMBS.
De 1503 werd bewaard door de NMBS holding en heeft een plaats gekregen in "Trainworld" het nationale spoorwegmuseum te Schaarbeek.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier