Dagboek 2022

februari

Wanneer ik het voorbije weekend zelf nog eens een kijkje nam op mijn website kwam ik tot de onthutsende vaststelling dat op de home pagina de afbeelding met de beste wensen voor 2021 nog stond. We zijn ondertussen een jaar verder...

Ik heb de website al een hele tijd niet meer bijgewerkt. De reden is nog altijd dezelfde: corona heeft de zin om met de hobby bezig te zijn op een heel laag pitje gezet. De activiteiten van de club hebben een hele tijd stilgelegen, tentoonstellingen en beurzen werden aangekondigd maar in de meeste gevallen ook weer afgelast. Kortom de triggers om met de hobby bezig te zijn waren er niet. Nu beginnen er wel hoopvolle vooruitzichten te komen en wordt het toch tijd om er weer in te vliegen.

In het voorbije jaar is er wel een beetje aan de hobby gewerkt, maar niet veel. Het besturingspaneel voor het schaduwstation van Haschenbach niveau –2 is nu eindelijk klaar om in te bouwen. De plaats waar het besturingspaneel zal komen is nu ook vastgelegd en de rijregelaars zijn eveneens naar die plaats verhuisd. Van het schaduwstation zijn de Fleischmann wissels van de linkse wisselstraat vervangen door PECO wissels en de vervanging van de wissels van de rechtse wisselstraat is gestart. Daar is het een beetje puzzelen om de lengte van de opstelsporen zo lang mogelijk te houden. De geometrie van PECO wissels is verschillend van deze van Fleischmann wat maakt dat een 1 op 1 vervanging niet mogelijk is.

Op het zichtbare niveau (niveau 0) ben ik gestart met het aanleggen van het depot voor stoomlocomotieven. Er is ook werk gemaakt van de muur langs het spoortraject dat rond het depot loopt. De muur is gemaakt in gepeld architectenkarton.

MTD heeft het geluk gehad dat de tentoonstelling in oktober 2020 is kunnen doorgaan. En een beetje tegen de verwachting in was het ook een succes wat het aantal bezoekers betrof. We hadden schrik dat de aanhoudende besmettingen de bezoekers zouden afschrikken maar al bij al zijn er zo’n 700 betalende bezoekers gepasseerd. We hadden afgesproken dat de wielbaan op de tentoonstelling haar primeur zou krijgen en dat heeft ervoor gezorgd dat er, zoals dat heel dikwijls het geval is, heel veel last minut en snel-snel aan het baantje is verder gewerkt. Het is niet helemaal geworden wat we in onze gedachten hadden, maar al bij al was het best toonbaar. Meer info kan je lezen op de deze website, op de website van de club en op de website van Gerolf die samen met Frans en Luc aan het baantje heeft gebouwd.

De verzameling modellen is wel aangegroeid, voor een deel met modellen die pas in 2021 werden uitgeleverd, terwijl zij voor 2020 waren aangekondigd. Verassing was de aankondiging van Märklin/Trix om de Belgische stoomlok type 1 uit te brengen.

In 2021 hebben mijn echtgenote en ik een aantal bezoeken gebracht aan museumlijnen in België en Nederland en ook in Frankrijk tijdens een weekje vakantie. Van deze uitstappen kan je foto’s vinden op de pagina foto’s. Er werd een bezoek gebracht aan:

Zal in 2022 weer meer aan de hobby worden gewerkt? Ik hoop het wel. Er zijn meer dan genoeg projecten groot en klein die voor een deel reeds zijn aangevat of nog helemaal in de fase van planning zitten. Misschien wordt het tijd dat ik begin met af te werken wat er al lang half afgewerkt ergens in een doos zit...

top

ga naar 2021 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML