Deze treinstellen kregen omwille van de vorm van de voorruit de bijnaam "Duikbril". Een andere bijnaam van deze treinstellen is "Sprinter". De behuizing van het treinstel is gemaakt van Polyester en daardoor weegt het treinstel veel lichter. Door het lagere gewicht kan het treinstel snel optrekken. De stellen zijn uitgerust met een automatische koppeling (GF) en kunnen met verschillende stelling in treinschakeling rijden. De treinstellen worden echter niet gekoppeld aan stellen van een ander type.
Het stel bestaat uit 2 delen ABx + ABDx. Beide delen hadden een 1e klasse afdeling tussen de 2de instapdeur en de aansluiting naar het volgende rijtuig. In een deel van het stel is een bagageruimte ingericht. In het deel zonder bagageruimte telde de 1e klasse afdeling 16 plaatsen voor rokers. Een deel van de ruimte wordt ingenomen door het toilet en een technische ruimte. In het deel met bagageruimte heeft de 1e klasse afdeling 24 plaatsen voor niet-rokers. Wanneer het algemeen rookverbod werd ingevoerd werden de 16 1e klasse plaatsen voor rokers omgevormd tot plaatsen 2de klasse.
De stellen werden afgeleverd in Bordeaux kleur met een witte lijn die over de neus en de zijwanden liep. De lichten waren vervat in een gele balk.
De stellen zijn uitgerust met uitklapbare spiegels waarmee de treinbestuurder het in- en uitstappen van de reizigers kan volgen.
In 2012 startte een renovatieprogramma en worden de stellen in een New-look livrei geschilderd : grijs met rode deuren. Onderaan heeft het stel een blauwe bies. Het front is volledig geel.
type / reeks | EMU 86 |
aantal gebouwd | 52 (2 bouwreeksen : 35 + 17) |
nummers | 901 - 952 |
bouwjaar | Reeks 1 : 1988-1989 Reeks 2 : 1990-1991 |
uit dienst | -- |
fabrikant | La Brugoise et Nivelles (Brugge) |
motor(en) | 4 (ACEC Charleroi) |
asindeling | Bo'Bo' + 2'2' |
V.max | 120 km/h |
vermogen | 770 Kw (4 motoren) |
dienstgewicht | 107 T (leeg) / 126 T (beladen) |
aslast | |
lengte (LOB) | 52.800 mm |
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier