Dagboek 2017

januari

De overgang naar een nieuw jaar betekent altijd een beetje extra werk voor het bijwerken van de website. Er moeten heel wat tabellen worden bijgewerkt en het is ook het ideale ogenblik om de website een beetje op te kuisen. Daarom duurt het meestal wat langer voor dat het dagboek van de maand januari on-line wordt gezet.

Ik heb me deze maand vooral bezig gehouden met het besturingspaneel van het schaduwstation op niveau -2. De nieuwe schakelaars zijn geleverd dus die kan ik inbouwen. Meer voor ik die monteerde wilde ik eerst de gaatjes maken voor de leds van de terugmelding van de wissels en de (nog te bouwen) bezetmelding van de sporen.

Wanneer ik de gaatjes boorde voor de schakelaars heb ik verschillende keren de bovenlaag van het paneel beschadigd. Voor de schakelaars is dat niet zo erg: daar zit toch een moer op die de beschadigingen zou verbergen. Voor de leds is dat iets anders: het was de bedoeling dat die gewoon door het paneel zouden steken. Om te vermijden dat ik bij het boren van de gaatjes de bovenlaag zou beschadigen besloot ik om de gaatjes met een pons uit te stansen. Dat is niet zo eenvoudig om de stans exact op de getekende cirkeljes te plaatsen. Dan bleek dat ik met de pons niet helemaal door het paneel geraakte waardoor het gaatje toch nog moest worden uitgeboord. 't zal wel aan mijn methode liggen, maar erg vlot en succesvol is dat niet gegaan. Wanneer dan bleek dat de leds niet ver genoeg door het paneel staken stond mijn besluit vast: er moest een andere oplossing worden gezocht.

Het paneel is zo goed als zeker voor de vuilbak. Dan maar opnieuw naar de tekentafel. Doel: het paneel zou compacter moeten worden en de correcte stand van de wissels zou ik willen aanduiden met 1 led die aangeeft dat alle wissels naar een bepaald spoor goed staan i.p.v. een terugmelding van elke wissel afzonderlijk. Ik zou het paneel graag op een A4-tje krijgen, maar dat lukt niet. De minimale afstand tussen de schakelaars bedraagt 13 mm en voor 16 sporen heb ik dan al 21 cm nodig.

Deze maand werd ook al het rail materiaal voor het schaduwstation op niveau -1 geleverd. Een behoorlijk pakket. Ik heb gekozen voor PECO rails code 100. Het schaduwstation heeft net als het station op niveau -2 12 doorgaande en 4 doodlopende sporen. Het kleinste doorgaande opstelspoor heeft een lengte van net geen 4 meter. Het langste spoor heeft een lengte van 5,60 meter. Er zijn 26 wissels nodig. Om de capaciteit van het station te vergroten zou ik de sporen in 2 secties kunnen verdelen, maar dan moet ik dat ook doen voor de het schaduwstation op niveau -2. De lengte van elke ectie zou dan ongeveer 2 meter bedragen wat ruim voldoende is voor treinstellen, reizigerstreinen met 5 rijtuigen en korte goederentreinen.

Ik ben ook verder gegaan met de bouw van de villa voor Vaerwegh Dok, de modulebaan van de club. Bouwen is veel gezegd: het torentje moet helemaal opnieuw worden gemaakt. Dat moet dus eerst worden gesloopd zonder de rest van het gebouw te beschadigen. Daar waar materiaal van Raboush en Evergreen met elkaar zijn verlijmd komen de stukjes goed los. Maar wanneer er 2 profieltjes Evergreen aan elkaar zitten kan het niet losgemaakt worden zonder risico op schade.

Nieuw rollend materiaal is er niet bijgekomen. Ik wacht nog steeds met spanning op een mailtje van Van Biervliet. Op de website staat aangekondingd dat de Desiro's "DC met optie verlichting" tussen kerst en nieuwjaar zouden worden uitgeleverd, weliswaar alleen maar aan diegenen die zo'n model hebben besteld, maar daar ben ik 1 van. Ondertussen staat op de website dat ook de andere versies beschikbaar zijn. De duikbril zou ook leverbaar zijn. We wachten af...

De grote fabrikanten hebben ondertussen hun nieuwigheden voor 2017 bekend gemaakt. Er worden weinig nieuwe Duitse modellen tijdperk IV aangekondigd. De meeste zijn nummervarianten van bestaande modellen. Maar ik heb van de meest populaire locs al meer dan genoeg versies. Ook op het vlak van rijtuigen en goederenwagons zit er weinig interessants tussen. Net voor het begin van de beurs van Nürnberg raakte ook bekend wat B-Models / Van Biervliet in 2017 willen uitbrengen: daar zitten een aantal zaken bij die reeds voor 2016 waren aangekondigd zoals de AM54 en de E-lok van de reeks 25. Van eerder uitgebracht modellen komen er nummer en kleurvarianten. Echt nieuw is de E-lok reeks 22.

In H0 ontbreken niet meer veel Belgische modellen. Ik heb daarover een artikeltje geschreven voor het tijdschrift van onze modelbouwcub. De grootste lacune bevind zich in het segment van de rangeerlocomotieven. Sommige reeksen rijtuigen ontbreken ook nog maar vooral: sommige reeksen die ooit al eens zijn uitgebracht zijn dringend aan een rerun toe. Je kan ze in de winkel niet meer vinden en op websites zoals eBay worden fenomenale prijzen gevraagd en betaald.

Op de MTD rijdag van deze maand liep het niet gesmeerd. Het begon met de vaststelling dat al mijn Roco kortkoppelingen op waren en mijn winkelier er ook geen meer in huis had. Van een bloktrein ertswagens samengesteld uit wagons van B-Models en LS-Models liepen sommige wagons stroef en werkte het kortkoppelingsmechanisme ook niet zoals het hoorde wat aanleiding gaf tot ontsporingen. Van de dieselloc 6006, een model van Roco, viel het afdekplaatje van de tandwielkast van een van de bogies naar beneden: de rand rond de beide vijzen was afgebroken. Waarschijnlijk te wijten aan zinkpest. Van mijn Elloc baureihe 141 van de DB was het anti-slipbandje doorgebroken met als gevolg dat de flens het kleinijzer van de sporen raakte en de lok een ratelend geluid maakt alsof hij was ontspoord. Een van de eind december geleverde ESU-Pullman rijtuigen vooroorzaakte een kortsluiting wanneer ik het rijtuig op de baan zette. Waarschijnlijk een foute aansluiting bij de voorgemonteerde slepers voor de binnenverlichting en tot slot zijn ook alle foto's die ik die dag heb genomen wazig.

top

februari

Deze maand heb ik me vooral bezig gehouden met het opnieuw tekenen van het besturingspaneel van het schaduwstation op nieveau -2. Ik wil dat alles past op een standaard styreenplaatje van Maquett (Raboesch).

De afmetingen van zo'n plaat zijn 194 x 320 mm. Dat is redelijk klein.

Het schaduwstation telt 16 sporen. De schakelaars die ik wil gebruiken hebben een breedte van 13 mm (dubbelpolige uitvoering). En dan is een rekensom snel gemaakt: 13 x 16 = 256 mm.

Op één lijn moeten de volgende items worden geplaatst:

  • Drukknop wisselstraat (zwart) - in combinatie met een drukknop IN (groen) / UIT (blauw)
  • LED-aanduiding dat de wissels van de inrit naar dit spoor staan geschakeld (geel)
  • LED aanduiding dat de wissels van de uitrit naar dit spoor staan geschakeld (geel)
  • Schakelaar stop-sectie deel 1 (rood)
  • LED aanduiding stop-sectie 1 (rood)
  • LED aanduiding bezetmelding sectie deel 1
  • Schakelaar stopsectie deel 2 (rood)
  • LED aanduiding stop-sectie 2 (rood)
  • LED aanduiding bezetmelding sectie deel 2

Dat zijn ook 9 elementen. Led's nemen minder plaats in dan schakelaars of drukknoppen maar alles bij elkaar kom ik toch ook aan minstens 90 mm. En dan moet er nog plaats overblijven voor de drukknoppen links en rechts die bepalen welke wisselstraat (IN/UIT)moet worden geschakeld.

Helemaal tevreden ben ik nog niet.

Tevens heb ik besloten om alle sporen in 2 secties te verdelen. Elk sectie is dan nog altijd minstens 2 meter lang. Daarop kan een reizigerstrein bestaande uit een lok en 5 rijtuigen zonder problemen geparkeerd worden en ook korte goederentreinen samengesteld uit een lok en een 15-tal 2 assige wagons kan daar gemakkelijk worden weggezet. Wanneer toch een langere trein moet worden weggezet worden 2 secties gebruikt.

Ik heb ook veel tijd gestoken in opzoekwerk naar een snijplotter. In Modelspoormagazine 166 stond een artikel over zo'n snijplotter en eerlijk gezegd: het lijkt me wel wat, zeker wanneer je van plan bent om veel scenery (huisjes e.d.) zelf te bouwen. Snijplotters die voor een hobbiest betaalbaar zijn worden voornamelijk gebruikt voor het snijden van papier en folie. Styreenplaat staat niet direct in het lijstje van de materialen die met het apparaat kunnen worden bewerkt. Op het internet zijn er wel wat youtube filmpjes te vinden van modelbouwers die proberen met zo'n apparaat styreenplaat te snijden. Meestal is het resultaat dat de plaat niet helemaal wordt doorgesneden. Dat is niet zo erg wanneer je met een mesje snijdt gebeurt dat ook en kan je het stukje er meestal wel uit "breken".

Het apparaat dat het beste uit de vergelijkingen komt is spijtig genoeg älleen maar te verkrijgen via het internet, rechtstreeks te bestellen in de VS. Nog een nadeel van dat apparaat is dat de software waarmee je de ontwerpen moet maken alleen maar op het internet werkt. Dat nadeel is natuurlijk ook een voordeel: je kan aan je ontwerp werken vanop elke computer die met het internet is verbonden.

Toch nog even nadenken... Het is tenslotte nog altijd een aankoop van enkele honderden Euro's.

De verzameling is niet gegroeid. Ik heb wel een mailtje gestuurd naar Van Biervliet. Reeds geruime tijd wordt op de website aangekondigd dat de Desiro en de Duikbril verkrijgbaar zijn. Maar ik heb nog steeds geen mailtje ontvangen dat ik mijn modellen mag komen afhalen. Op de laatste dag van februari heb ik antwoord gekregen: ik mag mijn modellen komen afhalen...

Een forumlid verkocht voor een zeer aantrekkelijke prijs enkele digitale Cobalt wisselaandrijvingen. Die heb ik niet aan mijn neus laten voorbijgaan. Ik ben nog altijd van plan om mijn trambaantje (eerste mini-baantjes project) af te werken en daar zullen die aandrijvingen goed van pas komen.

top

maart

De tijd gaat snel, gebruik hem wel...

Een bekende spreuk die heel toepasselijk is voor mijn modelbouwactiviteiten. Voor je het beseft is er al weer een maand voorbij en wanneer ik dan terugblik dan stel ik vast dat ik - zoals het wel meer voorvalt - weinig tot niets gedaan heb in die periode.

Van wat ik doe zijn er niet altijd resultaten die kunnen worden getoond. Regelmatig de hobbykamer opruimen is zo'n activiteit. Het neemt heel wat tijd in beslag en zorgt er voor dat het werken aan de modelbaan heel wat efficiënter kan verlopen maar heeft geen groot nieuwsgehalte.

Zaken uittekenen op de computer is ook zoiets. Bij mij gaat dat er traag. Ik kan nog altijd niet vlot met tekenprogramma's overweg. Deze maand heb ik me bezig gehouden met een aantal zaken voor de clubbaan "Vaerwegh Dok". Voor de villa heb ik de muren en de ramen van de toren verder uitgewerkt en ik heb me ook bezig gehouden met het tekenen van signalisatie en borden die je langs het spoor kan terugvinden.

Eind februari had ik een mailtje gestuurd naar Van Biervliet. Op zijn website en op het forum van Modelspoormagazine werd melding gemaakt dat de "Duikbril" en de "Desiro" treinstellen beschikbaar waren voor diegenen die eentje hadden besteld. Omdat ik geen mail had gekegen heb ik zelf het initiatief genomen en kon ik de modellen begin deze maand gaan afhalen. Net op tijd voor de rijdag van de modelbouwclub.

Van de "Duikbril" heb ik een analoge versie gekocht en die kon ik niet laten rijden. De "Desiro" heeft wel haar rondjes op de clubbaan gereden.


Klik op de foto om de film af te spelen

Op de websites van enkele Duitse winkels verscheen een aanbieding van de Schienenbus in tijdperk 4 uitvoering voor een zeer aantrekkelijke prijs. Die versie ontbrak nog in mijn verzameling. Ok, het is wel een heruitgave van het model dat Roco al heel lang in het gamma heeft, maar voor mij is de afwerkingsgraad van dat model meer dan voldoende. Zodoende is het deze maand ook aan mijn verzameling toegevoegd evenals een draagwagen type Lbs584 met 4 "von Haus zu Haus" containers. Dat model van Liliput kost redelijk wat geld voor een goederenwagen maar werd met een serieuze korting aangeboden.

In maart wordt de tentoonstelling Ontraxs georganiseerd. De organisatoren  slagen er elk jaar opnieuw in om een verzameling erg mooie modelbanen bij elkaar te brengen. Dit jaar was het niet anders. De foto's die ik heb genomen kan je bekijken wanneer je naar mijn pagina van Ontraxs gaat.

April wordt ook een maand waar er weinig tijd zal overblijven voor de hobby. Maar er staan wel enkele activiteiten op het programma. Zo gaan we op 7 april naar Intermodellbau in Dortmund. Vorig jaar heb ik die beurs niet heb bezocht. In het overzicht van de deelnemers staan enkele namen van modelbanen die ik voor het eerst tegenkom. Het Spoor, de club uit Sint-Niklaas, organiseert voor de eerste keer een (ruil-)beurs in het Bauhaus. Spijtig genoeg wordt de beurs georganiseerd op Paasdag en dan heb ik al andere activiteiten gepland.

Deze maand is het bezoekersaantal boven de 500.000 gestegen. Fantastisch. Dank aan alle bezoekers. Hopelijk blijven jullie mijn website leuk vinden. Ik blijf mijn best doen om elke maand verslag uit te brengen over mijn activiteiten en vinden jullie de informatie nuttig of vinden julllie het gewoon prettig te lezen met wat ik bezig ben.

top

april

Deze maand is relatief rustig voorbij gegaan. Beroepsmatig was het een drukke maand met een GO-Live van een informaticaproject waarbij een hele ploeg medewerkers is betrokken die voor de eerste keer met dat programma moeten werken. Het zijn mensen die in een ploegensysteem werken en bovendien produceren we 24 uur op 24 uur / 7 dagen op 7. Een hele karwei om iedereen op te leiden en te begeleiden de eerste dagen na de GO-Live.

Op 7 april heb ik - samen met een aantal leden van de M.T.D. - een bezoek gebracht aan Intermodellbau in Dortmund. In vergelijking met de voorgaande jaren vond ik dit keer de kwaliteit van de tentoongestelde banen veel beter. Het blijft opvallend dat Duitse banen dikwijls geen achtergrond en fries met verlichting hebben waardoor het fotograferen niet altijd mooie resultaten oplevert. Mijn fotoreportage kan je bekijken via de link op mijn pagina over Intermodellbau. Niettegenstaande er heel wat commerciële standen aanwezig waren heb ik niets gevonden dat mij kon bekoren. Ik had ook een boodschappenlijstje bij voor de club maar ik heb geen enkel item dat op het lijstje stond gevonden.

Voor de rest van de maand heb ik ijverig verder gewerkt aan de details voor de clubbaan "Vaerwegh Dok". Begin mei zal er een fotoshoot plaatsvinden voor een artikel in een van de volgende nummers van Modelspoormagazine. Tegen dan moet de baan mooi zijn aangekleed.

Ik heb me geconcentreerd op het industriegebouw "B.Asseng". Bij dit gebouw ontbraken voornamelijk details en de inrichting van de kantoorruimten. Het afwerken van de villa is voor later...

De verzameling rollend materieel is deze maand niet aangegroeid.

Een medeclublid is begonnen met het verweren van zijn wagons. Dat werkt erg aanstekelijk. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor. Bovendien zullen er in de modelbouwclub eerst een paar workshops worden georganiseerd.

top

Mei

In het begin van de maand werd de fotoshoot gehouden voor een artikel dat in een van de volgende nummers van Modelspoormagazine zal verschijnen over onze digitale clubbaan. Ik moest daarvoor het industriële gebouw "B.Assain" verder afwerken, maar door tijdsgebrek ben ik daar niet helemaal in geslaagd. Dan heb ik maar een trucje toegepast. Het is de bedoeling dat de kantoorruimten worden ingericht, maar dat is dus nog niet het geval. Lege kantoorruimten staan meestal te huur: dus snel een bordje in elkaar geknutseld en op het dak geplaatst.

Voor die fotoshoot moest weer heel wat rollend materieel naar de club worden verhuisd, uitgepakt en opnieuw worden ingepakt. Elke keer brengt dat de nodige frustraties met zich mee. Ik had nog wat houten platen in de garage staan en daarmee heb ik 6 nieuwe transportbakken gemaakt. Ze zijn zo goed als klaar. Nog een kleurtje erop, scharnieren aan het deksel bevestigen, handvaten en een slotje en we kunnen weer een heleboel treinsamenstellingen op deze manier opbergen en transporteren. Om het rollend materieel op zijn plaats te houden had ik in de eerste 2 bakken sporen gelegd. In deze bakken ga ik de sporen vervangen door metaalgaas. Daardoor kunnen de wagons ook niet beginnen rondbollen maar kan ik de wagons zowel in de breedte als in de lengte zetten waardoor ik de ruimte optimaler kan gebruiken. Ik hoop in deze maand (juni) de bakken helemaal te kunnen afwerken.

Ik heb ook verder gewerkt aan de bordjes die langs het spoor moeten komen. Zoals ik al eerder schreef gaat dat niet zo vlot vooruit omdat ik een beetje worstel met het programma, maar dat ligt aan mezelf: ik neem de tijd niet om een handleiding te lezen of turtorials op het internet te bekijken.

De verzameling rollend materieel is niet aangegroeid. In de nieuwighedenfolder van Pikowordt de uitlevering van de Avmz en Apmz rijtuigen aangekondigd. Die stonden al lang op mijn verlanglijstje om een volledige IC naar Duits voorbeeld samen te kunnen stellen. Hopelijk komen er ook nog enkele nummervarianten uit want een volledige IC bestond gemakkelijk uit 12 tot 13 rijtuigen: één deel 1e klasse met minstens 1 Apmz121 rijtuig (salonrijtuig), 1 of meerdere Avmz111 rijtuigen (rijtuig met zijgang en compartimenten), 1 restaurantwagen en verschillende 2de klasse rijtuigen eveneens gemengd met salon- (Bpmz291) en afdelingsrijtuigen (Bm235)

top

juni

Spijtig nieuws voor de modelbouwwereld: de permanente tentoonstelling "Modelleisenbahn Bad Driburg" heeft haar deuren gesloten. Op Ebay staat LOXX te Berlijn te koop. Die sluiten de deuren op 31 augustus. Bad Driburg heb ik bezocht, LOXX in Berlijn spijtig genoeg niet en eventjes naar Berlijn gaan zit er hoogst waarschijnlijk niet in. Hopelijk wordt er voor beide sites een oplossing gevonden.

Is het een teken aan de wand? Het gaat niet goed met de hobby. Je merkt het op tentoonstellingen: het aantal bezoekers neemt jaar na jaar af. En dat heeft zeker niet te maken met de kwaliteit van wat op tentoonstellingen wordt gepresenteerd. De hobby wordt ook altijd maar duurder. Bij sommige merken betaal je voor een reizigersrijtuig bijna 80,00 €. Goederenwagons zijn verhoudingsgewijs al even duur en de prijs van een loc bedraagt al snel meer dan 200,00 € voor een gewoon analoog model. Wie kan dat nog betalen ? Voor mij is het simpel: ik ben heel selectief in wat ik nog koop. Ik heb voor mezelf al heel lang een budget vastgelegd en dat proberen we niet te overschrijden. Natuurlijk is dat een stukje afhankelijk van wat de fabrikanten op de markt brengen en gelukkig zijn er ook nog merken die modellen uitbrengen voor aanvaardbare prijzen. Bovendien heb ik gemakkelijk praten. Mijn verzameling modellen is behoorlijk groot en ik heb al veel modellen. Fabrikanten brengen dikwijls kleur- of nummervarianten uit en die kan ik laten passeren.

De transportkisten waar ik vorige maand aan was begonnen zijn deze maand verder afgewerkt. Om de modellen op hun plaats te houden heb ik op de bodem van de bak tuingaas geplaatst. In de eerste versies van de bakken waren dat rails. Het tuingaas maakt het mogelijk om de wagons in gelijk welke richting in de bakken op te bergen. Het gaas dient er voor dat de wagons niet in alle richtingen wegrijden wanneer de bak wordt geopend. In gesloten toestand worden de locs en wagons op hun plaats gehouden door de mousse die aan het deksel is vastgemaakt.

Ik heb de kisten - net zoals de eerste 2 exemplaren - gemaakt met 12 mm multiplex. Dat maakt dat de bakken wel stevig zijn maar ook een behoorlijk hoog eigengewicht hebben. Daarom wil ook nog iets uitwerken waarmee ik de bakken gemakkelijk kan verplaatsen maar dat tegelijk ook kan worden gebruikt om de bakken open te zetten om het rollend materiaal in en uit te laden. Het eerste is gemakkelijk: ik maak een onderstel met wielen. Om de tweede doelstelling te realiseren zou dat karretje als een soort van schuivensysteem moeten worden opgevat waarbij ik de in of uit te laden bak bovenaan kan plaatsen. Op zich niet zo moeilijk te realiseren, maar het zou wel een stevig en tegelijk een gemakkelijk demonteerbaar systeem moeten zijn omwille van de transporteerbaarheid van het geheel.

 

De modelbouwclub organiseerde deze maand een workshop weatheren. We doen heel veel moeite om onze modelbanen er zo realistisch mogelijk te laten uitzien, maar het rollend materiaal rijdt meestal rond alsof alle locomotieven en wagons splinternieuw zijn of tenminste net door de wasstraat zijn gepasseerd. Je moet het natuurlijk ook willen doen. Iemand die van plan is om zijn modellen vroeg of laat te verkopen wil er dikwijls niet aan beginnen omdat hij denkt dat het weatheren de waarde van het model zal doen dalen. Anderzijds zijn er modelbouwers die net op zoek zijn naar geweatherde modellen omdat zij zelf de stap niet durven te zetten. Enfin, iedereen doet wat hij wil.

Tijdens de workshop werden de basistechnieken uiteengezet: hoe maak je een wash, hoe breng je de wash aan en hoe ga je dan verder met het aanbrengen van gebruikssporen. Dat laatste zijn zowel stof en vuil als roest en andere kenmerken die het gebruik en de leeftijd van het voertuig letterlijk in de verf zetten. Weatheren is iets heel persoonlijks. Je moet wel oppassen dat je niet overdrijft: te veel is te veel. De verf die je gebruikt laat toe om al dan niet correcties aan te brengen. Acrylverven (op waterbasis) kan je gemakkelijk opnieuw verwijderen door het model onder de kraan te houden en de verf er gewoon af te spoelen. Bij Enamel en olieverven gaat dat niet zo eenvoudig of zelfs helemaal niet. Ook voor de kleuren die je kan of moet gebruiken bestaat er geen vast recept. Afhankelijk van de basiskleur van de loc of de wagon en het effect dat je wil bekomen gebruik je washes op basis van witte of lichtgrijze verf of helemaal het tegenovergestelde: zwarte verf.

De eerste wash wordt gebruikt om de plastiekglans van het model te verwijderen. Verder dienen wasches om de dieper liggende details te accentueren. Na het aanbrengen van washes worden de details die meer aan de oppervlakte liggen onder handen genomen door ze te dry-brushen. Oplichten van de details gebeurd met lichte verven, maar ook hier kan het nodig zijn om donkere kleuren te gebruiken.

Vuil en roestsporen worden aangebracht door kleuren zoals grijs, bruin, gebrande sienna en zelfs geel en oranje te gebruiken. De kleuren kunnen zuiver of in gemende vorm worden aangebracht.

De finishing touch wordt bereikt door het aanbrengen van poeders.

Wanneer het gewenste effect is bereikt kan je de aangebrachte weathering het beste beschermen door het model te spuiten met een matte vernis.


Ongeweatherde toestand

behandeld met een wash van lichtgrijs

De inrichting van de burelen van het industriegebouw voor de clubbaan van de MTD 'Vaerwegh dok" vlot niet. Daarom heb ik 2 dekosetjes met kantoormeubilair aangeschaft. Uiteraard krijgen die attributen nog een kleurtje en worden enkele accenten gewijzigd.

Deze maand is de verzameling uitgebreid met 2 TEE/IC rijtuigen van de DB. Piko heeft de 1e klasse rijtuigen Avmz111 en Apmz121 uitgebracht. Deze modellen ontbraken nog in de verzameling. Roco had die wel uitgebracht in een set van de legendarische Rheingold. De 2de klasse rijtuigen Bpmz291 en Bm232 en het restaurantrijtuig WRmh135 had ik al een tijdje. Nu kan ik een realistisch samengestelde IC op de modelbaan laten rondrijden.

PIKO 59660 - DB TEE/IC Avmz111
PIKO 59660 - DB TEE/IC Avmz111
PIKO 59661 - DB TEE/IC Apmz121
PIKO 59661 - DB TEE/IC Apmz121
top

juli

Tijdens het lange weekend van 21 tot 23 juli heb ik na lange tijd nog eens aan de vaste modelbaan gewerkt. Een hele tijd geleden was de idee al eens eens opgeborreld om een kijkdoos te maken op de plaats waar het spoor van de keerlus van schaduwstation niveau -1 loopt. Centraal in de kijkdoos zou de stenen boogbrug komen die ik reeds voor mijn eerste modelbaan op zolder had gemaakt. Ik vind dat de brug best mag worden gezien. Er moeten nog wel wat details aan worden toegevoegd. Het enige wat kan tegenvallen is het feit dat de brug is gemaakt met imitatie natuurstenen die op karton zijn gedrukt. Daar zit namelijk geen of nauwelijks relief in.

Om de kijkdoos te maken moest het "dakkader" worden gemaakt en daardoor ligt ook ineens de hoogte van het zichtbare niveau vast: 135 cm boven de vloer. Dat is vrij hoog maar voor mij nog best hanteerbaar.

De achterwand van de kijkdoos moet een steile rotswand voorstellen. Om een idee te krijgen van hoe steil "steil" dan wel zou worden en tevens een algemene indruk van het volume te krijgen was ik gestart om met karton een mock-up te maken.

Inplanting boogbrug Inplanting boogbrug
Basis karton Basis karton

Deze maand is de verzameling uitgebreid met de Belgische lok reeks 28 (type 120), uitgebracht door PIKO. Van deze locomotief zijn in 1949 slechts 3 exemplaren gebouwd door Baume et Marpant. Samen met het type 121 vormden deze locs de prototypes van de latere reeksen 22, 23 en 25.

PIKO HL2801 PIKO HLE2801

Van de DB heeft PIKO ook een reeks van de zgn. "Mitteleinstiegwagen" uitgebracht. Deze rijtuigen kwamen in 1952 op de sporen en hebben rondgereden tot 1994. Ze werden ingezet voor lokale en regionale verbindingen. Roco heeft deze rijtuigen reeds vroeger uitgebracht. Ik heb een set en tijdperk 3 uitvoering, eveneens in het groen en een 2 rijtuigen in oceaan-blauwe livrij in tijdperk 4.

ROCO Mitteleinstiegwagen
ABym
ROCO Mitteleinstiegwagen
Bym

Bymf

Bymf

De transportkisten raken stillaan gevuld met rollend materieel dat ik wil meenemen naar rijdagen en tentoonstellingen. In een van de bakken zitten de wagons voor de Benelux stammen. Zowel de bordeau-gele bestaande uit Nederlandse ICR rijtuigen als de blauw-gele bestaand uit 2 I4 rijtuigen van de NMBS, 3 Plan W rijtuigen van de NS en het stuurstandrijtuig enveneens van de NS. Wanneer ik de Plan W rijtuigen uit de doos haalde viel het mij op dat op de draaistellen een witte waas zat. Ik ben dan op het internet gaan zoeken of er nog modelbouwers met dit fenomeen geconfronteerd waren en op het forum van Beneleuxspoornet vond ik terug dat dit fenomeen wel vaker was voorgekomen bij andere modelspoorders. Een ervan had de fabrikant Artitec aangeschreven en het probleem gemeld en had het volgende antwoord gekregen:

Geachte heer Remco,

Het betreft neerslag van uitgedampte lijm. Niet schadelijk. Heel eenvoudig te verwijderen. Inderdaad met een zachte tandborstel (soft) de draaistellen schoonborstelen. De uitslag komt dan niet meer terug.

Mocht u het niet zelf willen doen dan kunt u de draaistellen aan ons opsturen. Zie adres op de verpakking.

MVG

Diederik Tomesen

Dat hebben we dus ook gedaan. De aanslag is verdwenen. Nu hopen dat hij niet teruggkomt.
top

augustus

Op het forum van modelspoormagazine verscheen plots een bericht dat LOXX Berlijn op eBay te koop stond. En effectief: deze tentoonstelling, die haar deuren opende in 2004 heeft definitief de deuren gesloten op 31 augustus 2017. Een bezoek aan deze tentoonstelling stond op het TO-DO lijstje. Ik moest mijn echtgenote niet overtuigen om nog snel een citytrip naar Berlijn te boeken.

LOXX te koop op Ebay

Voor de rijdag op de modelbouwclub van deze maand had ik mijn transportkisten volgeladen met materieel dat ik wilde meenemen. De 2 originele bakken zijn gevuld met locomotieven. De andere (nieuwe) bakken zijn gevuld met wagons. Rijtuigen dat gaat vrij vlot. In één bak kan ik 14 rijtuigen meenemen. Voor goederenwagens is het iets meer puzzelen om de bak optimaal te vullen. Maar wanneer ik al mijn rollend materiaal voor transport klaar wil hebben staan zal ik toch nog een aantal kisten moeten bijmaken.

Workshop weatheren MTD 19/08...
De vorige workshop kon ik niet aanwezig zijn. Deze keer waren we terug van de partij. Na de eerste workshop had ik niet verder gewerkt aan de modellen. Die heb ik dan nu maar weer meegenomen en heb er verder aan gewerkt met de onderstaande resultaten. De wagens zijn nog niet klaar, maar het begint er op te lijken. Wanneer je op de foto klikt ga je naar een pagina met meer uitleg en foto's.

Al jaren lag er een proefstukje half afgewerkt klaar voor het maken van eenkasseiweg. Ik had het stukje gemaakt toen ik wilde deelnemen aan de minibaantjeswedstrijd van Modelspoormagazine voor hun tentoonstelling van 2008. Dat minibaantje bevatte een tramspoor en dat tramspoor zou in een straat met kasseien liggen. Omdat ik nog nooit een kasseiweg zelf had gemaakt wilde ik dat eerst uitproberen op een kleinere oppervlakte. Op een stukje hout werd een spoor bevestigd. Het spoor werd voorzien van contrarails zodat het effect van een groefrail zou ontstaan. Voor de kasseiweg gebruikte ik Knauf. De structuur van dat product is te korrelig: daar zou ik nooit een mooie kasseiweg uit kunnen maken... Het maken van de kasseiweg was niet de enige uitdaging die in het minibaantje zat en door tijdsgebrek heb ik destijds mijn deelname geannulleerd. Het proefstukje belandde ergens bij de rest van "projecten in uitvoering". Er zijn er zo nog wel enkele...

Deze maand kwam ik het stukje tegen en deels geïnspireerd door het weatheren van het rollend materiaal wilde ik uitproberen hoe ik een kasseiweg moest verven om die een realistisch uitzicht te geven. De korrelige structuur van Knauf heb ik weggekregen door er een laagje Knaufband finisher op aan te brengen. Wanneer dat laagje goed was uitgedroogd heb ik dat nog opgeschuurd met fijn schuurpapier. Dan ben ik begonnen met het inkrassen van de kasseien. Eerst een aantal parallelle lijnen. Die heb ik ingekrast met een scherp hobbymesje. Vervolgens de dwarse lijntjes, telkens verspringend zoadat een verband ontstaat. Eerst heb ik dat ook met het hobbymes geprobeerd, maar dat lukte niet zo goed. Ik heb dan verder gewerkt met een fijn schroevendraaiertje en dat ging vrij vlot. Maar het is een karweitje waar wel wat tijd in kruipt en naar verloop van tijd je krampen in het vingers krijgt.

Nog een projectje in het hoofdstuk "Ooit zal het klaar zijn..." : zelf bomen maken. De start werd gegeven op een workshop van de odelbouwclub waar we de bomen die op onze digitale modelbaan "Vaerwegh dok" moesten komen zelf wilden maken. Thuis was ik dan egonnen aan enkele bomen, maar verder dan het geraamte ben ik nog niet geraakt.  Om fijne takjes te maken kan je verschillende materialen gebruiken, o.a.  sisalvezels. Ik heb een touw van enkele meters uiteengerafeld en in stukjes van ongeveer 1 cm geknipt. Nu moeten ze nog aan de bomen geraken...

Het programmeren van decoders van mijn digitale locomotieven staat ook al heel lang op het to-do lijstje. Bij de aankoop van mijn centrale, een Roco MultiZentralePro, zat een CD met een versie van de Trainprogrammer. Dat programma is redelijk gebruiksvriendelijk maar met die versie kon ik niet alle functionaliteiten gebruiken. Ik heb dan een tijdje rondgekeken voor alternatieven. ESU heeft de lokprogrammer, maar die is duur en werkt uitstekend met ESU decoders, maar minder vlot met decoders van andere merken. Een gratis alternatief bied JMRI, maar het programma DecoderPro ondersteunt mijn centrale niet. Uiteindelijk heb ik dan besloten om Trainprogrammer aan te kopen.

Nu is het de bedoeling om de karakteristiek van alle locomotieven zoveel mogelijk gelijk te zetten. De bediening van lichten zitten soms op verschillende functietoetsen, de optrek- en afremsnelheid is meestal ook verschillend en zo zijn er nog wel een aantal andere eigenschappen die ik het liefst hetzelfde zou willen hebben. Uiteraard moet het model ook geschikt zijn voor het definiëren van de verschillende functies: wanneer de achterlichten niet afzonderlijk zijn aangesloten, dan kunnen ze uiteraard ook niet afzonderlijk worden aangestuurd. Om de huidige functies te inventariseren heb ik per loc een fiche gemaakt waarop ik alle eigenschappen kan noteren. En voordat ik de CV waarden van de decoders wijzig zal ik eerst de originele configuratie uitlezen en opslaan, zodat ik steeds kan teruggrijpen naar het origineel wanneer er bij het wijzigen iets fout gaat.

De verzameling rollend materiaal is deze maand gegroeid met een loc en enkele wagons. Ik heb ook nog een aantal items besteld en wacht op een berichtje dat ze beschikbaar zijn en kunnen worden afgehaald.

E175 (Brawa)
3-assige ümbauwagen B+B
3-assige ümbauwagen AB+B
3-assige ümbauwagen B+BD
Tankwagen 630 Hl "BP (Liliput)
2-assige Open Goederenwagen E040 (Roco)
Graanwagen Uapps "Amylum" (B-Models)
4-assige platte wagen type Res (B-Models)

De website werd ook aangepast. De volgorde van de items in het hoofdmenu is gewijzigd en er werd een keuze toegevoegd: infotheek. Dit menu verwijst naar een aantal pagina's met informatie over uiteenlopende onderwerpen.

top

september

Het dagboek werd helemaal gereorganiseerd. Vroeger was er dagboek-pagina per maand. Deze pagina's zijn nu samengevoegd in één per jaar. Met een link in het begin van de pagina kan U naar een maand springen. Deze ingreep was nodig om het aantal bestanden waaruit deze website is opgebouwd enigzins beheersbaar te houden. Deze werkwijze heeft er toe geleid dat ik ongeveer 280 bestanden kon schrappen.

Inhoudelijk heb ik niets gewijzigd, maar wanneer ik alle dagboeken opnieuw las dan is het wel duidelijk dat er nog heel wat informatie moet worden verwerkt in andere pagina's.

Met het programma linkchecker heb ik nagekeken of de links nog allemaal werken. Er zijn een heleboel externe links die niet meer functioneren. Het overgrote deel start op de linkpagina's naar winkels, verenigingen en private websites. Deze links zullen worden verwijderd. Ik overweeg om alle linkpagina's te verwijderen. Het up-to-date houden is bijna onmogelijk en tegenwoordig kan je veel sneller informatie terugvinden via zoekmachines.

OEPS.
Een plotse ingeving over een thema dat in een micro-diorama kan worden omgezet heeft me uiteindelijk in gang doen schieten om toch mee te doen aan de fragmentwedstrijd die door MTD werd uitgeschreven naar aanleiding van de jaarlijkse clubtentoonstelling. Dit jaar bestaat de uitdaging om een diorama met een spoors thema te bouwen op de oppervlakte van een bierkaartje van 9x9 cm met afgeronde hoeken. De straat van de hoeken bedraagt 1 cm. Het diorama mag niet hoger zijn dan 30 cm.

De titel OEPS staat voor "Op Een Paalte geStrand". De inspiratie komt van een ongeval dat zich enkele weken geleden heeft voorgedaan in het station Antwerpen-Centraal waar een Break treinstel de buffer op het einde van het spoor heeft geramd en tegen de paal van de bovenleiding is geëindigd. Het fragment moet klaar zijn op zaterdag 21 okober, voor de opening van de tentoonstelling om 10.00 u.

Er zitten geen technische hoogstandjes in. In principe moet het lukken op het diorama op tijd klaar te krijgen.

Voor de tentoonstelling moet de inrichting van het industriegebouw "B.Assaing" ook nog klaar geraken.

De verzameling rollend materiaal is deze maand niet aangegroeid. Ik heb wel een mail gekregen van Van Biervliet dat mijn groen tweetje AM54 klaar ligt voor afhaling.

top

oktober

Alle beschikbare modelbouwtijd is naar het fragmentje gegaan. De tijd, nodig op het te bouwen, was een beetje onderschat maar ik heb het op tijd klaar gekregen. Er waren 6 deelnemers. Aanvankelijk werd we gezegd dat ik op de 3de plaats was geëindigd. Wanneer de uitslag op de website van de club werd gepubliceerd stond ik plots op de 5de plaats. Enfin, meedoen is belangrijker dan winnen zeker...

In het begin van de maand hield Van Biervliet open deur dagen. Ik ben samen met een collega-modelbouwer naar daar gereden om mijn AM54 af te halen. Op de gelijkvloerse verdieping was een groet verkoopstand ingericht met vooral overschotten van modellen. Van Biervliet verkoopt wagons meestal per 2 in een set A en B: dat zijn 4 verschillende wagennummers. De fabrikant levert echter van elk model niet evenveel stuks zodat er geen complete sets meer kunnen worden samengesteld. Deze modellen kan je dan afzonderlijk verkrijgen voor een prijs die lichtjes onder de normale verkoopprijs ligt. Ik heb mijn handen (en dus ook mijn portomonee) flink in mijn broekzakken kunnen houden. Ik heb wel nog een decoder meegebracht voor mijn Break (AM86) te digitaliseren zodat dat model ook op de clubbaan kan worden ingezet. Het inbouwen van de decoder ging vlotjes.

Van Biervliet - AM54

Van Biervliet - AM54 vs Jocadis - AM66

Met de 6006, waar ik een probleem had met een afdekplaatje aan één van de draaistellen loopt het minder goed. Nadat ik het draaistel had hersteld heb ik de loc meegenomen naar de rijdag op de club, maar de loc wou niet rijden. De tandwielen blokkeren wanneer de motor spanning krijgt. Door het veelvuldig proberen heeft de decoder de geest gegeven.

Op 21 en 22 obtober organiseerde de club haar jaarlijkse tentoonstelling in Hangar 27 aan het fort van Edegem. Uiteraard waren de clubbanen present samen met enkele mooie gastbanen. De tentoonstelling was een succes. Meer dan 900 betalende bezoekers: dat was lang geleden dat we nog zoveel volk over de vloer hadden gehad.

Op "Vaerwegh dok" verliet alles prima. Er zijn nog wel wat probleempjes die we best oplossen, o.a. een engelse wissel in het schaduwstation waar de treinen regelmatig op ontsporen. Er is ook nog iets mis met de verlichting wanneer die op een dag-nacht cyclus wordt geschakeld. In november gaan we met deze baan naar Walferdange (L) waar we op 11 en 12 november present zullen zijn op de jaarlijkse tentoonstelling "Expo-Trains Luxembourg" in het gemeentelijke ontmoetingscentrum "Prince Henri".

In de voorbereiding voor Walferdange ben ik bezig met het verder weatheren van wagons en worden alle locs gereviseerd.

Omdat ik voor de 6006 toch een nieuwe decoder nodig had heb ik er een aantal extra besteld waardoor ik nog een deel Belgische locs digitaal kan maken.

top

november

November was goed gevuld met modelbouwactiviteiten. Vanaf september zijn er bijna alle weekends opendeurdagen of tentoonstellingen. Het eerste weekend heb ik een bezoek gebracht aan R.M.M.: Rail Miniature Mosan, een club in de buurt van Namen. Op hun open deur kon je een aantal clubbanen bewonderen. Meer details kan je terugvinden op de pagina over R.M.M. bij foto's.

Het weekend daarna zijn we met de clubbaan "Vaerwegh Dok" naar Trains-Expo in Walferdange (Luxemburg) getrokken. Op vrijdag 10 november zijn we met 2 camionettes naar daar gereden en hebben we de baan opgesteld. Zaterdag en zondag was het tentoonstelling en hebben we bijna voltijds treinen laten rijden en zondagavond werd de baan afgebroken en zijn we terug naar Antwerpen gereden. Deze jaarlijkse tentoonstelling wordt georganiseerde de de club AMFL. De banen die ze willen tonen hebben allemaal een redelijk hoog niveau qua afwerking. Naast de tentoongestelde banen zijn er een aantal verkoopstanden met 2de hands materiaal. Van de tentoongestelde banen heb ik foto's genomen die je kan terugvinden op de pagina over Walferdange bij foto's.

In aanloop naar deze tentoonstelling heb ik nog een aantal wagons geweatherd. Uiteindelijk zijn niet alle wagons ver genoeg klaar geraakt om mee te nemen naar Walferdange. Een deel van de wagons voor het transport van coils zijn nog niet helemaal  klaar, maar waren wel toonbaar.

Shimms - SBB Shimms - NMBS

Ik had een aantal stammen van personenrijtuigen en goederentreinen meegenomen. Een van de personentreinen bestond uit een stam M3 rijtuigen van LIMA.  Niettegenstaande deze rijtuig, volgens mij, in de jaren '80 zijn uitgebracht, bleken de flenzen te groot voor code 83 en kon ik ze niet laten rijden. Terug thuis gekomen heb ik dan snel een aantal nieuwe wielassen besteld en gemonteerd. Ik heb dan ook besloten om het stuurstandrijtuig, een omgebouwde versie van PB Messing Modelbouw, op de kop uit te rusen met een imitatie koppeling en remslangen. Door de vorm van de koevanger lukt dat niet van de eerste keer...

Eveneens voor Walferdange heb ik van mijn verzameling Belgische locomotieven nog eens gekeken welke in aamerking komen om te digitaliseren. Dat bleken er nog een 10-tal te zijn. Een van de criteria was dat de loc moest uitgerust zijn met een interface zodat de decoder eenvoudig kon worden ingeplugd. In het totaal heb ik nu iets meer dan 50 locomotieven en treinstellen die digitaal kunnen rijden en zijn er nog een 20-tal die - zonder ombouwen - met een decoder kunnen worden uitgerust.

De verzameling modellen werd deze maand uitgebreid met de volgende nieuwe aanwinsten: Piko BR152 - LS-Models Avmz207 - Roco set Coil-wagons

   
top

december

Pff, een jaar gaat toch snel voorbij. Wanneer ik de balans opmaak dan kom ik, net zoals voorgaande jaren, tot de vaststelling dat ik weinig of niets heb gedaan aan de verdere bouw van mijn eigen modelbaan. De meeste tijd werd besteed aan de afwerking van de clubbaan.

Een nieuw jaar start altijd met goede voornemens: ik moet een aantal projecten nu eens eindelijk afwerken. Wanneer ik het lijstje maak dan zijn er eigenlijk heel wat zaken die ik voor de clubbaan moet maken:
-- het afwerken van het industriegebouw "B.Assaing",
- het afwerken van "de villa",
- details voor langs de sporen en het station van Vaerwegh Dok (bordjes, schakelkasten,...),
- afwerken van de toegangspoorten voor de containerterminal,
en dan is er een nieuw project: "Métiers Du Canal". Onze deelname aan de kofferbaanwedstrijd georganiseerd door MSC Het Spoor naar aanleiding de beurs MOBEXPO 2018.

Natuurlijk is er ook de eigen modelbaan. Streefdoel : tegen het einde van dit jaar moet ik kunnen rijden op tenminste een gedeelte van de baan. Maar er zijn nog tal van andere kleinere projecten waar ooit aan werd begonnen en die ergens halverwege opzij zijn gelegd:
- het afwerken van de silowagen,
- het afwerken van de locotractor,
- het afwerken van de Fals zelflossers van het toenmalige Dacker,
- het afwerken van een aantal gebouwen waar ik aan begonnen was voor mijn vorige modelbaan, o.a. de huizen voor de "Zweibrückenstrasse".
En dan zijn we vorig jaar gestart met het weatheren van een deel van het rollend materiaal...

Traditioneel moet ik na een deelname aan een tentoonstelling - vorige maand in Walferdange - een heleboel opgeruimen. Het rollend materieel dat ik naar die tentoonstelling heb meegenomen wordt niet meer in de originele verpakking opgeborgen. Ik was van plan om het in de transportkisten te laten staan, maar dat is toch niet zo'n goed idee : er wordt permanent druk uitgeoefend op de locs en wagons. Ik heb schrik dat op die manier vroeg of laat schade ontstaat aan de ophanging. Daarom heb ik besloten al dat materiaal op de baan in het schaduwstation te plaatsen. Resultaat: het schaduwstation staat vol en dat is natuurlijk niet handig om aan de baan te werken.

Vorige maand was ik begonnen met mijn M4 stuurstandrijtuig op de kop te voorzien van een koppeling en remslangen. Dat lukte niet zo heel goed mede omdat de koevanger nogal ver vooruit steekt en ik op die manier de remslangen niet op hun plaats kreeg. Ik heb dan een extra stukje voorzien waarop ik eerst de remslangen heb aangebracht. Dan heb ik die met een haardroger verwarmd zodat ik ze iets kon openbuigen en dan alles tesamen op zijn plaats gekleefd. Het is niet helemaal 100% goed gelukt, maar het het rijtuig oogt toch heel wat beter dan zonder deze attributen.

Het laatste weekend van 2017 ben ik dan nog naar Van Biervliet gereden om mijn exemplaar van de jubileumloc 5520 af te halen. Het is een dummy model. Dat werkt goed voor dubbeltractie op een analoge baan. Tegelijk heb ik dan 3 decoders meegebracht om in mijn andere modellen van de reeks 55 in te bouwen zodat ik ze ook op de clubbaan kan inzetten.

 

top

ga naar 2016  vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML