Deze treinstellen worden ook "Desiro" genoemd. Het ontwerp is afgeleid van de Desiro treinstellen die door Siemens vooral voor de Duitse markt werden ontwikkeld. De juiste benaling is "Desiro ML" waarbij ML staat voor MainLine. De treinstellen zijn in de eerste plaats bedoeld om te worden ingezet op het Brusselse GEN Netwerk. (Gewestelijk Express Net). Omdat dat netwerk nog niet klaar is en de stellen daardoor onvoldoende kilometers afleggen tijdens de garantieperiode worden ze ingezet over het hele land. Daarvoor zijn ze dan weer niet ontworpen en het spartaanse comfort van deze stellen is aanleiding tot heel wat kritiek bij de treinreiziger.
type / reeks | EMU 08 |
aantal gebouwd | 305 |
nummers | 08001 - 08210 (Mono-spanning : 3 kV=) 08501 - 08595 (Multi-spanning : 3 kV= + 25 kV~) |
bouwjaar | 2011 - 2016 |
uit dienst | -- |
fabrikant (*) | 105 stk : Siemens Mobilty 200 stk : Bombardier Transportation |
motor(en) | |
asindeling | Bo'Bo' + 2'2' + Bo'Bo' |
V.max | 160 Km/h |
vermogen | 2600 kW |
dienstgewicht | 132 ton |
aslast | |
lengte (LOB) | 79.900 mm |
(*) Sommige bronnen vermelden dat Siemens Mobility 150 stellen heeft gebouwd en Bombardier Transportation 155 stuks.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier