Om tegemoet te komen aan het toenemende verkeer van reizigers en goederen werd beslist om nieuwe sterke locomotieven te laten bouwen. Technisch zijn deze locomotieven gebouwd op basis van het type 201 (reeks 59), maar uiterlijk zijn ze totaal verschillend.
De locomotieven werden overal in het land ingezet voor goederen en reizigersdienst. Ze waren ook geschikt voor het rijden in trek-duw formaties. Tussen 1969 en 1974 werden ook TEE treinen gesleept tussen Brussel en Amsterdam, die voornamelijk bestonden uit de zogenaamde Mistral rijtuigen.
type / reeks | 200 / HLD51 |
aantal gebouwd | 93 in 2 bouwschijven: 53 + 40 |
locnummers | 5101 - 5193 |
bouwjaar | 1961 - 1963 |
uit dienst | 2003 |
fabrikant | Cockerill |
motor(en) | Dieselmotor : Cockerill - Baldwin 10-608A Transmissie : elektrisch ACEC SEM Tractiemotoren : ACEC op elke as |
asindeling | Co'Co' |
Vmax | 120 km/h |
vermogen | 1.145 Kw / 1.760 Pk |
dienstgewicht | 1e bouwreeks : 117 t 2e bouwreeks : 113,2 |
aslast | 1e bouwreeks : 19,5 t 2e bouwreeks : 18,9 t |
lengte (LOB) | 20.160 m |
De locomotieven werden afgeleverd in groene kleur met eenvoudige gele band. Later werden de gele banden uitgebreid en daarna werd het kleurpatroon groen/geel ongekeerd in geel/groen.
De 2 bouwreeksen vertoonden ook enkele herkenbare verschillen. Zo waren bij de eerste bouwreeks de roosters van de 2 dakventilatoren rond, bij de 2de bouwreeks waren de roosters vierkant. Zo was de eerste bouwreeks ook uitgerust met buffers met schorten en zijplaten, terwijl deze bij de 2de bouwreeks ontbraken. De schorten werden later bij de eerste bouwreeks stelselmatig verwijderd.
Eén locomotief werd in 1972 uitgerust met een andere motor en kreeg ook aan andere type / reeksaanduiding: 200.1 (locnummer 200.101 / 5001). Deze loc kreeg ook een elektische verwarming geschikt voor het slepen van reizigerstreinen en werd geschilderd in staalblauw, de kleur die werd gebruikt bij de elektrische meerspanningslocomotieven locomotieven die ingezet werden voor het slepen van internationale treinen. De proefneming verliep niet zoals verwacht en in 1980 werd de loc opnieuw voorzien van de gewone motor en groen/gele kleuren. Het locnummer werd opnieuw 5101.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier