Dagboek 2011

januari

Deze maand heb ik helemaal niets aan de hobby gedaan. Er is heel wat tijd gekropen in het maken van de pagina over het monteren van de M1 rijtuigen van Treinshop Olaerts.

De verzameling modellen is weer gegroeid. LS Models heeft de Duitse locomotief reeks 184 uitgebracht. Dit model was geschikt om grensoverschrijdend te worden ingezet omdat het uitgerust was voor 4 verschillende spanningssystemen waaronder het Belgische 3000 V gelijkstroom. Er is dan ook een periode geweest waarbij deze loc werd ingezet op verbindingen tussen Duitsland en België maar die heeft niet lang geduurd, want de loc veroorzaakte storingen op het Belgische net. De duitsers hebben dat niet kunnen oplossen en daarom werd beslist om de locs niet meer naar België te laten rijden. Blijkbaar hebben ze dat probleem nog altijd niet onder controle want de gloednieuwe reeks 18 gebouwd door Siemens is volledig gebouwd maar staat in Duitsland aan de kant omwille van soortgelijke problemen.

IMG_6024 (53K) IMG_6023 (52K)

Verder heeft LS Models ook de couchetterijtuigen van de Zwitserse spoorwegen uitgebracht. Deze rijtuigen hebben zeker in België gereden. Ik meen mij zelfs te herinneren dat zij gebruikt werden in de treinen naar Zwitserland voor de "sneeuwklassen" in het laatste jaar van het basisonderwijs.

IMG_6025 (64K) IMG_6028 (40K)

Ik heb lang getwijfeld of ik de L-rijtuigen zou kopen. Om een of andere reden spraken de modellen die Treinshop Olaerts heeft uitgebracht mij niet aan toen ik ze voor het eerst op de Modelspoorexpo te Mechelen in oktober 2010 heb kunnen aanschouwen. Bovendien zou Goover Models deze rijtuigen ook uitbrengen, dus wilde ik nog wat wachten.

Omdat ik van elk rijtuig minstens één exemplaar wilde heb ik de verschillende sets die worden uitgebracht van beide merken eens naast elkaar gezet. Uit die vergelijking bleek dan dat ik bij Goover Models het 1e klasse rijtuig 2 keer zou hebben en dat het AB rijtuig zou ontbreken omdat het blijkbaar door Goover Models niet wordt uitgebracht. Wat de 2e klasse rijtuigen betreft spreekt de documentatie van Goover Models over een B8 en een B10 rijtuig, terwijl Treinshop Olaerts gewoon een 2e klasse rijtuig vermeld. Wanneer ik voor Olaerts zou kiezen zou ik het 2de klasse rijtuig 3 keer hebben, maar op zich vind ik dat minder erg aangezien in een stam gewoonlijk slechts één 1e klasse rijtuig voorkomt, maar wel meerdere 2de klasse rijtuigen. In dat opzicht zou ik dus een meer realistische treinsamenstelling kunnen maken. Een alternatief zou er uit bestaan om sets van Goover Models en Olaerts te combineren.

Uiteindelijk heb ik dan de knoop doorgehakt en beslist om de modellen van Treinshop Olaerts te kopen, mede omdat de rijtuigen bij hem ook afzonderlijk verkrijgbaar zijn.

Ik heb geopteerd voor de aanschaf van een set van 5 rijtuigen (4600) met een gemengd 1e/2de klasse, drie 2e klasse en een 1de klasse / bagagerijtuig. Bij aankoop blijkt dat de 2de klasse rijtuigen bestaan uit twee B10 rijtuigen en een B8 rijtuig. Deze set heb ik dan aangevuld met een volledig 1e klasse rijtuig (4611) en een 2e klasse / bagagerijtuig (4621).

Wanneer ik de rijtuigen thuis uitpakte bleek dat bij één rijtuig het kortkoppelingsmechanisme aan één zijde volledig ontbrak. En na één rondje op de baan miste één van de rijtuigen al een buffer (die ik voorlopig nog niet heb teruggevonden).

IMG_6013 (60K) IMG_6014 (59K)
IMG_6016 (66K) IMG_6017 (63K)
IMG_6018 (65K) IMG_6015 (71K)
top

februari

Niks, niks, absoluut niks is er gebeurd op het gebied van modelbouw. Ik was wel van plan om één en ander te doen aan het minibaantje, maar bepaalde omstandigheden hebben er toe geleid dat er helemaal niet aan de hobby is gewerkt.

De verzameling Duitse modellen is uitgebreid met de mooie stoomloc BR 18.4 van Roco. Op de ruilbeurs in het Fort van Merksem heb ik een restaurantrijtuig "plan D" van Roco op de kop kunnen tikken: het onderstel is nodig voor het bouwen van het Benelux-stuurstandrijtuig met de kap van Kleinspoor. Weeral een project dat op het to-do lijstje zal komen.

IMG_0001 (66K) IMG_0004 (74K)

Ik heb voor de eerste keer een aankoop gedaan op Ebay. De 2-delige break van Olaerts in bordeaux kleurstelling werd te koop aangeboden. Ik heb de aanbieding "gewonnen" voor een bedrag dat lager was dan ik bereid was te betalen. Ik ben dus zeer tevreden. Omdat de aankoop pas op het einde van de maand is gebeurd zal het treinstel pas in de maand maart aankomen. Foto's zijn dus voor het volgende dagboek.

Even terugblikkend op de voorbije Spielwarenmesse in Nürnburg: afgaande op de brochures en publicaties en de berichten in de verschillende tijdschriften zal er in 2011-2012 niet heel veel worden uitgebracht dat mijn interesse wegdraagt. Goed voor de portemonnee. Natuurlijk is er nog wel een heleboel materiaal dat in sommige gevallen reeds heel lang geleden is aangekondigd en hopelijk ook dit jaar zal worden uitgeleverd. Ik ben benieuwd.

Samen met een vriend en collega-modelbouwer heb ik de derde tentoonstelling van Ontraxs bezocht in Utrecht. De organisatoren waren er andermaal in geslaagd om pareltjes van modelbanen bij elkaar te brengen. De foto's die we hebben getrokken kan je bekijken bij foto's .

Deze maand is het aantal bezoeken aan mijn website zoals verwacht de kaap van 100.000 gepaseerd.

Deze maand is het aantal bezoeken aan mijn website nog maar eens toegenomen tegenover voorgaande maanden. In januari werd de site meer dan 5.000 keer bezocht. De kaap van 100.000 zal bijna zeker in de loop van februari worden gehaald. Nogmaals dank aan alle bezoekers !

top

maart

Ik heb verder gewerkt aan het minibaantje. Niet dat er spectaculaire vooruitgang is geboekt maar toch... er is tenminste iets gebeurd. De deelnamevoorwaarden voor de 3de minibaantjeswedstrijd werden gepubliceerd in MSM nr 102. Aan het reglement is weinig of niets veranderd en we hebben nog even tijd om in te schrijven. Maar de tijd gaat ongenadig verder: nog 19 maanden...

Naar aanleiding van het bezoek aan Rail 2011 dat op 11, 12 en 13 maart doorging in Houten ben ik opnieuw gaan twijfelen of ik het minibaantje wel aan 2 kanten open zal laten. De daar tentoongestelde banen zonder achtergrond konden mij niet echt bekoren. Wanneer het baantje slechts langs één kant kan bekeken worden krijg je een afgesloten geheel, zonder invloeden van de omgeving. Hier moet ik toch nog eens over nadenken.

Rail is een evenement dat ik al heel lang niet meer heb bezocht. Tijd om eens opnieuw kennis te maken. Ik heb gemengde gevoelens bij deze tentoonstelling / beurs. Want dat is het ook : een tentoonstelling van modelbanen en een heel groot deel verkoopsstanden. Nu ja, als je naar iets op zoek bent is zoiets een ideale gelegenheid om het te vinden, maar wanneer je komt om naar mooie modelbanen te kijken dan kom je naar mijn gevoel een stuk bedrogen uit. De kwaliteit van de tentoongestelde banen is niet altijd hoog te noemen. Maar misschien leg ik de lat te hoog na Ontraxs van vorige maand waarbij het niveau van alle tentoongestelde banen zeer hoog was. Uitzondering vormde de banen die gebouwd zijn volgens proto87 normen en die in een afzonderlijke zaal bij elkaar stonden. Dit is dan weer van een totaal ander niveau, een niveau waarvan ik vind dat het in een aantal gevallen een beetje overdreven wordt. Maar het levert wel prachtige banen op.

De verzameling modellen is weer uitgebreid. Deze keer zijn het vooral wagons die er zijn bijgekomen. De ertstrein werd verlengd met een setje van 4 wagens type OOtz, zodat deze bloktrein nu 16 wagens telt een zo een meer realistische lengte heeft. In werkelijkheid bestonden deze treinen uit 40 wagons of meer. Dan zijn er ook nog een setje van 3 Eaos Open bakwagens, 2 setjes met 4-assige kiezelwagens en een platte wagen type Rs684.

[OOtz - ROCO]
IMG_1267 (38K)
[Eaos - ROCO]
IMG_0341 (74K)
[Kiezelwagen - ROCO]
IMG_0339 (69K)
[Rs684 - FLEISCHMANN]
IMG_0338 (75K)

Voor de IC verbindingen heb ik van ROCO een rijtuig gekocht van het type Bpmz 291. Dit rijtuig is standaard uitgerust met sluitverlichting. Wanneer je dit model naast de recent uitgebrachte modellen van LS Models zet zie je toch heel duidelijke verschillen en valt de superieure kwaliteit en detaillering van LS Models op.

[Bpmz ROCO]
IMG_0336 (69K)

IMG_0335 (63K)

Bij de locomotieven heb ik de Class 66 van de HGK op de kop kunnen tikken voor een nog aanvaardbare prijs. Dit model is al een tijdje niet meer te krijgen en op een van de verkoopsstands op Rail was er nog een te koop. Omdat deze loc, evenals de Class 66 met het Opel-GM logo, bedoeld is om op de clubbaan te laten rijden zal de loc worden uitgerust met een decoder.

[CLASS 66 - Mehano]
IMG_0331 (67K)

IMG_0333 (68K)

De aankoop van deze loc zet natuurlijk weer een deur open om andere modellen van HGK te kopen en zo een kleine thema verzameling te maken. Op dit ogenblik zijn er 5 diesellocs in de handel (waarvan er een aantal al niet meer in de catalogus staan). Eentje is dus al in mijn bezit, nog 4 te gaan...

Ijverig speurwerk op het internet heeft er toe geleid dat ik nog 2 locs heb gevonden Met name de MAK G1700 van Mehano en de MAK DE1002 van Liliput.

[MAK G1700 - Mehano]
IMG_0376 (77K)
[MAK DE1002 - Liliput]
IMG_0402 (70K)
top

april

Voor het minibaantje is heel wat gedaan deze maand. Ik ben begonnen met het leggen van de tramsporen. Omdat het buigen van de rails met het zelfgemaakt buigapparaat niet erg vlot liep had ik daar mee gewacht tot ik een oplossing zou vinden. Het lag niet aan het apparaat maar aan het profiel en de dikte van de railstaven. Ik kreeg de goede raad om de rails gewoon met de hand te buigen en dat heb ik dan ook gedaan. Nu ben ik toegekomen aan de montage van de wissels. Dat lijkt eerst een vrij ingewikkeld iets te zijn, maar wanneer de verschillende onderdelen mooi van de gietbomen zijn gehaald en ze in een proefopstelling kunnen gelegd worden lijkt ook dat nogal mee te vallen. De montage op de module zelf wordt iets voor volgende maand. Ik moet ook nog een geschikte aandrijving zoeken.

IMG_1239 (80K) IMG_1240 (57K)
IMG_1340 (86K)

Ik ben ook begonnen aan de locotractor dit ik wil maken. Omdat het donorlocje te breed is heb ik het doormidden gezaagd en wordt van beide helften enkele millimeter weggeschuurd. Ik had schrik van deze operatie maar het blijkt nadien allemaal erg mee te vallen. Nu moet ik nog een aandrijving bestellen en dan kan ik verder met de bouw.

IMG_1337 (46K) IMG_1339 (49K)

Er is ook weer wat denkwerk en opzoekwerk verricht. Gezien de beperkte afmetingen moeten de trams op het einde van de module gedraaid worden op een draaischijf, die ook weeral omwille van de maximale afmetingen zeer minimaal is uitgevoerd. Een en ander heeft tot gevolg dat er een creatieve oplossing moet worden gevonden om te verhinderen dat de trams op de draaischijf te ver doorrijden en de afgrond in zouden storten.

De meest eenvoudige oplossing bestaat er in beide uiteinden van de draaibrug te voorzien van een beweegbare beugel die de brug afsluit aan de ene kant, maar openstaat aan de kant waar de tram moet oprijden.

Vervolgens moest worden uitgewerkt hoe de beugel zou worden bediend. Eerst had ik iets met contacten en motoren (servo's) in gedachten, maar dat bracht dan weer het probleem van de besturing aan. Aangezien ik onvoldoende kennis heb van elektronica om iets te bouwen dat de besturing zou kunnen verzorgen heb ik verder gezocht naar een mechanische oplossing. En die is vrij eenvoudig. Aan de beugel wordt een geleider bevestigd. Die geleider glijdt aan de modulezijde over een profiel dat geleidelijk de hoogte in gaat en zijn hoogste punt bereikt aan boven de aansluitsporen waardoor de beugel "geopend" is en de tram vrije doorgang heeft naar de draaischijf.

In principe lijkt dit in orde te zijn. Nu moet ik nog de juiste materialen kiezen. De beugel wordt uit stevige metaaldraad geplooid. Op het deel dat de afsluiting vormt wil nog een soort stootkussen aanbrengen wat er voor moet zorgen dat de trams niet worden beschadigd wanneer ze tegen de beugel zouden aanrijden.

Het profiel geeft me meer kopzorgen: dat moet mooi de cirkel van de draaischijf volgen en de helling moet zodanig zijn dat de beugel vlot omhoog gaat. Een paraboolvorm of iets dergelijks zal hier wel op zijn plaats zijn vermoed ik. Voor het materiaal kies ik voor dunne MDF plaat (3 mm), waar aan één zijde slipjes in worden gezaagd zodanig dat de MDF plaat mooi rond kan worden gezet. Op de rand wordt een metalen geleider bevestigd (een railstaaf ) waarop de geleider van de beugel soepel kan glijden.

De maquettes van de gebouwen zijn ook al iets verder gevorderd. Nu heb ik een mooi overzicht hoe de module er zal uitzien.

IMG_0355 (52K)

Deze maand vond, tijdens het paasweekeinde, de tentoonstelling "Spoorwegen voor Toeristen" voor de 8e keer plaats in het Casino van Blankenberge. Ook deze keer waren de tentoongestelde banen stuk voor stuk mooie realisaties. Foto's van deze tentoonstelling kan je bekijken op deze pagina.

De verzameling modellen is uitgebreid met een stoomlocomotief BR82 van Piko, enkele goederenwagens en een set I4 / I5 rijtuigen van Heris. De detaillering van deze rijtuigen is niet super, maar volstaat voor mij. Wanneer een trein op de modelbaan rondrijd zie je toch al die details niet !

[PIKO BR82]
IMG_1313 (94K)
[PIKO zelflosser Otmm61]
IMG_1357 (65K)
[PIKO ketelwagen "VTG" en "ESSO"]
IMG_1315 (77K)
[PIKO set zelflosser Ktmms]
IMG_1356 (74K)
[HERIS I4 AB]
IMG_1316 (62K)
 
top

mei

Ik werk in een rustig tempo verder aan het minibaantje. De wissel vormt een probleem omdat hij niet storingsvrij kan bereden worden. De meeste modellen waarmee ik test lopen regelmatig uit de sporen. Daarvoor kunnen 2 redenen zijn: de sporen zijn niet goed gelegd of de wielassen hebben niet de juiste afstand. Ik moet eens kijken waar ik mijn NEM malletje heb gelegd om een en ander te kunnen nameten.

Eindelijk ben ik ook gestart met de bouw van de overdekte veemarkt. Met behulp van een mal gaat het bouwen van de spanten redelijk vlot.

IMG_1398 (61K) IMG_1397 (81K)

Het rollend materiaal is uitgebreid met een set Büm rijtuigen in Oceaan-blauwe kleur en het treinstel VT12.5 van Roco.

IMG_1347 (66K) IMG_1348 (71K)
IMG_1352 (68K) IMG_1353 (75K)

Het treinstel VT12.5 is afgeleid van het treinstel VT08. Technisch zijn er weinig verschillen. De VT08 was bedoeld voor het verkeer op lange afstanden terwijl de VT12.5 werd ingeschakeld in het buurtverkeer. Daarom is de indeling van de deuren verschillend. Het VT08 treinstel werd lang geleden door LIMA uitgebracht. Wanneer beide treinstellen naast elkaar worden afgebeeld zie je dat er verschillen zijn.

IMG_1354 (73K) IMG_1355 (74K)

Ijverig speuren op het internet heeft er voor gezorgd dat de verzameling HGK locomotieven bijna compleet is.

IMG_1385 (90K) IMG_1392 (60K) top

juni

De spanten voor de veemarkt op het minibaantje zijn nu allemaal gemaakt. De zoektocht naar geschikte gebouwen heeft uiteindelijk resultaat opgeleverd. Als administratief gebouw bij de veemarkt komt een aangepaste bouwdoos van Vollmer. Op de andere module komt een gebouw dat volledig in zelfbouw zal worden gemaakt. Als voorbeeld zal het voormalige hoofdpostgebouw van Berlijn dienen.

foto gebouw Vollmer foto postgebouw Berlijn

De perikelen met de wissel zijn ook opgelost. De sleuf waarin de wisseltong ligt heb ik iets verder uitgefreesd, zodat die meer plaats heeft. Anderzijds heb ik, dank zij een foto die ik op het internet heb gevonden, vastgesteld dat ik de wissel verkeerd in elkaar had gezet. De wissel terug losmaken van de module was geen sinecure. Uiteindelijk is het toch gelukt en werd de wissel correct terug op zijn plaats gezet. Bij testen ontspoorden de rijtuigen (voorlopig) niet.

IMG_1637 (71K) IMG_1639 (59K)

Vorige maand had ik van Lima het model van de HGK locomotief DE12 gekocht. Dat was een volledig analoog model dat ook niet was voorbereid voor het digitale tijdperk. De nodige aanpassingen zelf maken was de enige optie. Het is nog gelukt ook. Hoe een en ander in zijn werk is gegaan kan U lezen bij projecten.

De laatste loc die in de HGK verzameling ontbrak was het model van de DE1024 van Hobbytrade. Zoals alle andere modellen was ook deze loc niet meer via de gewone winkel verkrijgbaar en heb ik hem via het internet gekocht. Het is dezelfde model als deze van LIMA. Wanneer beide naast elkaar staan zijn er toch enkele verschillen, maar moet gezegd worden dat het meer dan 10 jaar oudere LIMA model behoorlijk was afgewerkt.

[LIMA]
IMG_1643 (86K)
[HOBBYTRADE]
IMG_1646 (86K)
IMG_1644 (69K) IMG_1647 (76K)
IMG_1645 (70K) IMG_1648 (76K)
IMG_1650 (160K) IMG_1651 (168K)

Voorlopig heb ik nu alle uitgebrachte modellen van de HGK diesellocomotieven. Voor 2012 heeft de Sächsische Waggonfabrik Stollberg het model aangekondigd van de Deutz DG1200 B'B'M.

IMG_1657 (105K) IMG_1655 (98K)

Met de modelbouwclub hebben we op 25 en 26 juni deelgenomen aan de manifestatie ter gelegenheid van de heropening van het vernieuwde station Charleroi-Zuid. Foto's van het evenement staan op de fotopagina.

Een mooie film van Philbru Productions kan U bekijken op Youtube : deel 1 en deel 2.

Treintjes een rondje laten rijden en af en toe eens een andere trein op de sporen zetten is plezant, maar wanneer je dat 2 dagen moet doen zoek je naar uitdagingen. Het clubrecord voor de langste trein die op deze baan heeft gereden stond op 87 wagons, getrokken door 2 locomotieven van ROCO. Frans en ikzelf gaan geen uitdaging uit de weg en we staan er voor bekend om lange treinen te laten rijden. De beslissing om een poging te wagen om het clubrecord te verbreken was dan ook snel genomen. En het is ons nog gelukt ook: 103 wagons achter 2 locomotieven HLD51 van Mehano. Bij het samenstellen van de trein zijn evenwel enkele accidentjes gebeurd: 2 keer is de trein, die omwille van de inertie een behoorlijke snelheid had, door een besturingsfout zeer abrupt gestopt waardoor de wagons uit de bocht werden geduwd en van de baan op de grond zijn gevallen. Een eerste keer waren het wagons van Frans. Bij de tweede keer waren het een aantal wagons van mij die tegen de grond zijn gegaan. Achteraf blijkt de schade nogal mee te vallen: bij Frans ontbreekt bij één van de wagons nog een veertje van een koppeling, bij mij leek de schade eerst aanzienlijk (de kast van 2 wagons was in verschillende stukken gebroken) maar alle stukjes zijn teruggevonden en kunnen goed opnieuw in elkaar worden gelijmd.

IMG_1640 (82K) IMG_1642 (50K)

In Charleroi waren er ook verschillende verkoopsstanden, maar deze keer heb ik mijn handen in mijn zakken kunnen houden en is de verzameling modeltreinen, met uitzondering van de reeds eerder vermelde HGK loc van Hobbytrade, voor één keer niet aangegroeid.

top

juli

Bijna heel de maand heb ik verder gewerkt aan het minibaantje. De tramsporen zijn nu zo goed als volledig gelegd. De wissels vormden het grootste probleem. Zij moeten redelijk nauwkeurig in elkaar worden gestoken, maar dat is niet zo evident. De gietstukken die Swedtram levert zijn zelf niet zo heel fijn afgewerkt en dat levert de nodige problemen op. Bovendien zijn er onderdelen die je, om goed te zijn, op z'n kop zou moeten solderen. Pogingen om secondenlijm te gebruiken in de plaats van te solderen heb ik opgegeven aangezien dat niet zo goed lukte en altijd het risico bestaat dat onderdelen die moeten bewegen worden vastgeplakt.

En dan zijn er zaken waarvan je denkt dat je ze hebt opgelost, maar de oplossing creëert een ander probleem. Enfin, stilletjes aan lukt het wel.

[Foto's WISSELS]
IMG_1690 (84K) IMG_1692 (96K)

De verzameling is aangegroeid met het Köf lokje van Lenz. Dat kleinood is standaard uitgerust met een decoder; voorzien van regelbare verlichting: front verlichting wisselend met de rijrichting, rangeerseinen en cabineverlichting. Maar wat dit model enig maakt is de bedienbare koppeling. Hierdoor wordt het mogelijk om een sleep wagons op elke willekeurige plek af te koppelen.

[foto Köf LENZ]
IMG_1696 (80K) IMG_1697 (77K) top

augustus

De sporen op het minibaantje zijn gelegd. Maar op één plaats, op een zelfgemaakte kruising ontsporen de wagons. Met een zelfgemaakte mal heb ik dan de sporen nagemeten en dan blijkt dat de beide railstaven niet ver genoeg uit elkaar liggen. Dat heeft deels te maken met het feit dat de railstaven van Swedtram moeilijk te buigen zijn. Het lukt niet goed met het zelfgemaakte buigapparaat en ook niet met een buigapparaat dat ik van een collega modelbouwer en mede-clublid in bruikleen had gekregen. De oorzaak ligt in het feit dat de railstaven niet symmetrisch zijn. Even heb ik gedacht om het zo te laten en de toegang tot de goederenkoer van de veehallen niet te gebruiken. Dat heeft echter zo'n impact op het spelgebeuren van het minibaantje dat ik niet anders kan dan opnieuw te beginnen. Ik ga eerst proberen om één railstaaf te vervangen. Lukt dat niet dan moet de hele kruising eruit en opnieuw worden gemaakt. Gelukkig heb ik genoeg railstaven gekocht dat zoiets kan.

[foto kruising]
IMG_2314 (74K)
[foto mal]
IMG_2316 (69K)

Bij het verder bestuderen van de foto's van het gebouw van de Berlijnse post dat ik voor het minibaantje wil bouwen ben ik tot de vaststelling gekomen dat aan de gevels heel wat versieringen zitten. Hoe ik die in model ga nabootsen weet ik nog niet. Er zijn verschillende mogelijkheden: etsen, frezen of eenvoudig weg een foto kleven. Voor de beide eerste opties moet ik hulp vragen van andere modelbouwers. We zien nog wel. Het gebouw uit de bouwdoos van Vollmer dat ik had gekocht blijkt absoluut niet op schaal te zijn: de deuren en ramen zijn veel te klein, waardoor het voor het minibaantje onbruikbaar is. Hiervoor moeten we nog een alternatief vinden. Meer dan waarschijnlijk wordt dat dan ook zelfbouw.

Verder ben ik nog op zoek naar geschikt materiaal voor het bouwen van de afsluitende spoordijk. Ik had zeer mooie muurplaten uit karton maar ik heb onvoldoende voorraad om de hele spoordijk te bouwen. Spijtig genoeg bestaat het merk dat die muurplaten maakte niet meer.

IMG_2315 (84K)

In het laatste nummer van modelspoormagazine staat een lijstje met de namen van iedereen die zich voor de wedstrijd heeft ingeschreven. Er zijn 45 deelnemers. Hopelijk halen we allemaal de eindmeet. Ik wens iedereen alvast veel succes. Het artikel was voor mij weer een impuls om een tandje bij te steken, de tijd tikt ongenadig verder: nog zo'n 13 maanden...

De verzameling modeltreinen is deze maand niet gegroeid.

top

september

Een eerste poging om bij het minibaantje de kruising te herstellen door slechts één van de railstaven weg te doen en te vervangen heeft niet geholpen. In feite werd de hele kruising een knoeiboel. Dan maar de drastische manier: de volledige kruising eruit en opnieuw leggen. Tegelijk werd de bocht minder scherp gemaakt. Op deze manier lukte het wel. De kruising is perfect en de wagons ontsporen niet meer.

[Kruising voor en na]
IMG_2345 (99K)
 
IMG_2346 (107K)
IMG_2433 (95K) IMG_2435 (79K)

De sporen zijn nu allemaal gelegd. Nu kan ik beginnen met het plaatsen van de wisselmotoren en de elektrische aansluitingen. Omdat ik het minibaantje analoog zal aansturen moeten de nodige stopsecties worden voorzien. Bovendien moeten de rails aan wissels en kruisingen worden doorgeslepen om de linker en rechter spoorstaven van elkaar te isoleren.

De bouw van de wagondraaischijf aan de veemarkt is ook gestart. Ik vertrek van de wagondraaischijf van Kibri. Dat heeft als grote voordeel dat de schijf perfect rond is. Bovendien vind ik de gravure van de houten opbouw mooi. Met de nodige weathering kan ik er wel voor zorgen dat het op echt hout gaat lijken. In de Miba Spezial uitgave nr 76 staat een artikel over de mogelijkheid om deze draaischijf elektrisch aan te drijven.

[Wagondraaischijf]
IMG_2427 (66K)
 
IMG_2426 (71K)

Als tussendoortje ben ik begonnen aan de ombouw van een Kibri vrachtwagen voor het vervoer van bloem. Ik werk zelf bij een bloemmolen in Merksem en een aantal van onze vrachtwagens zijn uitgerust voor het vervoer van bloem in bulk en zakken. In model bestaat zo'n vrachtwagen niet dus vond ik het een goed idee om vertrekkend van een bestaand model zoiets na te bouwen. Een verslag van deze ombouw kan je volgen op de pagina auto's.

[Vrachtwagen voorbeeld]
IMAG0121 (77K)
 
IMAG0116 (38K)
 
IMAG0117 (43K)
[Vrachtwagen model]
IMG_2352 (61K)
 
IMG_2431 (58K)

Het seizoen van de tentoonstellingen en open deur dagen is begonnen. Bijna elk weekend is er wel ergens in het land een club of organisatie waar je een kijkje kan nemen. Deze maand ben ik langs geweest bij Het Spoor in Sint-Niklaas. Spijtig genoeg was ik mijn fototoestel vergeten. De M.T.D. waar ik zelf lid van ben hield open deur op 24 en 25 september.

De verzameling Belgische modellen is gegroeid. Piko heeft in de expert-reeks een model uitgebracht van de TRAXX loc die de NMBS huurt van Angel Trains en dienst doet als reeks 28. Het model is mooi gedetailleerd. Misschien zijn er links of rechts wel enkele details die niet overeenkomen met de werkelijkheid maar deze loc wordt aangeboden aan een zeer aantrekkelijke prijs. De aanbevolen prijs van de fabrikant bedraagt slechts 79,99 €. In heel wat winkels kan je de loc voor een aantal Euro goedkoper vinden. Strikt genomen past de loc niet in mijn verzameling aangezien ik die probeer te beperken tot tijdperk 4. Ik heb in de loc een decoder ingebouwd zodat ik hem kan inzetten op de digitale baan van de modelbouwclub.

[PIKO NMBS HLE28]
IMG_2428 (62K)
 
IMG_2429 (87K)
top

oktober

Het afwerken van het minibaantje blijft prioriteit nummer 1. Deze maand heb ik verder gewerkt aan de elektrische aansluiting van de tramsporen. Ik heb nog geen beslissing genomen of ik het minibaantje analoog of digitaal zal besturen, dus voorzie ik nu de nodige onderbrekingen om de in een analoog bedrijf noodzakelijke stopsecties te kunnen maken. Wanneer ik dan toch digitaal zou rijden moet ik de voedingsdraden naar de stopsecties eenvoudigweg doorverbinden.

Ook aan de scenery werd verder gewerkt. Op de beurs Euromodelbouw te Genk die begin deze maand werd georganiseerd heb ik een bouwdoos gevonden van een gebouw dat redelijk overeen komt met de ideeën die heb over de gebouwen die op het minibaantje moeten komen. Verder heb ik beslist om de bouwdoos van het hoekhuis van Vollmer dat ik al enkele maanden geleden had gekocht toch te gebruiken. Toen ik die bouwdoos pas had gekocht kwam ik tot de vaststelling dat de ramen en deuren relatief klein waren. Het gebouw zou eerder kunnen worden gebruikt op een modelbaan in schaal TT. Maar met enkele aanpassingen en door 2 bouwkits met elkaar te combineren valt er wel wat van te maken. Dit wordt echt kit-bashing.

IMG_3382 (57K) IMG_XXXX Veemarkt Beursgebouw copy (118K)

Eveneens op Euromodelbouw heb ik een vrachtwagen gevonden die als basis kan dienen voor de bouw van een tram-dienstvoertuig voor werken aan de bovenleiding. Zo'n vrachtwagen is geschikt voor rijden op de weg en op rails : een zogenaamd 2-weg voertuig. Het is de bedoeling dat het model ook op de sporen kan rijden en wordt gemotoriseerd.

IMG_3360 (59K)

Voor de eerste keer heb ik ook een bezoek gebracht aan de Nederlandse tentoonstelling Eurospoor in Utrecht. Het is een gigantische evenement waarbij de modelbanen en de geselecteerde vakhandel verspreid staan in 2 grote hallen en een afzonderlijke hal is voorbehouden aan verkoopsstanden. Het niveau van de tentoongestelde banen liep heel ver uit elkaar. Zeer mooie afgewerkte banen tot modelbanen waarbij je soms de vraag stelt hoe ze in godsnaam zijn geslecteerd om te worden tentoongesteld. Natuurlijk heeft iedereen het recht om te tonen waar hij of zij mee bezig is. En misschien moeten we de lat niet altijd even hoog leggen. Dat zou beginnende modelbouwers kunnen afschrikken. Wanneer zij op tentoonstellingen modelbanen zien die evenwaardig zijn haan hun kunnen dan zal zeker de indruk ontstaan: ik ben goed bezig... Bij de betere modelbanen kunnen ze dan inspiratie opdoen hoe ze kunnen verbeteren.
Van een deel van de tentoongestelde banen heb ik foto's genomen. Klik hier om naar het album te gaan. De batterij van mijn fototoestel was op wanneer ik halverwege was. Een groot deel van de modelbanen is dus niet in beeld gekomen.

Deze maand is de verzameling modellen wel uitgebreid: een stammetje van rijtuigen type X voor de S-Bahn van Roco. Ook het dieseltreinstel van de private spoorwegmaatschappij SWEG uitgebracht door Brekina werd aan de verzameling toegevoegd, samen met enkele auto's van hetzelfde merk.

[Roco S-Bahn]
IMG_3361 (91K)
 
IMG_3362 (100K)
 
IMG_3363 (83K)
[Brekina VT104 SWEG]
IMG_3364 (72K)
 
IMG_3365 (83K)
 
IMG_3366 (88K)
[Brekina Ford 17m]
IMG_3367 (60K)
 
IMG_3369 (63K)
 
IMG_3372 (55K)
[Brekina Fiat Multipla]
IMG_3373 (30K)
[Brekina Berliet Vrachtwagen]
IMG_3376 (65K)
[Brekina MB 0307 DB bus]
IMG_3378 (62K)
top

november

Het Vollmer gebouw voor het minibaantje werd grondig aangepast. De gelijkvloerse verdieping werd het meest ingrijpend gewijzigd. Hiervoor diende ik stukken bij te fabriceren en dat zou het makkelijkst gaan door een moedermodel te maken en de overige stukken af te gieten met resin. Tegelijk heb ik dan ook de mal gemaakt voor een trap. Om met metrostation te verbinden met de bovenwereld zal ik er hier heel wat van nodig hebben. Dat was trouwens de eerste keer dat ik een mal maakte en het resultaat is best meegevallen. Hoe een en ander is zijn werk is gegaan leest U hier.

IMG_3355 (64K) IMG_3356 (62K)
IMG_3357 (58K) IMG_3358 (60K)

Aan de rijweg op het minibaantje is ook gewerkt. Op de modelbouwclub hadden we een soortgelijk project : de sporen in de containerterminal moesten worden 'ingebed'. Daar hadden we gekozen om een wegbedekking van betonplaten na te bootsen. De ruimte tussen de rails werd opgevuld met architectenkarton van 3 mm en daarop een styreenplaat van 0.75 mm. De styreenplaat werd opgeruwd met schuurpapier voor de structuur van het beton te imiteren en daarna geschilderd met acrylverf. Na 2 weken begon de styreenplaat krom te trekken en kwam ze los van het architectenkarton. De juiste redenen kennen we nog niet: verkeerde lijm, te dunne plaat, invloed van de verf of de temperatuursomstandigheden van het clublokaal.
Aanvankelijk vond ik het principe wel goed en was ik van plan om de weg op mijn minibaantje op dezelfde manier te maken, maar gezien de resultaten ben ik daarvan afgestapt.

De rijweg wordt zo'n 4 mm dik. Dat is de afstand van de grondplaat tot de bovenkant van de rails. Eerst heb ik alle ruimtes tussen de stukjes printplaat waarop de sporen zijn gesoldeerd opgevuld met 2 mm dik balsahout. De resterende ruimte zal worden opgevuld met plaaster, meer bepaald met joint filler van Gyproc. Dat product heeft een fijne structuur en wordt ook redelijk hard. Op te vermijden dat ik naderhand de plaaster uit de groefrails zou moeten prutsen en vooral om te vermijden dat het de wissels zou blokkeren worden de groeven van de rails gevuld met breiwol.

Tot zover de theorie. Alvorens dit ook op het minibaantje toe te passen heb ik eerst een proefstukje gemaakt. En goed dat ik dat heb gedaan. Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn om de jointfiller in één keer mooi glad te strijken. Het zal wel aan mij liggen maar het lukt niet. Natuurlijk is jointfiller niet bedoeld om een dikte van 2 mm op te vullen. Ik ga een nieuw proefstukje maken en eerst gewone Gyproc gebruiken die ik daarna mooi glad kan maken met joint filler. Wanneer dat ook niet zou lukken denk ik dat ik gebruik ga maken van modelleerklei. Het opvullen van de groefrails met breiwol gaat ook niet: de wol blijft niet op zijn plaats zitten. Daar moet ik dus ook een andere oplossing voor vinden

IMG_3349 (118K) IMG_3350 (133K) IMG_3351 (63K)
IMG_3352 (70K) IMG_3353 (59K) IMG_3354 (62K)

De verzameling modellen is uitgebreid met de wagons van de Benelux-trekduw trein die enkele jaren geleden door LS-Models zijn uitgebracht. De wagons waren destijds heel snel uitverkocht en met veel moeite had ik 1 van de 3 sets nog gevonden. Eigenlijk had ik de hoop bijna opgegeven de andere sets nog te vinden. Deze maand was er iemand die één van de sets aanbood op eBay. Domweg heb ik op die aanbieding vergeten te bieden, maar gelukkig voor mij waren er ook geen andere bieders. Ik heb toen contact genomen met de verkoper en heb zo die set dan toch kunnen bemachtigen. Via de rubriek 'te koop' van het forum van Modelspoormagazine werd bijna gelijktijdig de andere ontbrekende set aangeboden. Ik heb niet geaarzeld en onmiddellijk gereageerd op het aanbod. Nu is de trein compleet uitgezonderd het stuurstandrijtuig, maar LS-Models heeft aangekondigd dat het binnenkort zou worden geleverd.

[Foto's benelux-rijtuigen]
IMG_3429 (157K) IMG_3430 (167K)
IMG_3431 (163K) IMG_3432 (172K)

En november is nog meer een geluksmaand geweest. Eerder toevallig bracht ik deze maand een bezoek aan de nieuwe winkel van Jocadis. Daar heb ik nog een set van 2 gemeentevrachtwagens van Brekina gevonden, die nadat ze was uitgebracht ook al heel snel was uitverkocht.

IMG_3423 (109K) IMG_3424 (122K)
top

december

Het was een drukke maand maar toch heb ik flink kunnen doorwerken aan het minibaantje. Ik heb mijn drempelvrees om zelf stukken af te gieten in Resin overwonnen. Ik moest wel, want anders kon ik niet verder bouwen aan het gebouw waar ik vorige maand aan was begonnen. De mallen had ik vorige maand reeds gemaakt. Het eindresultaat is reuze goed meegevallen. De afgietsels hebben hier en daar kleine onvolmaaktheden ten gevolge van luchtbelletjes die niet zijn kunnen ontsnappen, maar die zijn eenvoudigweg met wat Putty weg te werken.

[benodigdheden]
IMG_3445 (67K)
[gevulde mallen]
IMG_3446 (65K)
[het resultaat]
IMG_3473 (84K)
[het resultaat ingebouwd]
IMG_3474 (163K)

Ik had gehoopt het gebouw deze maand helemaal af te maken, maar daar ben ik niet in geslaagd. Ik ben iets te overmoedig aan het scratchbuilden begonnen met het gevolg dat ik op problemen ben gestoten bij het samenvoegen van de verschillende geveldelen. Omdat ik ook een aantal delen van plaats heb gewisseld klopten de schuine kanten en de door de fabrikant voorziene aansluitpennen niet meer. Hierdoor moest alles worden bijgewerkt en verliep het samenbouwen trager dan verwacht.

Een aantal fabrikanten kondigden de levering van enkele modellen aan die op mijn verlanglijstje stonden. Het leek erop dat ik mijn budget dit jaar zou overschrijden. Gelukkig bleef het bij aankondigingen en zal de levering pas in 2012 gebeuren. Het blijft me verbazen dat fabrikanten er blijkbaar niet meer in slagen om hun modellen zoals aangekondigd tijdig in de winkels te krijgen. Tegelijk lees je in tijdschriften en fora dat het dikwijls te maken heeft met de kwaliteit van het eindproduct dat niet beantwoord aan de eisen die gesteld werden. China mag dan wel goedkoop zijn om te laten produceren maar kwaliteit en precisie zijn blijkbaar begrippen die ginder niet dezelfde betekenis hebben als bij ons.

Toch is de verzameling modellen een beetje groter geworden met enkele goederenwagons en auto's.

[ROCO - set schuifdakwagens DB]
IMG_3456 (95K)
[ROCO - Eaos NMBS]
IMG_3459 (107K)
[ROCO - Ketelwagen VTG - ESSO]
IMG_3457 (92K)
 
[BREKINA - Opel Rekord C]
IMG_3447 (59K)
[BREKINA - MB O 307 Minibus]
IMG_3452 (60K)
[BREKINA - MB O 307 Minibus Politie]
IMG_3451 (62K)
[BREKINA - Magirus Deutz Brandweer]
IMG_3448 (62K)

2011 was een succesjaar wanneer ik het aantal bezoeken aan de website bekijk. Opnieuw is het aantal bezoekers groter dan het vorige jaar. In 2011 werd de 100.000 ste bezoeker geteld en in augustus kreeg de website het hoogste aantal bezoekers dat ik ooit heb gemeten.

Dank aan iedereen die deze website bezoekt. Ik hoop dat het aantal bezoekers in 2012 minstens gelijk blijft aan dit jaar.

top

ga naar 2010 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional