Dagboek 2013

Januari - februari - maart

Deze periode was rustig op het gebied van modelbouw. In januari kruipt er veel tijd in nieuwjaar-gerelateerde activiteiten en blijft er minder tijd over om te modelbouwen. Daarenboven moest ik ook nog enkele huishoudelijke karweitjes opknappen die al lang op het todo lijstje (van mijn echtgenote) staan.

Op de modelbaan is de groendienst weer actief geweest. Maar in dit stadium is het nog geen foto waard. Ik moet nog wat zoeken om tot een realistische nabootsing te komen van de vegetatie naast de sporen. Bron van inspiratie zijn Youtube filmpjes van cabineritten. Dan zie je goed hoe de scheiding tussen de spoorlijn en de omgeving wordt gemaakt. De berm in de bocht aan de Zweibrückenstrasse werd ook verder afgewerkt.

Ik ben ook begonnen met het plannen van de uitbreiding van de modelbaan. En dat speelt zich af in het hoofd en af en toe word er wat gekrabbeld op een stukje papier.

IMG_5252 (48K) IMG_5253 (27K)

Aan de andere projecten is weinig of niets gebeurd. De silowagen staat nog steeds klaar om te worden gespoten. Van de locotractor is de middenconsole waarop de bedieningsapparatuur van de loc staat gemaakt. Die moet demonteerbaar blijven voor wanneer ik aan de aandrijving moet kunnen. De vijs met de bevestiging van het interieur en de aandrijving zit onder deze middenconsole. Een van de verticale schotten was te kort waardoor de kap niet horizontaal stond. Dat werd bijgewerkt met een klein stukje styreen.

IMG_4878 (43K) IMG_4881 (57K)

De locloods op het minibaantje werd ook aangepakt. De sporen lagen niet in het midden van de toegangspoorten. Er waren 2 opties: de sporen verleggen of de loods aanpakken. De sporen verleggen was quasi uitgesloten. Een van de sporen heeft een schouwput die dan ook moest worden verlegd. Dus werd de loods aangepakt. De zijwand en de steunen vooraan werden met een slijpschijfje losgesneden. De steunen vooraan werden opnieuw geplaatst, nu op de juiste afstand. Al bij al wordt de loods zo'n 10 mm breder. Met wat strippen styreen was dat zo aangepast. Nu moeten alle naden nog mooi worden weggewerkt.

IMG_5250 (64K) IMG_5251 (71K)

De verzameling modellen is in de afgelopen maanden wel groter geworden. Het type 29 van Modeltreinshop Olaerts is aan de verzameling toegevoegd. Oorspronkelijk wilde ik de lok niet kopen, wegens te duur en de slechte ervaring met het type 53, maar nadat ik de bespreking en vooral de foto's in Modelspoormagazine had gezien was ik verkocht. Meer nog: het is zo'n mooie lok dat hij een plaatsje heeft gekregen in de vitrinekast in de woonkamer.

Veel moderner is de Voith Maxima 40CC in model uitgebracht door de Sächsische Waggonfabrik Stolberg. Hünerbein in Aachen, een winkel waar ik regelmatig aankopen doe, bood deze lok aan met een korting van bijna 25%. Lang heb ik niet getwijfeld. Het model past in mijn verzameling HGK locomotieven: de HGK heeft dit model enkele weken gebruikt om te testen. Deze lok tussen de "echte" HGK locs kan dus perfect.

IMG_5254 (58K) IMG_5256 (81K)

De verzameling HGK modellen is uitgebreid met een class 77. Mehano brengt in samenwerking met Lemke enkele nieuwe versies van de class 66/77 op de markt. Er is ook nog een class 66 aangekondigd. ESU breid het aanbod van class 66 locomotieven ook uit. Daar zit ook een model tussen in de kleuren van de HGK. Maar zij brengen ook een class 66 uit in de kleuren van de leasingmaatschappij Ascendos. Deze loc heeft het nummer DE67 en dat is ook een loc van de HGK. Dit is tevens de aanleiding geweest om de pagina over mijn verzameling HGK modellen bij te werken.

Verder zijn er een aantal goederenwagons en auto's bijgekomen.

top

april - mei - juni

Voor je het weet zijn er alweer 3 maanden voorbij. Het blijft zeer druk op het werk waardoor er amper tijd overschiet voor de hobby. De wekelijkse bijeenkomsten van de modelbouwclub kan ik ook al amper bijwonen. Het zal ooit wel eens verbeteren hopen we.

Toch proberen we in de weekends enkele uurtjes te spenderen aan de hobby en dat lukt. Alle projecten staan een beetje on hold en ik heb me bezig gehouden met de grote modelbaan. Daar is het landschap weer een beetje gevorderd.

De afwerking van dat stukje heeft ook heel lang blijven hangen omdat ik wel ideeën had omtrent de invulling, maar ik botste steeds weer op de coherentie met de rest van het landschap.

[situatieoverzicht]
IMG_6125MK (48K)

Op die plaats liggen er een aantal sporen vrij kort bij elkaar. Om een realistisch ogende situatie te verkrijgen moeten een aantal sporen aan het oog worden onttrokken, m.a.w. verdwijnen onder het landschap. Omdat de sporen dicht bij elkaar liggen is er echter weinig ruimte voor zachte hellingen. Als het geen hellingen kunnen zijn moeten het dus steile (rots-) wanden worden. Maar rotsen die "plots" in het landschap opduiken kunnen ook niet, dus moet er een overgangszone zijn waar "zachte hellingen" overgaan in "steile rotswanden", en zoiets vraagt plaats...

In de oorspronkelijke plannen had ik op die plaats een stukje industrie voorzien. Wanneer ik de attributen die ik voorhanden heb daarvoor op die plaats begon te schikken kwam het geheel niet erg realistisch over.

[proefopstelling cementfabriek]
IMG_5601M (51K)
 
IMG_5599 (38K) IMG_5600 (38K)

Een huizenrij zou beter op haar plaats zijn. De huisjes die ik in eerste instantie daarvoor wilde gebruiken zijn echter op een kleinere schaal dan 1/87 (wat nogal dikwijls voorkomt, zeker bij iets oudere producties). Deze huisjes kunnen perfect dienen, maar dan niet aan de rand van de modelbaan. Ze moeten een stuk verder op de baan worden geplaatst waar ze door de iets kleinere schaal het diepte-effect zullen versterken. Maar geen probleem: ik heb genoeg bouwdozen op voorraad en daar zitten verschillende huizen tussen die wel op schaal zijn en samen een mooie huizenrij kunnen vormen.

[proefopstelling woonhuisjes]
IMG_5607 (39K)

IMG_5605 (40K)
IMG_6126C (34K)

Bij het nakijken van de bouwdozen bleek in één van de dozen een volledige gietboom te ontbreken. Geen probleem: een mailtje gestuurd naar de klantendienst van Faller en enkele dagen later stak het ontbrekende deel in de brievenbus. Fantastische service !

Nu moet ik nog één zaak beslissen: de huizen komen in een boog te staan. Er zijn verschillende mogelijkheden:

We zien wel...

Een deel van het landschap ligt boven de wisselstraat die toegang geeft tot een deel van het schaduwstation maar vooral ook boven de aansluitingen naar het besturingspaneel. Om dat te allen tijde goed te kunnen bereiken heb ik dat stukje uitneembaar gemaakt. Dat vraagt wat extra werk maar ik ben er zeker van dat het me niet zal spijten wanneer ik dat ondergrondse deel van de modelbaan moet kunnen bereiken.

IMG_5621 (52K) IMG_5622 (50K)
IMG_5630 (52K) IMG_5634 (41K)

Het uitneembaar gedeelte bestaat uit een houten kader met ribben uit 12 mm multiplex. De ribben zijn bespannen met vliegendraad en op die draad is een laag knauf aangebracht.

Het landschap rond het uitneembare gedeelte is gevormd met stukken piepschuim (EPS). Dat werkt niet zo proper, maar ik heb van dat materiaal hopen op voorraad.

De verzameling modellen is ook uitgebreid. Lemke/Mehano had een class 66 en class 77 van de HGK aangekondigd. Beide locs had ik eind vorig jaar besteld. De class 77 is in het begin van het jaar geleverd. De class 66 is in de maand april toegekomen.

IMG_5590 (36K) IMG_5589 (37K)

Bij het surfen op het internet was ik een set van Rivarossi tegenkomen met 4 zogenaamde "Silberling" rijtuigen waarvan één stuurstandrijtuig. Deze set is niet meer in productie. Bij mijn zoektocht heb ik vastgesteld dat voor hetzelfde model (in dit geval deze set) heel uiteenlopende prijzen worden gevraagd, en dan heb ik het alleen maar over aanbiedingen van internet winkels. Er was een verschil van 70 Euro tussen de duurste en de goedkoopste. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de goedkoopste die bovendien ook nog eens een zeer goedkope prijs voor de verzending aanrekent. Bij het browsen op de website van die winkel kwam ik nog een aantal andere modellen tegen die eveneens gunstig waren geprijsd en die ik dan tegelijk ook maar heb besteld. Het zijn elektrische locomotieven van het Duitse eenheidstype BR110 en BR140. Ik vind dat mooie modellen.

IMG_5613 (30K) IMG_5611 (24K)
IMG_5616 (42K) IMG_5617 (33K)
IMG_5618 (51K) IMG_5623 (48K)

Wanneer ik de zending heb aangekregen heb ik de modellen direct getest op de modelbaan en vastgesteld dat er met de rijtuigen van Rivarossi een probleem is. Ik heb mijn bochten in verkanting liggen en de draaistellen van de rijtuigen hebben geen speling om deze kantelbeweging te kunnen maken met als gevolg dat ze in de overgang van vlak spoor naar verkanting uit de rails gaan. Daar moet ik een oplossing voor vinden.

top

juli

In het begin van deze maand zijn we op vakantie geweest. Geen treintjes...

Tijdens de weekends lukt het om enkele uurtjes aan de hobby te spenderen. Bijna de hele maand ben ik bezig geweest om de bouwdozen van de Faller set "Goethestrasse" in elkaar te zetten. Naar goede gewoonte worden de bouwdozen niet zomaar in elkaar gezet.

IMG_6126C (34K)
IMG_6250 (107K)

Sowieso krijgt elk huis een verflaagje en een verwering. De verflaag zorgt ervoor dan de onnatuurlijke plastic kleur verdwijnt en bovendien wordt een persoonlijke tint gegeven aan de bouwdoos en de modelbaan. Het weatheren van de gebouwen gebeurt met washes en dry-brush technieken.

IMG_6243 (71K)

Tevens worden de gebouwen voorzien van binnenverlichting. Daarvoor krijgen de woningen een indeling die wordt gemaakt met stukjes plastickaart. Op die manier ontstaan kamers die dan individueel met verlichting kunnen worden uitgerust.

Vroeger deed ik dat met gloeilampjes. De warmte die zo'n gloeilampje verspreidde kon mogelijks voor problemen zorgen. En gloeilampjes kunnen defect gaan. Vervangen is dan niet altijd eenvoudig. Tegenwoordig kan dat beter met LED's. Er zijn heel wat mogelijkheden: individuele leds of leds op strips, waarbij de lengte van de strips ook nog eens kan variëren (aantal leds per centimeter). En dan is er nog de keuze tussen warm-witte en helder-witte kleur. Ik heb 4 verschillende types strips besteld:

Op die manier kan ik uittesten wat het beste effect zal geven. Ik maak nu al de bedenking dat strookjes van 5 cm te groot zijn om in een kamer te passen en dat 3 leds per 2,5 cm waarschijnlijk te veel licht zullen geven. Maar dat laatste kan worden opgelost met een extra voorzetweerstand.

Een oplossing voor de opstelling van de huizen in een boog heb ik nog steeds niet. T.t.z. ik heb nog geen keuze gemaakt uit de verschillende mogelijkheden die er zijn:

De verzameling rollend materiaal is deze maand niet uitgebreid. Het Zwitserse TEE treinstel RAe is deze maand door LS Models uitgebracht. Ik had het wel willen kopen, ter vervanging van het LIMA treinstel dat ik heb, maar de prijs valt zwaar tegen. 740,00 Euro heb ik er niet voor over. Ik maak de vergelijking misschien iets te simplistisch maar dit treinstel bestaat uit : 2 stuurstandrijtuigen, 3 wagons en 1 motorstel. Wanneer je dan voor elk van die elementen de prijs gaat vergelijken met een "gewoon" model kom ik tot de volgende berekening: motorstel = locomotief = 250 €, wagon = 50 €/stuk, stuurstandrijtuig = 80 €/stuk. Dan kom ik op een totaal van 560 €. Dat is 180 € minder dan LS Models voor het Zwitserse treinstel vraagt. Hoe mooi gedetailleerd het treinstel ook moge zijn ik vind het veel te duur. Bovendien bevalt de oplossing die LS heeft gekozen voor de overgangen tussen de rijtuigen mij helemaal niet.

Misschien kan ik dit deel van het budget dan aanwenden voor de aankoop van een full-option class 66 HGK lok van ESU ...

top

augustus

In tegenstelling tot de voorbije maanden heb ik in augustus heel wat tijd kunnen spenderen aan de modelbouw.

De huizenrij "Goethestrasse" schiet goed op. Het interieur van de beide winkels is even prutsen: alle onderdeeltjes apart schilderen en dan samenstellen zodat er een realistisch ogende ruimte ontstaat. In beide gevallen heb ik de winkelruimte vergroot.

IMG_6250 (107K)
IMG_6243 (71K) IMG_6294 (66K)
IMG_6298 (62K) IMG_6295 (49K)
IMG_6296 (51K) IMG_6297 (46K)

De huizen zijn ingedeeld in kamers. Zo'n kamertje wordt heel eenvoudig gemaakt in karton, dat achter de ramen wordt gekleefd. In een aantal van deze kamers is verlichting geplaatst die afzonderlijk aan en uit kan geschakeld worden. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet (manueel of automatisch). De verlichting is gerealiseerd met ledstrips, aangekocht via het Internet bij www.buyledstrip.com. De strips zijn verkrijgbaar per veelvoud van 50 cm en kunnen worden opgedeeld in strookjes van 2,5 cm. Op zo'n strookje zitten 3 leds. In de kamers waarin ik verlichting wil is zo'n strookje geplaatst. Met de juiste spanning (12 V) geven de leds voldoende licht.

IMG_6289 (46K) IMG_6290 (53K)
IMG_6299 (46K) IMG_6291 (54K)

Eindelijk heb ik ballast kunnen kopen zodat de bedding van de sporen verder kan worden afgewerkt en werd er ook verder gewerkt aan de talud naast het spoor.

IMG_6305 (88K) IMG_6306 (80K)
IMG_6292 (77K) IMG_6317 (87K)

Ik heb ook een beetje geëxperimenteerd. Met een "rivet maker", een tooltje dat ik op een of andere beurs heb gekocht heb ik een poging ondernomen om klinknageltjes na te bootsen. Het lukt het best met een strookje aluminium van een alu-dienschotel die voor geen geld bij Action te koop zijn. Het heeft wel wat oefening gevraagd om de strookjes mooi evenwijdig te krijgen, maar dat is met veel zaken zo: oefening baart kunst.

IMG_6314 (54K)

En last but not least heb ik mijn eigen "Grassmaster" gemaakt. Van een elektrische vliegenmepper (gekocht bij Action voor nog geen 2 Euro) heb ik het apparaat omgebouwd volgens een van de vele handleidingen die je op het internet kan terugvinden. Toch heb ik enkele aanpassingen gedaan: in de plaats van een metalen theezeefje te gebruiken heb ik een reservoir gemaakt van een lege lijmbus. De strooizijde is afgesloten met metaalgaas waaraan een van de polen is gesoldeerd.
Het voordeel is dat er een grotere hoeveelheid aan strooimateriaal in een keer kan worden verwerkt. Verder heb ik de voeding van 2x 1,5V batterijen vervangen door een voeding van 1x 9V batterij. Hierdoor is de elektrostatische energie groter.

IMG_6307 (59K) IMG_6308 (59K)
[met grassmaster]
IMG_6309 (93K)
[zonder grassmaster]
IMG_6311 (71K)

Als tussendoortje heb ik nog een vrachtwagen onder handen genomen in een poging de details wat meer te laten opvallen door ze een (juistere) kleur te geven. Ik ben niet tevreden van het resultaat, maar het is een begin. De achterkant van de zijspiegels, de ruitenwissers, de bumper en het radiatorrooster werden zwart geschilderd. De opschriften werden in het zilver geschilderd. Maar dat laatste is niet echt goed gelukt.

IMG_6325 (42K)

Met het oog op de nakende tentoonstelling van onze modeltreinclub heb ik verder gewerkt aan de aanpassing van de locomotiefloods van het minibaantje. Op deze tentoonstelling zal dat baantje te zien zijn.

MTD_tentoonstelling_2013 (33K)

De verzameling rollend materiaal is uitgebreid. Op het forum van Modelspoormagazine was er iemand die een reeks Fcs-zelflossers te koop aanbood en daarnaast heb ik nog een loc van de NMBS reeks 18-2 (LS Models) en het model van de Br 120.0 van de DB (ACME) aangeschaft.

[Ls Models NMBS 1852]
IMG_6322 (69K)
[Acme DB E120.0]
IMG_6324 (58K)
[Acme DB Avmz]
IMG_6323 (64K)
top

september

Het was weer een drukke maand voor het werk wat maakt dat er op het vlak van modelbouw weinig of niets is gebeurd.

De weinige tijd die er was is gebruikt om mijn minibaantje terug klaar te krijgen voor de tentoonstelling van de modelbouwclub eind oktober.

De verzameling modellen is deze maand ook niet aangegroeid.

top

oktober

Omdat ik met het minibaantje "Das Depot" meedeed aan de tentoonstelling van de modelbouwclub was het nodig om wat extra tijd te steken in de hobby. Een goede vriend en medeclublid heb ik gevraagd om de achtergrond van het minibaantje te schilderen. De beschikbare tijd heb ik besteed aan het verder aankleden van het baantje. Er zijn altijd nog details die kunnen worden toegevoegd of verfijnd.

De tentoonstelling van MTD was een succes. Er waren heel veel bezoekers en mijn baantje heeft heel wat belangstelling gekregen. Maar er zijn een aantal zaken die ik moet veranderen. Ten eerste de fidle yard moet worden vervangen door een gewone wissel. Die fidle yard is gebouwd om, toen ik meedeed een de wedstrijd van modelspoormagazine, binnen de maximaal toegelaten oppervlakte te blijven. Maar dat telt nu niet meer en dus kan dat deeltje worden gewijzigd. Een gewone wissel neemt sowieso meer plaats in. Ten tweede is de plaats van de schakelaars om de wissels te bedienen niet handig. Wanneer er veel volk voor het baantje staat moet ik voor de toeschouwers gaan staan om een wissel te verzetten. Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel plaats ik alle schakelaars samen op een klein bedieningspaneeltje of ik ga de wissels digitaal bedienen. Bij de bouw van het baantje was ik geen voorstander om de wissels ook digitaal te bedienen omdat er op de controller (in mijn geval de Multimouse van Roco) dan telekens moet geschakeld worden tussen de bediening van een lok en de bediening van de wissel(s). In de praktijk is dat geen probleem aangezien op het baantje alleen maar wordt gerangeerd. De lok rijdt naar een bepaald spoor, dan worden de wissels in de juiste stand gezet en dan pas wordt dezelfde of een andere lok verplaatst. Beide oplossing hebben het bijkomende voordeel dat ik ook al zittend het baantje zal kunnen bedienen, terwijl ik nu 8 uur op mijn benen heb moeten staan alleen omwille van de plaat van de wisselbediening.

Verder heb ik nog een heleboel goede tips gekregen om het baantje nog mooier en aantrekkelijker te maken.

Onderstaande foto's werden gemaakt door Stephen Van Den Brande, waarvoor dank.

 

Deze maand werd de jaarlijkse tentoonstelling Eurmodelbouw georganiseerd. Daar ben ik naar toe geweest. De foto's die ik heb getrokken kan je bekijken via deze link. Op de beurs zijn heel wat verkoopsstanden. Bij een van hen heb ik het recent uitgebrachte type V200 van Piko gekocht. Dit model is al goedkoop geprijsd en de verkoper deed er nog eens 5 euro af. Op die manier is de verzameling Duitse modellen op nieuw gegroeid. Op de onderste foto's zie je het model van Piko naast dat van Roco. Het model van Piko moet, niettegenstaande zijn lage prijs, zeker niet onderdoen.

Ik heb ook de knoop doorgehakt met betrekking tot de lok van HGK die door ESU wordt uitgebracht. Ik heb de bestelling geplaatst. De levering zal voor volgende maand zijn.

top

november

"Das Depot" heeft nu thuis ook een vaste plaats gekregen. Van op mijn werkplek kan ik voluit genieten van het minibaantje. En af en toe wordt een beetje gerangeerd met de locomotieven.

Das Depot

Het locomotievenpark van de HGK werd begin deze maand uitgebreid met 2 locs van ESU. De DE671 in de klassieke rode kleur van de HGK en ook de DE67 in de kleuren van de leasingmaatschappij Ascendos. Bij ESU staat bij dit model niet vermeld dat het om een loc van de HGK gaat, maar dat is wel degelijk het geval. Het zijn prachtige locomotieven. Digitaal en uitgerust met een hoop snufjes.

ESU CLASS66 HGK DE671 ESU CLASS66 HGK/ASCENDOS DE67

Fier als ik was met mijn nieuwe aanwinsten heb ik dat ook wereldkundig gemaakt op het forum van modelspoormagazine. Van een van de forumleden kwam dan de vraag of een oudere Mehano loc wel naast een ESU op de baan kon staan. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de verschillende modellen van de class 66 locomotieven. Dat verslag kan je terugvinden met deze link.

Wanneer het baantje was opgesteld wilde ik ook werk maken om een aantal locomotieven nog te voorzien van het juiste adres. Met name de locs van ESU, deze van Mehano/Lemke die ik al bijna een jaar heb en de Voith maxima hadden nog steeds het initiële decoderadres 3. Niet erg praktisch. Ik heb snel een programmeerspoor gemaakt en met Trainprogrammer, een software voor het programmeren van decoders die destijds gratis was meegeleverd met mijn Roco centrale is zoiets een fluitje van een cent. Dat dacht ik tenminste. Om een of andere reden wilde de PC geen verbinding maken met de centrale. Iets wat in het verleden zonder problemen gebeurde en nu plots niet meer. In zo'n geval zit er meestal niet veel anders op dan de laatste versie van de software, firmware en eventuele drivers te installeren.En ja hoor: het werkte terug. Of het geknoei met de software de oorzaak is of een andere reden aan de basis ligt: in elk geval op een zeker ogenblik reageerde de Voith Maxima niet meer op bevelen van de centrale. De loc leek dood. Had ik de decoder opgeblazen ? Ik heb vanalles geprobeerd maar niets hielp.

In de documentatie die bij de loc was gevoegd kwam ik erachter dat in de loc een de decoder van het merk Uhlenbrock is geïnstalleerd. Met alle info die ik had heb ik dan op het forum de vraag gesteld of er iemand mij kon helpen. En ja hoor: Peter beschikt over een centrale van Uhlenbrock en wilde proberen mij te helpen. Op een zaterdagmiddag hebben we dan afgesproken. De loc werd bij Peter op het programmeerspoor gezet en Peter kan met enkele instellingen de decoder resetten en het nieuwe adres programmeren. Op enkele minuutjes tijd was alles weer zoals voorheen.

De maand organiseerde de Antwerpse modelbouwclub AMRA haar tentoonstelling. Omdat de club 50 jaar bestaat werden een aantal gastbanen aanwezig. De foto's die ik heb genomen kan je bekijken via deze link.

Nu het minibaantje een vaste plaats heeft gekregen is er in de hobbykamer heel wat ruimte opnieuw vrij gekomen. Plaats waar mijn vaste baan kan komen. De rest van de maand heb ik dan ook bezig geweest om nog meer plaats te maken door verder op te ruimen. Opruimen betekent in veel gevallen sorteren van materiaal en ook durven weggooien. Maar weggooien... daar zijn modelbouwers niet goed in. Ongeacht het voorwerp : het kan altijd nog van pas komen. In veel gevallen is dat ook zo, maar meestal wanneer je het dan nodig hebt kan je het niet meer terugvinden. Met zo'n opruimactie stel ik ook heel vaak vast dat hetzelfde materiaal op verschillende plaatsen zit opgeborgen. Wanneer het dan bij elkaar wordt gezet dan is de beschikbare plaats onvoldoende en moet er een ander plaatsje voor worden gezocht. Meestal betekent dat dat er iets anders moet verhuizen en zo geraak je in een vicieuze cirkel waardoor het opruimen in veel gevallen stilvalt.

top

december

De hobbykamer is redelijk goed opgeruimd. In elk geval heb ik nu de afmetingen van de beschikbare ruimte voor de uitbreiding van de modelbaan kunnen optekenen. Het spreekt vanzelf dat het kriebelt om hier aan te kunnen beginnen. Maar eerst moeten er nog een aantal werkjes uitgevoerd worden. In het "oude" deel van de kamer moet het behangpapier dat bij de verbouwingswerken werd beschadigd worden vervangen. Gelukkig hebben we nog net genoeg overschot van toe we die kamer hebben behangen. In het "nieuwe" deel moeten de muren nog eerst worden geschilderd. Erg is dat niet want ik moet toch nog het plan uittekenen.

Voor het tekenen van de sporenplannen heb ik altijd Winrail gebruikt. Ik heb ooit versie 5.0 aangekocht. Het programma zit nu op versie 11.0 en de nieuwste versie X2 is ook reeds aangekondigd. Wanneer je van een oude versie moet upgraden naar de laatse versie dan moet je het pakket opnieuw kopen. Maar er bestaan ook gratis programma's. Ik heb SCARM gedownload en ben nu bezig het programma te leren.

Het sporenplan van de uitbreiding is vrij eenvoudig. Vertrekkende van de enkelsporige aansluiting met het bestaande deel van de modelbaan komen de treinen eerst terecht in een wachtbundel. Dat is nodig om het verkeer over het enkelsporige deel te kunnen bufferen. Dit is een deel van de modelbaan dat ik zeker wil automatiseren. De trein die zich als eerste aanbied aan het enkelsporig traject mag doorrijden op voorwaarden dat de baan vrij is. Wanneer het enkelsporige baanvak bezet is moet de trein in de bundel wachten.

Na de wachtbundel wordt het opnieuw dubbelspoor en maakt de spoorlijn een bocht naar rechts. Na de bocht komt een station. Het station wordt gebouwd à la Verviers-Central: een deel zal vorborgen liggen onder de stad. Vanaf daar rijden de treinen naar een schaduwstation en keren via een lus op het einde terug. Op die manier wordt de hele baan een zogenaamde hondenbeen. Aan het station sluit een ocdepot met draaischijf aan. De scenery zal eerder stedelijk karakter hebben.

[SCHEMA]

De grote uitdaging zit voor mij in het ontwerpen van het schaduwstation. Gezien de grote hoeveelheid rollend materiaal wil ik zo veel mogelijk opstelsporen. Dat het schaduwstation verschillende niveau's zal bevatten is voor mij nu al duidelijk. Maar het aantal sporen dat ik per niveau zal kunnen leggen is nu nog een vraagteken. De beschikbare lengte bedraagt 4 meter. In deze lengte moet de helix en de opstelsporen zitten. De hellingsgraad van de helix mag max. 2 graden bedragen. Dat betekent dat de straal minimum 65 cm moet bedragen. Zoals ik het plan nu in mijn hoofd heb is er een helix om te dalen en een om te stijgen. Dat betekent 2x 65 cm = 130 cm. Op de totale lengte van 4 meter wil dat zeggen dat de opstelsporen maximum 2,70 m lang kunnen zijn. En dan houd ik geen rekening met de lengte van de wisselstraat.
Aangezien ik graag treinen met een lengte tot 3 meter wil laten rijden zal ik een beetje creatief moeten zijn. Enfin, een uitdaging mag wel. We zien wel waar we uitkomen. Misschien moet ik eens bekijken of ik de beschikbare lengte niet op een of andere manier met één metertje kan vergroten.

Naast het plannen van de uitbreiding van de baan heb ik ook nog verder gewerkt aan het bestaande deel. Op dat deel heb ik het talud verder afgewerkt. De sporen liggen nu in een ballastbed en de talud is op de ene zijde reeds gedeeltelijk begroeid. De andere zijde is afgewerkt met een rechte bakstenen muur. De muur is gemaakt met bedrukte kartonplaten van Faller die eerst op architektenkarton van 3 mm zijn gelijmd. De bovenzijde van de muur is afgewerkt met grote stenen. Die zijn gemaakt uit 2 mm dik balsahout dat blauwgrijs werd geschilderd. Aan de muur moeten nog (imitatie-)steunen komen. Die worden ook gemaakt uit balsahout, maar krijgen een grijze kleur om beton te imiteren.

De verzameling rollend materiaal werd deze maand aangevuld met de levering van de 5523. Deze loc werd aan de abonees van Modelspoormagazine in samenwerking met Van Biervliet aangeboden aan een zeer aantrekkelijke prijs.

Traditioneel maak ik op het einde van het jaar ook de balans op van wat er werd gepland en uitgevoerd. Dit jaar is de balans heel triest. Er is bijna niets dat ik van het todo lijstje kan schrappen. Het todo lijstje voor 2014 wordt hetzelfde als dat van 2013.

Wanneer ik naar de verzameling modellen kijk dan kan ik alleen maar vaststellen dat die toch nog aardig is aangegroeid niettegenstaande het feit dat er op de Nürnbergmesse eigenlijk weinig of geen materiaal was aangekondigd dat mijn interesse had. Natuurlijk zijn er in 2013 een aantal modellen uitgekomen dit reeds langer waren aangekondigd. En dan zijn er altijd de aanbieden van rollend materiaal die niet in Nürnberg zijn gepresenteerd en plots verschijnen, soms als speciale aanbieding met een aantrekkelijke prijs.

Voorlopig kondigt 2014 zich ook weer aan als een jaar waarin de aankopen eerder beperkt zullen zijn. Op het lijstje van modellen dat nog moet worden uitgeleverd staan nog enkele M6 rijtuigen van LS Models, het Benelux stuurstandrijtuig van Elotrain, de HGK Locomotief Deutz DG1000 van Sachsische Waggonfabrik Stolberg. Verder twijfel ik nog of ik, wanneer ze ooit zouden verschijnen, 2 lokomotieven van de HGK zou kopen: De Vossloh Euro 4000 die onder het nummer DE39 enkele weken bij de HGK heeft proefgereden die wordt uitgebracht door Südexpress en de DE63, een class 66 Loc, die in de kleuren van de leasingmaatschappij Ascendos zou worden uitgebracht door Heljan. En dan zal het natuurlijk afwachten zijn welke versies Van Biervliet zal uibrengen van de reeks 22-23-25.

top

ga naar 2012 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional