Dagboek 2024

januari

Het jaar start niet goed. Voor een van de projecten wil ik een vrachtwagen bouwen die bij trambedrijven wordt gebruikt om aan de bovenleiding te werken. Zo’n voertuig is uitgerust om op de tramsporen te kunnen rijden. Een geschikte aandrijving vinden is niet zo simpel. Meestal is de diameter van de wielen te groot. Rivarossi heeft een locotractor waarvan ik de aandrijving zou kunnen gebruiken. Ik heb zo’n modelletje gekocht. Mits enige aanpassingen zal ik het wel kunnen gebruiken. Eén van de aanpassingen is het verwijderen van delen aan de zijkanten van het chassis. Het chassis is van metaal, dus moest ik die uitstekende delen verwijderen met een slijpschijfje. Bij het slijpen is waarschijnlijk slijpsel in het aandrijfmechanisme geraakt. Gevolg: de locotractor rijdt niet meer. Ik heb de aandrijving uit elkaar gehaald. Dat verliep ook niet zonder problemen. Een van de asjes met tandwiel sprong weg. Het tandwiel vond ik redelijk snel terug. Het tandwiel was rood en mijn vloerbedekking is grijs, dat viel dus op. Maar het asje was weg… Ik heb met een handveger mijn hele hobbykamer proper geveegd en het vuil en stof zorgvuldig gesorteerd. Met succes. Net wanneer ik het wilde opgeven vond ik het asje terug. Nadat ik alles terug op zijn plaats had gezet werd maar één as aangedreven. Maar dat lijkt voldoende om het voertuig te verplaatsen.

Mijn laatste aankopen van vorig jaar werden in het begin van deze maand geleverd. Een dieselloc van de Baureihe 221 in Oceaan blauwe kleurstelling, een goederenwagen type Habis van de SJ (Zweedse spoorwegen) met het opschrift Nordwaggon en een vrachtwagentje van Brekina : de bekende Bedford van de NMBS Colli-dienst. Een model dat bij veel hobbyisten reeds lang op het verlanglijstje stond. Er kunnen nog wel wat verbeteringen worden aangebracht. Met uitzondering van het opschrift NMBS-COLLI ontbreken alle andere opschriften op de zijkant en achterkant van de vrachtwagen. Maar daar kan ik zelf decals voor maken. 

V221 V221
Habins-Nordwaggon Bedford NMBS COLLI

Bij de levering zal ook de BR 003 van PIKO. Bij het uitpakken van deze lok merkte ik onmiddellijk dat de loc niet correct in de verpakking zat. Bij het verder uitpakken kwam ik tot de vaststelling dat verschillende onderdelen waren afgebroken. Wat er is gebeurd is niet duidelijk. Ik acht de kans klein dat er iets tijdens het transport is gebeurd: de doos waarin alles zat verpakt vertoont geen schade. Ik heb onmiddellijk de winkel gecontacteerd. Ik mocht de loc terugsturen. Dat heeft ook wat voeten in de aarde gehad omdat ik geen correct retourlabel kon aanmaken met de link die ik kreeg. Uiteindelijk heb ik dan voor eigen rekening zelf een label gemaakt en de loc opgestuurd. De winkel moet de loc naar de fabrikant opsturen en laten herstellen. De loc is al volledig uitverkocht en er kan geen nieuw vervangexemplaar worden opgestuurd. Ik hoop dat de herstelling zonder zichtbare sporen kan worden uitgevoerd. Ik heb alleszins al voorbehoud gemaakt en moet nu afwachten tot ik verder bericht krijg van de winkel.


Ik heb verder gewerkt aan het schaduwstation op niveau -2. Alle sporen van bundel B en C zijn in 2 gedeeld. Alle sporen werden nog eens mooi nagemeten. Vermoedelijk heb ik bij de vorige meting een beetje onnauwkeurig gewerkt want de afmetingen die ik nu mat waren lichtjes anders. Wanneer ik de stopsecties wilde aansluiten bleek weer een en ander niet te kloppen en heb ik een tijd bezig geweest met het nakijken van de aansluitingen in het besturingspaneel. Op een van de printplaten had ik een bruggetje verkeerd gesoldeerd en waren een aantal solderingen niet goed. Uiteindelijk heb ik bijna alle problemen kunnen oplossen. De stopsecties van de doodlopende sporen werken nog niet. Wanneer ik alle verbinden nakijk dan lijkt alles correct te zijn aangesloten. Maar de stopsectie krijgt geen spanning.

Ik heb ook verder gewerkt aan de spiraal die het schaduwstation op niveau -1 verbindt met het zichtbare gedeelte. Om de steunmuur te kunnen plaatsen zijn een aantal voorbereidende werkjes uitgevoerd. De steunmuur zelf had ik al een tijdje geleden gemaakt uit architectenkarton. Ik heb steuntjes gemaakt waar ik de muur aan kan bevestigen. Daarna heb ik de plaatsen van de palen voor de bovenleiding bepaald en dan blijkt dat er tussen de muur en de sporen onvoldoende plaats is. Maar dat mag geen probleem zijn. Er zijn 2 oplossingen. Ik kan het deel waar de draden aan worden opgehangen aan de muur bevestigen of ik maak een volledig dwarsportaal dat aan de ene kant is vastgemaakt aan een mast en aan de andere kant in de muur is verankert.

Aan het trambaantje werd ook gewerkt: de sporen van het schaduwstation op het niveau “metrostation” zijn gelegd. Ik moet nu nog de sporen in het station leggen en alles elektrisch aansluiten.

Januari was opnieuw een productieve maand.

top

februari

Ik heb de reden gevonden waarom in het schaduwstation de stopsecties aan één kant van de doodlopende sporen niet werkten. Waar bij alle andere stopsecties de verbinding wordt gemaakt met de + pool van de rijspanning is op die plaatsen de stopsectie verbonden met de - pool. Wanneer de schakelaar op “rijden” wordt gezet staat in de stopsectie over de beide rails dezelfde pool van de spanning en uiteraard rijdt de trein dan niet. Ik moet nu een bijkomende printplaat met stroomdetectie maken waarbij de spanning over de andere pool van de rijspanning loopt.

Voorlopig heb ik de stopsectie rechtstreeks verbonden met de juiste pool van de rijspanning en kan ik rijden zonder terugmelding. Hetzelfde fenomeen doet zich voor op spoor 11 dat ook in beide richtingen kan worden bereden. Voor spoor 11 heb ik op het besturingspaneel een extra schakelaar moeten aanbrengen om de rijspanning om te kunnen polen. Gelukkig was er daar nog wel plaats voor. Bovenstaand schema geeft het principe van de aansluitingen weer. Maar ik moet nog wel testen of het zal werken.

Nu zijn alle elektrische aansluitingen van het schaduwstation op niveau -2 gemaakt en kan ik beginnen met het schaduwstation op niveau -1. Dat wordt een stuk eenvoudiger. Het schaduwstation heeft ook 4 doodlopende sporen (Bundel A) maar die zijn nu toegankelijk vanuit de ingang aan de westkant. Er zijn 12 doorlopende sporen (Bundel B). De normale rijrichting verloopt van oost naar west. Het toegangsspoor loopt in een grote lus rond de klimspiraal die het zichtbare niveau verbindt met het schaduwstation op niveau -2.

Schaduwstation Niveau -1 principeschema 

Schaduwstation niveau -1 sporenplan

 

De sporen zijn van het merk PECO, code 100. Ik gebruik de korte wissels (SLE91 en, SLE92). De opstelsporen worden net zoals in het schaduwstation op niveau -2 opgedeeld in 2 blokken. Korte treinen (< 2m) passen in een kort blok, zodat er 2 korte treinen op 1 opstelspoor kunnen staan. Lange treinen bezetten 2 blokken. De maximumlengte van een lange trein bedraagt 4 meter. De detectie van een lange of korte trein gebeurt door middel van een lichtsluis die staat opgesteld in het laatste blok voor het schaduwstation.

De kist om de laser-graveermachine op te bergen is ook afgewerkt. De sloten werken niet betrouwbaar genoeg waardoor de kist kan openklappen. De reden is simpel : ik heb de sloten ondersteboven moeten monteren omdat ik op het onderste deel van de bak te weinig plaats heb. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden. Maar de machine kan nu wel veel gemakkelijker en veiliger worden opgeborgen.

De verzameling modellen is ook deze maand aangegroeid. Eindelijk zijn de ertswagens van Brawa geleverd. Die stonden al sinds maart 2022 in bestelling. Maar het wachten heeft geloond: het zijn erg mooie wagens. Wel spijtig dat er geen lading in zit. Nu zijn ze moeilijker te combineren met de andere ertswagens die ik al heb, maar alles samen kan ik nu een trein van 38 wagons samenstellen.

En verder heb ik via het forum van Modelspoormagazine enkele goederenwagons gekocht van iemand die zijn verzameling wil uitdunnen. Die had ook 2 sets van de Wegmann rijtuigen van de CFL te koop, maar er was iemand die sneller had gereageerd en de beide sets heeft gekocht. Ik heb die rijtuigen ooit in mijn bezit gehad uit de erfenis van mijn vader maar heb die domweg verkocht omdat ze zogezegd niet in mijn verzameling pasten. Ik ben pas later te weten gekomen dat die rijtuigen ook in België hebben gereden op de verbinding Luxemburg Luik en (vermoedelijk) ook in de Blankenberge Express.

In 2024 komen er voor mij slechts 2 modellen uit die in mijn verzameling passen: Jouef brengt een model van het “Pistoiesi” restaurantrijtuig. Dat behoorde oorspronkelijk tot de CIWL maar werd later overgenomen door de NMBS en kreeg de Oranje C1 livrei. Rivarossi brengt een model uit van de Duitse stoomlok Baureihe 55 in tijdperk 4 uitvoering. Andere merken brengen varianten uit van reeds bestaande modellen die ik reeds in mijn bezit heb. Dat laat ruimte om enkele modellen aan te schaffen die ik tot op heden links had laten liggen.

Restaurantrijtuig "Pistoiesi", NMBS
HJ Pistoiesi Restaurantrijtuig
Afbeelding gekopieerd van de Website van Modellbahnshop Lippe
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reiswagon/Restauratiewagon/Jouef%2DHJ4173/nl/modell_430572.html

Stoomloc Baureihe 55, DB
HR2892S BR055 
Afbeelding gekopieerd van de website van Modellbahnshop lippe
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Stoomlocomotief/Sleeptenderlokomotief/Rivarossi%2DHR2892S/nl/modell_430306.html

In feite wachtte ik tot dat die modellen door de fabrikant zouden worden uitgebracht met een ander loknummer maar dat lijkt niet te gebeuren. Het gaat om het 2-delig treinstel MS56, ook wel gekend als “Budd” en het diesel treinstelletje MR49. Het eerste is uitgebracht door Van Biervliet/B-Models. Het tweede door PIKO.

Van Biervliet / B-Models AM56 "Budd"
AM56 BUDD
Brawa Zelflosser voor kolen of ijzererts DB Fad
BRAWA
Piko Gesloten goederenwagen DR
PIKO
Roco Gesloten goederenwagen DB Gbs
ROCO Gbs
Roco Gesloten goederenwagen DB Gbs
ROCO Gbs
Roco Gesloten goederenwagen DB Gbs
ROCO Gbs

Ik heb ook verder gewerkt aan het minibaantje. Maar daar moet ik een en ander corrigeren want ik heb een aantal afmetingen uit de werkelijkheid verkeerd ingeschat en dus ook verkeerd overgebracht naar het model.

top

maart

In maart is er vooral veel tijd en energie gestoken in het automatiseringsproject van de clubbaan "Vaerwegh Dok" van MTD.

De eigen projecten hebben zo goed als stil gelegen.
Ik heb wel een beetje verder gewerkt aan de rolpoorten voor het minibaantje "Das Depot". Het concept begint meer en meer vorm te krijgen en een aantal zaken zijn in Inkscape getekend zodat ze kunnen gelaserd worden.
Aan het andere minibaantje is het frame gecorrigeerd zodat het nu wel de juiste afmetingen heeft.

De verzameling modellen is niet aangegroeid.

top

april

Oeps, de maand mei is bijna voorbij wanneer ik vaststel dat het dagboek van april nog niet on-line staat.

Er valt echter weinig te vertellen.

Samen met een collega clublid heb ik heel wat tijd gestoken in de automatisering van de MTD clubbaan "Vaerwegh Dok". Er moet heel wat worden aangepast aan de bedrading en het is ook puzzelen om de modules voor de bezetmelding en sturing van wissels en seinen op de bakken te plaatsen. We hebben een deadline: alles moet klaar zijn en werken tegen half augustus want dan zijn we uitgenodigd om deel te nemen aan een modelbouwevent dat doorgaat in het spoorwegmuseum te Schaarbeek.

Thuis ben ik vooral bezig geweest met de functionele rolpoorten voor de loodsen op het minibaantje "Das Depot". Het ontwerp heb ik al een paar keer moeten aanpassen. Het motortje dat ik heb gekocht draait te traag waardoor het bijna 4 minuten duurt om de poort te open of te sluiten.

Werken met Inkscape gaat ondertussen redelijk vlot en het snijden van het materiaal met de laser-cutter lukt ook wel. Maar de machine heeft te weinig vermogen: zo moet ik 6x laten snijden om door MDF van 1,5 mm dik te geraken.

En het programmeren van de Arduino die alles zal sturen gaat ook vlotjes.

Het lijkt erop dat ik de deadline voor de tentoonstelling RAMMA in Sedan wel zal halen.

Ondertussen heb ik ook bericht gekregen dat ik met "Das Depot" ben geselecteerd om deel te nemen aan de tentoonstelling "RailExpo 2024" die doorgaat van 29 november tot 1 december 2024  in Dreux (F).

De verzameling modellen is niet aangegroeid.

top

ga naar 2023 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML