Dagboek 2010

januari

Net zoals vorig jaar ben ik begonnen met de balans op te maken van het voorbije jaar en plannen te maken voor het nieuwe jaar.

In het voorbije jaar werd niet alles wat op het to-do lijstje stond uitgevoerd. Toch ben ik tevreden met de vooruitgang. Het to-do lijstje is misschien wat ambitieus maar er zijn zeker ook een aantal andere factoren die er voor gezorgd hebben dat er nog heel wat werk op de plank is blijven liggen. Tenslotte is en blijft het een hobby.
pdficon_large (1K)klik op het pdf-icoon om het lijstje van 2009 te openen

Uiteraard is er een nieuw to-do lijstje gemaakt. Op dat lijstje staat één magisch woord: het minibaantje. Dat moet klaar zijn tegen half oktober 2010 ! Op dit ogenblik sta ik met de realisatie nog nergens. Ik heb er gewoonweg geen plaats voor. Als de verbouwingen geen vertraging oplopen zou ik vanaf mei in het nieuwe deel van mijn hobbykamer kunnen werken. Dan blijven er nog ongeveer 5 maanden. Het zal nipt zijn, maar het moet lukken. Een deel van de scenery die op het minibaantje komt kan ik nu reeds maken aan de tafel in de woonkamer. Tenminste als mijn echtgenote me daar niet buiten gooit wegens te veel rommel en vuiligheid.
pdficon_large (1K)klik op het pdf-icoon om het lijstje van 2010 te openen

Ik ben het nieuwe jaar begonnen met een flinke uitbreiding van de verzameling modellen. Aan de Belgische modellen werd de door ROCO uitgebrachte loc van de reeks 60 proto in groen kleur met gele banden toegevoegd. Het park goederenwagons werd uitgebreid met de wagons voor het transport van Coils van LS-Models en met de 2-assige cokes wagens van ROCO. Eveneens van ROCO werden 2 platte goederenwagons beladen met een MAN truck van het Belgische leger toegevoegd. Deze laatste werden aangekocht om ooit een volledige militaire trein te kunnen samenstellen.

[ROCO HLD 60 "Proto"]
IMG_3130 (61K)
[ROCO Cokes wagens]
IMG_3148 (60K)
[LS-Models Tas/Tahms 3614A3]
IMG_3132 (45K)
[LS-Models Shmms]
IMG_3149 (47K)
[LS-Models Fal]
IMG_3142 (44K)
[ROCO ]
IMG_3175 (45K)

De verzameling Duits materiaal werd aangevuld met enkele goederenwagens. Een gesloten 2-assige schuifwandwagen, 2 4-assige open Eanos wagons en een stelletje wagons beladen met Von-Haus-zu-Haus containers.

[Schuifwandwagen Hbbis]
IMG_3141 (46K)
[Eanos052]
IMG_3140 (42K)
[draagwagen "Von-Haus-Zu-Haus" containers]
IMG_3143 (47K)
 

De website van mijn zoon Matthias, die daar mijn verzameling Belgische modellen voorstelt is ook aangepast. De lijsten werden vervolledigd en van een aantal modellen zijn foto's geplaatst.

top

februari

In juli 2008 was ik begonnen met het in elkaar zetten van de bouwdozen van de ertswagens van de firma DACKER die ik meer dan 30 jaar geleden heb gekocht. Vrij snel kwam ik tot de vaststelling dat de bijgevoegde bouwbeschrijving en tekeningen niet voldoende duidelijk waren om het model correct in elkaar te zetten. Goede foto's van het voorbeeld zouden een hele hulp betekenen en ik lanceerde dan ook een oproep op het forum van modelspoormagazine. Spijtig genoeg kwam er niet veel reactie. Toen ik afgelopen zomer passeerde aan de bundel langs de Mulhouselaan (Luchtbal) stond er een hele reeks van deze wagons afgesteld. Ik ben razendsnel naar huis gereden om mijn fototoestel op te halen om van deze wagons de foto's te trekken die ik zou kunnen gebruiken voor het monteren van het model. Niettegenstaande ik nu over de nodige documentatie beschikte is alles nog blijven liggen tot begin deze maand wanneer ik een vakantiedag had genomen toen het hele land geblokkeerd geraakte door plotse sneeuwval. Ik had vakantie genomen omdat ik 5 afspraken had, waarvan er slechts één is doorgegaan. De onverwachte vrije tijd heb ik dan ingevuld met het opnieuw ter hand nemen van deze bouwdozen.

Bij het bouwen van de eerste wagon heb ik een aantal (kleine) fouten gemaakt. Bovendien heb ik soms het mezelf moeilijk gemaakt door de volgorde van de te monteren onderdelen verkeerd te kiezen. Al doende leert men. Van de 9 wagons die ik moet bouwen is er nu 1 klaar - op het schilderen en aanbrengen van de opschriften na. En zijn er 2 bijna klaar. Daarvan is de wagenbak gebouwd, maar moeten de onderstellen nog in elkaar worden gestoken.

IMG_3733 (43K) IMG_3737 (37K)

Nu we toch de lijmfles in de hand hadden heb ik er van geprofiteerd om onderdeeltjes van afgewerkte bouwdozen, die in de loop der tijden waren losgeraakt opnieuw vast te zetten.

Ik heb me vast voorgenomen om 's avonds op gewone weekdagen meer tijd te besteden aan de hobby. Dat zal nodig zijn wanneer ik het minibaantje tijdig wil klaar krijgen. Hiervan kan ik nu al best beginnen met een aantal stukken te maken die laten in het geheel kunnen worden gemonteerd. Deze maand heb ik alvast het hout gekocht voor de bouw van de modulekasten. In de bouwmarkt heb ik een multplexplaat van 12 mm dikte in stukken laten zagen die ik in mijn auto kon vervoeren. Het "fijnere" zaagwerk doe ik zelf. Verder blijf ik zoeken naar elementen voor de realisatie. Ik worstel nog steeds een beetje met de gebouwen die op het minibaantje moeten komen. De vorm en de bestemming van de gebouwen liggen vast, maar het uiterlijk ervan nog niet. M.a.w. ik ben nog steeds op zoek naar de gepaste gevels. Bij het surfen op de website van Artitec ben ik wel een aantal gevels tegen gekomen die mij konden bekoren. Misschien dat ik die als basis kan gebruiken en met zogenaamde kit-bashing bouwen wat ik voor ogen heb. Op de beurs in het fort van Merksem heb ik een aantal sets met figuurtjes op de kop getikt die een plaatsje zullen krijgen op het minibaantje.

Op het einde van de maand heb ik samen met een vriend/collega-modelbouwer en mijn zoon een bezoek gebracht aan de 2de editie van de modelspoortentoonstelling Ontraxs. Ook dit jaar hebben de organisatoren hun doelstelling zeer zeker behaald: het tonen van modelbanen en diorama's die beantwoorden aan een zeker niveau en kwaliteit. De batterij van het fototoestel heeft het begeven lang voordat we de laatste baan hadden gezien. De foto's die ik heb getrokken kan u hier bekijken.

De verzameling modellen is uitgebreid met enkele wagons voor het transport van gas. Deze wagons zijn uitgebracht door LS-Models. Van de uiterst vriendelijke verkoper heb ik de catalogus 2010-2011 van LS-Models er bij gekregen. Wanneer je door de catalogus bladert dan weet je waarvoor je de komende maanden en jaren kan sparen. Gezien het tempo waarin LS-Models in de voorbije jaren de aangekondigde modellen zijn uitgeleverd kunnen we gerust zijn dat het ver voorbij 2011 zal zijn vooraleer alles wat in de catalogus staat ook effectief verkrijgbaar zal zijn. Maar LS-Models is zeker niet de enige met vertraging bij de uitlevering. Ook de modellen aangekondigd door Van Biervliet (HLD60 Proto) en B-Models (HLD55, erts- en graanwagens) voor het jaar 2009 zullen pas dit jaar in de winkels verschijnen.

IMG_3738 (45K) IMG_3739 (45K)
IMG_3740 (42K) IMG_3741 (44K)
IMG_3742 (43K) IMG_3745 (51K)

Wanneer ik naar de aankondigingen van de nieuwigheden na de beurs in Nürnberg kijk dan ziet het er naar uit dat mijn uitgaven dit jaar binnen budget zullen blijven. Aan het verlanglijstje zijn vooral enkele automodellen van Brekina toegevoegd. Verder staan in de Neuheitencatalog van Roco heel veel modellen, maar een groot deel ervan zijn heruitgaven van modellen die reeds eerder werden uitgebracht en die reeds in mijn verzameling zitten. Bij Liliput staat slechts één loc die me interesseert. Bij Fleischmann zijn er wel een aantal stoomlocs die ik graag aan mijn verzameling zou toevoegen, maar het forse prijskaartje houd me tegen. Modellen van kleinseriefabrikanten laat ik sowieso links liggen omwille van hun hoge prijs.

maart

De verbouwingswerken gaan verder, maar met heel wat vertraging. De bezetter (stukadoor in het mooi Nederlands) is niet komen opdagen en dat nu al gedurende 3 weken. Dat betekent dat het bijna een maand langer gaat duren vooraleer ik in de hobbykamer kan. Dat brengt ook de timing van de bouw van het minibaantje in gevaar. De hobbykamer is nu reeds een tijdje zo goed als ontoegankelijk. Gelukkig hebben we nog wat binnen handbereik gestockeerd en heb ik nog heel wat literatuur te verwerken. Voor een mede-forumlid die opnieuw met de hobby is gestart ben ik op zoek naar een sporenplan dat ooit in Miba is verschenen. Ik weet alleen niet meer in welk jaar, dus ben ik alle jaargangen aan het doorzoeken.

Ik bouw rustig verder aan de ertswagens van Dacker, maar blijf me ergeren over de kleine details die moeten worden aangebracht. De piepkleine ogen die aan de loskleppen moeten worden gelijmd komen om de haverklap los. Daar moet ik een andere oplossing voor vinden. Het is ook moeilijk om de juiste hoeveelheid lijm te doseren. Bij te weinig is de lijm te snel opgedroogd en bij te veel blijft er een lelijke lijmvlek achter. Hopelijk kan ik dat bij het schilderen en verweren van de wagons nog camoufleren. Ik heb de wielassen in de draaistellen gestoken.. Ze klemmen iets te veel waardoor ze niet vlotjes rijden. Misschien kan een beetje grafietpoeder helpen.

IMG_3799 (49K) IMG_3798 (65K)
IMG_3804 (59K) IMG_3802 (44K)
IMG_3806 (46K) IMG_3807 (52K)

Ik heb ook de plannen van het minibaantje nog eens bekeken. De voorziene ruimte voor de straat en trambaan had ik nogal ruim ingepland, ten koste van de scenery. Dit is nu gewijzigd. De straat is een stuk smaller geworden waardoor er meer ruimte overblijft voor de gebouwen. Het overgrote deel van de plannen is gemaakt met potlood en papier. Dat gaat, bij mij toch, in de meeste gevallen sneller als met een tekenprogramma op de PC.

Bij Artitec is het Benelux postrijtuig aangekondigd. Bij LS Models de I11 rijtuigen van de NMBS. Geen van allen zijn ze al in de winkels te vinden en bijgevolg nog niet aan mijn verzameling toegevoegd.

De website zelf is nog eens grondig nagekeken. Met het gratis programma LinkChecker heb ik de "broken links" in de website kunnen opsporen en herstellen. Ik schrok ervan dat het er zo veel waren.

top

april

Eindelijk is het zover: ik ben begonnen aan de bouw van het minibaantje. Het hout voor de bouw van de modules had ik al een tijdje in de garage klaar liggen, maar het was wachten op mooi weer om het op maat te kunnen zagen. Het laatste weekend van de paasvakantie is dat dan ook gelukt.

Aan de scenery is al wat voorbereidend werk gedaan. De palen voor de bovenleiding van de tram zijn gemaakt. Op de beurs in Dortmund heb ik bij Artitec een mooie gevel gekocht die zal dienen voor een van de gebouwen.

De foto's die ik in Dortmund heb genomen kan je bekijken op mijn fotopagina.

Budgettair was april niet zo'n fraaie maand. De verzameling is flink uitgebreid. Bij het rollend materiaal is de E103 aan de verzameling toegevoegd, samen met enkele rijtuigen en goederenwagons.

[E103 (Roco 62600)]
ROCO 62600 - E103
[Rheingold Salonwagen (Roco)]
IMG_3814 (36K)
[Set Silberlingen (Piko)]
IMG_4392 (48K)
[Postwagen mr-a/26(Piko / Deutsche Post)]
IMG_4385 (44K)
[Postwagen Type E - Benelux (Artitec)]
IMG_3808 (38K)
[Ertswagens type Fal met opschriften Cockerill en Cockeill-Sambre (LS Models)]

De verzameling met modelauto's is ook weer wat groter geworden.

[MB 0307 autobus]
[versie Deutsche Bundesbahn (Brekina)]
[versie Deutsche Post (Brekina / Deutsche Post)]
IMG_4352 (41K)


[MAN F8 vrachtwagen met aanhanger (Herpa)]
IMG_4355 (45K)
[Ford Granada (Wiking)]
IMG_1214 (54K)
[Mercedes 280 SE (Brekina)]
IMG_1218 (54K)
[Opel Kapitän P 2.5 (Brekina)]
IMG_1212 (55K)
[Ford Escort (model I) (Herpa)]
IMG_1215 (51K)
[NSU Ro80 (Wiking)]
IMG_1224 (58K)
[Mercedes L206D - busje en bestelwagen (Brekina)]
IMG_4360 (43K)
top

mei

De verbouwingswerken naderen stilaan de voltooiing. Toch zal het nog tot begin juli duren vooraleer ik de hobbykamer definitief in gebruik zal kunnen nemen. Tot zolang moeten we wachten voordat er een vloerbekleding kan worden gelegd. Niettegenstaande dat heb ik toch al een voorlopige werkbank geïnstalleerd en staat het minibaantje opgesteld

IMG_4508 (48K) IMG_4511 (51K)

Eigenlijk had ik gehoopt de hobbykamer begin april in gebruik te kunnen nemen. Voor de bouw van het minibaantje bleven er dan nog 6 maanden. Daar gaan dus 2 maanden vanaf. We zullen de klus moeten klaren in 4 maanden. Doenbaar ? We zullen zien

De werken aan het minibaantje liggen niet helemaal stil. De 2 modulebakken voor het metrostation zijn klaar. In de afgelopen maand zijn de perrons gemaakt, werden de sporen gelegd en werd een begin gemaakt met het fabriceren van een aantal kleinere onderdelen

IMG_4472 (63K) IMG_4474 (67K)
IMG_4505 (79K) IMG_4507 (69K)
top

juni

Er wordt ijverig verder gewerkt aan het minibaantje. Het niveau met het metrostation begint stilaan vorm te krijgen. De sporen zijn gelegd, het ballast is aangebracht en de perronranden zijn gemaakt. De afwerking moet nog gebeuren. Op straatniveau zijn alle afmetingen van de tekeningen overgebracht op de grondplaat. Toch zal ik het tempo nog moeten opdrijven als ik tijdig wil klaar geraken.

IMG_4606 (64K) IMG_4604 (93K)

In de hobbykamer wordt begin volgende maand eindelijk de vloer gelegd, zodat een aantal zaken een min of meer definitieve plaats kunnen krijgen en niet alle modelbouwmateriaal ergens in hoekjes of diep weg in een kast moet worden weggeborgen.

Geduld wordt beloond. Na heel lang wachten zijn de I11 rijtuigen van de NMBS uitgeleverd. Dat de modellen niet in het door mij vooropgestelde tijdperk passen trekken we ons helemaal niet aan. Ik vind het een mooie trein !. De goederentrein voor het vervoer van coils is ook wat langer geworden.

IMG_4624 (93K) IMG_4626 (68K)
IMG_4627 (63K) IMG_4629 (85K)
MVI_4619_sreenshot (40K)
Klik op het beeld om de film te starten
top

juli

Het meeste van de vrije tijd deze maand is gebruikt voor het in orde maken van de hobbykamer. De verbouwingen zijn in zo verre klaar dat de kamer in gebruik kan worden genomen. Nog net voor het bouwverlof is de vloerbekleding gelegd. Alle andere weekends zijn gebruikt voor het plaatsen van rekken waarop het treinmateriaal kan gezet worden en wordt de inhoud van de kasten gereorganiseerd zodat ik een beter overzicht heb. Eindelijk !

De verzameling is deze maand niet aangegroeid. Op het forum van Modelspoormagazine is echter een lijst gepubliceerd van de nieuwigheden die ROCO in de herfst zou uitbrengen. Er zit weer heel wat Duits materiaal bij dat een mooie aanvulling zou zijn op de rollend materiaal dat ik reeds heb.

Aan het minibaantje is ook een beetje gewerkt. De ruwbouw is nu zo goed als klaar. Maar ik zal het tempo toch echt wel moeten verhogen wanneer ik de deadline wil halen. Aangezien we in augustus met het gezin op vakantie gaan blijven er nog zo'n 2 maanden tot de finish.

IMG_4692 (56K) IMG_4693 (62K)
IMG_4694 (96K) IMG_4695 (87K)
top

augustus

Deze maand is er nog minder tijd dan anders aan de hobby gespendeerd. We zijn immers een 10-tal dagen met vakantie geweest. Bestemming was de Eifelstreek in Duitsland. Een prachtige omgeving waar ik veel inspiratie heb opgedaan voor de aankleding van de modelbaan. De natuur en het type van bebouwing in deze streek komt zeer sterk overeen met wat ik altijd al voor ogen heb gehad om op de modelbaan na te bootsen. Het spreekt voor zich dat ik heel veel foto's heb gemaakt die later bij het nabootsen kunnen gebruikt worden.

Op de conceptpagina van deze website heb ik de tekst dan ook een beetje aangepast. Oorspronkelijk had ik het Ruhrgebied voor ogen, omwille van de daar gevestigde industrie. Doch nu ik deze streek heb ontdekt denk ik dat het accent een stukje zal verschuiven. Iets minder industrie en iets meer landschap. Deze keuze staat mijn voorliefde om voornamelijk goederentreinen in te zetten niet in de weg: De spoorwegen die door het Eifelgebied en iets zuidelijker langs de Moezel lopen vormen de verbinding tussen het Ruhrgebied en de Luxemburgse industrie.

Mijn deelname aan de minibaantjeswedstrijd heb ik opgegeven. Aan het tempo dat ik kan werken aan dat project lukt het absoluut niet om het tijdig klaar te krijgen. De agenda van de maand september zit ook al goed vol met allerhande activiteiten.

Dat wil echter niet zeggen dat het project niet wordt verder gezet. Als het kan voor de deelname aan de wedstrijd van 2012, tenzij de opdracht en voorwaarden te veel afwijken van wat nu is bepaald. Het kan ook zijn dat mijn deelname in 2012 wordt geweigerd omdat ik dan méér dan 2 jaar tijd heb gehad om het te bouwen. Hoe dan ook zal dit project in mijn modelbaan geïntegreerd worden, zodat de geleverde inspanningen en reeds gedane investeringen niet verloren gaan.

Eens de beslissing was genomen om mij uit de wedstrijd terug te trekken heb ik me dan ook op andere, in mijn ogen even belangrijke zaken, kunnen concentreren. Onder meer de inrichting van mijn vergrootte hobbykamer. Daar heb ik rekken geplaatst waar zowel de modellen die ik zelf heb aangeschaft als de modellen die ik 3 jaar geleden van mijn vader heb geërfd een plaatsje hebben gekregen. De kasten zaten zo overvol dat het ook amper mogelijk was om een loc met enkele wagons uit te pakken en op de modelbaan te zetten. Nu staat alles overzichtelijk bij elkaar.

Van de gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om de gegevens in mijn computerprogramma aan te vullen. Van een aantal locomotieven en wagons had ik het nummer niet genoteerd en kon dan ook niet bepalen in welke periode ze thuishoorden. Nu heb ik van al mijn rollend materieel het nummer in de database opgeslagen. Bovendien heb ik een functie geschreven die toelaat om de UIC nummers te interpreteren en te controleren. Ik ben nu ook bezig om voor de UIC typeaanduiding die uit letters bestaat een soortgelijke functie te maken.

Verder probeer ik het programma uit te breiden met een module waarin ik treinsamenstellingen kan definiëren. De correcte indeling in tijdperken en de classificatie van rijtuigen en wagons op basis van de UIC nummers en typering zal hier zeker van pas komen.

Het aantal treinsamenstellingen dat ik kan maken zal voor een deel bepalend zijn voor de grootte van de schaduwstations die ik in het nieuwe deel van de modelbaan ga inplannen.

De verzameling rollend materieel is uitgebreid met een stam rijtuigen van de Duitse spoorwegen voor tijdperk 4 en enkele autootjes.

top

september

Nadat ik mijn deelname aan de minibaantjes wedstrijd heb opgezegd is het tempo en de motivatie om aan het minibaantje of aan de modelbaan verder te werken een stuk teruggezakt. Ik heb me deze maand bezig gehouden met een aantal "randactiviteiten" zoals het herinrichten van een aantal kasten zodat het (vooral scenery-) materiaal beter gerangschikt staat waardoor ik automatisch een beter overzicht heb van wat ik wel en wat niet in voorraad heb. Tevens is er meer plaats gemaakt voor het opbergen van de tijdschriften.

Een groot deel van de beschikbare tijd is gestoken in bouwen van twee op wieltjes verplaatsbare kasten die onder de treintafel kunnen gereden worden. Een beetje analoog aan de gereedschapswagentjes die ik eerder heb gemaakt.

Verder ben ik opnieuw gaan nadenken over een handig opbergsysteem, dat tevens kan dienen als transportmiddel, voor het rollend materieel. Tijdens de 5de grote modelspoorexpo in Mechelen zal ik niet aanwezig zijn met mijn minibaantje maar wel als lid van de MTD voor het bedienen van de modulebaan waarmee we aan de expo deelnemen. Ik wil een deel van mijn Belgisch rollend materieel meenemen om daar te laten rijden, maar zit een beetje in de knoop met het transport.

De module voor het definiëren van treinsamenstellingen in het programma waarin ik mijn verzameling bijhoud is voldoende klaar om ze te gebruiken, en dat heb ik dan ook gretig gedaan. Voor het samenstellen van een trein worden vooraf volgende zaken vastgelegd:

Screenshot Treinsamenstellingen (96K)

Bijna al het rollend materieel is nu opgenomen in een of andere treinsamenstelling en dat geeft volgend resultaat:
(de indeling per land is gebaseerd op de nationaliteit van het tractievoertuig)

Tijdperk 3
Duitsland
- treinstellen : 9
- getrokken reizigerstreinen : 20
- goederentreinen : 6
Belgie
- treinstellen : -
- getrokken reizigerstreinen : 5
- goederentreinen : -
Zwitserland
- treinstellen : 2 (= TEE treinstellen die zowel in Duitsland als in Belgie hebben gereden)

Tijdperk 4
Duitsland
- treinstellen : 7
- getrokken reizigerstreinen : 7
- goederentreinen : 17
Belgie
- treinstellen : 3
- getrokken reizigerstreinen : 12
- goederentreinen : 10
Frankrijk
- treinstellen : 1 (= TEE treinstel dat zowel in Duitsland als in Belgie heeft gereden)

En dan zijn er nog een aantal locs en wagons die ik niet onmiddellijk in een treinsamenstelling kan onderbrengen.

Tijdperk 3
Duitsland
- locomotieven : 25
- reizigersrijtuigen : 9
- goederenwagons : -
Belgie
- locomotieven : 25
- reizigersrijtuigen : 2
- goederenwagons : 4
Overige landen
- locomotieven : 5
- reizigersrijtuigen : -
- goederenwagons : -

Tijdperk 4
Duitsland
- locomotieven : 24
- reizigerrijtuigen : 3
- goederenwagons : 7
Belgie
- locomotieven : 31
- reizigersrijtuigen : 6
- goederenwagons : 6
Overige landen
- locomotieven : 2
- reizigersrijtuigen : 6
- goederenwagons : 8

Treinen uit de tijdperken 1, 2 en 5 horen eigenlijk niet in de verzameling te zitten, maar ze zijn er toch ! Met het materiaal uit die tijdperken kunnen nog eens 8 treinsamenstellingen worden gemaakt.

Functioneel wil ik deze module nog uitbreiden met informatie over de lengte van de trein. De langste goederentreinen zijn de treinen voor het zgn intermodaal vervoer (vrachtwagen op de trein, soms ook wel HUPAC treinen genoemd). Ik heb 2 treinen samengesteld die elk uit 20 wagons bestaan. In model is dat zonder locomotief een trein van zo'n 378 cm ! Eveneens op het verlanglijst staat het visueel maken van een treinsamenstelling met behulp van kleine afbeeldingen van de modellen. Om dat te kunnen realiseren heb ik van een medelid van de modelbouwclub een routine gekregen waarin hij dat heeft geprogrammeerd. Ik moet nog uitzoeken hoe die module werkt en dan aanpassen aan de tabellen en routines in mijn programma.

In deze database houd ik ook een index bij van artikels uit de tijdschriften die ik heb. Een hels karwei ! Deze maand heb ik nog wat verder gewerkt aan het inbrengen van deze gegevens. Het leuke ervan is dat ik aan elk artikel een of meerdere trefwoorden kan koppelen. Via zo'n trefwoord worden de artikels dan gekoppeld aan de modellen die in de database zitten. Zo is het gemakkelijk om snel bijkomende informatie over een model of over het grote voorbeeld ervan terug te vinden.

De verzameling rollend materiaal is deze maand uitgebreid met enkele UIC-X wagens van de Zwitserse spoorwegen die regelmatig ook in België op het spoor te zien waren. Deze wagons zijn nog niet opgenomen in een trein, maar zullen samen met Belgische I10 rijtuigen (die ooit door LS Models op de markt zullen worden gebracht) niet misstaan achter een HLE reeks 20.

IMG_5284 (23K) IMG_5285 (24K)
IMG_5286 (24K) IMG_5287 (24K)
top

oktober

In het begin van de maand heb ik me bezig gehouden met de bouw van de opberg- en transportkistjes. Ik had deze nodig om mijn locomotieven veilig te kunnen transporteren naar de Modelspoorexpo in Mechelen. De twee prototypes die ik heb gemaakt hebben de test met succes doorstaan. De locs zijn veilig in Mechelen geraakt en weer terug thuis.

IMG_5667 (77K) IMG_5669 (98K)

Op de 5de editie van de Modelspoorexpo, georganiseerd door het maandblad Modelspoormagazine, was ik dit keer aanwezig als medewerker. Met de MTD stonden we daar met de analoge H0 baan "Bisschoppenhof". Het waren enkele vermoeiende dagen, maar ik heb er heel veel plezier aan beleefd. Aan de ene kant had ik het voordeel om tijdens de opbouw, voor openingstijd en na sluitingstijd de tentoongestelde banen rustig te kunnen bekijken en fotograferen. Die foto's kan je bekijken op mijn fotopagina. Aan de andere kant heb ik veel minder tijd besteed aan het bezoeken van de verkoopsstands zodat ik - en dat heb ik dan nadien op het forum gelezen - een NMBS Dms Bagagerijtuig in C1 livrei, en misschien nog een paar andere zaken, aan mijn neus heb laten voorbijgaan. Wel heb ik voor een mooie prijs een set TEE wagens van ROCO op de kop kunnen tikken. Nu kan ik de vermaarde Rheingold in 3 tijdperken laten bollen.

IMG_5709 (81K) IMG_5710 (81K) IMG_5713 (84K)
IMG_5714 (91K) IMG_5715 (70K) IMG_5716 (69K)

Dit jaar ben ik naar de ruilbeurs in Heverlee geweest, georganiseerd door de Leuvense club LMTC. Deels in de hoop de gemiste kansen van Mechelen goed te maken. Deels omdat het sowieso een leuke beurs is om naar toe te gaan. Ik heb zeker niet alles gevonden wat ik zocht, maar voor een aardige prijs heb ik mijn setjes 3-assige "ümbauwagen" van de DB kunnen vervolledigen. Deze wagens reden altijd gekoppeld per 2 stuks. Ik kan nu volgende paartjes samenstellen: B3yge + B3yge, 2x AB3yge + B3yge, BD3yge + B3yge.

IMG_5718 (83K)

Tot mijn grote verassing was er iemand die de S 3/6 van de Kon.Bay.Stb. te koop aanbood, en dat voor een zeer schappelijke - om niet te zeggen lage - prijs. Deze locomotief is door ROCO in "Special edition" uitgebracht en is haast niet te vinden. Ikzelf zou de loc nooit kopen omdat hij niet in het tijdperk van mijn modelbaan past, maar mijn echtgenote vind het een wondermooie loc. In feite heeft ze wel gelijk ...

IMG_5679 (79K) IMG_5678 (74K)

Pas toen ik was thuis gekomen en de loc fier aan mijn echtgenote toonde heb ik vastgesteld dat het model is beschadigd: aan één zijde is de tenderdeur afgebroken. Op de beurs heb ik dat niet gezien, nochtans heb ik het model uit de doos gehaald om het goed te kunnen bekijken. Ik veronderstel dat de euforie om het model te hebben gevonden op zo'n moment de bovenhand heeft en dat ik daarom minder goed oplet. Het is me vroeger nog al overkomen.

IMG_5680 (76K)

Om dat we toch in de omgeving waren ben ik langs geweest bij Het Spoor in Haasrode. Deze winkel hield een opruimactie waarbij heel wat artikelen aan sterk verminderde prijzen verkocht werden. Ik heb niet direct iets naar mijn gading gevonden behalve 2 automodelletjes:

[NOREV Peugeot J7]
IMG_5705 (50K)
[RIETZE, MB Citaro gelede bus "De Lijn"]
IMG_5707 (65K)

Ik ben nog altijd bezig met het sorteren van het scenery materiaal van mijn vader. In één van de dozen kwam ik enkele plastic zakken tegen met daarin boompjes. Omdat zij al jaren op elkaar gepropt zitten in de zakken is de vorm er een beetje uitgegaan. Ik heb ze onmiddellijk op mijn baan geplant. Niet definitief (enkel met een gaatje en een pennetje in het landschap vast gestoken), want de begroeiing dient nog wel beter te worden uitgewerkt. Toch is het effect niet mis.

IMG_5703 (83K) IMG_5704 (84K)

Tot slot ben ik gestart met het tekenen van het schematisch sporenplan voor het bouwen van een synoptisch bedieningspaneel. Het schema is bijna klaar en ziet er zo uit:

Besturingspaneel-1 (170K)
top

november

Ik bewonder de modelbouwers die 's avonds na het werk nog de energie kunnen opbrengen om aan de hobby te werken. Het lukt mij eerder zelden om tijdens de week actief met de treintjes bezig te zijn, en met actief bedoel ik dan bouwen aan de treintafel.

Dat is iets wat ik meer in het weekend doe, maar zoals zo dikwijls zijn de weekends bezet met allerlei andere activiteiten zodat ook dan niet voldoende tijd overblijft om verder te werken aan de baan, en in mijn geval ook aan het minibaantje.

Plannen zijn er anders genoeg!

Zo ben ik gestart met het rollend materiaal voor het minibaantje. Ik schrijf bewust niet dat ik gestart ben met de bouw, maar deze maand heb ik een hoop opzoekwerk gedaan voor het ombouwen van een locje naar een locotractor zoals die in het echt bestaat bij de Keulse trammaatschappij KVB. Het slachtoffer die de operatie moet ondergaan is reeds gevonden:

IMG_1895 (79K)

Een ander plan is ontstaan bij het opruimen van het materiaal van mijn vader. Ik zit naast het rollend materiaal en de scenery ook nog met een heleboel sporen en wissels. De gebruikssporen zijn duidelijk aanwezig en bovendien is het materiaal niet meer in overeenstemming met de hedendaagse normen wat betreft sporen en wissels. De railstaven zijn van messing, wat zeer snel oxideert en de wissels hebben een kleine afbuigradius. Maar alles functioneert nog prima, dus waarom weggooien ? Bovendien is er bij het scenery-materiaal heel wat dat ik niet direct een plaats zie innemen op mijn modelbaan. Zodoende is het idee ontstaan om een modulebaantje te bouwen met die sporen en dat scenerymateriaal. En misschien kan ik met dat baantje deelnemen aan tentoonstellingen. We zien wel In Winrail 5.0 heb ik alvast een sporenplan getekend. Er zitten heel wat wissels in, maar dat speelt geen rol: ik heb er toch genoeg en met die overvloed aan wissels bevat dit ontwerp heel wat rangeer (lees speel-) mogelijkheden.

[tekening sporenplan modulebaantje]
MODULEBAAN (31K)

De verzameling rollend materiaal is ook weer gegroeid. Voor tijdperk 3 zijn er de stoomlok BR 03.10, het prototype E03 van de succesvolle sneltreinlocomotief en de dieselversie van de 'Glaskasten' bijgekomen.

[ROCO BR03.10]
IMG_5722 (84K)
[LILIPUT VT90.5 Dieselglaskasten]
IMG_1897 (82K)

Voor tijdperk 4 werden enkele TEE wagons gekocht die de Rheingoldset die ik vorige maand heb gekocht vervolledigen. Enkele wagons type Bpmz 291 zijn het begin van een stam IC rijtuigen zoals die veelvuldig op de Duitse sporen te zien waren vanaf 1979 gecombineerd met 1e klasse rijtuigen van het type Avmz en Apmz (die ook nog op het programma van LS models staan). Deze IC treinen reden ook naar België.

IMG_5794 (55K)

Het goederenverkeer werd aangevuld met enkele modellen van B-Models: de Belgische graanwagens type Uapps met het opschrift "MAFERI" en 2 containerdraagwagens type Sngs. Volgens de fabrikant horen deze wagons thuis in tijdperk 5, en dat is ook juist afgaande op de revisiedatum, maar geen kat die dat kan lezen wanneer ze rondrijden op mijn modelbaan, dus ik klasseer ze in tijdperk 4.

[B-Models Graanwagen Uapps]
IMG_5795 (56K)
[B-Models Containerwagen Sngs]
IMG_5796 (51K)

Tot slot worden ook de files wat langer met 2 wondermooie Mercedes automodellen van Brekina.

[BREKINA/Starmada MB190 Break]
IMG_5797 (42K)
[BREKINA/Starmada MB220S]
IMG_5798 (44K)
top

december

Deze maand lag de activiteitsgraad hoger als anders. Voor het eerst sedert lange tijd heb ik aan de modelbaan verder gewerkt en ben ik begonnen met het maken van een overweg.

Ook aan de Dacker ertswagens is verder gewerkt. De werkzaamheden waren stilgevallen omdat de wielen in de draaistellen niet goed liepen. Maar dat heb ik opgelost.

Nadat zij bijna 2 jaar in de kast hebben gelegen heb ik eindelijk de M1 rijtuigen van OVB gemonteerd. Eens je de slag te pakken hebt gaat het monteren vlot. Bij het eerste rijtuig is het even puzzelen.

Het rollend materiaal is uitgebreid met nog eens 2 rijtuigen Bpmz 291 van LS Models, de HLD57 van Classix en een Porsche van de Belgische Rijkswacht. De snelheidsduivels zijn gewaarschuwd.

[Classix HLD57]
IMG_5856 (55K)

IMG_5857 (47K)
[LS Models ICrijtuig Bpmz 291]
IMG_5864 (60K)

IMG_5867 (61K)
[LS Models ICrijtuig Bpmz 291]
IMG_5870 (70K)

IMG_5871 (66K)
[BREKINA]
IMG_5858 (47K)

IMG_5859 (46K)

Bij het begin van het nieuwe jaar is het tijd terug te blikken op het voorbije jaar en opnieuw plannen te maken. Sinds enkele jaren doe ik dat met een to-do lijstje. In 2010 stonden er een aantal zaken op die verband hielden met de verdere afwerking van de modelbaan, maar was de deelname aan de minibaantjeswedstrijd voor oktober 2010 een bijkomende prioriteit. Door verbouwingswerken die veel langer aansleepten dan voorzien heb ik mijn deelname aan de wedstrijd moeten annuleren en heb ik ook weinig of niets gerealiseerd van de plannen die ik had gemaakt.

Wat is er wel gebeurd:
- De modulebakken voor het minibaantje zijn gemaakt.
- Het plan voor het besturingspaneel is getekend.
- Er is verder gewerkt aan de ertswagens van Dacker.
- De M1 rijtuigen van OVB zijn gemonteerd.
- De bouw van een overweg is gestart.

De streefdoelen voor 2011 zijn het verder realiseren van de planning die ik voor 2010 had gemaakt. Er worden geen nieuwe projecten toegevoegd. Het minibaantje krijgt wel een hogere prioriteit. Ik heb nu zo'n 2 jaar om het te realiseren, maar zoals het spreekwoord zegt: de tijd vliegt snel, gebruik hem wel.

pdficon_large (1K)klik op het pdf-icoon om het lijstje van 2011 te openen

2010 was ook een recordjaar wat het aantal bezoekers aan mijn website betrof. Ik heb 2 tellers die de bezoekersaantallen registreren: eentje van het hosting bedrijf en eentje van Google Analytics. Beide tellers geven dezelfde trend: vooral de maanden oktober en november waren maanden waarin de website veelvuldig is bezocht. Deze cijfers blijven voor mij de motivatie om de website regelmatig bij te werken, onder meer met dit maandelijkse dagboek, maar ook uit te breiden met allerlei nuttige informatie over de hobby en het voorbeeld in de "Real World".

Bij het begin van dit nieuwe jaar wil ik iedereen veel plezier wensen bij het beleven van onze fantastische hobby en

IMG_2118 (213K)
top

ga naar 2009 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional