Dagboek 2006

april

Ik heb nu al bijna een jaar niet meer aan de baan gewerkt. Reden: in de kamer zijn nieuwe ramen geplaatst. Om te vermijden dat er schade zou worden aangericht bij het uitbreken van de oude ramen en het plaatsen van de nieuwe had ik besloten om niet verder te werken aan de baan totdat de werken voorbij zijn. Ondertussen zijn de kastjes voor het opbergen van het gereedschap bijna klaar zodat we kunnen verder gaan met het bouwen van het schaduwstation.

top

mei

Het bouwen van de kastjes voor het opbergen van het gereedschap heeft vertraging opgelopen omdat degene die het hout had gezaagd enkele stukken verkeerd had afgezaagd. We zijn ondertussen half mei en eindelijk zijn de kastjes klaar. De houten bakjes waarin het gereedschap komt te liggen moeten nu nog een laagje vernis krijgen. Al bij al zal het einde mei zijn vooraleer ik de kastjes in gebruik zal kunnen nemen.

IMG_1873 (23K) IMG_1874 (28K)
IMG_1875 (27K)

Joepi! Er zit een lang weekend in de maand mei (25 - 28 mei). De 4 dagen zijn gereserveerd voor de modelbouw. In dat lange weekend wilde ik de andere wisselstraat van het schaduwstation op niveau 0 afwerken. Alleen willen de weergoden niet mee. Al het zaagwerk moet ik buiten op de oprit doen en dat gaat niet wanneer het regent. Uiteindelijk blijft het zondag droog en heb ik toch nog één dag kunnen werken aan de modelbaan.

top

juni

Dit keer lukt het wel. Het eerste weekend van de maand is een verlengd weekend door een feestdag én de weergoden zijn me gunstig gezind. De onderbouw voor de wisselstraat en de oprit naar niveau 1 kunnen worden afgewerkt. Het vraagt heel wat pas en meetwerk om de bochten op elkaar te laten aansluiten. De afmetingen van het met Winrail getekende plan en de werkelijkheid stemmen niet helemaal overeen. Op een stukje van 50 cm zit soms 2 cm verschil. Ik vraag me af of deze afwijking ook bij andere tekenprogramma's voor modelbanen voorkomt.

De hele ondergrond kan worden uitgezaagd en geplaatst. Met de sjablonen van Peco en het railplan van de wisselstraat afgedrukt op schaal 1:1 wordt de wisselstraat uitgetekend zodat de gaten voor de wisselaandrijvingen kunnen gemaakt worden. Daarna wordt de laag kurk gelegd.

In het laatste weekend heb ik goed kunnen doorwerken. Tijdens de voorbije dagen werd de kurkbedding voor het grootste deel geplaatst. Als eerste worden de wissels gelegd. Wederom kom ik tot de vaststelling dat de werkelijkheid en het plan afwijken. Op het eerste zicht zal de buitenste boog buiten de plaat terecht komen. Misschien kan ik de wissel nog verplaatsen ? Maar ook alle andere wissels liggen meer naar rechts verschoven dan ik oorspronkelijk had voorzien. De boogstralen van de sporen lijken ook niet meer te kloppen. Omdat deze voldoende ruim zijn bemeten zal een paar centimeter geen invloed hebben op het rijgedrag; De kleinste straal is nog steeds 760 mm. De boogstralen worden opnieuw getekend zodat de sporen hierop kunnen worden uitgelijnd. Het eerste en tweede spoor worden volledig gelegd. Voldoende om uitvoerige testritten te houden.

Voor de testritten worden de Belgische locs gebruikt die ik dit weekend heb gekocht (een beetje sparen en dan kan je er een hele reeks tegelijk kopen: de 5102 van Mehano, de 6215 (blauw/geel), de 6218 (geel/groen) en de .5307 (groen met brede gele band) van Roco. Ik heb lang getwijfeld of ik deze locs wel zou kopen. Ik bouw een baan naar Duits voorbeeld. Maar toch… aangezien mijn vader ooit gestart is met het verzamelen van modellen naar Belgisch voorbeeld en hij - gezien zijn gezondheidstoestand - niet meer buitenkomt om nieuwe modellen te kopen, voel ik mij 'verplicht' om die verzameling verder te zetten. (Les excuses sont fait pour s'en servir).
De andere Belgische modellen die ik reeds had worden ook bovengehaald om deel te nemen aan de testritten. Bij het uit de doos nemen stel vast dat de 2 59'ers van Roco een deel van hun bufferplaten kwijt zijn. Bij het ene model zijn er 3 verdwenen (afgebroken) en bij de andere zijn er 2 weg. Dat zal even zoeken worden om deze terug te vinden of andere te kopen om de modellen te herstellen. Bij de testritten merk ik dat deze beide locs ontsporen op de wissels van de toegang tot het schaduwstation. Elke loc op een andere wissel. Het zal dus eerder aan de locs liggen dan aan de wissels, vooral omdat zij de enige locs zijn die deze problemen hebben. Dat moet ik nader onderzoeken.

In de loop van de laatste week kan ik nog een beetje verder werken. De laatste stukjes kurkbedding worden gelegd. Ook het leggen van de sporen in het schaduwstation gaat verder. Spoor 3 en 4 kunnen zonder problemen worden gelegd voor de sporen 1 en 2 zal ik een oplossing moet zoeken voor de plaats van de wissel. Zoals die nu is getekend sluiten de sporen niet mooi aan. De wissel zal op een andere plaats moeten komen.

Nu komt een - voor mij althans - minder leuk werk: het leggen van de bedrading. Ik heb nog geen afgewerkt idee van hoe het besturingspaneel er zal uitzien. Dat maakt het moeilijk om schakelaars e.d. te plaatsen. Ik denk dat er een voorlopige oplossing zal komen waarbij alles manueel zal kunnen worden bediend.

top

juli

Met een beetje meten en passen en het opnieuw zagen van het gat voor de ondergrondse wisselaandrijving kunnen ook de sporen 1 en 2 van het schaduwstation worden gelegd. Ook het spoor dat van het station terug naar niveau 1 loopt wordt gelegd. In de loop van de maand worden ook nog de ondergrondse bovenleiding en de bedrading gedeeltelijk aangesloten zodat over het volledige traject kan worden gereden. Een lok met een gemiddelde snelheid is nu al bijna één minuut onderweg om van het ene uiterste punt naar het andere te rijden.

top

augustus

Vakantiemaanden: je verwacht veel tijd te hebben, maar niets is minder waar. Eind deze maand starten verbouwingswerken aan de woonkamer. We zullen meer dan een maand de woning moeten reorganiseren om er in te kunnen leven. Alle meubels moeten uit de woonkamer weg, en dat betekent ook dat de inhoud van de kasten moet worden ingepakt… een hels karwei.

Toch nemen we een weekend vrij en gaan voor enkele dagen naar Keulen. Ik heb op voorhand op het internet namen en adressen van modelbouwwinkels opgezocht. Er zijn er een 8-tal die niet te ver van het centrum zijn verwijderd. Een aantal liggen op loopafstand van elkaar.
Eéntje ligt op de weg van het hotel naar het centrum van de stad. Daar worden dan ook de nodige aankopen gedaan: het pas uitgebrachte treinstel 'Limburger Zigarren ETA 517" van Kato, enkele reizigerswagons van Roco en een stuk of wat autootjes uit de 70-80er jaren van Brekina. Ook worden enkele wissels van ROCO gekocht voor de uitbreiding van het schaduwstation met doodlopende sporen. De elektrische aandrijvingen voor de wissels heeft hij echter niet in voorraad.
Voor de prijs moet je niet naar Keulen rijden. De winkelier hanteerde de aanbevolen verkoopprijzen van de verschillende merken. Gezien de grootte van het bedrag kreeg ik korting: omgerekend 2% op de totale aankoopprijs.
Thuis gekomen registreer ik al mijn aankopen in mijn database. Dan stel ik vast dat de winkelier zich heeft vergist bij het aanrekenen van de ROCO wissels. In de plaats van 3 wissels staan er slechts 2 op de rekening. Plots valt de korting veel hoger uit, een meevaller dus…
Het is hoe dan ook een dure maand op modelbouwvlak: eerder deze maand was de HLD 5106 van Mehano uitgekomen. Die mag toch ook niet ontbreken in de verzameling !

top

september

Ook deze maand zal er niet veel gebeuren om modelbouwvlak. De verbouwingen in de woonkamer zijn in volle gang.

We brengen een bezoek aan de open deurdagen bij MTD te Mortsel. Weer wordt de verzameling Belgische modellen uitgebreid: de HLE 2024 van ROCO, het WLAB30 slaaprijtuig van LS-Models en op de beurs in Merksem kan ik nog een stel Mistral 69 wagons eveneens van LS-Models op de kop tikken.

top

oktober

Een drukke maand vol activiteiten van het Rode Kruis. Bijna alle weekends zijn bezet. De andere vrije dagen van het weekend worden zoveel mogelijk gebruikt om naar de vele tentoonstellingen en beurzen te gaan dit in deze periode worden georganiseerd.

Als eerste is de ModelspoorKlub van de Kust aan de beurt. Op zondag rijden we met de trein naar Oostende. De tentoonstelling is niet heel groot, maar de modelbanen die worden getoond zijn van grote kwaliteit.

Rail 2006 in 's Hertogenbosch is een tegenvaller. Er zijn mooie modelbanen te zien, maar meer dan de helft van de beurshallen wordt in beslag genomen door winkeliers en standhouders met tweedehandsmateriaal.

Ook modelspoorexpo 2006 in Mechelen wordt bezocht. Geen tijd dus om verder te werken aan de modelbaan. Wel wordt het locomotievenpark uitgebreid met alweer een Belgisch model: de HLE 1357 van LS-Models.

Ook eindelijk de tijd gevonden om de aandrijvingen voor de ROCO wissels die ik in augustus in Keulen heb gekocht te gaan halen bij een winkel in Antwerpen. Nu kunnen de wissels eindelijk worden ingebouwd en kan het schaduwstation worden voltooid.

Het laatste weekend van oktober wordt verlengd met enkele dagen vakantie. In de loop van de week ben ik langs Collectorsbank in Wilrijk gereden om Roco sporen code 83 te halen. De doodlopende sporen van het schaduwstation worden eindelijk gelegd. Omdat de plaats waar de sporen moeten komen slechts met moeite kan worden bereikt wordt het geheel afzonderlijk gebouwd en zal wanneer het klaar is op zijn plaats worden gelegd. Het is de eerste keer dat ik met Roco sporen werk. Ik vind dat werken met Peco rails vlotter gaat. Ook de aansluitingen van de Roco wissels wordt eerst rustig bekeken. De aansluiting van het gepolariseerde hartstuk is niet helemaal duidelijk als je de tekeningen bekijkt die met de wisselaandrijving zijn meegeleverd. Uiteindelijk valt het mee. Een voordeel is dat je geen draden moet solderen. De meegeleverde draad klemt in de aansluitbussen. Hopelijk komt dat in de loop der jaren niet los. Voor de zekerheid worden de draden met een klemmetje vastgezet. Ook worden alle isolatiestukken en bedrading op voorhand gezaagd en aangesloten. Eigenlijk is het wel prettig werken op deze manier: alles is goed bereikbaar. Wanneer het geheel klaar is moet het nog op zijn plaatst worden gelegd. Dat loopt aanvankelijk niet van een leien dakje.

top

november

Op het niveau 0 liggen nu alle sporen. De bovenleiding is nog niet volledig afgewerkt: hier ontbreken nog wat palen. Die moet ik bijbestellen. De wissels van wisselstraat B en de stopsecties moeten ook nog worden aangesloten.

Ik kan nu verder met niveau 1. Tot aan wisselstraat C lagen de sporen. Vanaf daar kan ik nu verder werken. Op het spoor dat naar het industriegedeelte loopt zit een aftakking voor een kleine onderhoudswerkplaats (Bahnbetriebswerk of BW). Het is de bedoeling dat ik de opstelling van het depot Haschenbach van de vorige baan zoveel mogelijk opnieuw kan nabouwen. Dan kan ik de gebouwen e.d. recupereren. Wanneer ik deze attributen uit de doos haal waarin ze zaten opgeborgen blijkt dat heel wat onderdelen zijn losgekomen. Op zich is dat niet zo erg. Met wat lijm is dat vlug hersteld, maar aangezien ik toch van plan was om de lokloods van binnen in te richten is het eigenlijk beter dat ze nu uit elkaar is gevallen.

Wanneer ik de verschillende gebouwen en installaties op hun plaats zet lijkt het erop dat er onvoldoende plaats is om het depot te zetten zoals het vroeger was. Om dat na te gaan teken ik in Winrail het vooropgestelde sporenplan ten druk dat af in schaal 1:1. De verschillende pagina's worden aan elkaar geplakt zodat ik een exacte ligging van de sporen krijg. Deze tekening wordt op de plaats gelegd waar de sporen moeten komen en dan worden opnieuw de gebouwen en installaties op hun plaats gezet. Het valt mee. Alleen de sporen voor de lokloods zijn wat korter. Daar valt misschien nog wat aan te doen als ik de gebouwen die achter de lokloods moeten komen verplaats.

Ik stel pas nu vast dat ik de uiterst rechtse hoek van de modelbaan niet kan bereiken vanuit het gangpad. Daarvoor zal ik een 'onderhoudsopening' moeten voorzien in het midden van de baan. Wanneer ik het tracé van het hoofdspoor zou leggen zoals voorzien in het originele plan dan zou dat recht boven de plaats komen waar de onderhoudsopening moet komen. Ik verleg de bocht en maak hem ook flauwer, maar daardoor kom ik niet goed uit voor de aanloop naar de spiraal die het hoofdspoor naar niveau B moet brengen. De aanloop zal een S-bocht moeten worden met krappe bogen (50 cm straal).

Ik laat de ideeën nog een beetje rijpen in mijn geest en probeer met Winrail het nieuwe verloop te tekenen. Dat lukt vrij aardig. Alleen de hellingen aanduiden gaat niet. Winrail kan geen railstuk met wissels in een helling plaatsen. Dat is vervelend, maar dan doen we dat maar met de hand. Zo kom ik tot de vaststelling dat het oorspronkelijke idee om een keerlus te maken niet kan worden uitgevoerd: de helling wordt te steil en als ik het verbindingsstuk langer zou maken kom ik over de voorziene onderhoudsopening: dat zou terug naar af betekenen. Dan stuit ik op een volgend probleem: het verschil tussen de niveau 0 en niveau 1 is maximum 15 cm ,plaatdikte inbegrepen. De ruimte die overblijft voor de plaatsing van ondersteuningen is te klein. Het plaatmateriaal dat ik gebruik, spaanderplaat van 12 mm, vraagt een goede ondersteuning, anders buigt het door. Hiervoor zal ik ook nog een oplossing moeten vinden of zal ik noodgedwongen ander materiaal moeten gebruiken: multiplex van 15 mm.

Deze week moet ik ook het ontbrekende materiaal van de tunnelbovenleiding bestellen. Hopelijk kan dat snel worden geleverd.

In het begin van de maand waren er nog enkele tentoonstellingen : op vrijdag 3 november zijn we langs geweest bij de Pijl te Mechelen. En op zaterdag 4 november werd een bezoek gebracht aan de Modelspoorvrienden te Brugge. Bij een van de verkoopsstanden heb ik een set van Mistral 69 wagons gekocht waardoor de hele trein nu compleet is. Van Brugge is het niet ver rijden naar Blankenberge voor een bezoekje bij MTE. De daar tentoongestelde modelbanen zijn zeker de moeite waard. Het bezoek was niet alleen een succes omwille van de mooie banen, maar ook omdat ik het model van de NMBS HLD 5408 (bolle neus) van ROCO daar op de kop heb kunnen tikken. Dat model is reeds geruime tijd niet meer verkrijgbaar. Alhoewel ik twijfels heb over de correctheid van de uitvoering (ik heb nog geen enkele foto gevonden van de 5408 - of andere locs van die reeks - met enkele koplampen én het 4-cijferige nummer. Ofwel zijn de locs nog genummerd met 6 cijfers, ofwel zijn de koplampen dubbel uitgevoerd). Hoe dan ook blijft het een mooi model dat zeker niet mag ontbreken in mijn verzameling.

top

december

Aan de modelbaan zelf is niet veel gebeurd. De bodemplaat voor het industriegebied op niveau 1 ga ik toch met spaanderplaat van 12 mm maken. Wanneer ik voldoende steunen plaats zal het doorbuigen beperkt blijven.

Het materiaal voor de tunnelbovenleiding is besteld. Nu is het wachten op de levering. Ik kan niet verder werken aan het niveau 1 totdat de bovenleiding volledig is geplaatst.

Op 9 december was het weer ruilbeurs in het fort van Merksem. Ik heb enkele wagons op de kop kunnen tikken voor het samenstellen van een bloktrein met auto's. De wagons zijn van het type Offs60 of Laes60 van de DB. In het totaal heb ik nu 6 wagons. Om een realistische indruk te maken zal ik toch nog een 3-tal wagons bij moeten kopen. Verder heb ik een hele reeks autootjes en vrachtwagens op de kop kunnen tikken met een fikse korting.

Op 23 december hebben we een uitstap naar Aachen gemaakt voor de kerstinkopen. In Aachen kan je natuurlijk niet voorbij aan de (ondertussen enige) modelbouwwinkel van Hünerbein. Dat bezoek was de zoveelste aanslag op mijn portemonnee. Omdat ik al mijn aankopen netjes bijhoud in een database kan ik exact uitrekenen wat ik aan de hobby heb uitgegeven. Dit jaar heb ik het budget met meer dan 200% overschreden. Dat kan niet alle jaren gebeuren. Voor 2007 heb ik dan ook een lijstje opgesteld met wat ik wel kan kopen. Alleen zal ik bij bezoeken aan beurzen de handen diep in de zakken moeten houden.

Het wordt ook tijd dat ik werk ga maken van de besturing van mijn modelbaan. Digitaal rijden is géén optie. Ik heb teveel locomotieven en treinstellen die moeten worden omgebouwd. Bovendien lees ik op verschillende fora dat digitaal rijden toch niet altijd zonder problemen verloopt. Aan de andere kant is mijn baan wel zo groot dat enige vorm van automatisering, al is het maar voor de beveiliging van het treinenverloop, nodig zal zijn. Ik heb wel enkele boekjes liggen die systemen met terugmeldingen en beveiligingen beschrijven, maar deze zijn allemaal gebaseerd op zelfbouw van printplaten e.d. Onlangs ben ik op de website van DINAMO van Leon Van Perlo terechtgekomen. DINAMO is een systeem voor digitale besturing van een analoge baan. Precies was ik zoek. Bovendien zou DINAMO kunnen aangestuurd worden met het PC programma KOPLOPER van Paul Haagsma. Ik heb alle documentatie gedownload en nu begint een studieperiode om uit te zoeken of deze systemen voldoen aan wat ik mij voorstel bij een geautomatiseerde besturing van mijn modelbaan.

Eén ding is zeker: om te kunnen automatiseren moet je beschikken over een correct sporenplan waarin alle blokken en wisselstraten juist zijn aangegeven. Zo'n plan noem ik een principeschema. Met het tekenen van dat plan was ik reeds een tijdje geleden begonnen. Het wordt tijd dat ik hieraan verder werk.

Het is reeds een tijdje geleden dat ik op de website foto's heb geplaatst. Reden: ik heb zoveel foto's genomen en op mijn PC staan dat ik niet meer weet welke ik nu reeds gebruikt heb en welke nog niet. Om een beetje orde op zaken te brengen heb ik zelf een programmaatje geschreven in MS-Access dat alle foto's op mijn PC catalogeert. Bovendien kan ik de foto's indelen in categorieën, commentaar toevoegen en aanduiden of de foto op de website is geplaatst of moet geplaatst worden. Binnenkort zal de website dan ook met verschillende foto's worden bijgewerkt.

Screenshot Picture database (68K)

Er is weer een jaar voorbij. De tijd gaat heel snel. Op modelbouwvlak was het een goed jaar. Ik heb veel kunnen werken aan de modelbaan, er waren verschillende mooie tentoonstellingen die ik heb kunnen bezoeken en de verzameling van modellen is flink uitgebreid.

Aan alle bezoekers van mijn website:
dank voor je belangstelling
en
een gelukkig en vreugdevol nieuw jaar.
top

ga naar 2005 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional