Dagboek 2012

januari

Niks, nada, nul, ... zoveel tijd heb ik deze maand aan de modelbouw besteed. Ik heb zelfs geen enkele vergadering van de modelbouwclub kunnen bijwonen. Reden hiervoor is dat we op het werk deze maand van start zijn gegaan met de implementatie van een nieuwe ERP toepassing. Ik ben aangesteld als projectleider en het project vraagt zoveel tijd, ook buiten de normale werkuren, dat er nauwelijks wat overblijft om iets anders te doen. En als er dan tijd is dan is de goesting er niet omdat ik te moe ben.

Hopelijk blijft deze situatie niet duren anders dan komt de afwerking van het minibaantje in het gevaar. Een planning moet ik voor dit jaar niet maken. Het minibaantje is topprioriteit.

De verzameling modellen is deze maand ook niet uitgebreid. Er zijn voor dit jaar wel heel wat modellen aangekondigd waarvoor ik belangstelling heb en een aantal daarvan heb ik in bestelling staan. Maar er is soms een heel groot tijdsverschil tussen het ogenblik dat een fabrikant aankondigt dat een model zal verschijnen en het moment dat het in de winkels verkrijgbaar is. Normaal gesproken zou het budget ook in evenwicht moeten blijven. Maar ja, als er zich een opportuniteit voordoet...

top

februari

Gelukkig is er deze maand terug wat meer tijd vrijgekomen om aan het minibaantje te werken. Spectaculair is de vooruitgang niet, maar toch. De laatste tijd heb ik er mijn hoofd over gebroken hoe ik de plaats zou camoufleren waar de tramsporen uit het zicht verdwijnen. Aan de linkse zijde zouden de sporen onder een brug in een spoorwegberm verdwijnen. Aan de andere zijde moeten de sporen onder een autostrade verdwijnen. Tenminste zo staat het in de plannen getekend. Maar bij de omzetting van de plannen naar werkelijkheid kwamen toch enkele issues naar voor. Zo had ik geen rekening gehouden met de cirkelvormige hap die uit dat deel van de bodemplaat is, waardoor er niet alleen weinig plaats overblijft voor de fundering maar ook om de dieptewerking te benadrukken.
Door aan de zijde van de spoorwegberm een ander type brug te kiezen dan deze die ik oorspronkelijk had voorzien wordt tenminste het probleem van de fundering opgelost. Als basis wordt een ontwerp genomen dat in Miba SPEZIAL nr 4 "Drunter und Drüber" werd voorgesteld. Ik heb dit ontwerp al eens nagebouwd op mijn vorige baan, maar de brug is verloren gegaan bij de afbraak.

Stenen boogbrug plan (216K) Stenen boogbrug (85K)

Deze maand is de verzameling rollend materiaal ook uitgebreid met 3 verschillende versies van de Belgische dieselloc HLD60 proto. 2 ervan stonden in promotie bij mijn favoriete treinwinkel en de derde werd aangeboden op het forum van Modelspoormagazine. Ook het model van de Duitse lok V36 stond in promotie. Dit model van Lenz is digitaal uitgerust en heeft op afstand bediende koppelingen.

[ROCO HLD6002]
IMG_3631 (84K)
[ROCO HLD6005]
IMG_3632 (85K)
[ROCO HLD6006]
IMG_3635 (89K)
[LENZ V36]
IMG_3624 (77K)

Het digitale virus heeft mij stevig in de greep. In december kondigde Roco in de rubriek "Artikel Neu im Handel" een digitale startset aan bestaande uit een Loc, 4 wagons, sporen en de digitale centrale met bediening "MultizentralePro" en "MultimausPro". Bij dat alles wordt ook nog software geleverd: Rocomotion 5.9, een programma voor het besturen van je modelbaan met de PC en een tool voor het uitlezen, bewaren en inlezen van de CV waarden van de digitale locs. En dat alles voor een belachelijk lage prijs van 399,00 Euro. De loc en de wagons had ik sowieso wel ooit eens gekocht dus dat was een buitenkans. In België is deze set nooit verkrijgbaar geweest. In Duitsland was ze op 1,2, 3 bijna uitverkocht en na minder dan een maand was de referentie ook al uit de database op de website van Roco verdwenen. Ik ben dan ijverig beginnen speuren op het internet en heb ze besteld bij de eerste winkel die deze set nog in voorraad had. Bovendien gaf deze winkel nog 10% korting op de door ROCO vooropgestelde prijs. Enkele dagen later werd de set netjes geleverd met DHL/Taxipost.

ROCO41350-2 (8K)

Ik ben nu terug gekatapulteerd naar mijn kindertijd. Aangezien ik mijn modelbaan niet zomaar kan uitrusten met de digitale centrale heb ik eerst op de tafel van de woonkamer enkele sporen gelegd en ben ik aan de slag gegaan. Verschillende digitale locs werden op de sporen gezet en alles functioneert prima. Ook de bediening is niet moeilijk. Met behulp van de meegeleverde software heb ik een loc van Piko die ik zelf had uitgerust met een decoder, maar die in de eerste stap bij het optrekken en de laatste stap bij het afremmen een sprongetje maakte, zo kunnen instellen dat het probleem is opgelost.

Nu ligt er op de vloer van de hobbykamer een ovaal waarop de digitale locs rondjes kunnen rijden. Zo was het meer dan 40 jaar geleden ook: een ovaaltje op de tapijt in de woonkamer en rondjes rijden.

IMG_3639 (55K)

Deze maand heb ik nog een - voor mij althans - belangrijke stap gezet: ik ben begonnen met het verweren van enkele wagons. De kleur van de houten vloer van de wagons die bij de digitale startset zaten was allesbehalve echt. Ik ben dan maar met verf en borstel aan de slag gegaan om het geheel een natuurlijker uitzicht te geven.

IMG_3641 (82K) IMG_3643 (99K)
IMG_3644 (96K) IMG_3645 (72K)
top

maart - april

Oei, de tijd gaat snel. De maand april is al voorbij en ik merk nu dat ik einde maart het dagboek en de website niet heb bijgewerkt. Een van de redenen is dat we met het gezin in het begin van de maand april op vakantie zijn geweest. Het is de afgelopen maanden nog altijd zeer druk op het werk waardoor de tijd om te modelbouwen echt tot een minimum is beperkt.

In de afgelopen maanden heb ik toch nog aan het minibaantje kunnen verder werken. Alle sporen zijn gelegd en elektrisch aangesloten zodat ik kon proefrijden. Een beetje zoals verwacht viel dat dik tegen. De trams ontsporen regelmatig, vooral op de wissels. Eigenlijk is er maar één manier om dat op te lossen: de wissels eruit en nieuwe wissels leggen. Maar dan moet ik die opnieuw bestellen in Zweden, dat vraagt tijd en ondertussen kan ik niet verder met de afwerking.

Langzamerhand wordt het duidelijk dat ik de deadline niet ga halen. Maar dat heeft niet alleen te maken met een gebrek aan tijd. Het hele project is te ambitieus en ik zit nog met een aantal problemen waar ik niet onmiddellijk een oplossing voor vind. Zo heb ik nog steeds geen oplossing voor de 4 draaischijven aan het einde van de modules waarop de trams moeten gedraaid worden. Ik heb wel een oplossing op papier maar ik heb geen idee hoe ik het in de praktijk moet omzetten en of het dan wel zal werken. Ook qua scenery moet er nog zoveel gebeuren dat 5 maanden tijd echt te weinig is om alles klaar te krijgen. In het project zitten ook heel veel dingen die ik voor de eerste keer zou toepassen en waarvan het helemaal niet zeker is dat het gewenste resultaat zal worden bereikt.

Betekent dat dan dat het minibaantje is afgeschreven ? Neen, helemaal niet. Van bij het begin was het de bedoeling het minibaantje te integreren in mijn vaste modelbaan en die plannen zijn (voorlopig) nog niet gewijzigd.

Betekent dat dan dat ik niet ga deelnemen aan de wedstrijd ? Dat valt nog te bekijken. Ik zit al heel lang te broeden op een mini project. Iets waar veel minder technische uitdagingen en nieuwe technieken inzitten. Het is natuurlijk de vraag of het dan niet een beetje te saai en te gewoon zal zijn zodat het niet aanspreekt bij de jury en het publiek. De plannen zijn al gemaakt... nu nog beslissen.

De voorbije maanden is de verzameling modellen weer uitgebreid. LS Models heeft eindelijk het lang beloofde stuurstandrijtuig van de Beneluxtrein geleverd, zodat de stam rijtuigen nu compleet is. Heris heeft een reeks I10 rijtuigen opnieuw uitgebracht, zij het in een verbeterde versie en van LS Models zijn de I2 rijtuigen verschenen. Verder zijn er een paar goederenwagens bijgekomen. Al dat materiaal situeert zich in tijdperk 4.

Een beetje per toeval is mijn locomotiefpark van de HGK compleet geraakt. Van Mehano bestond de Mak G1206 (DH44). Bij de inventarisatie van de locs die in model waren verschenen heb ik dat model over het hoofd gezien. En dan heb ik op het internet de 3de lok Mak DE1024 gevonden: de DE13. Dit model werd uitgebracht door LIMA, maar op het internet amper te vinden. Tot vorige maand iemand de loc aanbood op marktplaats.nl, reeds voorzien van een decoder en voor een heel aanvaardbare prijs.

[Mehano G1206 - HGK DH44]
IMG_4301 (78K)
[Mehano Mak1024 - HGK DE13]
IMG_4296 (77K)

Het is nu wachten op de Sächsische Waggonfabrik Stolberg die reeds op de Nürnbergmesse van 2011 het model aankondigde van de locomotief Deutz DG1200 B'B'M waarvan ook een versie in HGK livrei zou worden gemaakt. Op de messe in 2012 werd evenwel gezegd dat het project on hold staat omdat er onvoldoende belangstelling is voor het model.
Door toedoen van een medeclublid van de MTD was ik informatie gaan opzoeken over een nieuwe loc van de Vossloh fabrieken : de Euro 4000. Deze loc wordt in model uitgebracht door een Portugese modelspoorfabrikant : "Südexpress". In de brochure worden diverse modellen aangekondigd, zo ook een versie van de loc die in februari 2011 een tijdje bij de HGK was ingeschreven met het nummer DE39 voor proefritten. De proefperiode zou een 10-tal weken hebben geduurd. Wanneer het model op de markt wordt gebracht en of ik deze loc zal kopen is nog niet zeker.

top

mei

Na heel wat twijfelen heb ik de knoop doorgehakt: ik ben gestopt met de bouw van het minibaantje. Maar al de energie die ik er tot nog toe heb ingestopt is zeker niet verloren. Het minibaantje zal later deel uitmaken van mijn vaste modelbaan. Het project staat dus voorlopig alleen maar on-hold.

Mijn deelname aan de wedstrijd heb ik niet geannuleerd. Ik ben begonnen met de bouw van een nieuw minibaantje. Het wordt iets dat veel eenvoudiger is van opzet zonder grote technische hoogstandjes. Meer de "gewone" modelbouw waarmee ik vertrouwd ben. Het minibaantje zal digitaal worden bestuurd en is gesitueerd in tijdperk V. Meer wil ik er niet over vertellen. Er komen voorlopig ook geen pagina's op de website waarin de bouw wordt beschreven. De vorderingen zullen worden beschreven in dit dagboek. Vijf maanden is kort voor de bouw van een volledig nieuw project, maar het is haalbaar mede door de eenvoud van het ontwerp. Tijdens deze maand zijn de modules gemaakt, is een deel van de achtergrond en de fries klaar en zijn ook al goede vorderingen gemaakt met de bouw van enkele scenery elementen. Eigenlijk sta ik al verder dan met het oorspronkelijke baantje. Hopelijk zijn er niet te veel tegenvallers. Zo zijn de sporen die ik nodig heb al 3 weken in bestelling...

[Minibaantje 2]
IMG_4335 (48K)

Eindelijk is de stoomloc type 53 van treinshop Olaerts gearriveerd. Het wachten is de moeite waard geweest. Het is een mooi afgewerkt model.

[Olaerts type53]
IMG_4339 (86K)

IMG_4340 (82K)
top

juni - juli

Niettegenstaande het zeer druk is op het werk en ik de meeste avonden en weekenden thuis ook nog voor het werk bezig ben heb ik in de weinige vrije tijd toch heel wat kunnen verder werken aan het (nieuwe) minibaantje. Ik hou een klein dagboek bij met wat ik allemaal heb uitgevoerd en daaruit blijkt dat ik tot nog toe zo'n 25 dagen aan het baantje heb gewerkt aan een gemiddelde van 3,5 uur per dag.

De wissels zijn begin juni geleverd. De sporen en wissels zijn gelegd. De elektrische aansluitingen voor de rijspanning zijn gemaakt en ik ben begonnen met het aanbrengen van het ballastbed. Ook aan de gebouwen heb ik goed kunnen verder werken.

Voor de aandrijving van de wissels heb ik wisselmotoren besteld van het Australische merk Cobalt. Deze kunnen in Engeland worden besteld bij DCC Supplies . Wanneer het ballast is gelegd kan ik de motoren plaatsen en kan alles elektrisch worden aangesloten. Ik heb getwijfeld of ik de wissels analoog of digitaal ga bedienen. Beiden zijn mogelijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor analoge bediening. Voornaamste reden is de betrouwbaarheid: hoe minder componenten in de besturing zitten hoe minder er kan misgaan.

Voor het afwerken van de scenery had ik bij een winkel in Duitsland nog een aantal zaken in bestelling. Op 21 juli ben ik die gaan afhalen. In principe heb ik nu alles in huis om het minibaantje volledig af te werken. Op één detail na: iets wat bij de gebouwen hoort en ik zelf maar gedeeltelijk kan fabriceren. Sommige stukken heb ik in bestelling en in de loop van de maand augustus moeten die kunnen worden geleverd.

De verzameling modellen is in de afgelopen maanden aangevuld met enkele mooie wagons van Hobbytrade . Het zijn modellen die thuishoren in tijdperk V, maar ik vond ze zo mooi dat ik dat maar even buiten beschouwing heb gelaten.

IMG_4545 (250K)
IMG_4546 (218K)

De eerste set M6 wagons van LS Models is geleverd en Piko heeft de Hondekop versie met 3de koplamp al uitgebracht terwijl die was aangekondigd voor het einde van het jaar. Volgens de informatie van Piko hoort het model thuis in tijdperk 3, maar volgens mij is dat fout. Piko baseert zich waarschijnlijk op het locnummer dat in tijdperk 3 uit 6 cijfers bestond. Bij het invoeren van de nieuwe nummers in 1970 (wat als overgang van tijdperk 3 naar tijdperk 4 wordt beschouwd) hebben de Hondekoppen hun oud nummer behouden totdat ze uit dienst zijn gegaan.

IMG_4547 (137K) IMG_4549 (142K)
IMG_4550 (120K) IMG_4552 (115K)

Mijn stoomloc type 53 van Olaerts is na een tiental minuten losrijden vastgelopen. Ik heb een mail gestuurd naar Olaerts en de loc zal worden gewisseld voor een nieuw exemplaar. Een spijtige zaak maar die gelukkig genoeg toch fijn wordt opgelost.

top

augustus

Het blijft zeer druk op het werk maar het lukt toch vrij aardig om verder te werken aan het minibaantje. Tijdens de week blijft er geen tijd over, maar de weekends zijn gereserveerd om te ontspannen en modelbouwen hoort daarbij. Met uitzondering van één specialleke moet ik enkel nog de scenery afwerken. Al het materiaal dat daar voor nodig is heb ik in voorraad. Verder moeten er nog wat details in elkaar worden geknutseld en moet ik een aantal scenery elementen nog voorzien van een likje verf.

Bijna alles wat op het minibaantje wordt geplaatst is materiaal dat in de handel verkrijgbaar is. De gebouwen en een aantal kleinere scenery elementen zijn aangepast. Maar alles wat op het minibaantje komt krijgt een verfbeurt. Dat is waarschijnlijk nog een overblijfsel van mijn "military" periode waar het vanzelfsprekend is dat modellen worden geschilderd en geweatherd. In de modelspoorweg is dat veel minder gebruikelijk. Maar een simpel laagje verf kan een gebouw uit een bouwdoos een heel ander uiterlijk geven. Sowieso is de plasticschijn weg en dat scheelt al heel wat voor de waarheidsgetrouwheid van het geheel. In veel gevallen wordt het gebouw zelfs niet meer herkend als de bouwdoos van merk X of Y.

Het specialleke dat ik nog moet maken is een bewegend scenery element. Een aantal onderdelen die daar voor nodig zijn heb ik laten laseren bij de firma ColsonIT. Eigenaar van deze firma is een modelspoorder die op het forum van Modelspoormagazine actief is onder de naam Paulogic. Er zitten bij dit projectje nog wel wat addertjes in het gras, maar die problemen lijken niet onoplosbaar. Veel zal afhangen van de nauwkeurigheid waarmee ik tewerk zal gaan. Dat is meestal wel noodzakelijk, maar ik merk dat met ouder te worden het niet altijd meer lukt om heel precies te werken. Vooral een verminderd gezichtsvermogen en een minder rustige hand liggen aan de basis.

Met nog amper 60 dagen te gaan heb ik er vertrouwen in dat ik de eindmeet zal halen. Meer info over modelspoorexpo 2012 vind u hier

IMG_4502 (128K) IMG_4503 (127K)
IMG_4506 (191K) IMG_4507 (187K)

De vakantiemaanden zullen er wel voor iets tussen zitten, maar de verzameling is helemaal niet uitgebreid (goed voor de portemonnee). Het vervolg van de M6 rijtuigen was aangekondigd voor de 2de helft van de maand augustus, maar zoals bijna altijd levert L.S. Models nooit op tijd.

top

september

Net zoals de voorbije maanden blijft de focus op het afwerken van het minibaantje. Gelukkig is er iets meer tijd vrij waardoor ik bijvoorbeeld er terug in slaag om de wekelijkse clubavonden opnieuw bij te wonen. De open-deurdagen en tentoonstellingen, die traditioneel deze periode plaatsvinden, laat ik aan mij voorbij gaan. De vrije tijd moet maximaal naar het minibaantje gaan.

De werken aan het minibaantje bestaan hoofdzakelijk aan het detailleren van de scenery. Er zijn een aantal scenery elementen die ik graag als een bewegend element zou uitvoeren, maar ik ben niet zeker dat ik daarin zal slagen . Een relatief eenvoudig voorbeeld zijn de wissellantaarns en wisselstellers. Ik heb die van Weinert-Modellbau (http://www.weinert-modellbau.de/) gekocht, maar dat zijn zo'n kleine onderdeeltjes dat ik er niet gerust in ben het op zulke manier in elkaar te zetten dat het geheel nog blijft bewegen. Het minste druppeltje (seconden-)lijm dat verkeerd loopt kan er voor zorgen dat het niet meer kan bewegen.

[foto's voorbeeld ?]

Onder de nog uit te voeren 'grote werken' zitten nog het afwerken van de achtergrond, de fries en de verlichting. Maar daar zie ik geen problemen omdat ik goed weet hoe ik dat ga aanpakken.

Een aantal locomotieven die op het minibaantje zullen worden ingezet moeten ook nog worden voorzien van de bijhorende attributen. Dat zijn fijne werkjes die gemakkelijk op een avond kunnen worden uitgevoerd.

Sowieso heb ik in de maand oktober een aantal dagen vakantie gepland. Zonder grote tegenslagen moet het lukken om het baantje klaar te hebben tegen de tentoonstelling.

Deze maand geen nieuwe aanwinsten. Goed voor de portemonnee.

top

oktober

Das_Depot_1 - kopie (91K)
foto © Patrick Tassignon.

Deze maand heb ik deelgenomen aan de minibaantjeswedstrijd van de 6de grote Modelspoorexpo, georganiseerd door het maandblad Modelspoormagazine. Van de 20 deelnemers ben ik op de 12de plaats geëindigd. Zelf had ik mij in de top 10 geplaatst, maar de jury en het publiek hebben anders beslist. Ben ik teleurgesteld ? Een beetje wel, maar achteraf beschouwd denk ik dat het resultaat het gevolg is van te weinig tijd te hebben geïnvesteerd in de bouw van het minibaantje: er zaten geen "publiekstrekkers" in. Het baantje is te statisch en de afwerking had zeker beter gekund.

Toch heb ik lovende kritieken gehoord en niet van de minste. Onder andere Henk Wust (bouwer van o.a. Mariahöhe en Punta Marina) had kritiek op de afwerking die beter kan maar was enthousiast over het geheel en het concept.

De dagen voor de tentoonstelling had ik vakantie genomen. En dat was zeker nodig. Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoeveel tijd er kruipt in de afwerking. Ik ben er helemaal niet toe gekomen om 2 zaken te realiseren die het baantje wel attractiever hadden gemaakt: bewegende rolpoorten aan de locloods en functionele wissellantaarns. Dat komt nog wel: het minibaantje wordt niet afgebroken en krijgt misschien een plaatsje met aansluiting op de digitale clubbaan van M.T.D..

Hoe ik het baantje heb gemaakt zal ik geleidelijk op de website publiceren. Nu staan er al enkele foto's.

Nu dit hoofdstuk is afgesloten kan ik verder werken aan mijn vaste modelbaan. 4 jaar heb ik daar niet meer aan gewerkt. Eerst omwille van verbouwingswerken, daarna is alle tijd gegaan naar de bouw van de minibaantjes. Maar voor het zover is moet ik eerst alles opruimen en proberen om alle materiaal te ordenen. Met de bouw van het minibaantje heb ik ondervonden dat mijn materiaal her en der verspreid zit in kasten, schuiven en doosjes. Dat moet beter !

En dan zijn er nog een aantal "kleine" projecten die ik verder kan afwerken: De locotractor die was bedoeld voor het eerste minibaantje en de silowagen voor het transport van bloem.

November 2012.

Na een intensieve modelbouwperiode om tijdig klaar te geraken met het minibaantje heb ik tijdens de afgelopen maand vooral bezig geweest met opruimen. Vooral het materiaal dat ik voor het minibaantje heb gebruikt en alle overschotten zitten terug op hun plaats en voor een deel heb ik wat gereorganiseerd zodat het materiaal een beetje logischer staat opgeborgen.

Ik heb deze rustperiode ook gebruikt om deze website helemaal na te kijken een deel van de missing links te herstellen.

En dan heb ik het to-do lijstje van de werkzaamheden aan mijn vaste baan eens bekeken. Dat is behoorlijk lang. Bovendien is er de afwerking van de minibaantjes bijgekomen: het trambaantje zal worden geïntegreerd in de uitbreiding van de bestaande modelbaan. Ook voor het depot heb ik plannen om de modules op een of andere manier te integreren in de rest van de baan.

Het is stil wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen die in mijn verzameling passen. Er zijn wel enkele modellen aangekondigd maar zoals de laatste tijd wel meer gebeurd is er een groot verschil tussen de voorziene en de werkelijke datum van uitlevering. Toeval of niet maar er zullen 3 nieuwe modellen van HGK diesellocomotieven geproduceerd worden waarvan de eerst reeds in december op de markt zou verschijnen. Verder stond in het laatste nummer van Modelspoormagazine dat het Benelux-stuurstandrijtuig van Elotrack ook mag worden verwacht. Ondertussen kunnen we flink verder sparen.

top

december

Na de intensieve modelbouwperiode voorafgaand aan de minibaantjeswedstrijd van einde oktober was november een echte afkoelperiode. Deze maand heb ik de draad weer opgenomen maar de vraag "waar werk ik nu eerst aan verder ? " bleef erg op de voorgrond en leidde er toe dat ik soms meer zat te prullen en te prutsen dan echt te modelbouwen.

IMG_4860 (60K) IMG_4869 (68K)

Ik heb aan een aantal projecten verder gewerkt.
In de eerste plaats aan de silowagen voor het vervoer van bloem. Die is nu zover klaar dat hij kan worden gespoten. Ik heb vorige maand bij het opruimen de luchtslang van mijn spuitpistool ergens opgeborgen en ik weet niet meer waar... Ik heb ook een firmanaam en logo bedacht.

Van de M1 Rijtuigen moest het Rode Kruis rijtuig nog in elkaar worden gezet. Met de eigen geschreven handleiding erbij was dat op enkele uurtjes geklaard.

IMG_4855 (76K)

Bij GM&S (Gothfather Models & Supplies) had ik een nieuwe aandrijving besteld voor de locotractor. Die is deze maand geleverd. En dat heeft weer aanleiding gegeven om ook aan dit model verder te werken. Het was even puzzelen om een aanvaardbare oplossing te vinden om de aandrijving aan het chassis te bevestigen, maar dat is dan toch aardig gelukt.

IMG_4849 (73K)

Tenslotte heb ik ook aan de vaste modelbaan verder gewerkt en een deel aangekleed met groen.

IMG_5039 (84K) IMG_5041 (84K)

De verzameling modellen is niet verder uitgebreid. Voor de zoveelste keer zijn de beloofde leverdata niet gerespecteerd. Lemke had aangekondigd om deze maand een model van de Class 77 in kleuren van de HGK op de markt te brengen. Mooi niet dus. Ik heb alvast enkele modellen waar ik naar uit kan kijken in 2013.

2012 was ook een goed jaar wat betreft het aantal bezoeken aan deze website. Het aantal bezoekers is ten opzicht van vorig jaar lichtjes gedaald. In de maand december werd wel het hoogste bezoekersaantal genoteerd.

Ik wens iedereen een vreugdevol en gezond 2013.

top

ga naar 2011 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional