NMBS - DMU 41

Deze dieseltreinstellen zijn de meest recente die door de NMBS werden aangekocht. De treinstellen moesten de getrokken treinen meestal bestaande uit diesels van de reeks 60/61 en 62/63 gecombineerd met M1 of M2 rijtuigen vervangen op de niet-geƫlektrificeerde lijnen. De treinstellen kunnen in treinschakeling rijden . Tot 4 stellen kunnen met elkaar worden gekoppeld. De stellen hebben een sterk acceleratievermogen waardoor ze uitermate geschikt zijn voor L-diensten. De stellen bestaan uit 2 rijtuigen met elk een stuurstand. Wanneer stellen aan elkaar zijn gekoppeld kunnen de reizigers niet van het ene naar het andere stel doorlopen.

 

type / reeks DMU 41
aantal gebouwd 96
locnummers 4101-4196
bouwjaar 2000-2002
uit dienst  
fabrikant Alsthom - Barcelona
motor(en) 2x Cummins QSK650R
asindeling 2'B + B'2'
V.max 120 km/h
fabrikant Cummmins
vermogen 2x 485 kW
dienstgewicht 95.2 ton
aslast  
lengte (LOB) 49.600
BeveiligingssytemenMemor, TBL1+
RemsysteemBlokken, schijven en magnetisch

De treinstellen zijn geleverd in de nieuwe kleuren van de NMBS: grijswit, rode deuren en gele fronten. In de 2de klas zijn 138 zitplaatsen, in eerste klas 12. Er is quasi geen verschil in comfort tussen 1e en 2e klasse. De zetels hebben een andere kleur.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional