Digitaliseren

Op een zeker ogenblik ben ik de diesellocs van de HGK beginnen verzamelen. Deze locs zijn bedoeld om te worden ingezet op de digitale clubbaan bij M.T.D. Een van de locs is de DE1024 gebouwd door MAK te Kiel en in model uitgebracht door Lima. Lima heeft dit model uitgebracht tussen 1994 en 1999. Digitaal rijden was toen nog iets exotisch. Uiteraard is het model dan ook niet voorzien om te worden uitgerust met een decoder en ontbreekt elke genormeerde aansluiting voor een decoder.

IMG_1643 (86K)

Gelukkig is het model reeds uitgerust met een dwarsgeplaatste motor en zijn de weinige elektronische onderdelen op een printplaat gemonteerd. Bovendien is er ruim plaats voor de decoder in de buik van het model.

Zoals bij de meeste modellen moet de kast van het chassis afgenomen worden door met coctailprikkers de kast licht naar buiten te buigen. Dat gaat eigenlijk vrij eenvoudig. Minder evident was het losmaken van de bak onder het chassis. Omdat ik niet doorhad dat die met klemmetjes vastzat zijn er bij het losmaken 2 klemmetjes afgebroken.

Op het internet zijn er enkele bouwbeschrijvingen te vinden over hoe je een decoder moet inbouwen. In grote lijnen komt het er op neer dat alle elektronische onderdelen moet worden verwijderd : ontstoorspoelen en diodes die er voor zorgen dat de lichten correct wisselen bij het veranderen van rijrichting. Verder moet er voor worden gezorgd dat alle onderdelen geïsoleerd worden van het chassis en tenslotte moeten alle verbinden rechtstreeks met de decoder worden gemaakt. Om dat laatste te realiseren moet in veel gevallen een of meerder banen op de printplaat worden onderbroken.

IMG_1416 (48K)
IMG_1417 (99K)

Voor aan de werken te beginnen heb ik een schemaatje gemaakt van de printplaat en de aansluitingen zoals ze waren.

Digitaal_origineel (50K)

Op dat schema heb ik dan aangeduid welke aanpassingen moesten gebeuren en waar de draden van de decoder moeten worden aangesloten. In de handleiding van de decoder (in mijn geval een 8-polige ESU decoder) staat heel goed aangegeven waar elke draad voor dient. Een beetje misleidend is de aanduiding 'links' en 'rechts'. Want wat is bij een locomotief die in beide richtingen gelijk is 'links' en 'rechts'. Waar je dan op moet letten is dat de beide 'linkse' aansluitingen bij elkaar blijven evenals de beide 'rechtse'. Wat dan nog fout kan gaan is de aansluiting van de kop en sluitverlichting. Maar wanneer dat zo zou zijn is dat snel rechtgezet door beide draden om te wisselen

Digitaal_aansluitingen (69K)

Wanneer ik de lampjes van de verlichting op andere (niet gebruikte) banen zou aansluiten moesten op de printplaat geen banen worden doorgeslepen.

En dan begin je er gewoon aan.

Eerst heb ik de beide diodes losgemaakt. Bij deze werken kwam ook al de draad die verbonden was met het lampje los.

Vervolgens heb ik de draden die de motor verbonden losgemaakt en opnieuw gesoldeerd op de buitenste printbanen.

Ik heb de draden van de decoder niet rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd maar gebruik gemaakt van een adapter met en 8-polige NEM652 aansluiting. Dit heeft als voordeel dat als er ooit iets mis gaat met de decoder die op eenvoudige manier kan worden uitgewisseld. De keuze voor een 8-polige aansluiting heb ik gemaakt zonder er bij na te denken. Een 6-polige decoder had volstaan aangezien er in deze loc geen bijkomende functionaliteit aanwezig is die meer aansluitingen nodig maken. Wat niet is kan nog komen natuurlijk. Het is niet helemaal ondenkbaar dat ik de verlichting met lampen vervang door Led's en tegelijk de nu ontbrekende sluitverlichting plaats. Het inbouwen van cabineverlichting behoort eveneens tot de mogelijkheden en dan is die extra aansluiting wel nodig.

De draadjes worden langs een kleine opening van de onderzijde van de locomotief langs de motor naar boven gevoerd. Dat gaat vrij eenvoudig. De draden aan de adapter zijn te lang. Die heb ik zo'n 15 cm korter gemaakt.

De uiteinden van de draadjes wordt gestript en een beetje vertint. En daarna worden ze één voor één op de printplaat gesoldeerd.

IMG_1419 (110K)

Als dat is gebeurd dan kan je best de decoder inpluggen en even proefrijden. Ik heb dat op mijn analoge baan gedaan. De loc reed in dezelfde richting als de andere locs, dus mijn 'links' en rechts' aansluiting was juist. De verlichting brandde net omgekeerd dus die draden heb ik snel losgemaakt en correct aangesloten (op de tekening staat de juiste aansluiting).

Even opnieuw testen en nu was alles OK.

De draden heb ik dan met een stukje tape vastgezet. Er netjes lijkt het niet, maar dat is niet erg. En dan kan de kast er weer op en kan de decoder in de buik van de locomotief worden opgeborgen. Niettegenstaande er bij het losmaken van dat onderdeel 2 klemmetjes waren afgebroken zijn de beide overgebleven klemmetjes voldoende om de kast stevig vast te houden. .

Bij de eerstvolgende clubavond heb ik de loc dan op de digitale baan kunnen testen en ook nu bleek alles te functioneren zoals het hoort.

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional