Deze dieseltreinstellen zijn de meest recente die door de NMBS werden aangekocht. De treinstellen moesten de getrokken treinen meestal bestaande uit diesels van de reeks 60/61 en 62/63 gecombineerd met M1 of M2 rijtuigen vervangen op de niet-geƫlektrificeerde lijnen. De treinstellen kunnen in treinschakeling rijden . Tot 4 stellen kunnen met elkaar worden gekoppeld. De stellen hebben een sterk acceleratievermogen waardoor ze uitermate geschikt zijn voor L-diensten. De stellen bestaan uit 2 rijtuigen met elk een stuurstand. Wanneer stellen aan elkaar zijn gekoppeld kunnen de reizigers niet van het ene naar het andere stel doorlopen.
type / reeks | DMU 41 |
aantal gebouwd | 96 |
locnummers | 4101-4196 |
bouwjaar | 2000-2002 |
uit dienst | |
fabrikant | Alsthom - Barcelona |
motor(en) | 2x Cummins QSK650R |
asindeling | 2'B + B'2' |
V.max | 120 km/h |
fabrikant | Cummmins |
vermogen | 2x 485 kW |
dienstgewicht | 95.2 ton |
aslast | |
lengte (LOB) | 49.600 |
Beveiligingssytemen | Memor, TBL1+ |
Remsysteem | Blokken, schijven en magnetisch |
De treinstellen zijn geleverd in de nieuwe kleuren van de NMBS: grijswit, rode deuren en gele fronten. In de 2de klas zijn 138 zitplaatsen, in eerste klas 12. Er is quasi geen verschil in comfort tussen 1e en 2e klasse. De zetels hebben een andere kleur.
Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier