Dagboek 2022

februari

Wanneer ik het voorbije weekend zelf nog eens een kijkje nam op mijn website kwam ik tot de onthutsende vaststelling dat op de home pagina de afbeelding met de beste wensen voor 2021 nog stond. We zijn ondertussen een jaar verder...

Ik heb de website al een hele tijd niet meer bijgewerkt. De reden is nog altijd dezelfde: corona heeft de zin om met de hobby bezig te zijn op een heel laag pitje gezet. De activiteiten van de club hebben een hele tijd stilgelegen, tentoonstellingen en beurzen werden aangekondigd maar in de meeste gevallen ook weer afgelast. Kortom de triggers om met de hobby bezig te zijn waren er niet. Nu beginnen er wel hoopvolle vooruitzichten te komen en wordt het toch tijd om er weer in te vliegen.

In het voorbije jaar is er wel een beetje aan de hobby gewerkt, maar niet veel. Het besturingspaneel voor het schaduwstation van Haschenbach niveau –2 is nu eindelijk klaar om in te bouwen. De plaats waar het besturingspaneel zal komen is nu ook vastgelegd en de rijregelaars zijn eveneens naar die plaats verhuisd. Van het schaduwstation zijn de Fleischmann wissels van de linkse wisselstraat vervangen door Peco wissels en de vervanging van de wissels van de rechtse wisselstraat is gestart. Daar is het een beetje puzzelen om de lengte van de opstelsporen zo lang mogelijk te houden. De geometrie van Peco wissels is verschillend van deze van Fleischmann wat maakt dat een 1 op 1 vervanging niet mogelijk is.

Op het zichtbare niveau (niveau 0) ben ik gestart met het aanleggen van het depot voor stoomlocomotieven. Er is ook werk gemaakt van de muur langs het spoortraject dat rond het depot loopt. De muur is gemaakt in gepeld architectenkarton.

MTD, de club waar ik lid van ben, heeft het geluk gehad dat de tentoonstelling in oktober 2020 is kunnen doorgaan. En een beetje tegen de verwachting in was het ook een succes wat het aantal bezoekers betrof. We hadden schrik dat de aanhoudende besmettingen de bezoekers zouden afschrikken maar al bij al zijn er zo’n 700 betalende bezoekers gepasseerd. We hadden afgesproken dat de wielbaan op de tentoonstelling haar primeur zou krijgen en dat heeft ervoor gezorgd dat er, zoals dat heel dikwijls het geval is, heel veel last minut en snel-snel aan het baantje is verder gewerkt. Het is niet helemaal geworden wat we in onze gedachten hadden, maar al bij al was het best toonbaar. Meer info kan je lezen op de deze website, op de website van de club en op de website van Gerolf die samen met Frans en Luc aan het baantje heeft gebouwd.

De verzameling modellen is wel aangegroeid, voor een deel met modellen die pas in 2021 werden uitgeleverd, terwijl zij voor 2020 waren aangekondigd. Verassing was de aankondiging van Märklin/Trix om de Belgische stoomlok type 1 uit te brengen.

In 2021 hebben mijn echtgenote en ik een aantal bezoeken gebracht aan museumlijnen in België en Nederland en ook in Frankrijk tijdens een weekje vakantie. Van deze uitstappen kan je foto’s vinden op de pagina foto’s. Er werd een bezoek gebracht aan:

Zal in 2022 weer meer aan de hobby worden gewerkt? Ik hoop het wel. Er zijn meer dan genoeg projecten groot en klein die voor een deel reeds zijn aangevat of nog helemaal in de fase van planning zitten. Misschien wordt het tijd dat ik begin met af te werken wat er al lang half afgewerkt ergens in een doos zit...

top

maart

Na een pause van 2 jaar omwille van Corona organiseerde het shopping centre "promenade" in Kapellen opnieuw het event "Mode meets Modelbouw". Verschillende verenigingen die zowat alle takken van de modelbouw vertegenwoordigen krijgen de gelegenheid om hun activiteiten voor te stellen. Het event is gespreid over 3 zaterdagen. Dit jaar was dat op 12, 19 en 26 maart. De tak modelspoorwegen werd vertegenwoordigd door de clubs "Het Spoor", "MOBOV" en "MTD". Alle clubs hadden een of meerdere modelspoorbanen opgesteld en er werden ook live demo's gegevens. Ikzelf was de eerste en de laatste zaterdag aanwezig en heb me bezig gehouden met het in elkaar zetten van enkele bouwdozen.

Met de bouw van het dieseltankstation voor locomotieven was ik al begonnen op de jaarmarkt in Edegem. Nu moesten nog enkele onderdelen in elkaar worden gezet. Helemaal afwerken ging niet omdat ik de verschillende delen een eigen kleur wil geven en weatheren, maar daarvoor moet eerst alles in een grondverf worden gezet.

top

april

Toch een beetje aan de hobby gewerkt. De bouwdozen die ik in maart in elkaar heb gezet zijn in de grondverf gezet. Nu moeten ze nog in de definitieve kleuren worden geschilderd en verweerd.

Ik heb ook nog 4 bijkomende transportkisten gemaakt. Deze keer heb ik populieren triplex gebruikt om het eigen-gewicht van de bakken een beetje te verkleinen. Uiteraard zullen zij een andere kleur hebben dan de "oude" bakken. Maar dat mag geen probleem geven. Dat onderscheid zou ik kunnen gebruiken om in de "nieuwe" bakken reizigerstreinen op te bergen. Er passen 16 rijtuigen in 1 bak. En in de "oude" bakken kunnen dan de goederenwagons.

Exact train heeft als nieuwigheid de ICRm rijtuigen die in de Brussel-Amserdam trein rijden aangekondigd. Deze rijtuigen dragen de logo's van Nederlandse en de Belgische spoorwegen. Die stonden al een tijdje op mijn verlanglijstje en heb ze meteen besteld. Deze trein wordt getrokken / geduwd door 2 traxx locomotieven. Aan aantal van deze locs rijden in de kleuren van Angel Trains met een NMBS nummer van de reeks 28 maar een aantal locs zijn geschilderd in de kleuren van de NS. Piko heeft zo'n loc in de NS kleuren uitgebracht. Die heb ik dan ook maar besteld en werd deze maand geleverd.

top

Mei

Eindelijk heb ik ook nog eens verder gewerkt aan het schaduwstation op niveau -2. De Fleischmann wissels werden verwijderd en worden vervangen door exemplaren van Peco. Deze hebben een licht andere geometrie waardoor de aansluiting met de sporen moet worden aangepast. Met het tekenprogramma Scarm werd de hele wisselstraat opnieuw uitgetekend. Maar uiteindelijk heb ik de wissels toch anders gelegd dan wat ik had gepland.

Ik heb van mijn hosting provider een bericht gekregen dat de fotoservice niet langer zal worden ondersteund. Zij bieden geen alternatief zodat ik zelf op zoek zal moeten gaan. Er zijn wel enkele mogelijkheden, maar ik moet kijken welke de beste oplossing zal zijn.

top

oktober

We hebben een prachtige zomer gehad. Door het mooie weer heb ik weinig tijd op mijn hobbykamer doorgebracht en heb ik niet aan mijn modelbaan verder gewerkt.

Maar de activiteiten hebben niet helemaal stil gelegen. In september heb ik samen met een collega modelbouwer van de club deelgenomen aan de tentoonstelling "Modeltrein Expo OntraXS" in Utrecht en in oktober heeft onze clubtentoonstelling "Modelspoor 2022 by MTD" plaatsgevonden. Traditiegetrouw werd ook dit jaar weer een fragmentwedstrijd georganiseerd en heb ik iets in elkaar geknutseld om deel te nemen.

Zoals meestal ben ik veel te laat begonnen met bouwen waardoor de afwerking niet is zoals ze zou kunnen zijn. Het onderwerp was ook niet erg origineel waardoor ik op de 5de plaats ben geëindigd. Een klein bouwverslag kan je terugvinden op de pagina modelbanen bij "Fragment 2022".

Mijn provider is in augustus gestopt met de service voor het hosten van foto's. Daardoor kunnen de foto's van heel wat evenementen niet meer worden bekeken. Ik zoek nog steeds naar een oplossing. Wanneer je een pagina met foto's wil openen is het mogelijk dat de de volgende boodschap ziet:

top

november

Ik heb nog geen oplossing gevonden voor het hosten van mijn foto's. Ik heb al wel enkele providers bekeken die een gratis service aanbieden maar ik vind telkens wel iets dat me niet aanstaat. Flickr maakt op dit ogenblik de meeste kans, maar het aantal foto's dat ik kan opladen is beperkt en ik vind de interface om foto's in albums te plaatsen niet erg gebruiksvriendelijk.

Ik ben gestart met het opwaarderen van mijn minibaantje "Das Depot". Dat moet klaar zijn tegen april volgend jaar want dan ben ik uitgenodigd om deel te nemen aan MOBEXPO, een tentoonstelling die wordt georganiseerd door de modelspoorvereniging "Het Spoor" uit Sint-Niklaas.
Het baantje staat nu op een kar op wieltjes zodat ik het gemakkelijk kan verplaatsen om er aan te werken.

Ik heb nog redelijk wat vakantiedagen staan en die ga ik opnemen in de 2de helft van de maand december. Op die manier moet er tijd genoeg zijn om me met de hobby bezig te houden.

De verzameling modeltreinen is weer een beetje aangegroeid. Via het forum van Modelspoormagazine bood iemand een hele verzameling Belgisch materiaal aan. In die verzameling zaten de Resto wagen van LS-Models (Ex SNCF Grill Express) die ik al heel lang zocht voor het vervolledigen van mijn TAC trein en ook een TRAXX model van Piko met het nummer 2802. Deze loc wordt ingezet voor het slepen van de Beneluxtreinen en aangezien ik de rijtuigen van ExactTrain in bestelling heb is de bijpassende loc mooi meegenomen.

top

december

Deze maand is ook weer meer aan de hobby gewerkt in vergelijking met het begin van dit jaar.

De modelbouwclub organiseerde een 2de workshop over het digitaliseren van locomotieven. De eerste workshop had plaats in de maand november. Daar werd de werking van een decoder uitgelegd en werd getoond hoe locs die voorzien zijn van een standard-interface kunnen worden gedigitaliseerd.

Tijdens de 2de workshop werd gekeken hoe locs die geen standaard interface hebben kunnen worden gedigitaliseerd. Ik had zelf de HLD55 modellen van Hamo/Märklin meegebracht. De Belgische versie in groene livrei nr 5504 en het broertje (of zusje) van de CFL. Het inbouwen van de decoder gaat bij deze modellen vrij vlot. Maar spijtig genoeg zijn de assen uitgerust met zgn. "Pizzasnijders" : dat zijn wielen waarvan de flenzen te groot zijn om te rijden op code-83 rails, zoals ze op de clubbaan liggen. Ik had ook nog het prototype van de EuroSprinter bij. Deze loc werd uitgebracht door LIMA. Daar moest al wat meer creativiteit aan de dag worden gelegd om de decoder een plaatsje te geven. Maar de loc had ook meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de front en sluitlichten afzonderlijk aan te sturen. Ik heb de loc niet helemaal klaar gekregen op de workshop zelf, maar heb het aansluiten van de decoder thuis verder afgewerkt zodat die klaar zou zijn tegen de volgende werkshop waar we het programmeren / mappen van functies gaan bekijken. Ik zou heel graag de sluitlichten - wanneer ze aanstaan mee laten wisselen wet de rijrichting. Nu moet ik die afzonderlijk schakelen.

Deze maand is ook een deel van de bestelde NS rijtuigen geleverd. Van Exactrain zijn 2 sets met telkens 2 rijtuigen geleverd en moeten er nog 3 komen zodat de hedendaagse Beneluxtrein kan worden samengesteld. Deze trein bestaat uit 7 rijtuigen van het type ICR die volledig zijn gereviseerd. Kenmerkend aan deze rijtuiigen is dat de vignetten van de NS en de NMBS op de zijwanden staan. Na de revisie kregen de rijtuigen de aanduiding ICRm. Van Piko zijn de 2de klasse rijruigen van de ICR-1 versie geleverd. Die rijtuigen zijn eigenlijk bedoeld voor het binnenlandse verkeer in Nederland (het UIC nummer begint met 50), maar zij waren ook toegelaten in Belgie, Luxemburg en Duitsland. Deze rijuigen werden in België onder andere ingezet op de verbinding Maastricht - Luxemburg via Luik met de Ardennen-express. De trein werd dan getrokken door een diesel van de reeks 55, maar ook door andere locs. Foto's van de Ardennen-Express kan je vinden op de link.

 

top

ga naar 2021 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML