Modellen HGK

Toen ik in 2008 opnieuw lid werd van de modelbouwclub M.T.D.. begon men daar te bouwen aan een nieuwe modelbaan die digitaal zou worden bestuurd. Dit project sprak mij wel aan omdat ik niks van digitaal kende en door er mee om te gaan zou ik het kunnen leren. Bij de M.T.D. zijn de banen van de club maar is het rollend materiaal van de leden. Om zelf ook mee te kunnen doen besloot ik een digitale loc te kopen. De clubbaan situeert zich in tijdperk 5-6. Dat is niet direct het tijdperk waarin mijn verzameling modellen zich situeert, maar ja alweer een uitzondering op de regel.

Mijn keuze viel op het model van de class66 loc van Mehano in de uitvoering van Railion met de opschriften "GM-Opel". Ik heb enige tijd moeten zoeken op Ebay om aan dit model te geraken. Dat sterkte mij in de overtuiging dat ik een redelijk zeldzame loc had gekocht. Het model dat ik op Ebay vond was analoog en ik heb zelf een decoder ingebouwd. Omdat het toch maar bij 1 loc zou blijven heb ik er ineens maar een sound versie van gemaakt.

Wanneer ik de loc meenam naar de club om te laten rijden bleek dat nog 2 andere clubleden dezelfde loc hadden. Tot zo ver mijn zeldzaam exemplaar dus. Omdat ik toch een model wilde dat niet iedereen zou hebben ging ik ijverig op zoek naar een andere Class66 loc. Mijn keuze was snel gemaakt: Mehano had ook een versie uitgebracht van de loc van de Duitse private operator HGK. De kleurstelling vond ik mooi en aangezien het thema van mijn modelbaan toch Duits geïnspireerd is leek mij deze aankoop een goede keuze: deze digitale modellen zouden ook op mijn analoge baan af en toe een rondje kunnen meedraaien. Opnieuw begon de speurtocht. Op Ebay was de loc helemaal niet te vinden en eerder per toeval kwam ik de loc op een beurs tegen. Wederom dacht ik een - binnen clubverband dan toch - redelijk uniek stuk te hebben. Bleek dat bijna tegelijk een ander clublid deze loc ook had gekocht. Enfin, de HGK heeft meerdere van deze locomotieven in dienst. Vroeg of laat zal ik mijn loc een nieuw nummer geven en dan is het model wel uniek.

Met de aankoop van die loc en mijn eerdere speurtocht naar een geschikt model was ik andere modellen van HGK locomotieven op het spoor gekomen. Een nieuwe microbe had zich genesteld en ik ben dan begonnen met het zoeken en kopen van die modellen. Wanneer ik de beslissing nam om de HGK locs te verzamelen was het aantal beperkt en bovendien zocht ik alleen maar naar diesellocomotieven. Nieuw waren er geen modellen te vinden. Alle locomotieven heb ik gekocht via eBay of internetwinkels.
In 2010 kondigde de Sächsische Waggonfabrik Stolberg aan een model uit te brengen van nog een dieselloc. Tot op heden is het onzeker of het model ook daadwerkelijk op de markt zal worden gebracht. Einde 2012 kondigde Lemke aan om opnieuw modellen van de Class 66 en de variant Class 77 geproduceerd door Mehano op de markt te brengen. Van de HGK zouden er 2 locomotieven worden uitgebracht. En ook ESU heeft in 2013 modellen van de class 66 en 77 uitgebracht. Dat zijn dan wel full-option digitale modellen met sound en rook en een heleboel andere snufjes. Een model komt in de kleuren van de HGK, het andere model in het stijlvolle groen van de leasingmaatschappij Ascendos, maar de loc draagt wel het NVR nummer van de HGK (DE67).

Voor het tijdschrift van de modelbouwclub heb ik een artikel geschreven over de inzet van de moderne locomotieven op onze digitale clubbaan. De informatie die ik voor dat artikel heb verzameld kan U op deze pagina terugvinden.

De verzameling HGK locomotieven heeft ook de aanzet gegeven tot het maken van het minibaantje "Das Depot" dat werd geïnspireerd op het echte depot van de HGK in Brühl-Vochem.

Een beetje te laat heb ik beseft dat ik reeds locomotieven en treinstellen had die op de clubbaan zouden kunnen worden ingezet. In mijn verzameling NMBS locomotieven zat reeds een aantal tijdperk V modellen. Deze zijn nu bijna allemaal uitgerust met een decoder zodat zij ook op de clubbaan kunnen worden ingezet.

IMG_4859 (65K) MAK DE 1024
Hobbytrade - 180011
locnummer : DE11
bijzonderheden : Sound

Op initiatief van Krupp, Mak en BBC werd in 1989 een prototype van een dieselelektrische locomotief ontwikkeld. Eerder al had Henschel een prototype gemaakt (de DE 2500), dat door de Duitse spoorwegen grondig werd getest maar waarvoor nooit een bestelling werd geplaatst.

De door Krupp - MaK ontwikkelde locomotief was geschikt voor een maximum snelheid van 160 km/h en dreef via een 2.650 PK sterke motor een generator aan die de energie leverde voor de draaistroommotoren. Er werden 3 locs gebouwd die de DB vanaf 1990 huurde en indeelde in de reeks 240. Op 31 juli 1996 werd de huurovereenkomst beëindigd. Daarna werden de locs verkocht aan HGK en kregen ze de nummer DE 11, DE 12 en DE 13.

De DE 11 werd buiten dienst gesteld op 13 april 2008 na een brand in de machinekamer

Typeaanduiding            : DE1024
Aantal gebouwd            : 3
Fabrikant                 : KRUPP - MAK (Machinenbau Kiel)
Bouwjaar                  : 1989
Asindeling                : Co'Co'
Gewicht                   : 117 ton
Lengte (LOB)              : 20,960 m
Breedte                   :  2,910 m
Hoogte                    :  4,175 m
Wieldiameter              : 1016 mm
Vmax                      : 160 km/h
Aandrijving / overbrenging: Dieselelektrisch (ABB)
Aantal tractiemotoren     : 1
Fabrikant motoren         : MaK 12M282
Vermogen                  : 2650 kW

IMG_4857 (57K) MAK DE 1024
Lima - 208564
locnummer : DE12
bijzonderheden : analoge loc zonder plug-in voor een decoder, zelf omgebouwd. klik hier om de beschrijving van de ombouw te lezen.

De DE 12 werd op 28 juni 2005 buiten dienst gesteld na een brand in de machinekamer De machine werd in 2009 geleverd aan VTLT (de fabrikant van de Voith Maxima) die de loc als testloc gebruikt met een hybride aandrijving hydraulisch / elektrisch.

IMG_4861 (67K) MAK DE 1024
Lima - 208608
locnummer : DE13
bijzonderheden : analoge loc zonder plug-in voor een decoder, omgebouwd door de verkoper.

Deze loc is nog steeds in dienst bij de HGK.

VOSSLOH Euro4000
Südexpress
Locnummer : DE39

Deze loc werd door de HGK getest vanaf de 2e week van februari 2011 gedurende een periode van 10 weken. Er werd geen bestelling geplaatst.


  Class 66
Heljan 10066311
Locnummer : DE63

Volgens het NVR nummer behoort de loc toe aan D-RHC. Dit is de afkorting voor de firma RheinCargo, de naam van de joint venture die in 2012 werd opgericht tussen de Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK) en de Neuss-Düsseldorfer Häfen.
IMG_4864 (79K) Class 66
Mehano - T274
locnummer : DE64

Deze locs zijn in Canada gebouwd door EMD (Electro-Motive Division), tot voor kort een afdeling van GM (General Motors). De typeaanduiding voor deze loc is JT42CWR. Ondertussen zijn deze locomotieven in verschillende landen terug te vinden waar ze door diverse privé vervoerders worden ingezet, o.m. in België, Nederland, Duitsland, Polen en ook de Scandinavische landen.

Omdat de loc in verschillende landen actief is, zijn er ook één of meerdere treinbeveiliging- of treinbeïnvloeding systemen ingebouwd (Memor, ATB / PZB / ECTS).

De locomotief kan ook in treinschakeling rijden met andere locomotieven uit dezelfde reeks en locomotieven van de class 59 en 67.

Het voorbeeld voor de Mehano loc DE64 werd gebouwd in augustus 2001 met fabrieksnummer 20008254-8. De loc werd eigendom van Porterbrook Leasing en kreeg daar oorspronkelijk het nummer PB06. Vanaf 12/07/2002 werd de loc verhuurd aan HGK en kreeg het nummer DE64. De loc werd op 16/11/2004 verkocht aan CBRail Leasing. Het verhuurcontract met HGK werd gewoon verder gezet.
In 2009 kreeg de loc het UIC nummer 92 80 1 266 064-5 D-HGK

Class 66
ESU - 31058
Locnummer : DE67

Deze loc werd gebouwd in 2002 met fabrieksnummer  2002/20018360-6
2002 Porterbrook PB16
2002 Verhuurd aan HGK DE67
2004 CB Rail
2004 Verhuurd aan HGK DE67
2005 Verhuurd aan ERS 6613
2007 Verhuurd aan Veolia
(Bron www.privat-bahn.de/Class66_lieferliste.html)

? Captrain Benelux 6607 (92 80 1 266 067-8 D-CTB
? Rurtalbahn / Trainsport AG V263 (92 80 1 266 067-8 D-RTB



IMG_5589 (37K) Class 66
Mehano/Lemke - 58597
locnummer : DE668

Het voorbeeld voor de Mehano loc DE668 werd gebouwd in april 2003 met fabrieksnummer 20008453-1. De loc werd eigendom van HSBC Rail Leasing. Vanaf september 2003 werd de loc verhuurd aan HGK en kreeg het nummer DE668. De loc werd op 24-03-2009 verkocht aan Beacon Lease. Het verhuurcontract met HGK werd gewoon verder gezet.
In 2009 kreeg de loc het UIC nummer 92 80 1 266 068-6 D-HGK

Volgens foto's die je op het internet kan vinden reed de lok tot in 2010 met gele fronten. Op 30-09-2011 kreeg de lok de naam "Klaus Meschede", naar een gepensioneerd bedrijfsleider van de HGK. Hoogst waarschijnlijk werden toen de fronten wit geschilderd.

Class 66
ESU - 31052
Locnummer : DE671

 
IMG_5256 (81K) Class 77
Mehano/Lemke - 58589
locnummer : DE677

De locs van Class 77 zijn verbeterde versies van de class 66. De officiele typeaanduiding = JR42CWRM.

Het voorbeeld van deze loc werd gebouwd in oktober 2006 en kreeg het fabrieksnummer 20058725-01. De lok werd in 2007 per schip naar Rotterdam gebracht en door NedTrain in Tilburg geassembleerd. De lok werd eigendom van CB Rail. Van 11-12-2007 tot 01-10-2009 werd de loc geleased door Railion in Nederland met het nummer 266-107.
Daarna, een juiste datum is niet gekend, werd de loc geleased door de HGK. De loc draagt nu het UIC nummer 92 80 1 266 107-2 D-HGK

IMG_4866 (79K) MAK DE 1002
Liliput Bachman - L112401
locnummer : DE75

Deze loc werd gebouwd voor verschillende private spoorwegondernemingen in Duitsland. In het totaal zijn er 24 stuks gemaakt. 16 locs zijn in dienst bij de HGK. De locs die voor HGK werden gebouwd hebben een andere motor.

Het voorbeeld werd gebouwd in 1986 en kreeg het fabrieksnummer 1000837. Op 20 februari 1987 werd de loc geleverd aan de K�ln-Bonner-Eisenbahn (KBE) en kreeg de loc het nummer DE 85. Op 1 januari 1992 fusioneerde de KBE met de HGK. Vanaf 1 juli 1992 kreeg de loc een nieuw nummer : DE 75. Op 01/01/2007 kreeg de loc het NVR nummer 98 80 0272 013-0 D-HGK.
Informatie of de loc nu nog in dienst is ontbreekt.

Typeaanduiding            : DE1002
Aantal gebouwd            : 24, waarvan 16 voor HGK
Fabrikant                 : MAK (Machinenbau Kiel)
Bouwjaar                  : 1982 - 1988 (HGK Locs: 1986 - 1993)
Asindeling                : Bo'Bo'
Gewicht                   : 80 tot 100 ton (HGK locs: 90 ton) 
Lengte (LOB)              : 13,000 m
Breedte                   :  3,100 m
Hoogte                    :  4,220 m
Wieldiameter              :  1,000 m
Vmax                      : 90 km/h
Aandrijving / overbrenging: Dieselelektrisch (BBC / ABB)
Aantal tractiemotoren     : 1
Fabrikant motoren         : MTU 12V396TC13 (HGK locs: MWM TBD604BV12
Vermogen                  : 1120 kW (HKG locs: 1320 kW)

IMG_4865 (75K) Vossloh G1206
Mehano - 55270
locnummer : DH44

Het voorbeeld werd door MaK gefabriceerd met het loknummer 1001114 en op 20 oktober 2000 geleverd aan de leasing maatschappij LC (Locomotive Capital Ltd) die de lok verhuurde aan ATC (Angels Train Cargo NV te Antwerpen). In de periode 30 november 2000 - 22 oktober 2002 werd de lok verhuurd aan de HGK. Daarna aan DLC en nog verschillende andere spoorwegmaatschappijen. Bij de HGK heeft van dit type gedurende een vrij korte periode slechts 5 locomotieven in dienst gehad (DH43-44-51-52-53).

Typeaanduiding    | G1206
Aantal gebouwd    | 168
Fabrikant         | MAK (Machinenbau Kiel)
Bouwjaar          | 1997-
Asindeling        | B'B'
Gewicht           | 84-90 ton  
Aslast            | 21-21.5 ton
Lengte (LOB)      | 14,700 m
Breedte           |  3,080 m
Hoogte            |  4,220 m
Wieldiameter      |  1,000 m
Vmax              | 8-100 km/h  
Aandrijving / overbrenging Hydraulisch 
Aantal tractiemotoren 1
Fabrikant motoren | MTU 16V 396TC14, MTU 12V 4000 R20 of Caterpillar 3512b DI-TA
Vermogen          | 1570 kW

Uiterlijk lijkt deze loc zeer sterk op de MAK DE1002, waarop onder andere de Nederlandse locomotiefreeks 6400/6500 is gebaseerd. Voornaamste verschilpunt is de overbrenging die dieselelektrisch is.

HGK DH49 Vossloh G1000 BB
ESU - 31302
locnummer : DH49

IMG_4867 (79K) Vossloh G1700 BB
Mehano - 55326
locnummer : DH702

De voornaamste afnemer van dit type zijn de Zwitsers Spoorwegen. De afdeling SBB Cargo heeft 79 locomotieven gekocht waar ze staan ingeschreven als reeks Am843. De HGK Heeft 6 locomotieven in dienst gehad. De DH47 van 2004 tot 2005 en de DH701 - 705 in de periode 2004 tot 2011.

Het voorbeeld van de DH702 werd door MaK gebouwd onder het nummer 5001534 en werd door de HGK in dienst genomen op 26 november 2004. Op 1 januari 2007 kreeg de lok het NVR nummer 92 80 1277 803-3 D-HGK. In maart 2011 werd de lok overgedragen aan Vossloh Locomotives GmbH in Kiel.

                       
Typeaanduiding              | G1700            | G1700-2          | Am843            | G1700-2 
Spoorbreedte                | 1435 mm          | 1435 mm          | 1435 mm          | 1668 mm
Aantal gebouwd              | 6                | 21 +             | 79               | 2 +
Fabrikant                   | MAK (Machinenbau Kiel)
Bouwjaar                    | 2001-2003        | 2002-            | 2003-            | 2004
Asindeling                  | B'B'
Gewicht                     | 87,3 t           | 80-88 t          | 80 t             | 80 t
Lengte (LOB)                | 14,700 m         | 15,200 m         | 15,200 m         | 15,200 m
Breedte                     |  3,080 m         |  3,080 m         |  3,080 m         |  3,080 m
Hoogte                      |  4,220 m         |  4,220 m         |  4,220 m         |  4,220 m
Wieldiameter                |  1,000 m
Vmax                        | 100 km/h         | 100 km/h         | 40/100 km/h      | 40/100 km/h
Aandrijving / overbrenging  | Hydraulisch (Voith)
Aantal tractiemotoren       | 1
Fabrikant motoren           | MTU              | Caterpillar      | Caterpillar      | Caterpillar
                            | 12V4000R20       | 3512B-HD         | 3512B DI-TA-SCAC | 3512B DI-TA-SCAC 	
Vermogen                    | 1500 kW          | 1700 kW          | 1500 kW          | 1500 kW

IMG_4868 (74K) Vossloh G1700 BB
Piko - 59404
locnummer : DH703

Het voorbeeld van de DH703 werd door MaK gebouwd onder het nummer 5001535 en werd door de HGK in dienst genomen op 22 december 2004. Op 1 januari 2007 kreeg de lok het NVR nummer 92 80 1277 804-1 D-HGK. In maart 2011 werd de lok overgedragen aan Vossloh Locomotives GmbH in Kiel.

HGK DH715  Vossloh G1000 BB
Lemke / Mehano 3333
locnummer : DH715

Vossloh G2000-1 BB
Mehano/Lemke 58899
locnummer : DH751
bijzonderheden : sound

Het voorbeeld van de DH751 werd door MaK gebouwd onder het nummer 1001035 en werd door de HGK in dienst genomen in augustus 2008 en heeft dienst gedaan tot augustus 2013. de HGK heeft 6 locomotiven van dit type in dienst gehad. (DH58-59, DH751-754). De loc behoort tot de eerste bouwreeks. Vanaf de 2de bouwreeks was de cabine even breed als de loc.

  Class 66
ESU 31288
locnummer : 9901
bijzonderheden : sound

Deze loc werd gebouwd in 1999 (fabrieksnummer 998101-2). De lok werd bij HGK in dienst gesteld op 12/09/2000. HGK huurde de loc tot 2001. In dat jaar werd de loc door HGK aangekocht. Tijdens de periode van huur had de lok het nummer 9901. Na de aankoop krijg hij het definitieve nummer DE62.

Op 01-01-2007 kreeg de loc het NVR nummer 92 80 1266 062-9 D-HGK.

 Nadat HGK was overgegaan in Rheincargo kreed de loc vanaf 01-08-2012 het nummer 92 80 1266 062-9 D-RHC

Op 08-11-2013 was de loc betrokken in een ongeval te Ertfurt.

Op 03-08-2017 kreeg de loc een zilveren livrei : de kleiren van de nieuwe maatschappij Rheincargo

Bron: mainlinediesels.net

Infobronnen : Wikipedia, website van de HGK, www.Loks-aus-Kiel.de, www.lokomotive.de, www.rolandrail.net, www.privat-bahn.de/HGK.html en diverse andere websites.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional