Dagboek 2018

 

Wanneer ik in juni 2018 het dagboek bijwerkte was de eerste zin : Oeps, een maand zonder iets aan de hobby te hebben gedaan... De zoveelste maand op rij dat er geen nieuws was te melden. Ik heb dan ook besloten om het dagboek pas bij te werken wanneer ik wel iets kan vertellen.

Het dagboek gaat verder in 2019. In de periode juni 2018 - december 2019 is er gelukkig wel een en ander gebeurd.

Mei

Op 1 mei werd ik door een paar vrienden ontvoerd. Ter gelegenheid van mijn 60ste verjaardag hadden zij een bezoek aan het Stoomcentrum van Maldegem gepland. Op 1 mei start bij het stoomcentrum het nieuwe seizoen en werden ook de voorbereidingen getroffen voor het stoomfestival dat het weekend daarop werd gehouden. Die voorbereidingen zorgden ervoor dat er heel wat treinbewegingen op het terrein gebeurden.

We begonnen de dag met een filmvoorstelling over een dag samen met machinist en stoker op een stoomlokomotief. Hoogtepunt van het bezoek was een treinrit naar Eeklo met het motorstel 4403 en enkele uren later de terugrit naar Maldegem met de stoomtrein samengesteld uit stoomlok "Fred" en enkele M1-rijtuigen.
We kregen ook nog een rondleiding met deskundige uitleg en mochten vrij de loodsen en het daar gestalde materiaal bezoeken. De verzameling van het stoomcentrum is redelijk omvangrijk en voor het overgrote deel in goede staat.

De dag werd afgesloten met een gezellig diner.

De Fcs zelflossers zijn verder afgewerkt. De belading is vervangen door echte kolen. De kolen had ik van bij de buurvrouw die nog met een kachel verwarmt. Met een hamer werden de kolen tot gruis geplet (platgeslagen met een zware hamer) en dan gezeefd. Het gruis werd dan met een lepeltje op de wagon gestrooid. Dan werd alles verneveld met een water gemengd met een drupje afwasmiddel om de waterspanning te doorbreken en werd de kolenlading gedrenkt met verdunde houtlijm (1 deel lijm - 1 deel water). Het resultaat : 12 wagens met een verschillend uitziende lading.
De wagens werden ook verder gedetailleerd : de imitaties van de remkranen en de vlakken waarop deze zijn gemonteerd moesten nog worden afgewerkt met rode verf. En tenslotte werden ook de decals aangebracht.

De verzameling rollend materieel is uitgebreid met de set Köln-Oostende van Models World (LS-Models). De set was in november van vorig jaar al in de winkel beschikbaar, maar de verkoper stelde zelf voor om de verzending uit te stellen tot dat ook de andere set die ik heb besteld beschikbaar zou zijn. Aangezien we nu reeds een half jaar verder zijn en van Models World geen nieuws komt over de leverdatum van die set heb ik gevraagd om de beschikbare set dan toch maar op te sturen. De set bestaat uit 8 rijtuigen : 1 bagagewagen Dms, 2 rijtuigen 1e klasse type I10 A9, 1 1e klasserijtuig met restauratieafdeling type I2 A4R en 4 rijtuigen 2de klasse type I10 B11. Alle rijtuigen hebben het zogenaamde C1-livrei : oranje met een witte lijn onder de vensters. In vergelijking met de vroeger uitgebrachte rijtuigen zijn deze beter gedetailleerd en zijn de rijeigenschappen ook beter. Maar deze rijtuigen kosten dan ook het dubbele van de vroeger uitgebrachte versies.

In een van de nieuwsbrieven van Modellbahshop Lippe stond een aanbieding voor lokomotieven van BRAWA met stevige kortingen. Ik heb me dan ook laten verleiden tot de aankoop van een dieselloc Baureihe 291 in oceaanblauw / beige livrei.

MSC Pacific, een modelbouwclub te Wervik, hield op 26 en 27 mei open deur. Deze club moet spijtig genoeg een nieuwe locatie zoeken. De tentoongestelde banen zijn stuk voor stuk de moeite waard. Louise-Marie is een baan naar Belgisch voorbeeld in schaal N. Aan deze baan wordt nog volop gewerkt, maar de stukken die klaar zijn zijn zeker de moeite waard. De andere banen zijn bekend omdat zij reeds te zien waren op verschillende tentoonstellingen : Mini-Ville, Reun (CH) en New Ponca Yard (USA). Ik heb enkele foto's getrokken en die kan u bekijken via deze link.

Voor de clubbaan "Vaerwegh dok" moeten nog enkele achtergrond gebouwen worden gemaakt. Inspiratie wordt gezocht en gevonden in de haven van Antwerpen. De loodsen met halfronde daken aan de Fordbruggen (Oosterweelsteenweg) zijn erg geschikt om in halfrelief te bouwen. Wanneer ik ze op schaal zou nabouwen zijn ze te klein en komen niet boven het talud uit. Hier gaan we een beetje moeten spelen met de afmetingen. Zo blijven we ook trouw aan het motto : geïnspireerd op, maar niet nagebouwd op schaal.

top

april

De kofferbaan : het clubproject. Zoals altijd moet er net voor het verlopen van de deadline nog een spurtje worden getrokken om alles op tijd klaar te krijgen. Met de kofferbaan is dat niet anders gegaan. Onze deelname aan Ontraxs heeft daar uiteraard ook wel mee te maken, maar toch. In de laatste weken moest er nog heel wat werk worden verzet. Er waren nog wat probleempjes met het vlot laten bewegen/rijden van de beweegbare scenery, de bomen moesten nog worden afgwerkt en geplant. De sluis zelf moest ook nog worden afgewerkt en dan moest alles nog in de koffer worden ingebouwd. Mijn bijdrage heeft er in bestaan de bomen te voorzien van loof en de grond te bestrooien. Als bouwwerkjes heb ik een stelling gebouwd voor in de sluis en de sluisdueren die reeds gedeeltelijk af klaar liggen om in de sluis ingebouwd te worden. Uitendelijk is dat allemaal nog best voor elkaar gekomen op de laatste clubavond voor MOBEXPO. De volledige ontstaansgeschiedenis met foto's kan je lezen op de pagina van de website van Gerolf Peeters en meer foto's kan je bekijken op de Flickr account van Frans.

En onze deelname was een succes : we hebben de eerste plaats behaald !


foto: Andrew Burnham (Continental Modeller)

Als deelnemer aan een tentoonstelling heb je het voordeel dat je gratis binnen mag. Maar keerzijde van de medaille is dat je zelf amper de tijd hebt om de tentoonstelling rustig te bezoeken. Je hebt je namelijk geëngageerd om als deelnemer mee te zorgen voor de exploitatie van de tentoongestelde baan. Ik vind dat elke collega ook de kans moet krijgen om een bezoekje te brengen aan de tentoonstelling. Op Mebexpo was dat niet anders: ik was er heel de zondag, maar heb de rest van de tentoonstelling in amper een uurtje bezocht. De banen die ik reeds op andere tentoonstellingen heb gezien ben ik gewoon voorbij gelopen en heb er geen foto's van gemaakt. De serie met foto's is voor deze editie dus eerder beperkt.

De verzameling Duitse modellen is uitgebreid met de "Schienenbus" bestaande uit een motorwagen (VT798) en stuurstandrijtuig (VS998) en nog 2 extra bijwagens (VB998): eentje met en eentje zonder bagageafdeling. Deze railbus heeft in de jaren '50 in Duitsland een sterke reputatie opgebouwd als redder van de nevenlijnen. Vele lijnen en lijntjes waren bedreigd met sluiting omwille van te zware exploitatiekosten. Wanneer de exploitatie echter kon worden gedaan met lichter en goedkoper materieel dan was de rentabiliteit beter en zijn vele lijnen op die manier toch behouden. De schienenbussen zijn in dienst gebleven tot in het begin van de jaren 80.

In voorbereiding van het verweren van een aantal 2-assige zelflossers voor het vervoer van kolen of grind, type Fcs, heb ik eerst enkele details proberen te verbeteren. In eerste instantie heb ik de losse onderdeeltjes die bij de wagon zijn geleverd gemonteerd. Vervolgens heb ik een aantal details een kleurtje gegeven : dat zijn de haak (geel) en de platen en hendels van het remsysteem : wit en rood. Ook de decals met de symbolen voor het remysteem en de waarschuwing voor electrocutie wanneer iemand op de wagon kruipt wanneer die onder de bovenleiding staat werden aangebracht. Ik heb die wagons al een tijdje on mijn bezit en spijtig genoeg zijn de onderdelen van 1 wagon verloren gegaan.

Een ander aspect van een meer realistisch uitziende wagon is de belading. Roco levert deze wagons met een imitatiebelading waardoor de lading van elke wagon er identiek uitziet. Dat kan beter door de lading te vervangen door echte kolen. Maar waar kan je die vandaag nog vinden? Gelukkig stoken onze buren nog met kolen en ik mocht uit de voorraad wat kolen en gruis nemen. De grote stukken werden met een hamer kapotgeklopt. De brokjes werden dan gezeefd zodat fijne korreltjes overbleven.

De imitatiebelading werd verwijderd en de holle ruimte daaronder werd opgevuld met blokjes Styrodur (piepschuim) afkomstig van de verpakking van een huishoudtoestel dat we recent hadden gekocht. De blokjes zijn niet vastgekleefd: ze klemmen voldoende en bovendien zullen ze wel vast komen te zitten met de lijm waarmee de kolen zullen worden vastgelijmd.

Wanneer ik dan de fijne kolen in de wagon kieperde verdween een heleboel in alle spleten en gaten die er nog waren. Dat was niet de bedoeling. Op die manier zou ik veel meer kolen nodig hebben en zou ook het gewicht van de wagon te hoog kunnen worden. Ik heb de spleten toegestopt door boven op de Styrodur blokjes een stukje papier te kleven dat goed in houtlijm was gedrenkt. Met een tandenstoker kon het natte papier goed in alle hoeken en kanten worden gedrukt. Wanneer alles was opgedroogd werd het papier zwart geschilderd. Dan werd de kolenlaag aangebracht en vastgelijmd met verdunde houtlijm (verhouding 1 deel lijm / 1 deel water).

top

maart

Deze maand namen we met de MTD clubbaan "Vaerwegh Dok" deel aan Ontraxs. In de dagen voorafgaand aan de tentoonstelling heb ik nog ijverig gewerkt aan het industriegebouw "B.Assaing". De muren in de kantoren hebben een kleurtje gekregen en de vloeren zijn gelegd. Nu staat alles klaar om de kantoren in te richten. Het materiaal is beschikbaar maar moet nog een kleurtje krijgen. Ter berscherming van de werknemers zijn op de balkons ook railingen geplaatst. Op het dak zijn enkele airco-units gezet en het gebouwtje dat de installatie van de lift herbergt heeft ook een definitieve plaats gekregen. Het is zeker nog niet af, maar we hebben toch weer een paar stapjes in de goede richting gezet.

Onze deelname was een hele belevenis en we hebben ons reuze geamuseerd. Op donderdag hebben we de baan in de club gedemonteerd om ze 's avonds opnieuw op te stellen in het spoorwegmuseum. Behalve een hoop fileleed is alles vlot verlopen. De 3 dagen van de tentoonstelling zelf zijn ook vlot verlopen. Er waren geen noemenswaardige problemen met het rijden. Af en toe was er een ontsporing en een paar keer een kortsluiting ten gevolge van wissels die niet juist stonden . Bij een kortsluiting vallen alle treinen stil en dat is niet zo prettig. Een aantal keer stond het publiek 3 rijen dik. We hebben heel veel positieve commentaren gekregen. De meeste lof ging naar de zeer realistisch ogende bovenleiding. Het afwisselend treinverkeer met treinen die ook aan een realistisch ogende snelheid reden viel bij het publiek in goede smaak.

We moeten wel een oplossing vinden om enige afstand tussen de baan en het publiek te creëren. Het publiek stond tegen de baan geplakt en kinderen hingen letterlijk aan de rand van de baan. Je ziet dan ook regelmatig handjes naar de scenery gaan. Van kinderen kan je dat nog verstaan, maar van volwassenen kan ik dat niet begrijpen. Zeker niet van volwassenen die eventjes op een knopje op het besturingspanneel drukken. Wanneer je daar dan een opmerking over maakt dan zijn ze nog verontwaardigd ook.

Nadat Ontraxs voorbij was werd de focus verlegd naar het verder afwerken van de kofferbaan. Het deksel is nu helemaal klaar. Ik heb ook het statief gemaakt waarop de kofferbaan zal tentoongesteld worden. Dat waren de 2 zaken waar ik zelf voor zou zorgen en thuis zou afwerken. Tijdens de clubavonden wordt er ook ijverig verder gewerkt.

Ik heb mijn reeks Fcs wagens onder handen genomen. Bij verschillende wagens moesten de los meegeleverde onderdelen nog worden geplaatst. Dat zijn de remcylinders, de stortkleppen en het mechanisme om de kleppen de bedienen (niet functioneel), de haken voor het verslepen van de wagon met een kabel, de houders voor het plaatsen van de sluitlantaarns en 2 handgrepen. Verder ook nog een aantal decals : aanduiding van gevaar voor hoogspanning en symbolen die op de hoeken worden aangebracht en aanduiden met welk remsysteem de wagon is uitgerust. De kolenlading zelf ga ik ook nog vervangen: nu zijn alle wagons helemaal identiek beladen. Elke wagen zal zijn eigen belading krijgen. Daarvoor ben ik nog op zoek naar echte kolen. Met een beetje verf werden een aantal details geaccentueerd : haak en panelen met de remkranen. Tot slot zullen de wagons ook nog worden verweerd.

Op 17 maart werd door het IPMS de jaarlijkse tentoonstelling / beurs georganiseerd in het Don Bosco instituut de Hoboken. De toegang is gratis ! Ik ben letterlijk binnen en buitengelopen door gebrek aan tijd. Het tentoonstellingsgedeelte met inzendingen die in diverse categorieën deelnemen aan de wedstrijd voor het beste, mooiste model was dit jaar minder dan andere jaren. Zowel in aantal als kwaliteit van afwerking. Maar ik heb enkele setjes met verf van het merk Lifecolor op de kop kunnen tikken die ik voor het verweren van mijn rollend materiaal kan gebruiken. Op de beurs was ook een stand die goedkope spuitpistolen van het merk Fengda aanbood. Maar ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van deze goedkope pistolen wanneer je ziet dat pistolen ven "gerenomeerde" merken niet minder dan 100,00 € kosten. Er moet toch een verschil zijn tussen een goedkoop en een duur model.

De verzameling modellen is deze maand uitgebreid met een TRAXX van de NMBS met het opschrift "E-drivers". Het model is van PIKO en was eigenlijk uitverkocht maar mijn winkelier heeft er voor mij nog eentje kunnen vinden.

NMBS TRAXX 2843 E-drivers

top

februari

De deadline voor de wedstrijd van "de kofferbaan" komt dichterbij. Op de clubavonden wordt ijverig verder gewerkt en begint het meer en meer vorm te krijgen. Thuis werk ik rustig verder aan het deksel.

Maar is nog een andere deadline die vroeger afloopt: de deelname van MTD met de clubbaan "Vaerwegh Dok" aan Ontraxs 2018. Officieel is deze tentoonstelling omgedoopt naar "Modeltrein Expo On Traxs!". De jaarlijkse hoogmis van het modelspoor heeft zoals altijd plaats in het Nederlandse spoorwegmuseum te Utrecht en gaat door op 9, 10 een 11 maart. Zoals altijd wordt na elke tentoonstelling plannen gemaakt om aan de baan verbeteringen aan te brengen, maar wordt tot het laatste moment gewacht om dat ook effectief te doen. Ik ben nog eens met Inkscape aan de slag gegaan om een aantal bordjes te maken en hoop het industriegebouw "B.Assaing" af te kunnen werken.

Ik zou ook graag verder gaan met het weatheren van mijn rollend materiaal, maar of dat zal lukken...

Op 24 februari heb ik samen met een aantal andere clubleden een bezoek gebracht aan de tentoonstelling Rail. Er waren een aantal mooie banen te bewonderen.

De verzameling modellen is niet uitgebreid. De Piko Schienenbus is besteld. Het is nu wachten tot deze wordt geleverd.

top

januari

De rijdag op de club had deze keer als thema : koel- en bierwagens. Tot mijn verbazing is het aantal koelwagens dat ik bezit vrij klein. 3 wagens behoren tot een setje van het merk Brawa. Die wagentjes ontspoorden voortdurend. Meer dan waarschijnlijk wegen ze te licht. Wanneer ik ze achter aan de trein koppelde liepen ze al een stuk beter.

Ik heb, samen met enkele collega's clubleden, een bezoek gebracht aan de modelspoordagen te Rijswijk (NL). Het was de eerste keer dat ik deze tentoonstelling bezocht. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen. Er waren heel wat kleine baantjes waarvan de meerderheid mooi was afgewerkt maar het overgrote deel van de grotere banen vond ik toch maar van een bedroevend niveau. Bovendien had ik het merendeel van de banen reeds eerder op andere tentoonstellingen gezien. Op 3 uurtjes tijd hadden we de hele tentoonstelling, inclusief de verkoopstanden, bezocht. Al bij al was het toch een leuke dag maar of ik volgend jaar opnieuw deze tentoonstelling zal bezoeken is twijfelachtig.

Op modelbouwgebied heb ik gewerkt aan "de kofferbaan". Een wedstrijd voor clubs uitgeschreven door MSC Het Spoor te Sint-Niklaas. Alles moet klaar zijn voor de tentoonstelling MOBEXPO 2018 die doorgaar begin april. Mijn bijdrage aan dit project is het kofferdeksel waar de verlichting en de achtergrond in moet worden aangebracht. De verlichting zelf is gemaakt door Gerolf.

Nog voor de beurs in Nurnberg haar deuren opent hebben de meeste grote merken hun nieuwigheden al bekend gemaakt. 2018 wordt een relatief goedkoop jaar! Nieuwe modellen die in mijn verzameling passen worden niet uitgebracht. In de meeste gevallen zijn het heruitgaven van modellen die al eens eerder zijn verschenen, soms met technische verbeteringen soms ook niet. In veel gevallen zijn het kleur- en nummervarianten. Een aantal merken moet de modellen die zij vorig jaar (of sommigen nog eerder) hebben aangekondigd nog uitbrengen. Van die modellen staan er wel een aantal op mijn verlanglijstje en een deel was reeds besteld. Wanneer ik het overzicht maak dan kom ik tot het volgende lijstje:

Duitse modellen - tijdperk 4:
- PIKO - Schienenbus VT798/VS - (eerste modellen uitgebracht einde 2017)
 
HGK - verzameling :
- Lemke Models / MEHANO - Mak G2000 met ass. cabine (aangekondigd in 2017)
- Lemke Models / MEHANO - Mak G1000 (Nieuw 2018)
 
Belgische modellen - tijdperk 4 :
- B-Models / Van Biervliet : HLE22 - groene kleur (aangekondigd 2017)
- B-Models / Van Biervliet : HLE25 - groene kleur (aangekondigd 2017)
- B-Models / Van Biervliet : HLD75 - geel/groene kleur (aangekondigd 2017)
- B-Models / Van Biervliet : Ertswagens Arbed / Cockerill (aangekondigd 2017)
- Models World / LS-Models: set 1601 IC Oostende-Koln (aangekondigd 2017)
- Models World / LS-Models: set 1602 IC Oostende-Koln (aangekondigd 2017) - deze set is ook vorig jaar uitgebracht en ligt bij mijn winkelier klaar voor afhaling.
 
Belgische modellen - tijdperk 5/6 :
- nihil
 

top

ga naar 2017 

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional 100% hand coded HTML