Toen ik in 2008 opnieuw lid werd van de modelbouwclub M.T.D.. begon men daar te bouwen aan een nieuwe modelbaan die digitaal zou worden bestuurd. Dit project sprak mij wel aan omdat ik niks van digitaal kende en door er mee om te gaan zou ik het kunnen leren. Bij de M.T.D. zijn de banen van de club maar is het rollend materiaal van de leden. Om zelf ook mee te kunnen doen besloot ik een digitale loc te kopen. De clubbaan situeert zich in tijdperk 5-6. Dat is niet direct het tijdperk waarin mijn verzameling modellen zich situeert, maar ja alweer een uitzondering op de regel.
Mijn keuze viel op het model van de class66 loc van Mehano in de uitvoering van Railion met de opschriften "GM-Opel". Ik heb enige tijd moeten zoeken op Ebay om aan dit model te geraken. Dat sterkte mij in de overtuiging dat ik een redelijk zeldzame loc had gekocht. Het model dat ik op Ebay vond was analoog en ik heb zelf een decoder ingebouwd. Omdat het toch maar bij 1 loc zou blijven heb ik er ineens maar een sound versie van gemaakt.
Wanneer ik de loc meenam naar de club om te laten rijden bleek dat nog 2 andere clubleden dezelfde loc hadden. Tot zo ver mijn zeldzaam exemplaar dus. Omdat ik toch een model wilde dat niet iedereen zou hebben ging ik ijverig op zoek naar een andere Class66 loc. Mijn keuze was snel gemaakt: Mehano had ook een versie uitgebracht van de loc van de Duitse private operator HGK. De kleurstelling vond ik mooi en aangezien het thema van mijn modelbaan toch Duits geïnspireerd is leek mij deze aankoop een goede keuze: deze digitale modellen zouden ook op mijn analoge baan af en toe een rondje kunnen meedraaien. Opnieuw begon de speurtocht. Op Ebay was de loc helemaal niet te vinden en eerder per toeval kwam ik de loc op een beurs tegen. Wederom dacht ik een - binnen clubverband dan toch - redelijk uniek stuk te hebben. Bleek dat bijna tegelijk een ander clublid deze loc ook had gekocht. Enfin, de HGK heeft meerdere van deze locomotieven in dienst. Vroeg of laat zal ik mijn loc een nieuw nummer geven en dan is het model wel uniek.
Met de aankoop van die loc en mijn eerdere speurtocht naar een geschikt model was ik andere modellen van HGK locomotieven op het spoor gekomen. Een nieuwe microbe had zich genesteld en ik ben dan begonnen met het zoeken en kopen van die modellen. Wanneer ik de beslissing nam om de HGK locs te verzamelen was het aantal beperkt en bovendien zocht ik alleen maar naar diesellocomotieven. Nieuw waren er geen modellen te vinden. Alle locomotieven heb ik gekocht via
eBay of internetwinkels.
In 2010 kondigde de Sächsische Waggonfabrik Stolberg aan een model uit te brengen van nog een dieselloc. Tot op heden is het onzeker of het model ook daadwerkelijk op de markt zal worden gebracht. Einde 2012 kondigde Lemke aan om opnieuw modellen van de Class 66 en de variant Class 77 geproduceerd door Mehano op de markt te brengen. Van de HGK zouden er 2 locomotieven worden uitgebracht. En ook ESU
heeft in 2013 modellen van de class 66 en 77 uitgebracht. Dat zijn dan wel full-option digitale modellen met sound en rook en een heleboel andere snufjes. Een model komt in de kleuren van de HGK, het andere model in het stijlvolle groen van de leasingmaatschappij Ascendos, maar de loc draagt wel het NVR nummer van de HGK (DE67).
Voor het tijdschrift van de modelbouwclub heb ik een artikel geschreven over de inzet van de moderne locomotieven op onze digitale clubbaan. De informatie die ik voor dat artikel heb verzameld kan U op deze pagina terugvinden.
De verzameling HGK locomotieven heeft ook de aanzet gegeven tot het maken van het minibaantje "Das Depot" dat werd geïnspireerd op het echte depot van de HGK in Brühl-Vochem.
Een beetje te laat heb ik beseft dat ik reeds locomotieven en treinstellen had die op de clubbaan zouden kunnen worden ingezet. In mijn verzameling NMBS locomotieven zat reeds een aantal tijdperk V modellen. Deze zijn nu bijna allemaal uitgerust met een decoder zodat zij ook op de clubbaan kunnen worden ingezet.
MAK DE 1024 Hobbytrade - 180011 locnummer : DE11 bijzonderheden : Sound Op initiatief van Krupp, Mak en BBC werd in 1989 een prototype van een dieselelektrische locomotief ontwikkeld. Eerder al had Henschel een prototype gemaakt (de DE 2500), dat door de Duitse spoorwegen grondig werd getest maar waarvoor nooit een bestelling werd geplaatst. De door Krupp - MaK ontwikkelde locomotief was geschikt voor een maximum snelheid van 160 km/h en dreef via een 2.650 PK sterke motor een generator aan die de energie leverde voor de draaistroommotoren. Er werden 3 locs gebouwd die de DB vanaf 1990 huurde en indeelde in de reeks 240. Op 31 juli 1996 werd de huurovereenkomst beëindigd. Daarna werden de locs verkocht aan HGK en kregen ze de nummer DE 11, DE 12 en DE 13. De DE 11 werd buiten dienst gesteld op 13 april 2008 na een brand in de machinekamer
Typeaanduiding : DE1024 Aantal gebouwd : 3 Fabrikant : KRUPP - MAK (Machinenbau Kiel) Bouwjaar : 1989 Asindeling : Co'Co' Gewicht : 117 ton Lengte (LOB) : 20,960 m Breedte : 2,910 m Hoogte : 4,175 m Wieldiameter : 1016 mm Vmax : 160 km/h Aandrijving / overbrenging: Dieselelektrisch (ABB) Aantal tractiemotoren : 1 Fabrikant motoren : MaK 12M282 Vermogen : 2650 kW |
|
MAK DE 1024 Lima - 208564 locnummer : DE12 bijzonderheden : analoge loc zonder plug-in voor een decoder, zelf omgebouwd. klik hier om de beschrijving van de ombouw te lezen. De DE 12 werd op 28 juni 2005 buiten dienst gesteld na een brand in de machinekamer De machine werd in 2009 geleverd aan VTLT (de fabrikant van de Voith Maxima) die de loc als testloc gebruikt met een hybride aandrijving hydraulisch / elektrisch. |
|
MAK DE 1024 Lima - 208608 locnummer : DE13 bijzonderheden : analoge loc zonder plug-in voor een decoder, omgebouwd door de verkoper. Deze loc is nog steeds in dienst bij de HGK. |
|
VOSSLOH Euro4000 Südexpress Locnummer : DE39 Deze loc werd door de HGK getest vanaf de 2e week van februari 2011 gedurende een periode van 10 weken. Er werd geen bestelling geplaatst. |
|
Class 66 Heljan 10066311 Locnummer : DE63 Volgens het NVR nummer behoort de loc toe aan D-RHC. Dit is de afkorting voor de firma RheinCargo, de naam van de joint venture die in 2012 werd opgericht tussen de Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK) en de Neuss-Düsseldorfer Häfen. |
|
Class 66 Mehano - T274 locnummer : DE64 Deze locs zijn in Canada gebouwd door EMD (Electro-Motive Division), tot voor kort een afdeling van GM (General Motors). De typeaanduiding voor deze loc is JT42CWR. Ondertussen zijn deze locomotieven in verschillende landen terug te vinden waar ze door diverse privé vervoerders worden ingezet, o.m. in België, Nederland, Duitsland, Polen en ook de Scandinavische landen. Omdat de loc in verschillende landen actief is, zijn er ook één of meerdere treinbeveiliging- of treinbeïnvloeding systemen ingebouwd (Memor, ATB / PZB / ECTS). De locomotief kan ook in treinschakeling rijden met andere locomotieven uit dezelfde reeks en locomotieven van de class 59 en 67.
Het voorbeeld voor de Mehano loc DE64 werd gebouwd in augustus 2001 met fabrieksnummer 20008254-8. De loc werd eigendom van Porterbrook Leasing en kreeg daar oorspronkelijk het nummer PB06. Vanaf 12/07/2002 werd de loc verhuurd aan HGK en kreeg het nummer DE64. De loc werd op 16/11/2004 verkocht aan CBRail Leasing. Het verhuurcontract met HGK werd gewoon verder gezet. |
|
Class 66 ESU - 31058 Locnummer : DE67 Deze loc werd gebouwd in 2002 met fabrieksnummer 2002/20018360-6 2002 Porterbrook PB16 2002 Verhuurd aan HGK DE67 2004 CB Rail 2004 Verhuurd aan HGK DE67 2005 Verhuurd aan ERS 6613 2007 Verhuurd aan Veolia (Bron www.privat-bahn.de/Class66_lieferliste.html) ? Captrain Benelux 6607 (92 80 1 266 067-8 D-CTB ? Rurtalbahn / Trainsport AG V263 (92 80 1 266 067-8 D-RTB |
|
Class 66 Mehano/Lemke - 58597 locnummer : DE668
Het voorbeeld voor de Mehano loc DE668 werd gebouwd in april 2003 met fabrieksnummer 20008453-1. De loc werd eigendom van HSBC Rail Leasing. Vanaf september 2003 werd de loc verhuurd aan HGK en kreeg het nummer DE668. De loc werd op 24-03-2009 verkocht aan Beacon Lease. Het verhuurcontract met HGK werd gewoon verder gezet. Volgens foto's die je op het internet kan vinden reed de lok tot in 2010 met gele fronten. Op 30-09-2011 kreeg de lok de naam "Klaus Meschede", naar een gepensioneerd bedrijfsleider van de HGK. Hoogst waarschijnlijk werden toen de fronten wit geschilderd. |
|
Class 66 ESU - 31052 Locnummer : DE671 |
|
Class 77 Mehano/Lemke - 58589 locnummer : DE677 De locs van Class 77 zijn verbeterde versies van de class 66. De officiele typeaanduiding = JR42CWRM. Het voorbeeld van deze loc werd gebouwd in oktober 2006 en kreeg het fabrieksnummer 20058725-01. De lok werd in 2007 per schip naar Rotterdam gebracht en door NedTrain in Tilburg geassembleerd. De lok werd eigendom van CB Rail. Van 11-12-2007 tot 01-10-2009 werd de loc geleased door Railion in Nederland met het nummer 266-107. |
|
MAK DE 1002 Liliput Bachman - L112401 locnummer : DE75 Deze loc werd gebouwd voor verschillende private spoorwegondernemingen in Duitsland. In het totaal zijn er 24 stuks gemaakt. 16 locs zijn in dienst bij de HGK. De locs die voor HGK werden gebouwd hebben een andere motor.
Het voorbeeld werd gebouwd in 1986 en kreeg het fabrieksnummer 1000837. Op 20 februari 1987 werd de loc geleverd aan de K�ln-Bonner-Eisenbahn (KBE) en kreeg de loc het nummer DE 85. Op 1 januari 1992 fusioneerde de KBE met de HGK. Vanaf 1 juli 1992 kreeg de loc een nieuw nummer : DE 75. Op 01/01/2007 kreeg de loc het NVR nummer 98 80 0272 013-0 D-HGK.
Typeaanduiding : DE1002 Aantal gebouwd : 24, waarvan 16 voor HGK Fabrikant : MAK (Machinenbau Kiel) Bouwjaar : 1982 - 1988 (HGK Locs: 1986 - 1993) Asindeling : Bo'Bo' Gewicht : 80 tot 100 ton (HGK locs: 90 ton) Lengte (LOB) : 13,000 m Breedte : 3,100 m Hoogte : 4,220 m Wieldiameter : 1,000 m Vmax : 90 km/h Aandrijving / overbrenging: Dieselelektrisch (BBC / ABB) Aantal tractiemotoren : 1 Fabrikant motoren : MTU 12V396TC13 (HGK locs: MWM TBD604BV12 Vermogen : 1120 kW (HKG locs: 1320 kW) |
|
Vossloh G1206 Mehano - 55270 locnummer : DH44 Het voorbeeld werd door MaK gefabriceerd met het loknummer 1001114 en op 20 oktober 2000 geleverd aan de leasing maatschappij LC (Locomotive Capital Ltd) die de lok verhuurde aan ATC (Angels Train Cargo NV te Antwerpen). In de periode 30 november 2000 - 22 oktober 2002 werd de lok verhuurd aan de HGK. Daarna aan DLC en nog verschillende andere spoorwegmaatschappijen. Bij de HGK heeft van dit type gedurende een vrij korte periode slechts 5 locomotieven in dienst gehad (DH43-44-51-52-53).
Typeaanduiding | G1206 Aantal gebouwd | 168 Fabrikant | MAK (Machinenbau Kiel) Bouwjaar | 1997- Asindeling | B'B' Gewicht | 84-90 ton Aslast | 21-21.5 ton Lengte (LOB) | 14,700 m Breedte | 3,080 m Hoogte | 4,220 m Wieldiameter | 1,000 m Vmax | 8-100 km/h Aandrijving / overbrenging Hydraulisch Aantal tractiemotoren 1 Fabrikant motoren | MTU 16V 396TC14, MTU 12V 4000 R20 of Caterpillar 3512b DI-TA Vermogen | 1570 kW Uiterlijk lijkt deze loc zeer sterk op de MAK DE1002, waarop onder andere de Nederlandse locomotiefreeks 6400/6500 is gebaseerd. Voornaamste verschilpunt is de overbrenging die dieselelektrisch is. |
|
Vossloh G1000 BB ESU - 31302 locnummer : DH49
|
|
Vossloh G1700 BB Mehano - 55326 locnummer : DH702 De voornaamste afnemer van dit type zijn de Zwitsers Spoorwegen. De afdeling SBB Cargo heeft 79 locomotieven gekocht waar ze staan ingeschreven als reeks Am843. De HGK Heeft 6 locomotieven in dienst gehad. De DH47 van 2004 tot 2005 en de DH701 - 705 in de periode 2004 tot 2011. Het voorbeeld van de DH702 werd door MaK gebouwd onder het nummer 5001534 en werd door de HGK in dienst genomen op 26 november 2004. Op 1 januari 2007 kreeg de lok het NVR nummer 92 80 1277 803-3 D-HGK. In maart 2011 werd de lok overgedragen aan Vossloh Locomotives GmbH in Kiel.
Typeaanduiding | G1700 | G1700-2 | Am843 | G1700-2 Spoorbreedte | 1435 mm | 1435 mm | 1435 mm | 1668 mm Aantal gebouwd | 6 | 21 + | 79 | 2 + Fabrikant | MAK (Machinenbau Kiel) Bouwjaar | 2001-2003 | 2002- | 2003- | 2004 Asindeling | B'B' Gewicht | 87,3 t | 80-88 t | 80 t | 80 t Lengte (LOB) | 14,700 m | 15,200 m | 15,200 m | 15,200 m Breedte | 3,080 m | 3,080 m | 3,080 m | 3,080 m Hoogte | 4,220 m | 4,220 m | 4,220 m | 4,220 m Wieldiameter | 1,000 m Vmax | 100 km/h | 100 km/h | 40/100 km/h | 40/100 km/h Aandrijving / overbrenging | Hydraulisch (Voith) Aantal tractiemotoren | 1 Fabrikant motoren | MTU | Caterpillar | Caterpillar | Caterpillar | 12V4000R20 | 3512B-HD | 3512B DI-TA-SCAC | 3512B DI-TA-SCAC Vermogen | 1500 kW | 1700 kW | 1500 kW | 1500 kW |
|
Vossloh G1700 BB Piko - 59404 locnummer : DH703 Het voorbeeld van de DH703 werd door MaK gebouwd onder het nummer 5001535 en werd door de HGK in dienst genomen op 22 december 2004. Op 1 januari 2007 kreeg de lok het NVR nummer 92 80 1277 804-1 D-HGK. In maart 2011 werd de lok overgedragen aan Vossloh Locomotives GmbH in Kiel. |
|
Vossloh G1000 BB Lemke / Mehano 3333 locnummer : DH715
|
|
Vossloh G2000-1 BB Mehano/Lemke 58899 locnummer : DH751 bijzonderheden : sound Het voorbeeld van de DH751 werd door MaK gebouwd onder het nummer 1001035 en werd door de HGK in dienst genomen in augustus 2008 en heeft dienst gedaan tot augustus 2013. de HGK heeft 6 locomotiven van dit type in dienst gehad. (DH58-59, DH751-754). De loc behoort tot de eerste bouwreeks. Vanaf de 2de bouwreeks was de cabine even breed als de loc. |
|
Class 66 ESU 31288 locnummer : 9901 bijzonderheden : sound Deze loc werd gebouwd in 1999 (fabrieksnummer 998101-2). De lok werd bij HGK in dienst gesteld op 12/09/2000. HGK huurde de loc tot 2001. In dat jaar werd de loc door HGK aangekocht. Tijdens de periode van huur had de lok het nummer 9901. Na de aankoop krijg hij het definitieve nummer DE62. Op 01-01-2007 kreeg de loc het NVR nummer 92 80 1266 062-9 D-HGK. Nadat HGK was overgegaan in Rheincargo kreed de loc vanaf 01-08-2012 het nummer 92 80 1266 062-9 D-RHC Op 08-11-2013 was de loc betrokken in een ongeval te Ertfurt. Op 03-08-2017 kreeg de loc een zilveren livrei : de kleiren van de nieuwe maatschappij Rheincargo Bron: mainlinediesels.net |
Infobronnen : Wikipedia, website van de HGK, www.Loks-aus-Kiel.de, www.lokomotive.de, www.rolandrail.net, www.privat-bahn.de/HGK.html en diverse andere websites.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier