Minibaantje - Concept

Zoals op de pagina deelname reeds is geschreven is het concept een stadsdiorama met centraal een trambaan op straatniveau en een ondergrondse trambaan, zeg maar een pre-metro zoals we die kennen in Antwerpen.

Bij het bedenken van het onderwerp was eerst gedacht om de baan te maken in tijdperk 5. Het verhogen van het speel-element in het ontwerp heeft er toe geleid dat ik moest teruggaan in de tijd tot wanneer goederenverkeer in een stad of dorp meer tot de dagdagelijkse praktijk behoorde en dat is tijdperk 4.

Achteraf bekeken is dit met betrekking tot het beschikbare rollend materiaal ook een juistere keuze.

[Foto's van enkele trams]

Op het straatniveau komt de trambaan aan de ene zijde van onder een brug. De tramsporen lopen door een straat met in die straat een overloopwissel en een aftakking naar een fabriek met spooraansluiting. De tramsporen verdwijnen aan de andere zijde opnieuw onder een brug. De bruggen dienen om de uiteinden van de modules te verbergen. Links wordt het een autostradebrug rechts een spoorwegbrug.

Voor de autostradebrug wordt als voorbeeld de brug van de Antwerpse Ring aan het sportpaleis genomen, voor de spoorwegbrug staat de brug aan het station van Antwerpen-Dam als voorbeeld.

[foto's bruggen]

Onder het straatniveau komt een ondergronds parkeergarage en uiteraard een eerste ondergronds niveau van het (pre-) metro station. Dat deel van het metrostation wordt ingericht als winkelgalerij. De parkeergarage zal meerdere ondergrondse verdiepingen tellen. Dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op het aantal ondergrondse niveau's van de het metrostation.

Dan volgt nog een tussenlaag met een autotunnel en een riool geïnspireerd op de Antwerpse ruien.

Op het laagste niveau bevindt zich het echte metrostation.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional