Hier vind je een overzicht van de meeste Europese spoorwegmaatschappijen. In de mate van het mogelijke is ook het logo bijgeplaatst. In de tabel vind je ook een kolom UIC nr. Dit is de identificatie van de spoorwegmaatschappij dat je terugvindt in het identificatienummer van rijtuigen en wagons.
De opsomming is voor sommige landen een beetje achterhaald. In Duitsland is de maatschappij gedeeltelijk geprivatiseerd een noemt nu DB AG (Deutsche Bundesbahn Aktiengesellschaft). Een deel van de activiteiten is ondergebracht in afzonderlijke maatschappijen: zo wordt het goederenverkeer behandeld door DB Cargo. Ook in andere landen (zoals Nederland) zie je dit verschijnsel meer en meer.
Naast de nationale spoorwegmaatschappijen bestaan er ook nog een groot deel private maatschappijen. Vooral in Zwitserland bestaan er grote en kleine maatschappijen die soms op eigen trajecten, soms samen met de nationale maatschappij lijnen exploiteren tussen steden en dorpen. In andere gevallen bezit de maatschappij alleen wagons die meestal gebruikt worden voor een bepaald doel, en samen met andere rijtuigen in een trein worden opgenomen. Een bekend voorbeeld hiervan is het Duitse DSG.(Deutschen Schlaf- und Speisewagen Gesellschaft). In andere gevallen gaat het om een internationale samenwerking tussen maatschappijen (vb. TEN - Trans Euro Nacht : exploitatie van slaaptreinen) Een aantal bekende maatschappijen zijn opgesomd in een afzonderlijke tabel.
FFS CFF |
Ferrovie Federali Svizzere Chemins de Fer Fédéraux Suisses |
|||
Comboios de Portugal |
||||
Private spoorwegmaatschappijen hebben altijd bestaan. In de Verenigde staten zijn bijna alle spoorlijnen in handen van privaatmaatschappijen. In Europa had elk land zijn nationale spoorwegmaatschappij. Daarnaast bestonden er privaatmaatschappijen die in bepaalde regios het spoorwegverkeer voor hun rekening namen. Zij beschikten over eigen lijnen en materiaal. In vele gevallen was ook de spoorbreedte afwijkend van de 'openbare' maatschappijen. (meestal smalspoor) In Zwitserland werden sommige lijnen gemeenschappelijk uitgebaat door de staatsmaatschappij en de private maatschappijen. Sinds de liberalisering van het spoorwegverkeer hebben opnieuw vele private spoorwegmaatschappijen het levenslicht gezien. Vooral in het goederenverkeer zijn er verschillende spelers op de markt bijgekomen.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier