Plannen maken: ruimte

De beschikbare oppervlakte en de schaalgrootte zijn zeer bepalend voor het ontwerpen van een modelbaan.

De ruimte waarover ik beschik is al een aantal keer gewijzigd. Thuis was de modelbaan van mijn vader opgesteld in de kelder. Wanneer ik pas was getrouwd woonden we op een appartement met 2 slaapkamers. In een van de slaapkamers, die meer als berging werd gebruikt, mocht ik een stukje ruimte gebruiken. Onder de treintafel werd de nodige opbergruimte gemaakt. Hier ontstond het stationsdiorama Haschenbach later aangevuld met het fabrieksdiorama.

Na enkele jaren zijn we op zoek gegaan naar een woning. Bij de keuze van de woning werd rekening gehouden met een plaats waar een modelbaan kon worden gebouwd. De woning die we hebben gekocht beschikt over een ruime zolder. Er waren wel enkele nadelen: de zolder was niet geïsoleerd, er lag geen vloer en was toegankelijk via een uitklapbaar laddertje. Niet echt handig wanneer je materiaal naar boven wil sleuren. Bovendien was er nog een andere nadeel: het dak had 3 schuine kanten die tot tot aan de vloer reikten en op de zolder stonden ook de installatie voor de centrale verwarming en het warm water.

Niettegenstaande een ruim grondoppervlak van 63 m2 was de werkelijk beschikbare ruimte door de schuine kanten beperkt tot een goede 40 m2. Op deze zolderruimte ontstond Hashenbach V1.0.

Naarmate de kinderen ouder werden werd de noodzaak dat zij elk hun eigen kamer hadden groter. Op een onbewaakt ogenblik had ik me de uitspraak laten ontvallen dat ik mijn treintafel op zolder zou afbreken en dat ze daar elk hun eigen kamer zouden krijgen. Dat was blijkbaar niet in dovemansoren gevallen en ik heb mijn belofte moeten waarmaken.

Ik verhuisde met de hobby naar een van de vrijgekomen slaapkamers. Die kamer was beduidend kleiner dan de zolder: een goede 4 x 4 meter. In deze kamer werd Haschenbach V2.0 gebouwd. Toen ben ik ook gestart met deze website.

Afmetingen Hobbykamer (38K)
Basisplan hobbykamer (26K)

Na enkele jaren besloten we om te verbouwen. Daardoor kon de ruimte worden vergroot met zo'n 28 m2. Ik heb dan een tijdje zitten puzzelen om de bestaande modelbaan uit te breiden, maar ik kon geen plan bedenken dat mij aansprak. Bovendien zaten er aan de baan die ik aan het bouwen was al een aantal nadelen wat betreft de bereikbaarheid. Op een bepaald ogenblik heb ik dan de beslissing genomen om de baan af te breken en helemaal opnieuw te beginnen: Haschenbach V3.0

Verbouwing_zijaanzicht (50K) Verbouwing_plan (28K)

Ongeacht de grootte en de vorm van de ruimte die je ter beschikking hebt moet je rekening houden met een aantal zaken.

Allereerst moet je de omtrek van de kamer vastleggen. Hou rekening met plaatsen in de kamer die altijd bereikbaar moeten zijn: de toegangsdeur, deuren naar andere kamers, ramen, verwarming,...

Zorg er voor dat je voldoende plaats hebt om rond je modelbaan te kunnen lopen en hou er rekening mee dat bezoekers een plaatsje in de kamer moeten krijgen om de vruchten van je inspanningen te kunnen bewonderen. Een doorgangspad mag zeker niet smaller worden dan 50 cm.

Je kan er voor kiezen om op bepaalde plaatsen onder je tafel door te kruipen om zo de bereikbaarheid te vergroten. Hou er dan rekening mee dat op latere leeftijd de souplesse minder wordt en dat onderdoorkruipen niet zo vanzelfsprekend meer is. Je kan evenmin aan alle bezoekers vragen om even op hun knieën verder te gaan. Op mijn zolderbaan had ik zo'n stukje voorzien. Rekening houdende met het voorgaande moest het deel ook wegneembaar zijn. Maar omdat op dat punt er verschillende spoorlijnen van het ene deel van de baan naar het andere deel liepen was het niet eenvoudig om een simpele oplossing te vinden. Enfin. Het heeft nooit gediend: de modelbaan heb ik afgebroken voordat ze helemaal af geraakte. (zie het klapstuk en geschiedenis).

Belangrijk is ook dat alle delen van de modelbaan goed bereikbaar zijn. Dat is nodig om de baan te bouwen maar ook om ze te kunnen onderhouden en storingen te verhelpen. De bereikbaarheid moet niet alleen worden bekeken voor de zichtbare delen van de baan maar ook voor ondergrondse delen zoals lange tunnels of schaduwstations. Volgens de wet van Murphy zullen problemen zich altijd voordoen op die plaatsen waar je het minst gemakkelijk bij kan.

Ook moet je rekening houden met het gezichtsveld van de toeschouwer. Zeker wanneer je een modelbaan op 2 niveaus wil bouwen, zoals ik oorspronkelijk van plan was.

Verder is het belangrijk dat de ruimte voldoende kan worden verlicht en verlucht. Ook mogen er geen te grote temperatuurschommelingen optreden (wat vaak het geval is bij slecht geïsoleerde zolderkamers) en mag de kamer niet vochtig zijn (wat dan heel dikwijls voorkomt in kelders).

Ga verder met De vorm
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional