Dagboek 2009

januari

Het wordt bijna een traditie om op het einde van het jaar of in het begin van het nieuwe jaar eens op een rijtje te zetten wat er nog allemaal dient te gebeuren aan de modelbaan. In december 2007 had ik een redelijk gedetailleerd to-do lijstje gemaakt van de werkzaamheden die ik in 2008 wilde uitvoeren. De nadruk lag vooral op de volgorde die moet worden gerespecteerd omwille van de bereikbaarheid van sommige stukken van de modelbaan. Wanneer ik dat lijstje nu opnieuw bekijk zie ik dat er bijna niets werd uitgevoerd. Gelukkig maar, want de verbouwingsplannen die midden vorig jaar zijn gemaakt hebben een ingrijpende invloed op de verdere bouw en afwerking van de modelbaan. Anderzijds zijn er heel wat zaken gerealiseerd die niet op de lijst stonden.

Het begin van een nieuw jaar : tijd om een nieuw lijstje te maken. Deze keer zijn ook een aantal werkjes opgenomen die niets met de bouw of de afwerking van de modelbaan op zich te maken hebben. Dat kadert natuurlijk voor een stuk in de veronderstelling dat tijdens de verbouwingswerken de hobbykamer moeilijk of helemaal niet toegankelijk zal zijn.

De maand januari is al geen hoogvlieger wanneer ik het modelbouw-gehalte bekijk. Om verder te kunnen werken aan de modelbaan moest ik hout kunnen zagen. Dat moet ik noodgedwongen in de garage doen en daarvoor was het begin januari net iets te koud. In het weekend van 17-18 januari is het dan toch gelukt om de driehoek te maken die de zijlijn met de hoofdlijn verbind. Naar aanleiding hiervan is de pagina sporen leggen aangevuld met informatie over het maken van de onderbouw van een modelbaan.

De verzameling rollend materiaal is niet gegroeid. Ik heb na lang twijfelen toch de modellen van de reeks 21 en 27 van LS-Models besteld. Ik heb deze locomotieven namelijk al van LIMA en die modellen zijn 'gesuperd' door Jocadis. Maar toch is de detaillering van de LSM modellen van zo'n hoog niveau dat die niet in de verzameling mogen ontbreken. Waarschijnlijk worden ze volgende maand geleverd.

IMG_6638 (170K) IMG_6651 (163K)

Ook Van Biervliet heeft een mailtje gekregen voor de bestelling van een model van de reeks 60/61. Ik heb gekozen voor de loc 6101 in gele uitvoering met groene neus van het depot 'Merelbeke'. De levering is voorzien voor de maand april.

Bij mijn winkelier zijn de Beneluxrijtuigen Plan W van Artitec aangekomen, maar die laat ik daar nog even op voorraad staan totdat ik ze samen met de LSM locs kan afhalen.

top

februari

De maand is voorbij voordat je het beseft. Het modelbouwjaar wil niet echt op gang komen. Ook deze maand heb ik weinig dagen aan modelbouwen kunnen besteden.

Aan de driehoek die de verbinding moet maken tussen de hoofd- en zijlijn, en die het mogelijk zal maken om 'rondjes' te rijden op het bestaande gedeelte van de modelbaan, is nog net deze maand klaar geraakt en geplaatst. Het deel werd volledig gemaakt buiten de treinenkamer en nadien op zijn plaats gezet. Dat heeft zo zijn voordelen naar de bereikbaarheid van het werkstuk. Nadeel is dat een en ander wel nauwkeurig moet worden uitgemeten wil je bij het op zijn plaats zetten van het stuk niet in de problemen komen.

IMG_8459 (206K) IMG_8460 (213K)
IMG_8456 (191K) IMG_8457 (183K)
IMG_8462 (201K) IMG_8463 (190K)

Op 20-21-22 februari organiseerde Mitropa.nl in samenwerking met het Nederlandse Spoorwegmuseum te Utrecht (Nl) voor de eerste maal het evenement Ontraxs. Het klinkt als een gevaarlijk spul, maar het is in wezen een tentoonstelling van modeltreinen in diverse schalen. De medewerkers van Mitropa hebben de lat hoog gelegd. Op de tentoonstelling waren alleen banen en baantjes te bekijken van een hoog modelbouwniveau. De presentatie van deze banen temidden van de permanente tentoonstelling van het Utrechtse spoorwegmuseum maakte van dit evenement een bijna unieke belevenis. Foto's kan U bekijken in mijn webalbum bij Picasa:
 
 - modelbanen.
 - museummateriaal.

top

maart

Het blijven drukke maanden waardoor het aandeel modelbouwen eerder beperkt blijft. Maar deze maand is er toch een mijlpaal bereikt in de bouw van de modelbaan: de treintjes kunnen rondjes rijden. Het parcours is beperkt en zal pas volledig operationeel zijn wanneer alle bedrading is aangesloten. Maar ik kan mijn locs laten rondtoeren zodat zij in heel veel gevallen eindelijk een beetje 'los' gereden worden. Het eerste en het tweede rondje gaan dikwijls met horten en stoten maar daarna rijden de meeste modellen vlotjes het parcours rond. Even geduld bij het laden van het filmpje (16MB).

MVI_0010_sreenshot (82K)
(Quick Time)
MVI_0010_sreenshot (82K)
(Windows Media Player)

Bij deze is het eerste punt uit het to-do lijstje voor 2009 volledige afgewerkt. Het eerstvolgende dat nu wordt aangepakt is het aansluiten van alle spoorsecties en wissels. Daarbij kom ik tot de vaststelling dat de wissels die op de hoofdbaan de overgang van dubbelspoor naar enkelspoor vormen niet goed schakelen. Mogelijks heeft dit te maken met de aandrijvingen van PECO die ik hier voor de eerste keer gebruik. Het zijn aandrijvingen die minder stroom verbruiken, maar hoogst waarschijnlijk ook minder vermogen leveren. Terwijl de wissels ingebouwd liggen heb ik er al zoveel aan gefrunnikt om de dingen goed te laten werken dat de contacten voor het doorgeven van de stroom nu ook slecht functioneren en de trein stilvalt. Ik denk dat ik best de wissels uitbouw en op de werktafel probeer te laten functioneren en ze dan pas opnieuw inbouw.

IMG_0022 (161K) IMG_0023 (154K)

Deze maand zijn er ook weer enkele modellen toegevoegd aan de verzameling: de locs HLE21 eb HLE27 van LS-Models en een moderne gelede bus van 'De Lijn' van het merk Rietze. Van de locomotieven heb ik ook de versies van Lima, reden waarom ik lang getwijfeld heb om de locs van LS-Models te open. Per slot van rekening zijn de modellen van Lima bijlange niet van slechte kwaliteit. Toen ze op de markt kwamen waren het modellen die bijzonder mooi waren afgewerkt. Maar wanneer je ze naast elkaar zet zijn de verschillen van het vroegere en het huidige niveau van afwerking bijzonder groot. Bovendien was de motorisatie en stroomafname van de Lima modellen niet echt schitterend. Dat is compleet anders bij de LS-Modellen.

IMG_0012 (116K) IMG_0013 (125K)
IMG_0016 (126K) IMG_0018 (124K)
IMG_0017 (178K) IMG_0019 (176K)
IMG_0014 (99K) IMG_0015 (100K)
top

april

De eerste week van april heb ik vakantie genomen. Kathleen, de oudste dochter, zit in Italië, mijn echtgenote met Nathalie zitten in Egypte, en ik ben met Matthias thuis. Een hele week om samen met onze hobby bezig te zijn. In het begin van de week zijn we naar Duitsland gereden om inkopen te doen. In het boodschappenmandje zijn volgende zaken terechtgekomen:

IMG_9200 (163K) IMG_1097 (139K)
IMG_1099 (109K) IMG_1100 (116K)

Later op de week hebben we een bezoek gebracht aan Railz-Miniworld in Rotterdam en op zaterdag zijn we naar Blankenberge getrokken om een bezoek te brengen aan de tentoonstelling "Treintjes voor toeristen". Van beide bezoeken kan je de foto's bekijken op mijn webalbum bij Picasa.
- Railz Miniworld: Rotterdam.
- Treintjes voor toeristen: Blankenberge

wissel versterker(5) (31K) Het probleem met de overgangswissels is gedeeltelijk opgelost. De wissels worden nu aangestuurd met een bekrachtiging. Het schema heb ik teruggevonden in een MIBA Spezial. De schakeling zorgt voor een korte maar krachtige stroomstoot die naar het wisselspoel wordt gestuurd. Bijkomend voordeel is dat de stroomstoot in de tijd is beperkt zodat het doorbranden van de wisselspoelen praktisch niet meer mogelijk is wanneer een contact zou blijven 'hangen'. De laadtijd van de condensator is nog te lang waardoor het kort na elkaar schakelen van 2 wissels niet mogelijk is. Ook zou de capaciteit van de condensator groter mogen zijn om een nog krachtiger impuls te geven, maar hierdoor zou de laadtijd nog vergroten.

Deze maand is ook al het plaatmateriaal gezaagd waarop het industriegebied zal worden gebouwd. Er komen 4 opstelsporen en een fabrieksaansluiting. Omwille van de bereikbaarheid van de achterste sporen worden 2 toegangsluiken voorzien. Een van deze toegangsluiken ligt in de helling naar de opstelsporen. Bovendien liggen de sporen in een bocht wat de overgang tussen de vaste en uitneembare delen er niet eenvoudiger op maakt. Wanneer deze klus is geklaard is het volledige sporenplan van dit deel van de modelbaan klaar en kan met de afwerking worden gestart.

IMG_9199 (155K) IMG_9198 (169K)

Op vrijdag 24 april heb ik een bezoek gebracht aan Intermodellbau in Dortmund. Het was jaren geleden dat ik nog naar deze beurs was geweest. Zoals steeds is één dag te weinig wanneer je alles wil bekijken wat op deze beurs aanwezig is. Alle takken van de modelbouw zijn er vertegenwoordigd. Het aanbod modelspoorwegen leek mij kleiner dan vroeger. De stands van de traditionele merken waren kleiner dan anders. Wat me echt tegenviel was de kwaliteit van de tentoongestelde modelbanen. Uiteraard waren er juweeltjes te zien maar in veel gevallen was de graad van afwerking ronduit bedroevend. Toch zijn we met een tevreden gevoel naar huis gekeerd. Buiten een hoop documentatie heb ik in de uitgebreid aanwezige handel een wagonnetje gevonden waar ik reeds zeer lang naar zocht, op een andere stand voor bijna geen geld een vrachtwagentje gekocht en tenslotte van Bavaria uit koper geëtste omheining, balustrade en riooldeksels.

Deze maand heb ik voor de zoveelste keer mijn garage opgeruimd. De garage wordt gebruikt als magazijn voor het hout dat ik nodig heb voor de bouw van de modelbaan. Zoals elke modelbouwer gooi ik niet snel iets weg, maar na verloop van tijd is het overzicht van wat ik heb totaal zoek. Tijd om toch weg te gooien. Alle overschotjes hout zijn de vuilbak ingegaan. Als het overige materiaal werd netjes gesorteerd. Zo zag het eruit voor de grote schoonmaak.

IMG_8923 (159K) IMG_8922 (140K)
top

mei

Tijdens de mooie dagen van het lange 1 mei weekend ben ik er in geslaagd mijn spuitcabine af te werken. De cabine is nu uitgerust met:

De verlichting is het enige minpunt: die is te zwak.
IMG_9178 (141K) IMG_9183 (103K)

We hebben vlijtig verder gewerkt aan het afstelstation. De sporen lopen over 2 uitneembare platen die nodig zijn om de toegang tot de dieper gelegen delen van de modelbaan te vrijwaren.

De inplanting van de scenery begint ook vorm te krijgen. Aan de Tweebruggenstraat (ZweibrückenStrasse) komt de brandweerkazerne. Tussen de spoorberm en de acherzijde van de kazerne is voldoende ruimte om zo'n achterkoer realistisch uit te beelden. Naast de kazerne staan woon- en winkelhuizen. Aan de huizen is structureel niets gewijzigd. Zij hebben wel een verflaagje gekregen en werden geweatherd. Deze volledige huizenzij stond reeds jaren kant-en-klaar in de kast. Ooit heb ik er eens een proefopstelling mee gemaakt. Nu zal ze een definitieve plaats krijgen op de modelbaan.

foto 5 (19K)
foto 6 (35K)
foto 7 (40K)
foto 8 (31K)
foto 9 (40K)
foto 10 (40K)
foto 11 (29K)
foto 12 (39K)
IMG_1272 (35K)

In het industriegedeelte had ik oorspronkelijk een maalderij gepland. Dat idee is niet helemaal afgevoerd, maar aangezien ik reeds heel wat materiaal heb om een cementfabriek te bouwen lijkt het mij meer aangewezen om dat stukje op de modelbaan te realiseren in de plaats van een volledig nieuw project.

In de omgeving van het lokdepot wordt volop gras gestrooid. Op de klassieke manier: de ondergrond wordt eerst met latexverf in het groen geschilderd, daarna ingestreken met onverdunde houtlijm en daarop worden grasvezels gestrooid. De grasvezels worden in een voldoende dikke laag gestrooid en met de hand goed aangedrukt. Wanneer alles goed is uitgedroogd (de dag erna) worden de losse grasvezels bij elkaar gekeerd.
Plekken waar de grasvezels minder goed hebben gehecht worden ingesmeerd met verdunde houtlijm en er wordt opnieuw gestrooid. Deze graslaag moet de ondergrond vormen voor de verdere beplanting. Die zal bestaan uit foliage en vlokken, struiken en bomen (al dan niet zelf gemaakt). Ook de watertoren werd flink onder handen genomen. Het model had ik reeds jaren geleden in elkaar gezet. Om het gebouw realistisch te laten overkomen was een behandeling met verf meer dan nodig. Eerst werd de bakstenen muur geschilderd met matte roodbruine verf van Humbrol. Daarna werden de voegen 'ingesmeerd' met sterk verdunde witte humbrol verf. Vervolgens werden de bakstenen opnieuw geverfd, maar nu gedrybrushed. Dan hebben de zandstenen delen van het gebouw (vensterbanken, dorpelstenen) een grijze kleur gekregen.
De watertank werd eerst grijs geschilderd en daarna verweerd. Voor het verweren heb ik plakkaatverf van Thalens gebruikt. De kleur bestaat uit een mengeling van oker, gebrande sienna, bruin en grijs. Tot slot werd het dak in het matzwart geschilderd en daarna verweerd met een mengeling van bruine en grijze verf en tot slot werd het hekwerk in een groene kleur gezet.

IMG_9618 (28K) IMG_9619 (30K)
IMG_9620 (27K) IMG_9621 (29K)
IMG_9622 (25K)  

Tegenwoordig is deze vorm van gras strooien verleden tijd. Gras moet rechtop staan. Om dat te kunnen doen moet het gras gestrooid worden met een elektrostatisch toestel zoals de Grasmaster van Noch. Ik vind dit een duur toestel en daarom ga ik proberen om zelf zo'n toestel te maken. Op het internet staan verschillende bouwbeschrijvingen van zo'n toestel.
Als in de omgeving van Antwerpen op een zekere dag alle licht uitgaat dan weet je dat ik mijn toestel heb uitgeprobeerd en er iets mis was met de opbouw van de elektronische componenten.

Het voertuigenpark werd uitgebreid met een set wagons voor het vervoer van kolen of ijzererts van de DB type OOtz. Deze wagons werden uitsluitend in bloktreinen ingezet en waren uitgerust met automatische koppelingen. Om die reden hadden de wagons geen buffers. Op de uiteinden van de trein waren de wagons uitgerust met normale koppelingen en buffers. Om het onderscheid te kunnen maken waren de hoeken van die wagons geel geschilderd. Roco heeft 3 sets uitgebracht met telkens 4 wagons die elk een ander nummer dragen. Bij de wagons is een imitatie van de automatische koppeling gevoegd die in de normschacht kan worden geschoven. De wagons zijn, naar goede ROCO gewoonte, prachtig gedetailleerd en voorzien van loepzuivere opschriften.

Verder is de verzameling Belgische modellen weer wat aangegroeid: een diesellok van de reeks 62 in groene kleur ontbrak nog. Lok nr. 6289 van Roco heeft deze leegte opgevuld.

IMG_1267 (38K) IMG_1268 (41K)
IMG_1271 (27K) IMG_1269 (27K)
IMG_1265 (43K) IMG_1266 (43K)

Oh ja, Modelspoormagazine heeft de voorwaarden voor deelname aan de mini-baantjes wedstrijd voor de tentoonstelling van oktober 2010 gepubliceerd in het nummer 81. Ik denk dat ik mij voor deze wedstrijd ga inschrijven. Het onderwerp is reeds bepaald. Ik moet nog een antwoord vinden voor een aantal technische problemen. Wanneer het zover is zal ik mijn inschrijving doorsturen. Wat het wordt blijft geheim... Als ik heb beslist om mee te doen zal ik van de bouw wel een verslag maken en foto's nemen die ik dan na de wedstrijd op deze website zal publiceren.

top

juni

Ook deze maand is voorbijgevlogen zonder dat ik heb verder gewerkt aan de modelbaan. Ik ben wel begonnen met het schilderen van het administratieve gebouw van het locdepot.

(foto's)

Wel heb ik heel wat tijd gestoken in het verder uitdenken van het concept om mee te doen aan de 2de mini-baantjeswedstrijd van Modelspoormagazine tegen oktober 2010. Ik heb lang getwijfeld, maar uiteindelijk mezelf toch ingeschreven.

Nu wordt het een kwestie van de zaken niet te laten aanslepen zodat binnen de 16 maanden alles klaar zal zijn. Er blijven nog steeds een aantal vragen onopgelost maar links of rechts zal ik wel hulp vinden om ook hier antwoorden te krijgen.

De verzameling werd uitgebreid met enkele automodellen van Brekina. Een model van de MB 0305 Autobus van de Lijn uitgeleverd door VK-Modelle onder de naam Kembel en een reeds langer op de markt verkrijgbare autobus van de Lijn van het merk Rietze. Mijn bestelde loc van de reeks 60-61 was bij Van Biervliet beschikbaar en ik ben die dan ook deze maand gaan ophalen.

IMG_9636 (108K) IMG_9637 (109K)
IMG_9623 (22K) IMG_9633 (108K)
top

juli

Deze maand is er vooral gewerkt aan het minibaantje project. Het project heeft de titel gekregen "Tussen Hemel en Hel". Op het baantje zal de tram een centrale rol spelen. Er is nog geen 'tastbaar' materiaal. Ik heb veel tijd gestoken in het opzoeken van informatie die nodig is om het baantje een realistische aanblik te geven.

De modules werden ook uitgetekend op ware grootte. Dat was nodig om te verifiëren of het sporenplan wel realiseerbaar is op zo'n kleine oppervlakte. Goed dat ik dat heb gedaan, want er waren wel enkele aanpassingen nodig.

Vervolgens werd op zoek gegaan naar het geschikte spoormateriaal. Er zijn niet zo veel fabrikanten van tramrails. De enige die echt tramspoor (groefrails) produceren zijn proto87 en Swedtram. De eerste is te nauwkeurig op schaal waardoor de trams (die ik reeds in mijn bezit heb) niet op deze sporen zouden kunnen rijden omdat de wielen niet volgens dezelfde norm zijn gemaakt. Naar Swedtram heb ik reeds 2x een mail gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.

Proto87_tramspoor (16K)
Proto87
Swedtrack_tramspoor (32K)
Swedtrack

Dan maar zelf bouwen zeker ? Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik heb gekozen voor het gebruik van een normale spoorrail (vignol-profiel) en daarnaast een 2de rail die op haar zijkant wordt gelegd zodat de onderzijde fungeert als smalle binnenkant van de groefrail.

Om het optisch effect te kunnen bekijken werd eerst een proefstukje gemaakt. Ook nu worden de nodige lessen getrokken voor de bouw van de definitieve modules. Voor de bouw van het proefstukje heb ik gebruikte rails genomen: wanneer er een bocht of knik in die rail heeft gezeten dan is die er vrij moeilijk uit te krijgen. De gebruikte rails hebben het code 100 profiel. Dat is te hoog om gelijk te komen met de schuin geplaatste rail. Voor de definitieve uitvoering zullen rails met code 83 worden gebruikt.
De rails werden gesoldeerd op stukjes printplaat. Deze strookjes waren voldoende groot, maar iets meer speling zou toch beter zijn. Ook de tolerantie voor de vijs waarmee de plaatjes op de grondplaat worden bevestigd moet ik nauwkeuriger respecteren of vijsjes nemen met een kleinere kop.

IMG_1159 (57K) IMG_1162 (79K)
IMG_1164 (72K) IMG_1165 (82K)
IMG_1873 (48K) IMG_1872 (63K)

De op zijn kant geplaatste binnenrail werd niet gesoldeerd, maar vastgelegd met spijkertjes. Bij de definitieve versie zal deze rail ook worden vastgesoldeerd.

Bij deze test, die overigens voor mij een voldoende mooi resultaat opleverde, is alleen een recht stuk spoor gemaakt. Het vervolg is een test maken voor een gebogen stuk rail, een kruising en tot slot een wissel. Vooral bij dit laatste zal heel wat vijl en schuurwerk nodig zijn om gewone stukken rail om te vormen tot wisseltongen, aanslagstukken en andere wisselonderdelen.

Deze vakantiemaand stond een city trip naar Hamburg op het programma. Hamburg is een mooie stad. Ik vind dat er mooie huizen staan en dat moderne gebouwen mooi gecombineerd zijn met oudere architectuur. Echt oude gebouwen zijn er in Hamburg niet veel te vinden. In de tweede wereldoorlog werd de stad nagenoeg verwoest door bombardementen.
Een van de trekpleisters in Hamburg is het Miniatur Wunderland in de pakhuizen in de oude haven. Naar eigen zeggen de grootste overdekte modelbaan ter wereld. Ik keek er reeds lang naar uit om hier een bezoek te brengen. En het heeft me niet ontgoocheld. De modelbaan is reusachtig. Er worden verschillende landen uitgebeeld: je hebt de Alpenlanden met Zwitsers en Oostenrijks materiaal, uiteraard Duitsland met daarin een stukje Hamburg, de modelstad Knuffingen en een stukje Harz-streek. Verder is er nog een stukje Verenigde Staten en meer bepaald de stad Las Vegas. Terug in Europa zijn er de Scandinavische landen met de meest Noordelijke spoorlijn (KLAB) waarop voornamelijk transporten van ijzererts plaatsvinden.
De scenery is overweldigend, alleen in mijn ogen niet altijd even natuurgetrouw. De bergen in het Alpengedeelte ogen voor mij niet erg realistisch. En zo zijn er wel meer zaken waarvan de overeenstemming met de realiteit ver te zoeken is. Altijd en over geldt het motto: groot en veel. Het aantal Preiserfiguren en auto's is niet te tellen. Wel leuk zijn de tientallen, misschien wel honderden kleine mise-en-scènes, alhoewel dat na verloop van tijd je herhaling merkt.
Wanneer je voor je eigen modelbaan iets origineels wil bedenken: je bent eraan voor de moeite. Op de baan van Miniatur-Wunderland is deze scène wel ergens terug te vinden. Toch blijft het een modelbaan die je moet gezien hebben.

De hele uitstap heeft in het teken van de modelbaan tentoonstellingen gestaan. Wanneer we naar Hamburg reden zijn we gestopt in Bad Driburg. Daar staat een mooie modelbaan die als centraal thema het station en het locomotiefdepot van Bad Driburg heeft. Deze regio was gekend voor de exploitatie van zware goederentreinen (ertsen, kolen en staal) met de inzet van de stoomlocs Baureihe 44.

In het terugkeren hebben we halt gehouden in Oberhausen. Deze modelbaan heeft als thema het Duitse Ruhrgebied. Op de modelbaan is een deel van de haven van Duisburg en een reusachtig hoogovencomplex uitgebeeld.

Zowel Bad Driburg als Modellbahnwelt te Oberhausen zijn echte aanraders. In vergelijking met Miniatur-Wunderland is de uitbeelding van het landschap veel natuurgetrouwer.

In Hamburg zelf hebben we nog even halt gehouden - hoe kan het anders - in het Hauptbahnhof.

Tijdens deze uitstap heb ik zo'n 1.000 foto's getrokken die je kan bekijken in mijn fotoalbum.

Deze maand is mijn verzameling treinen niet uitgebreid. Ik wacht nog op de modellen van de reeksen 11 en 12 van LS models. Volgens de berichten worden die in de loop van de maand juli of augustus uitgeleverd. Wanneer je MiWuLa verlaat dan kom je terecht in een shop (zoals bij vele andere tentoonstellingen). In de shop stonden enkele grote bakken waarin allerlei automodellen kris kras door elkaar lagen.Uit te kiezen 3,90 Euro per model voor een personenwagen en wanneer je er 10 koos dan kreeg je korting waardoor een modelletje nog slechts 2,99 Euro kostte. Idem voor de vrachtwagens: 9,90 Euro per stuk en wanneer je er zes koos dan kostte één camion nog 8,25 Euro. Op zich waren de prijzen al laag, dus heb ik mij eventjes laten gaan en ben met een hoop autootjes en vrachtwagens buiten gestapt, de meeste van het merk Schuco maar ook enkele modellen van Herpa en Wiking.

Thuis gekomen ben ik mij beginnen ergeren aan het feit dat alle autootjes nog verpakt in de doosjes her en der in mijn kasten zaten opgeborgen. Een vitrinekast zou een mooie oplossing zijn. Met overschotten hout en glas heb ik zelf een vitrinekast gemaakt waarin alle autootjes een plaatsje vinden. Het zelf snijden van glas is niet zo eenvoudig en de snijranden mooi afwerken kan je zelf haast niet. Vroeg of laat zal ik het zelf gesneden glas nog wel vervangen door glas dat bij een glashandel wordt gekocht.

IMG_1169 (80K) IMG_1171 (72K)

Nu alle automodellen mooi naast elkaar staan opgesteld valt de evolutie van de fabricagetechnieken wel heel erg op. De detaillering van de hedendaagse modellen laat bijna niets meer te wensen over. Dat was vroeger wel anders. Ter illustratie foto's van enkele modellen van vroeger en nu.

IMG_1876 (45K) IMG_1877 (45K)
IMG_1878 (53K) IMG_1879 (51K)
top

augustus

De tijd vliegt snel, zeker tijdens de vakantiemaanden. Gezien het mooie weer in augustus werd er van geprofiteerd om met het gezin uitstappen te doen en bleef er minder tijd over voor de hobby. Toch hebben we een aantal zaken kunnen doen.

Vorige maand werd een oplossing gevonden voor het opbergen van de personenauto's in de vorm van een zelf gemaakte vitrinekast. Restte nog de grotere modellen van autobussen, vrachtwagens en niet te vergeten: mijn verzameling brandweerwagens.
Tussen 2 kasten die de onderbouw van mijn modelbaan vormen was nog een ruimte van ongeveer 50 cm breed. Te smal om door te kruipen. Deze opening was dan ook meestal volgestapeld met van alles en nog wat dat misschien ooit wel van pas zou kunnen komen (voor lege sigarendozen die ik af en toe gebruik om iets op te bergen of iets te ondersteunen). Deze ruimte kon ik beter benutten door er enkele schuiven in te plaatsen.
In het totaal zijn 6 schuiven gemaakt met een nuttig ruimte van 44 x 50 x 9 cm. De eerste schuif heeft een iets grotere hoogte zodat er nog een bakje in kan worden geplaatst en er op die manieren 2 verdiepingen ontstaan.
In de schuiven werden de automodellen een beetje logisch (althans volgens mijn logica) opgeborgen:
 
  schuif 1 :
    o brandweerauto's en andere hulpdiensten
    o vrachtwagens zonder verpakking
  schuif 2 : autobussen en vrachtwagens van openbare diensten (gemeente, post, ...)
  schuif 3 : Belgische modellen
  schuif 4, 5 en 6 : vrachtwagens in de nog originele verpakking.

IMG_1195 (73K) IMG_1196 (107K)

Nadat alle vrachtwagens in de schuiven waren geladen werd de rest van de kasten grondig gereorganiseerd. Verbazingwekkend tot welke resultaten zo'n operatie kan leiden. De laatste aankopen waren zo goed mogelijk in de kasten opgeborgen. Door alles beter te rangschikken (volgens grootte van de doos) kwam er een heel stuk ruimte vrij waardoor ik een heleboel materiaal dat noodgedwongen op de modelbaan was blijven staan netjes kon opbergen. Zo kwam er ook opnieuw ruimte vrij om verder te bouwen aan de modelbaan.

De huizen aan de Zweibrückenstrasse werden op de modelbaan geplaatst. De opstelling is voorlopig. De beschikbare ruimte is nipt, het huizenblok past er net in. Dan kon een aanvang worden gemaakt met het uitwerken van het spoortalud. Achter de huizen moet ruimte blijven voor de 'achterkoer' van de brandweerkazerne. Dat maakt dat het talud met een helling van 30° eindigt met een stukje muur. De ribbetjes voor de ondersteuning van het vliegengaas maarmee het talud zal worden gemaakt werden gezaagd uit overschotten van spaanplaat van 18 mm dik en multiplex van 8 mm. De ribbetjes werden met houtlijm op hun plaats vastgemaakt.

IMG_1198 (71K) IMG_1199 (79K)
IMG_1200 (157K) IMG_1201 (148K)

Voor het minibaantje gaat de zoektocht naar groefrails verder. Ik heb nog eens een mail gestuurd naar Swedtram in Zweden, maar nog steeds geen antwoord gekregen. Dus blijven we de piste van zelfbouw verder onderzoeken. Om zelf rails te kunnen maken is het noodzakelijk dat in bochten de railstaven worden voorgebogen zodat die niet steeds onder spanning staan. Om de rails voor te buigen heb ik zelf een buigapparaat gemaakt.

IMG_2001 (47K) IMG_2012 (52K)
top

september

Deze maand is er helemaal niet aan de modelbaan gewerkt. Het begin van het schooljaar voor de kinderen en het voorbereiden van de aanvang van de verbouwingswerken zijn hier voor een groot deel verantwoordelijk.

Aan het project minibaantje is ook nog niet verder gewerkt, maar wonder boven wonder heb ik antwoord gekregen van het Zweedse Swedtram. Nu wordt het moeilijk: kies ik voor de gemakkelijke weg en bestel ik de sporen van dit merk. Alhoewel: gemakkelijk ? Zij leveren alleen profielen en wissels in bouwpakket. Al het overige zoals het maken van de sporen en kruisingen moet nog zelf gebeuren. Of ga ik voor de volledige zelfbouw. Ik ben er nog niet uit. Misschien dat het prijskaartje de doorslag zal geven.

De verzameling modellen is deze maand wel flink uitgebreid. Van LS Models zijn de HLE11 en HLE12 eindelijk geleverd. Dan maar meteen de bijpassende ICR Benelux rijtuigen gekocht. Ttz. Eén set met een A en een AB rijtuig. De andere sets met o.a. het stuurstandrijtuig zijn besteld. Hopelijk moet ik daar geen jaren op wachten. Verder is het NMBS rijtuigpark uitgebreid met I6 rijtuigen van Roco in Eurfoma kleuren (C1-livrei).

[NMBS HLE11]
IMG_2174 (65K)
[NMBS HLE12]
IMG_2176 (61K)
[NS ICR Rijtuigen Benelux]
IMG_2169 (68K)
[NMBS I6 Rijtuigen]
IMG_2167 (54K)

De Deutsche Bundesbahn werd ook versterkt met de elektrische locomotieven E10.1 (tijdperk 3) en delfde locomotief maar dan voor tijdperk 4. Ook voor tijdperk 4 is de lok van de reeks E140. Het goederenpark werd uitgebreid met set schuifwandwagens type Tbes.

[DB E10.1]
IMG_2172 (66K)
[DB BR 110.1]
IMG_2170 (71K)
[DB BR 140]
IMG_2173 (66K)
[DB schuifwandwagens]
IMG_2171 (53K)

Op de beurs in Merksem werd de verzameling modelauto's uitgebreid met enkele modellen van Brekina.

[Volvo 144 Sedan]
IMG_2177 (58K)
[MB280S Coupé]
IMG_2164 (53K)
[Camaro]
IMG_2162 (55K)
 

Naar aanleiding van mijn aankoop van de I6 rijtuigen was ik op het internet op zoek gegaan naar informatie over deze en andere reizigersrijtuigen van de NMBS. Veel info is er niet te vinden. Slechts een handvol sites bespreken of geven info over de rijtuigen die in dienst zijn of in dienst zijn geweest. De meest volledige site heeft spijtig genoeg alleen info in het Frans. Zodoende is bij mij de idee gerijpt om zelf een overzicht te maken van dit materiaal. Ik heb reeds contact gehad met de eigenaars van de sites en positieve reacties en input gekregen. Mijn zoektocht gaat verder. Alle info wordt verzameld en zal vroeg of laat resulteren in een uitbreiding van mijn website. Ik hou u op de hoogte.

Aan de website werd ook flink gewerkt: ik ben begonnen met het controleren van de link pagina's. De links naar tijdschriften en fabrikanten zijn volledig bijgewerkt. Bij de fabrikanten werden heel wat merken toegevoegd.

Bij de pagina's over de hulpdiensten werden fotoalbums toegevoegd over de brandweer van Antwerpen en Oberhausen (D).

Er is een nieuwe rubriek gemaakt met foto's van bezochte tentoonstellingen en evenementen.

top

oktober

Alle aandacht gaat nu uit naar het minibaantje. De deadline is nu net iets minder dan één jaar en er zijn nog een aantal onopgeloste vragen. De sporen bestel ik bij Swedtrack. De prijs valt best mee en ik geraakte er niet uit hoe ik wissels met een groefprofiel zelf zou kunnen bouwen. Swedtrack levert wissels in de vorm van een bouwpakket. Al de rest zoals kruisingen en zo zal ik toch nog zelf moeten maken uit het railprofiel.

Ik ben nog op zoek naar een geschikt gebouw. Ik ben er nog niet uit wat voor soort gebouw het moet worden: een appartementsgebouw, een kantoorgebouw, een school, … De zoektocht naar een goed voorbeeld gaat verder.

Aan de modelbaan is niet verder gewerkt. De hobbykamer is wel helemaal opgeruimd. De bouwwerken zijn gestart en binnenkort zal een deel van de kamer niet meer toegankelijk zijn. Om de treintafel de beschutten tegen stof en te beschermen wordt een tijdelijke wand geplaatst. Daardoor zal ik een hele tijd niet aan de modelbaan kunnen werken. Er staan gelukkig nog een heleboel andere zaken op het todo lijstje.

Het seizoen van de tentoonstellingen is opnieuw begonnen. Dit jaar werd op 10 en 11 oktober de 2-jaarlijkse tentoonstelling Euromodelbouw georganiseerd. De initiatiefnemer is de Hoeseltse treinclub en de plaats van het gebeuren : de Limburghal te Genk. Dit jaar was er naast de klassieke modelbouwexposanten ook ruimte voor verkoopsstanden. Op één van deze standen heb ik zeer voordelig een loc gekocht waar ik reeds een tijdje naar zocht: het paradepaardje van de Deutsche Bundesbahn, E-loc 103.

Van Euromodelbouw heb ik op 14 oktober een fotoreportage on-line geplaatst.

Naar een andere grote tentoonstelling, Eurospoor te Utrecht, ben ik niet geraakt. De zoveelste keer op rij. Spijtig want er stonden wel enkele banen die ik graag van dichterbij had willen bekijken.

top

november

De verbouwen voor de uitbreiding van de treinkamer gaan zoals gepland. In het begin van de maand heb ik een stofwand geplaatst zodat de modelbaan zoveel mogelijk wordt gevrijwaard van stof en beschadigingen. Het gevolg hiervan is dat een aantal kasten niet meer toegankelijk zijn. In die kasten zitten tijdschriften, rollend matereriaal en nog te bouwen bouwdozen voor de afwerking van de scenery. Materiaal dat ik niet onmiddellijk nodig heb. Voor de rest blijft de treintafel goed toegankelijk zodat ik er toch nog aan zou kunnen verder werken.

Voorlopig gaat alle aandacht naar het minibaantje. Plaats om te bouwen is er voorlopig niet, dus blijven we plannen maken. Het concept is nu volledig klaar. Ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt wat de gebouwen betreft die op de modulebaan zullen komen. Nu ben ik bezig met dat allemaal om te zetten in tekeningen. Op die manier hoop ik dat ik niet voor verassingen kom te staan wanneer ik werkelijk aan het bouwen begin. Verder hoop ik reeds een aantal "onderdelen" van het minibaantje te kunnen bouwen zodat, eens dat er voldoende ruimte zal zijn, ik alles als een puzzel in elkaar kan steken.

De tramrails die ik bij Swedtram in Zweden had besteld zijn ondertussen geleverd. Mijn vrees dat de spoorstaven van 1 meter bij het transport zouden worden beschadigd was niet onterecht. Niettegenstaande de Zweden een goede poging hadden ondernomen om zoiets te vermijden door de sporen te bevestigen aan een houten stok is de post er toch in geslaagd deze stok te breken waardoor de railstaven een lichte verbuiging vertonen. Niet dramatisch, maar toch...

De wissels zijn bouwpakketjes. Dat wordt nog even puzzelen om die op de juiste manier in elkaar te steken. Er zit een handleiding bij (gelukkig in het Engels en niet in het Zweeds), maar die blinkt niet echt uit in duidelijkheid. Een tekeningetje of een foto zou heel wat meer duidelijkheid kunnen brengen.

[Gebogen rails]
IMG_2923 (52K)
[Onderdelen wissel]
IMG_2925 (59K)

Om het minibaantje tijdens een tentoonstelling toch een beetje autonoom te kunnen laten functioneren wil ik een stukje automatiseren. Ik heb daar zelf geen verstand van maar een goede vriend van mij wel. Hij heeft ooit de plannen heeft getekend voor de modelbaan van mijn vader. Nadat ik hem had uitgelegd wat de bedoeling was leek het hem wel aan te spreken, wordt ongetwijfeld vervolgd...

Op de website werd de eerste pagina over het minibaantje online geplaatst.

Deze maand zijn we ook naar de opendeur dagen geweest bij de Luikse modelbouwclub ALAF. Een fotoreportage werd reeds op 13 november on line geplaatst.

De verzameling modeltreinen is deze maand voor een keer niet uitgebreid. We sparen voor wat nog gaat komen.

top

december

Tijdens de laatste maand van het jaar is er opnieuw niet veel gebeurd dat toonbare resultaten oplevert.

Voor de realisatie van het minibaantje probeer ik de plannen zo concreet en gedetailleerd mogelijk uit te werken zodat - eens ik aan de slag kan gaan met de bouw - ik hopelijk voor weinig verrassingen zal komen te staan. Omdat tekenen met de computer nu eenmaal gemakkelijker is dan met potlood en papier probeer ik de plannen te maken met het gratis programma Google Sketchup. Sneller... op voorwaarde dat je goed met het programma overweg kan. En daar ben ik dan ook bijna de ganse maand mee bezig geweest: het onder de knie krijgen van dat programma.

Het voorlopige resultaat is niet een deel van het minibaantje maar een andere projectje dat reeds een hele tijd op de to-do lijst staat: nl. de brug over de sporen op de hoek van de modelbaan. Eerst werd een tekening gemaakt in Sketchup, daarna werd begonnen met de bouw ervan in plastikard.

[Google Sketchup / brug]
Brug (25K) Brugleuning (28K)
Brug2 (72K) IMG_3139 (45K)

De verzameling Belgische modellen is deze maand toch weer gegroeid. De loc die ik heb gekocht past niet helemaal in mijn verzameling maar is bedoeld om te worden ingezet op de nieuwe modulebaan die we bij de modelbouwclub aan het bouwen zijn. Deze baan zal zich situeren in België in het tijdperk 5 - 6. Ze bestaat uit een geëlektrificeerde hoofdlijn (daar kan ik mijn HLE13 op laten rijden) en een niet-geëlektrificeerd havenspoor. Hier kan ik mijn HLR77 op laten rijden, maar dat model heeft zowat iedereen dus vond ik dat er een ander model moest komen. Toevallig werd de Class 66 lok met GM-Opel opschrift van Mehano op het forum van modelspoormagazine te koop aangeboden. De prijs was OK en zo heb ik het model gekocht.

[Mehano - Class 66 - GM Opel]
IMG_3013 (74K) IMG_3012 (64K)
IMG_3145 (67K) IMG_3146 (61K)

Op de modulebaan van de club is ook een silo-overlaadstation gepland voor treinwagons en vrachtwagens. Ten minste één vrachtwagen zal er worden gelost of geladen. Voor de scenery op de eigen modelbaan werd de Volvo 144 van Brekina aangeschaft.

[AWM - Scania m. silooplegger KATOENNATIE]
IMG_3136 (48K)
[BREKINA Volvo 144]
IMG_3156 (50K)

Wanneer ik op het voorbije jaar terugblik ben ik best tevreden. Niet alle plannen zijn gerealiseerd maar dat geeft niet. Zo zijn we zeker dat we de komende jaren nog plezier aan de hobby zullen beleven. Als voornaamste redenen voor het niet realiseren van wat gepland was zijn de aan de gang zijnde verbouwingen en het besluit om mee te doen aan de minibaantjes wedstrijd. Beide hebben een deel van de beschikbare tijd opgeëist en dat zal zeker ook zo zijn voor het komende jaar.

top

Ik wil alle bezoekers van mijn website het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar. Een opperbeste gezondheid en veel hobbyplezier.

ga naar 2008 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional