Dagboek 2007

januari

De tunnelbovenleiding van Mader is geleverd en geplaatst. Het onderste schaduwstation is nu volledig onder draad. Bij het uittesten of de bovenleiding wel mooi boven het spoor hangt stel ik vast dat op sommige plaatsen de stroomafnemer van de loc blijft hangen. De reden is snel gevonden: de bovenleiding bestaat uit een railstaaf. Ik heb bijna overal railstaven van Peco rails gebruikt. Behalve op enkele plaatsten heb ik oude Fleischmann rails gebruikt die ik nog had liggen. Het railprofiel van de Fleischmann rails is groter dan dat van de Peco rails. Op de overgang van de beide railstaven zit een verschil van enkele mm. De overgang wordt gelijk gemaakt met een vijltje.

Het wordt tijd om het ballastbed aan te brengen. Er is veel keuze aan materiaal. Mijn voorkeur gaat uit naar ballast van Woodland scenics. In de winkel koop ik eerst de korrelgrootte die wordt aangeraden voor de schaal H0. Thuisgekomen vind ik die korrel toch te groot. Ik telefoneer naar de winkel en mag de bussen met strooimateriaal komen ruilen. Prima service.

Ik maak een mengeling van de kleuren: Buff en Brown, in een verhouding 1 op 2 (een deel Buff en 2 delen Brown). Het resultaat geeft een gespikkelde samenstelling. Echt bevredigend is het niet, maar de beide kleuren terug scheiden is onmogelijk. Hier zal de finishing touch met verf moeten gebeuren. Hoe het ballastbed wordt aangebracht staat beschreven in uitvoering → sporen leggen.

top

februari

Deze maand ben ik begonnen aan het locomotiefdepot. De gebouwen die ik op mijn vorige baan had staan zijn uit de opbergdozen gehaald. Ze zijn serieus gehavend geraakt bij de afbraak. Er zal heel wat herstelwerk nodig zijn. De opstelling zal zoveel mogelijk gelijk zijn aan het depot "Haschenbach" op de vorige baan. De naam blijft behouden. De ruimte om het depot te plaatsen is een stukje kleiner. Het sporenplan wordt getekend in Winrail en afgedrukt op 1:1. De verschillende A4-tjes worden aan elkaar geplakt en op de ondergrond bevestigd. Dan worden de gebouwen geplaatst. Alles kan worden geplaatst zoals voorheen.

IMG_3324 (79K)
IMG_3325 (79K)
IMG_3326 (79K)
IMG_3327 (79K)

Op 24 februari breng ik een bezoek aan de museumbewaarplaats van de NMBS in Leuven. Het bezoek werd georganiseerd op initiatief van het forumleden van Modelspoormagazine. Een lovenswaardig initiatief. De foto's die ik heb getrokken kan je hier bekijken.

top

Maart 2007.

De eerste weekenden van deze maand worden volledig in beslag genomen door familiale gebeurtenissen en activiteiten voor het Rode Kruis. Vanaf de tweede helft van de maand kunnen we er weer tegenaan.

17-18 maart.

Op het programma staat de bouw van het locdepot "Haschenbach". Uit de proefopstelling is gebleken dat op de beperkte beschikbare ruimte het lokdepot kan worden geplaatst, zonder de indruk te geven dat alles te dicht op elkaar wordt gedrukt.
Omdat het depot een afzonderlijk deeltje vormt van de modelbaan kan ik de grondplaat waarop de opbouw en afwerking moet gebeuren uitnemen. Dat heeft als groot voordeel dat ik dt stuk kan afwerken als een soort 'module' waardoor ze aan alle kanten goed bereikbaar is.

IMG_3838 (57K)

Als eerste moet de ondergrond worden aangepast. De ruimte onder de deuren van de lokloods is veel te groot. Dat is gedaan om de deuren nog te kunnen sluiten wanneer gebruik wordt gemaakt van Märklin Rails. Zelf gebruik ik Peco rails die op een bedding van 4 mm dikke kurk worden gelegd (zie ook sporen leggen). Maar zelfs dan is de ruimte tussen de rails en de onderkant van de deuren naar mijn smaak nog te ruim. Om dat op te lossen laat ik de fundamenten van de locloods 3 mm 'zakken' in de bodemplaat. Omdat ik geen frees heb om de 3 mm uit te frezen draaien we de zaken om : het ganse terrein van het depot wordt met 3 mm verhoogd, behalve daar waar de lokloods wordt geplaatst.

IMG_3843 (78K) IMG_3842 (73K)
Nu passen de sporen perfect onder de deuren.

Het gebouw zelf wordt ook aangepast. De loods bestaat uit de dubbelsporige locloods en de kleinere éénsporige loods van het merk Vollmer. Ik wil de binnenzijde van de locloods ook afwerken. Dat betekent onder meer dat in de zijwanden deuren moeten worden geplaatst naar aanpalende gebouwen. Dus moet er ook een doorgang worden gemaakt tussen de beide locloodsen. De originele zijwanden worden verwijderd. De snijkanten worden bekleed met stukjes polysterol die later grijs zullen worden geschilderd zodat de indruk ontstaat dat de doorgang werd gemaakt met betonnen balken.

De kurk wordt gelegd en een deel van de sporen kan ook worden gelegd. Spijtig genoeg niet alle sporen omdat ik een wissel te kort heb. Die is reeds op 20 januari besteld, maar nog steeds niet binnen. Hopelijk laat de levering niet te lang meer op zich wachten.

IMG_3847 (85K)
24-25 maart

Omdat ik niet langer wil wachten met verder bouwen telefoneer ik naar enkele winkels die vanuit Antwerpen op een redelijke manier bereikbaar zijn. In Breda vind ik een winkel die de PECO wissel in huis heeft. Nog dezelfde dag rijden we er naar toe. Breda is een leuke stad, hier komen we zeker nog terug (om te shoppen). De winkel heeft een redelijk assortiment. De prijzen zijn vergelijkbaar met deze in België. Wanneer de wissel zal worden geleverd in de winkel waar ik hem heb besteld is dat geen probleem. Ik heb op andere plaatsen nog zo'n wissel nodig.

IMG_3875 (61K)

Op zondag hebben we ook niets speciaals aan de hand en kan er de hele dag aan de modelbaan worden gewerkt. De wissel en de sporen wordt op zijn plaats gelegd zodat het volledige emplacement klaar is.
De volgende stap is het aanbrengen van de elektrische bedrading. Omdat ik analoog rijd moet ik op elke plaats waar ik een lok wil doen stoppen een sectie voorzien waarvan de stroom kan worden uitgeschakeld. In het totaal kan ik zo 13 secties maken. In elke sectie wordt een draad aan de rails gesoldeerd die later naar een schakelaar zal gaan op het besturingspaneel en de secties worden elektrisch van elkaar gescheiden door de railstaaf met een schijfje door te slijpen. Voorlopig zijn de spoorstaven nog niet helemaal doorgeslepen. Dat doe ik pas wanneer ook het ballastbed is aangebracht omdat dan de rails muurvast liggen.

IMG_3881 (60K) IMG_3882 (72K)

Nu alle sporen netjes zijn gelegd kan ik beginnen aan de afwerking. Maar... nu het depot toch nog niet te herkennen is als Belgisch of Duits lijkt me dit een uitgelezen kans om mijn Belgische locs in een parade op te stellen en er enkele foto's van te nemen. Het overzicht vindt U hier.

Overzicht Belgische Locs
top

april

Deze maand is er niet veel gebeurd. Aan de lokloods werd verder gewerkt aan de doorgang tussen de grote en de kleine loods en werd een aanvang gemaakt met de binnenbekleding van de muren.

In het middenspoor werd ook een put aangebracht tussen de rails. De put zelf komt uit een bouwpakketje van Faller.

IMG_4036 (44K) IMG_4035 (30K)

Hiervoor werd het oorspronkelijk aangelegde spoor doorgeslepen op de grootte van de put. Daarna werd de afmetingen van de put afgetekend en met een decoupeerzaag uitgezaagd. De put kan dan op zijn plaats worden aangebracht. De railstaven werden gerecupereerd uit het originele stuk rail en met raillassen terug aangebracht. De rails werden met lijm gefixeerd. Later zal de put nog worden geschilderd in betonkleur en zullen sporen van vervuiling worden aangebracht.

IMG_4037 (110K)

Ondertussen heb ik ook gezocht naar een geschikte manier om de ruimte tussen de sporen op te vullen. Tussen en achter de gebouwen moeten de sporen ingebed liggen in de rijweg. De hoogte van de railstaven t.o.v. de ondergrond is net iets minder dan 8 mm. Er zijn verschillende mogelijkheden. Om een vlakke rijweg (asfalt of beton) na te bootsen zou ik de ruimte tussen de sporen kunnen opvullen met MDF plaat van 6 mm dik met daarop een laagje balsahout van 1 of 1,5 mm dikte. Het balsahout moet ik dan nog licht of donkergrijs schilderen. Een andere optie is de tussenruimte op te vullen met klei of plaaster en daar dan met een kraspen lijntjes in te kerven zodat de imitatie van een kasseiweg ontstaat. Omdat ik dat nog nooit heb gedaan ben ik ijverig op zoek gegaan naar informatie, maar de speurtocht heeft voorlopig nog maar weinig bruikbare informatie opgeleverd.

In het laatste nummer van Modelspoormagazine werden de voorwaarden bekend gemaakt voor deelname aan de dioramawedstrijd voor de tentoonstelling van 2008. Omdat het dit maal geen Belgisch thema moet zijn ben ik ernstig aan het overwegen om mij in te schrijven. Matthias is ook enthousiast en wil zich ook inschrijven. Dus misschien wel 2 deelnemers. Ik heb reeds een aantal ontwerpen op papier staan... maar daarover kan en mag ik hier verder niets schrijven (voorwaarde uit het reglement). Als we meedoen dan zal ik na de tentoonstelling in 2008 de bouw van de diorama's op deze website publiceren. top

mei

Het werk aan het lokdepot gaat gestaag door. De Vollmer lokloods wordt aan de binnenzijde helemaal bekleed met steentjes (plasticplaat van Vollmer). Ik snijd stroken die tussen de ramen passen en stukjes die boven en onder de ramen worden ingepast. Tussen al die stukjes blijven spleten. Die zal ik moeten wegwerken met putty. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Ik ben benieuwd hoe dat zal meevallen.

IMG_4042 (62K)
IMG_4044 (73K)

In de 'rommeldoos' ben ik op zoek gegaan naar een deurtje om tussen de loodsruimte en de burelen in de muur te plaatsen. Dat is een hopeloze zaak... ik heb zoveel overschotten van bouwdozen en ik heb nog geen geschikte oplossing gevonden om alles te bewaren op een manier dat ik het ook snel zou kunnen terugvinden. Het hypothekeert natuurlijk wel de verdere afwerking.

Ondertussen zijn we ook begonnen met de bouw van een magazijntje dat achter de lokloods staat. Het magazijn wordt gebouwd uit een bouwdoos van Kibri. Er moeten evenwel een aantal aanpassingen worden gemaakt. Ten eerste is het gebouw te groot en ten tweede moet de poort aan de rechterkant in de gevel worden geplaatst in de plaats van de linkerkant.

IMG_4049 (81K)

De lengte van het gebouw wordt eenvoudig aangepast. De zijgevel is opgebouwd uit 3 delen waarvan er telkens één wordt tussenuit gesneden. Het te verwijderen deel wordt in het midden weggesneden omdat anders de verkantingen waar de voor en achterzijde van het gebouw op worden samengevoegd worden verwijderd en dat kan je beter niet doen. Als het stuk er tussenuit is worden de 2 overblijvende delen terug aan elkaar gelijmd. De zijgevel bestaat uit een bakstenen gedeelte en een betonnen sokkel. Ook bij de sokkel wordt in het midden een derde weggesneden en de overblijvende stukken terug aan elkaar gelijmd. Ook de delen van het dak moeten eraan geloven. Daar kan ik gewoon het laatste deel afsnijden, zodat de overige 2 aan elkaar blijven hangen en wanneer dat deel dan gemonteerd wordt verleent het de nodige stevigheid aan de doorgesneden muurdelen.

IMG_4050 (56K)
IMG_4051 (54K)
IMG_4052 (44K)

Een moeilijker karwei is het van plaats verwisselen van de inrijpoort en het vaste muurgedeelte. Omdat in dat gedeelte ook ramen en een deur zitten kan ik niet zomaar ergens snijden. Het resultaat is dat de snijkanten rond de poort vrij smal zijn. Met geduld een een zeer scherp hobbymes lukt het dan toch. Nadat de delen op hun juiste plaats opnieuw aan elkaar zijn gelijmd blijven er enkele spleten. Die moet ik wegwerken met putty en daarna schilderen.

IMG_4189 (74K)

In dit gebouw wordt geen binneninrichting geplaatst zodat ik de muren aan de binnenzijden kan laten zoals ze zijn. Om de trein door te kunnen laten worden de poorten in een geopende stand gelijmd.

Ook aan het gebouw van de stookplaats wordt verder gewerkt. Dat was gedeeltelijk klaar voordat ik mijn vorige baan heb afgebroken. De voornaamste wijziging aan dit gebouw is het dat: in de plaats van een schuin dat is er een recht dak gemaakt en wordt de schouw op dat dak geplaatst in plaats van naast het gebouw zoals het oorspronkelijk was voorzien.

IMG_4190 (82K)

Het gebouw heeft ook een klein bijgebouwtje. Ook dit stukje wordt voorzien van een nieuw dak.

top

juni

Op 8 juni is mijn vader overleden. Niettegenstaande de leeftijd van 83 jaar is het veel te vroeg dat hij van ons is weggegaan. Van hem heb ik het treinvirus overgekregen. De ritten dit ik met hem heb meegemaakt in de stuurpost van de locs waarvan hij machinist was zitten nog zeer levendig in mijn geheugen (lees verhalen). Ook de momenten dat we samen aan zijn treintafel hebben gewerkt en die vele andere momenten die we samen hebben beleefd zijn dierbare herinneringen.

IMG_0102 (30K)

De verzameling modellen is deze maand weer uitgebreid. Aan de verzameling goederenwagens werden enkele ketelwagens met het opschrift "ESSO" en een Hbis wagen met schuifwanden toegevoegd. Het park met locs werd uitgebreid met een BR216 in oceaanblauwe kleur en een elloc van de reeks E140 met enkelvoudige koplampen, beide in tijdperk 4.

Aan het lokdepot heb ik niet verder gewerkt. Ik heb me beziggehouden met het uitbreiden van mijn database: ik kan nu ook een lijst bijhouden van de modellen die ik wil aanschaffen, met prijzen die ik links en rechts van die modellen kan vinden ter vergelijking en per winkel een lijst van de modellen die ik daar in bestelling heb staan. En ik heb een module bijgeschreven waarin ik op basis van de modellen die ik heb treinsamenstellingen kan definiëren. Op die manier probeer ik er achter te komen welke modellen er nog in mijn verzameling ontbreken. De (voorlopige) conclusie is echter net het omgekeerde: ik heb zoveel locomotieven en wagons dat ik die nooit allemaal op mijn modelbaan zal kunnen laten rijden. Tevens heb ik geen ruimte om de modellen in een vitrinekast te plaatsen zodat ik ze telkens in en uit de doos moet halen. Dat betekent dat in een aantal gevallen de bijkomende attributen niet op de locs of wagons kunnen worden aangebracht omdat ze dan niet meer in de doos passen. Bovendien zijn deze attributen dikwijls breukgevoelig. Veelvuldig in en uitpakken zal onherroepelijk tot schade aan en/of verlies van deze attributen betekenen.
Ook de database met tijdschriften werd verder aangevuld.

top

juli

Vakantiemaanden zijn niet noodzakelijk maanden waarin veel tijd overblijft voor de hobby. Maar toch heb ik een beetje kunnen verder werken aan het lokdepot. In de lokloods zijn nu alle binnenmuren afgewerkt met muurplaten. Nu moet ik de spleten nog toestoppen met putty. Omdat de ramen aan de binnenzijde niet zijn afgewerkt ga ik deze camoufleren met een traliewerk. Dat wordt zelfbouw.

De ruimte tussen de sporen is opgevuld. Hiervoor heb ik 6 mm MDF-plaat gebruikt. Nu heb ik nog 1 mm over om gelijk te komen met de bovenkant van de rails. Binnenin de lokloods zal wordt de vloer gemaakt met balsahout van 1 mm dik. Buiten de lokloods ga ik de bestrating imiteren door met klei een kasseiweg na te bootsen. Onderstaande tekening geeft de opbouw van de verschillende lagen weer. Deze opbouw was nodig om de opening tussen de onderkant van de deuren van de lokloods en de bovenzijde van de rails zo klein mogelijk te houden.

Doorsnede ingebedde sporen (14K)

Aan het niveau 1 werd ook verder gewerkt. Op de plaats waar de sporen uit het schaduwstation komen werden de masten voor de bovenleiding geplaatst. Nu kom ik tot de vaststelling dat de breedte van de onderbouw eigenlijk te smal is om op een comfortabele manier de palen te plaatsen. Het plaatsen zelf is vrij eenvoudig als je de richtlijnen van de fabrikant respecteert. Sommerfeldt heeft hierover een brochure uitgegeven.

IMG_4509 (75K)

De aansluiting met de tunnelbovenleiding is ook gemaakt. Niettegenstaande er normen bestaan betreffende de hoogte van de rijdraad boven het spoor komt de bovenleiding van Sommerfeldt enkele millimeter hoger uit dan de tunnelbovenleiding. Om dat verschil op te vangen heb ik de laatste paaltjes van de tunnelbovenleiding hoger geplaatst.

IMG_4507 (60K)

Van mijn vorige modelbaan is een zelfgemaakt boogbrug overgebleven. Ik vind ze te mooi om weg te gooien en daarom moet ze een plaatsje krijgen op deze nieuwe baan. In het sporenplan is daar nergens een geschikte plaats voor. Daarom heb ik een hoekje bijgebouwd aan de treintafel. De brug vertrekt in dat hoekje en kruist de hoofdlijn. Het spoor op de brug komt van nergens en sluit ook nergens aan op de rest van het sporenplan. Dat wordt gecamoufleerd door het spoor uit een tunnel te laten komen en aan de andere zijde opnieuw te laten verdwijnen in een tunnel. Op deze manier lijkt het of de brug een smal dal overspant. Hoe ik het verder ga afwerken weet ik nog niet. Misschien als een in onbruik geraakte spoorlijn, waarbij het spoor in 'staat van ontbinding' geraakt en gedeeltelijk overgroeid is.

IMG_4513 (87K)

Tot slot kan je een foto van mijn laatste aanwinst terugvinden bij het overzicht van mijn Belgische modellen: het treinstel MW41 van Mehano.

top

augustus

In augustus is niet veel gebeurd. Vooral opruimen: ik heb eindelijk de grote voorraad hout dit ik in de garage had liggen 'opgekuist'. Al dat hout was afkomstig van mijn vorige modelbaan. De bedoeling was om er zo veel mogelijk van te recupereren voor de bouw van mijn nieuwe baan. Maar de zoektocht om iedere keer een geschikt stukje hout te vinden duurde zolang dat ik telkens nieuw hout ging kopen in de bouwmarkt. Nu is alle 'rommel' er tussenuit en zijn alleen nog balken, latten en platen overgebleven die voldoende groot zijn om er stukken voor de nieuwe baan uit te zagen.

De tweede helft van de maand zijn we op vakantie gegaan en zodoende is er geen tijd overgebleven om aan de modelbaan te werken.

top

september

In de maand september toch wat verder gewerkt: Om te beginnen heb ik eindelijk de nodige voorzieningen getroffen voor het aansluiten van transformatoren en ander elektrisch materiaal. Gedaan met verlengkabels die kris kras door de kamer liepen en waar ik steevast over struikelde. Dan hebben we weer een aanslag gepleegd op het budget: eerst en vooral heb ik masten voor de bovenleiding aangekocht (Sommerfeldt). Samen met de masten heb ik nog enkele locs en wagons gekocht. Het aanbod aan Belgische modellen blijft groeien en ik kan er niet aan weerstaan om mijn verzameling up-to-date te houden. Hier probeer ik mij toch strikt aan een tijdperk te houden: alleen locs met het 4-cijferig nummer (dus na 1970) en geen modellen in de huidige (blauwe) kleurstelling, of met ander woorden: geen tijdperk V.. Maar niettegenstaande dat zitten er al enkele treinen tussen die alleen maar in tijdperk V rijden: HLD77, HLE13 en MW41... wat doe je daaraan ????

TP4 HLE 2614 MEHANO Groen IMG_5674 Small (63K) TP4 HLD 5315 ROCO IMG_5675 Small (60K)

Spijtig genoeg is er voor al die modellen geen plaats op de modelbaan en heb ik ook geen plaats om een deftige vitrinekast te zetten of te hangen. Voorlopig blijven ze bewaard in de doos in een gesloten kast.

Na heel wat overwegingen heb ik een brug geplaatst op de enkelsporige zijlijn. Het tracé en de sporen waren op die plaats al gelegd. Het hele boeltje moest ik dus demonteren, dan de zaag erin, het frame aanpassen, de bruggenhoofden plaatsen (gerecupereerd van de vorige baan), de kurkbedding aanpassen en hop ... de brug kon worden geplaatst. Al bij al een kleine namiddag werk. De brug overspant een weg die van een kleine buitenwijk langs het depot verder loopt.

IMG_5671 brug 1 (76K) IMG_5672 brug 2 (59K)

De sporen zijn nog niet opnieuw gelegd omdat ik de brug eerst nog een kleurtje wil geven en voorzien van sporen van de tand des tijds. Daarvoor wil ik gebruik maken van mijn spuitpistool dat ik reeds jaren geleden heb gekocht, maar nog nooit heb gebruikt.

De volgende stap in het afwerken van niveau 1 is het plaatsen van het tunnelportaal dat toegang geeft naar het schaduwstation. Ook hier maak ik gebruik van een zelfgemaakt tunnelportaal dat reeds op mijn vorige baan heeft gediend. De basis van het tunnelportaal is gemaakt van dun triplex (3mm). De imitatie van de natuursteen bestaat uit gedrukte platen van het merk FALLER, waarvan de kleur werd verdonkert met plakaatverf. De tunnelboog werd afgewerkt met stenen die je ook in het assortiment van FALLER vind. De boog van de tunnel is een beetje aan de kleine kant, maar net groot genoeg om de bovenleiding erdoor te laten gaan. De panto's van de locs raken de tunnelrand net niet.

IMG_5670 tunnelportaal 2 (47K)
top

oktober

Vorige maand zijn de werken aan de modelbaan abrupt onderbroken door het onverwachte overlijden van mijn moeder op 21 september. Aangezien mijn vader enkele maanden geleden ook is overleden is de hele maand oktober opgegaan in het afhandelen van wat door hen wordt achtergelaten, onder andere een vrij grote verzameling van modeltreinen.
Al zijn locomotieven en treinstellen en een groot deel van de wagons waren uitgestald in vitrinekasten. De lege verpakkingen van de modellen zaten ergens in dozen in de kelder. De laatste weken heb ik mij met niets anders bezig gehouden dan het inventariseren en inpakken van deze modellen. Op slag is mijn verzameling een heel stuk groter geworden.

Niettegenstaande er op zijn modelbaan nog niets aan scenery was gedaan had hij met het oog op al vrij veel materiaal gebouwd en verzameld (huisjes, bomen, strooimateriaal, ...) Aangezien de scenery op mijn modelbaan zich ook nog niet bepaald in een ver gevorderd stadium bevind moet ik nu gaan uitmaken wat er van zijn en mijn materiaal combineerbaar is om op mijn modelbaan te gebruiken. Alleszins mag het geen invloed hebben op het sporenplan. Daar ga ik in geen geval wijzigingen in aanbrengen.

Om de gedachten soms op andere dingen te richten ben ik toch naar Euromodelbouw in Genk geweest. De presentatie van enkele nieuwe modellen op de standen van Roco (TEE treinstel SBB/NS RAm 501) en vooral LS-Models (NMBS reeks 15 en 18 + een brochure voor 2007/2008 boordevol met nieuwe modellen) geven weeral iets om naar uit te kijken. Verder was er een mooi aanbod aan prachtige modelbanen. Enkele foto's die ik daar heb genomen kan je bekijken op mijn fotowebsite.

top

november

Het aanbod aan open deurdagen en tentoonstellingen is deze maand overweldigend: De Pijl te Mechelen, Amra te Wommelgem, Alaf in Ougrée, De Geit in Lier en nog een hele hoop andere die ik vergeet op te sommen. Zelf heb ik een bezoek gebracht aan De Pijl. De anderen komen een volgende keer aan de beurt. De foto's die ik bij De Pijl heb getrokken kan je bekijken op mijn fotowebsite.

Van bij mijn ouders thuis heb ik 2 vitrinekasten in mijn hobbykamer kunnen plaatsen. Ideaal is het niet. Het toch al smalle gangetje tussen de muur en de treinbaan is bijna 10 cm smaller geworden. Bovendien hangen de kasten vrij laag omdat het B-niveau van de modelbaan op die plaats tot tegen de muur komt en de kasten bijgevolg onder dat niveau dienen te blijven. Maar toch heb ik nu de mogelijkheid om het Belgische deel van mijn verzameling en wat ik van mijn vader heb geërfd te presenteren. Ik heb mijn echtgenote dan ook kunnen overtuigen om een tweede kast te laten maken die dan op onze slaapkamer zal komen waarin mijn Duitse modellen een plaatsje zullen krijgen. Ook ben ik aan het denken gegaan voor het maken van een opbergsysteem voor mijn locs en wagons.

IMG_5674 (97K)

Op de modelbaan ben ik op niveau 1 begonnen met het inplannen van een woonwijk bestaande uit losse woningen. De huisjes werden op een voorlopige plaats gezet om een indruk te krijgen van wat het resultaat zal worden.

IMG_5667 proefopstelling woonwijk 1 (71K) IMG_5668 proefopstelling woonwijk 2 (69K)

Het is eindelijk gelukt om de brug die ik in september heb ingepland te spuiten. Dat was de allereerste keer dat ik van mijn spuitinstallatie gebruik maakte. Ik vind het moeilijk om de juiste hoeveelheid in te schatten die je moet klaarmaken om je model te spuiten. In eerste instantie had ik teveel verf klaargemaakt. Geen nood ik had nog een tweede brug liggen die elders op de baan een plaatsje zal krijgen. Maar voor die tweede brug had ik dan weer te weinig verf zodat een tweede menging nodig was. Bij de eerste menging heb ik me vergist met de hoeveelheid verdunner. De verhouding 1 deel verf en 3 delen verdunner bleek te dun. Een verhouding 1 op 2 is beter, maar volgens info die ik op verschillende websites heb teruggevonden volstaat een verhouding van 1:1. Het is ook heel belangrijk om er voor te zorgen dat je het model goed bereikbaar is aan alle kanten. Tijdens het spuiten het model oppakken om het om te draaien of wat dan ook is uit den boze: het laat sporen na die je in een tweede beurt moet corrigeren.
Ik heb de verhalen over goed ventileren altijd een beetje overdreven gevonden. Ik kan je verzekeren: dat zijn ze niet! Niettegenstaande ik het model in de veranda met geopende buitendeur en gesloten binnendeur heb gedaan was in rest van het huis een duidelijke geur waarneembaar. Ik heb al te horen gekregen dat ik de volgende keer helemaal buiten mag gaan staan. Geen prettig vooruitzicht bij deze temperaturen! Op het planning staat het bouwen van een spuitcabine ook bijgeschreven.

IMG_5680 brug 4 (37K) IMG_5684 brug 5 (36K)
IMG_5685 brug 6 (33K) IMG_5686 brug 7 (36K)
IMG_5688 brug 8 (28K) IMG_5690 brug 9 (31K)
IMG_5691 brug 10 (30K) IMG_5692 brug 11 (28K)

Deze maand heb ik nog wat verder gewerkt aan het aansluiten van de bedrading, een karwei waar ik een hekel aan heb: pas dan merk je hoe moeilijk sommige plaatsen langs de onderkant van je baan bereikbaar zijn. Zeker wanneer je vaststelt dat je de nodige gaten voor het doorvoeren van de draden niet hebt voorzien in het frame. Echt noodzakelijk zijn ze niet: je kan de draden altijd met oogvijsjes bevestigen aan de onderkant van het frame. Maar in mijn geval worden de verrijdbare gereedschapskarretjes onder de modelbaan geplaatst. De ruimte tussen de onderzijde van het frame en de bovenzijde van de karretjes is niet groot, zodat het gevaar bestaat dat ik de bedrading zou beschadigen wanneer ze na verloop van tijd een beetje zou beginnen doorhangen. (foto ?)

top

december

De inventaris van de treinen die ik van mijn vader heb geërfd is klaar. Het is duidelijk dat ik zijn hele verzameling niet kan behouden. Ten eerste zijn er een aantal modellen die ik nu dubbel heb, maar vooral zijn er een heleboel modellen in zijn verzameling die me hoegenaamd niet interesseren. Ik wil trouw blijven aan mijn thema: een modelbaan naar Duits voorbeeld met modellen uit tijdperk 3 en 4 en los daarvan een verzameling van Belgische modellen. In zijn verzameling zit een heel groot deel Zwitsers materiaal, maar ook Oostenrijkse, Franse en Luxemburgse locomotieven en wagons komen in de verzameling voor. Wat ik met deze modellen ga doen staat nog niet vast, hoogst waarschijnlijk ga ik ze verkopen. Wanneer het zover komt zal ik dat zeker op mijn website aankondigen zodat ik via deze weg geïnteresseerde collega modelbouwers kan bereiken. E-bay en andere verkoopsites zijn ook mogelijkheden, maar dat moet ik eerst nog even uitzoeken.

Ondertussen ben ik ook begonnen met de afbraak van zijn spoorbaan. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal onbeschadigd te recupereren. Een deel ervan zal ik zeker zelf opnieuw kunnen gebruiken maar ook niet alles... enfin de inventaris groeit...

Mijn vader bestuurde zijn modelbaan met de schakelkastjes van Fleischmann. Hoewel ik de idee had opgevat om een 'synoptisch' bord te maken wordt de bouw ervan steeds uitgesteld. Dat heeft vooral te maken met het feit dat zelfs voor het beperkte gedeelte van het sporenplan dat reeds werd gerealiseerd er al heel wat is afgeweken van de oorspronkelijke plannen. Zo heeft het schaduwstation eerst 6 i.p.v. 5 sporen gekregen en werd het nadien nog eens uitgebreid met 4 doodlopende sporen en een 'uittrekspoor'. Op niveau 1 werd dan weer een klein locdepot toegevoegd dat ook weer niet in de oorspronkelijke plannen was opgenomen. Als deze afwijkingen leiden ertoe dat het synoptisch bord niet meer zou kloppen en moet worden aangepast of opnieuw gemaakt.

Met de schakelkastjes die ik van de modelbaan van vader heb gerecupereerd kan ik een voorlopig besturingspaneel maken. In het weekend voor kerstmis heb ik daarvoor een kastje gemaakt, mijn echtgenote heeft het een groen kleurtje gegeven (zij kan dat beter dan ik) en tot slot zijn de kastjes gemonteerd. Nu moet de aansluitingen nog worden gemaakt en dan zal het speelplezier ook weer een groot stuk toenemen.

IMG_0648 (238K) IMG_0649 (231K)

Deze maand heb ik mijn to-do lijstje ook eens serieus bekeken. Dat lijstje is vrij gedetailleerd en beschrijft voor bepaalde werkjes de stappen die achtereenvolgens moeten gezet worden. Dat detailniveau is voor mij belangrijk. Ik ben snel geneigd om bepaalde zaken te doen - omdat ze makkelijk zijn uit te voeren, of omdat zij een directe meerwaarde geven aan de modelbaan - maar die naderhand een sta-in-de-weg blijken te zijn voor andere werkzaamheden. Ik zit al lang te popelen om op de plaats waar de tunnel naar het schaduwstation staat te beginnen met het landschap. Maar daar moeten bepaalde werkzaamheden in een welbepaalde volgorde gebeuren. Wanneer sommige stukken van het landschap klaar zullen zijn zullen andere delen minder gemakkelijk bereikbaar worden. Als ik dan daar het landschap moet afwerken dan riskeer ik zaken te beschadigen die reeds geheel of gedeeltelijk zijn afgewerkt.
Zo ziet mijn lijstje er uit:

  • Schilderen achtergrond niveau 1 - blauwe muurverf rechtstreeks op het behang, daarna met airbrush wolken aanbrengen.
  • Tunnelingangen aan beide einden van de boogbrug. Constructie zodanig maken dat de boogbrug na het afwerken van het landschap kan worden geplaatst.
  • Aanbrengen Sommerfeldt bovenleiding tot buiten het tunnelportaal
  • Tunnelpijp(-imitatie) tot ca. 20 cm i.d. tunnel (' inkijk moet illusie geven voor doorlopende tunnel)
  • Plaatsen van de autoweg vertrekkend van boven het tunnelportaal tot onder de boogbrug
  • Aanbrengen van landschapsvorm (isomo) voor het gedeelte dat achter de boogbrug ligt
  • Afwerken landschapsgedeelte achter de boogbrug:
  • Vormgeving van het landschap door krantenpapier/lijm en/of knauf
  • Schilderen (groen/bruin waar landschap komt, autoweg, rotspartijen = grijs)
  • Aanbrengen van strooimateriaal
  • Aanbrengen van begroeiing & detaillering
  • Aanbrengen Sommerfeldt bovenleiding tot voorbij de boogbrug
  • Plaatsen van de boogbrug
  • Modelleren van het landschap voor de boogbrug (isomo), nadien afwerken zoals beschreven voor het gedeelte dat achter de boogbrug ligt.
  • Afwerken boogbrug:
  • Spoor leggen
  • Ballast aanbrengen
  • Weatheren (roestkleur) ' spoorlijn in onbruik
  • Aanbrengen details (railing, ...)

Zo'n lijstje maakt deel uit van het plannen maken. Hopelijk kan ik met deze werkzaamheden in januari van start gaan.

top

ga naar 2006 vervolg...

Wanneer U geen menu's ziet klik dan hier

Valid HTML 4.01 Transitional